Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    B&W generelt og heller ikke 800-serie er jo nøytrale da, de har greit med løft i diskanten.

    Her er 805D4:

    1641654725586.png
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    B&W generelt og heller ikke 800-serie er jo nøytrale da, de har greit med løft i diskanten.

    Her er 805D4:

    Vis vedlegget 779252
    Det der er nøyaktig sånn de høres ut - artige men slitsomme i lengden. Holmedal og jeg har helt ulike oppfatninger av hva som er nøytralt. Holmedal mener mine høyttalere har for lite diskant og jeg mener de er rimelig nøytrale. Saken her er at Holmedal tar feil, og jeg har rett.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Holmedal mener mine høyttalere har for lite diskant og jeg mener de er rimelig nøytrale. Saken her er at Holmedal tar feil, og jeg har rett.
    Hvilke høyttalere er det du har igjen? (synes det er kjekt at folk har det i sin signatur)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Håvard Holmedal skriver:

    "Klangbalansen er nøytral, og den er ekstrem detaljert og presise spillestilen gjør dette til en veldig engasjerende høyttaler.

    [snip]

    Det er dette jeg også gjentakende påstår. En nøytral høyttaler spiller det som er på plata, men er det kantete, hardt og bassfattig og eller dynamikkfattig så retter ikke nøytrale høyttalere på dette. Og dette som Holmedal formidler er ikke kontroversielt, men mer standard i min bok. Igjen så mener jeg at mine meninger er ikke kontroversielle i det hele tatt. Eller mener dere det Holmedal skriver er kontroversielt?
    Andre som har testet høytaleren er ikke enig. (https://www.soundstageultra.com/index.php/equipment-menu/1061-bowers-wilkins-805-d4-loudspeakers)

    Let me just tackle this up front: The 805 D4 is not a neutral loudspeaker. Nor did Bowers & Wilkins intend for it to be. They use a combination of measurements and real-world listening to voice their creations, and they don’t rely on another’s reference curve. So, if you’re looking for ruthless tonal linearity, look elsewhere, my friend. Likewise, if you prefer a rolled-off top end (you know, the kind that is forgiving to even the poorest source material), the newest Bowers & Wilkins two-way will not be your cup of tea, either.

    Dette er forøvrig i tråd med målingene.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dette er forøvrig i tråd med målingene.
    Jo, men de skriver jo tonalt linearitet. Alså målinger. Alikevel høres de nøytrale ut? Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Studiomonitorer som skal være målt nøytralt låter ikke mørk. Eller lyst.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg vet ikke hvorfor det er slik.
    Jeg lekte meg masse med DSP nå med en rekke låter. Det er vel egentlig ganske enkelt. Får jeg en annen type høyttaler med en annen karakter, andre egenskaper med å flikke på kurven? Nei! Energiene i de ulike frekvensene ender seg, men Magico høres ut som Magico allikevel. Så jeg tror ikke man skal henge seg opp for mye med målinger. Det er vel en god grunn til at B&W (i likhet med de fleste andre?) både måler og lytter for å ta sine beslutninger. Kurven er bare en av en rekke andre egenskaper som påvirker høy troverdighet. Og derfor er det en veldig vanskelig oppgave å gjette seg til hvordan en høyttaler låter basert på bare en kurv.

    Edit; Eller sagt på en annen måte. Du får ikke en høyttaler til å låte som en annen bare ved å etterligne kurven.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.131
    Torget vurderinger
    0
    Holmedal mener mine høyttalere har for lite diskant og jeg mener de er rimelig nøytrale. Saken her er at Holmedal tar feil, og jeg har rett.
    Hvilket musikkstykke benytter du for å sammenligne høyttalere i frekvensområdet rundt 10kHz for å vurdere nøytralitet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor tror du at Holmedal og de fleste andre erfarne testere sier deg imot? Basert på lytting.
    Jeg sier egentlig ikke noen i mot, jeg bare viser til måling som indikerer ganske tydelig at de ikke er nøytrale. Dette er ikke unikt for denne modellen, det er slik B&W typisk voices.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor tror du han omtaler de som nøytrale allikevel? Tror du ikke han ser på målinger?

