Technics SL1210mk2

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Heisann,
Har nettopp børstet støv av min SL1210, og trenger noen gode råd i forbindelse med oppgradering av spilleren. Det en del her på forumet fra fra før, men prøver allikevel.

Jeg er blitt tipset om å montere armdemping, så dette vil jeg prøve.

Ønsker å få noen gode tips i forbindelse med kjøp av ny pickup. I dag står en gammel Ortofon Concorde og regner vel med at den bør skiftes ut, og tror dere at det er noe å hente ved å bytte ut (hvis det går) nettkabel og phonokabler, de ser ut som gamle skolisser ?

Ellers kom med andre tips og erfaringer dere har med spilleren.

Det begrenser seg vel hvor mye som er fornuftig å gjøre med denne spilleren, så jeg lurer på hvor høyt jeg må opp i pris for få en bedre spiller.

Setter pris på tilbakemeldinger.

mvh
Roy

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Det finnes et ettermarked av dimensjoner for spilleren. Gode tips for levrandører er www.kabusa.com og Sound Hifi i England http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm

Armdemping fra Kabusa er et meget godt tips. Jeg bruker selv en Denon DL 103R som pu, og det er en "match in heaven". Har også en Grado Red samt en Denon DL 160 som fungerer fint med spilleren. Noen sverger til en ekstern strømforsyning fra en av de overnevnte levrandørene. Ny matte kan også være et oppgraderingstips. Selv bruker jeg et tallerkenunderlag fra Ikea (15 kroner) oppå den orginale matten, og det tar det siste av uønskede bilyder.

Det finnes også et godt utvalg i armbaser for spilleren. Sound Hifi har flere, Origin Live har også en for egne armer samt Rega. En meget god match med spilleren sies å være Jelco 750.

Gå inn på vinylasylet, her finnes det meste du trenger å vite om oppgradering av spilleren. Daglige poster med spørsmål om samt historier om fortreffeligheten med en SL 1210 mk11. http://www.audioasylum.com/cgi/etv.mpl?forum=vinyl

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.882
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Her er litt lesing om oppgraderinger, ang arm demp så brukes vel det O-ringer som settes på arm røret.
http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm

cox: du var 57sek føre meg ;) men ang tonarms kabel så var min veldigt slitt, fikk en ny med da jag kjøpte min 1200mkll
så satt igång med kabel bytte operation, her noen bilder fra ingreppet

Vedlegg

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Fine bilder, men byttet du kablen i armrøret?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.882
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
cox skrev:
Fine bilder, men byttet du kablen i armrøret?
Nei, den blev ej byttet i dette ingreppet, det blir kanske ett arm byte i fremtiden. Men først ett byte av pu, en Audio technica
AT- 120 får det nog bli.

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Takk for mange gode råd og tips folkens, det er jo tydelig at spilleren er verd å bruke noen kroner på Jeg tror evt. jeg går for en DL 103R, hvilket pickupfeste anbefaler dere da ?

Jeg vurdere også å selge spilleren, men hvor høyt må jeg gå oppover for å få noe bedre tror dere ?

mvh
Roy

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Pickupen går rett inn i standard headshell (SME-fatning). Jeg bruker et Sumiko HS12 headshell fra Needledoctor som er et hakk opp i kvalitet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
balto skrev:
Takk for mange gode råd og tips folkens, det er jo tydelig at spilleren er verd å bruke noen kroner på Jeg tror evt. jeg går for en DL 103R, hvilket pickupfeste anbefaler dere da ?

Jeg vurdere også å selge spilleren, men hvor høyt må jeg gå oppover for å få noe bedre tror dere ?

mvh
Roy
Om du går opp frå ein slik spelar, kan du få annleis (men ikkje nødvendigvis betre i alle samanhengar) om du går til ein Rega + Dynavector-pickup i mykje godt same prisklasse.
Skulle eg gå for eintydig kvalitetesforbetring utan å tenkje i matching-moment, ville eg gått for VPI, Linn, Clearaudio, Nottingham i ein 4 -8 kkr høgre prisklasse, alt etter smak og behag...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Topp Bunn