    Det får du spørre vedkommende om. Jeg har ikke hørt 805D4 men 803D3 har jeg hatt hjemme i stua og de var langt fra nøytrale...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    I mine ører er B&W horrible høyttalere.... helt på jordet totalt sett.
    Jeg har bare hørt en av 800 D-modellene, og kan nesten være tilbøyelig til å være enig basert på den erfaringen, men de eldre i 800-serien er utmerkede høytalere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Men hvorfor tror du han omtaler de som nøytrale allikevel?
    Fordi han behandler begrepet som en subjektiv størrelse. Mer logisk er det å behandle det som en objektiv størrelse som er basert på statistisk forskning på psykoakustikk. I den konteksten vil man måtte konkludere med at han tar feil.

    Personlig tror jeg det å ta i bruk slike begreper feil er en følge av manglende erfaring med nøytral lyd, samt at feil begrepsbruk ofte sprer seg når noen begynner med det.

    Et godt eksempel på dette er når "kontroll i bassen" brukes for å beskrive en forsterker som absolutt ikke har kontroll i bassen, fordi den da gir mer bass, og når noen tror det betyr mer kontroll, bruker det i reviews, og ikke blir sagt i mot vil det spre seg blant dem som bruker det aktuelle bladet eller nettstedet som informasjonskilde.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fordi han har et typisk audiofilt forvrengt syn på hvordan man skal beskrive ting. Tror jeg.
    Jeg tror han forstår at han hører på innspillinger som varierer veldig i lydkvalitet og at det ofte ikke er høyttalers feil at det låter som det gjør. Og at målinger ikke sier alt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lekte meg masse med DSP nå med en rekke låter. Det er vel egentlig ganske enkelt. Får jeg en annen type høyttaler med en annen karakter, andre egenskaper med å flikke på kurven? Nei! Energiene i de ulike frekvensene ender seg, men Magico høres ut som Magico allikevel. Så jeg tror ikke man skal henge seg opp for mye med målinger. Det er vel en god grunn til at B&W (i likhet med de fleste andre?) både måler og lytter for å ta sine beslutninger. Kurven er bare en av en rekke andre egenskaper som påvirker høy troverdighet. Og derfor er det en veldig vanskelig oppgave å gjette seg til hvordan en høyttaler låter basert på bare en kurv.

    Edit; Eller sagt på en annen måte. Du får ikke en høyttaler til å låte som en annen bare ved å etterligne kurven.

    Og du er sikker på at dsp var innkoblet for det er da intet problem å få hvilken som helst høyttaler til å låte fundamentalt annerledes ved bruk av eq.

    Det trengs ikke en gang bruk av eq for at noe skal låte totalt annerledes, et uheldig rom gjør at man selv seende ikke tror det man hører noen ganger, så at noe hører ut som seg selv uansett hva er bare feil.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og du er sikker på at dsp var innkoblet for det er da intet problem å få hvilken som helst høyttaler til å låte fundamentalt annerledes ved bruk av eq.
    Jada, lyden endrer seg så klart med høyttalerens grunnleggende egenskaper blir de samme. Og forøvrig låt det best uten EQ.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jo frekvensresponsen det mest grunnleggende og den endrer du med eq så hva annet er det du gjenkjenner?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er vel strengt tatt impulsresponsen som er den mest grunnleggende? Alt kan avledes fra den.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Flisespikkeri mister, man har da lyttet til høyttaler med ikke spesielt fin impulsrespons men spl gjør det fremdeles til en ok opplevelse og det er nok den gjenkjennende faktor
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg ville begynt med rommet en setter systemet i..... Mange handler for hundretusener og setter det i et ubehandlet rom....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Daniela Reyes (adoptivdatteren til Maj Britt Andersen) har en fantatisk intensitet, intimitet og nakenhet i stemmen sin, synes hele albumet hennes har spennende opptak. Klar, nær vokal som bare dukker opp mellom høyttalerne uten noen form for slør.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn