Technics sl1210. Valg av pickup med naken sliping

EndreV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
45
Sted
Hell
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg ønsker forslag til hvilke pickuper med naken sliping som anbefales til en sl1210 med org. arm. Jeg har endel vinyl fra 70/80-tallet og leser at Rudi anbefaler pickup med naken/shibata sliping for å få ut mere ut av platene.

Har nå en denon dl110 og spilleren er koblet opp på en nad pp2, noe som spiller forholdsvis ok men hadde vært fint å kunne spille noen av platene uten den klassiske knitringen.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Toppmodeller fra nesten alle produsenter fra begynnelsen på 70-tallet til midt på 80-tallet hadde PU-er med SHIBATA -slipning, flere merker brukte riktignok andre navn på den (for å ungå patenter).
Micro-ridge/Hyper-elliptical/Stereohedron/...var alle varianter av shibata-slipningen.
I dag er det sjelden å finne denne betegnelsen. (untatt som reserve-nåler til ADC/A-T/Empire/Ortofon/Shure/Stanton-Pickering/....)
Alternativene av nyere PU-er har gjerne VdH eller FdG -slipning, som er moderniserte varianter(fine/dyre slipninger)

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg hadde ein pickup eg var svært fornøgd med til mine Technics-spelarar: ein Denon 103D, men ikkje den som er lett å få tak i. Min var lys grå, og hadde Shibatha-sliping. ikkje så rosenraud i klangen som 103 og 103S, men likevel tydeleg 103-signatur. Og mindre platestøy enn andre 103-pickupar eg kunne samanlikne med.
Elles er det ein relativt tung arm, som ikkje er det opplagde valet å matche moderne pickupar med. Det går relativt greitt med Dynavector, men ein eldre 70-tals MC-pickup er tingen. Eg likte også godt å bruke FR 201 når det gjekk på alt det 103 ikkje kunne, men det gjekk ut over dynamikken.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.471
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjenner ikke armen og skjønner egentlig ikke hva en naken sliping er for noe, da alle slipninger er nakne. "Nude" brukes om nåler som ikke er festet, eller ikke bare er festet, med lim, men fysisk i selve cantileveren.

Okke som, min default anbefaling er noe fra Audio-Technica, til passende pris. Gitt hva Technics selv oppgir om armen bør de alle passe som hånd i hanske.

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
933
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Dynavector XX-2II på SL-1210 (G) vil anta att noen av de rimeligere DV passer godt om den ligger over budget...

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.636
Torget vurderinger
2
Hvilken prisklasse?
Nad pp2 har høykapasitanse 200pF som sammen med en typisk kabel på 125pF gir hele 325pF som vil gjøre et de fleste pickuper får for mye pF og vil låte lyst .Spesielt Audio Technica og Nagaoka vil lide under dette. Jeg ville derfor prøvet en som tåler litt høy kapasitanse uten å bli for lyse. Ortofon 2M Blue feks.må du ha naken når må du opp i 2M serien.
Men en RIAA med lavere kapasitanse 50pF, maks 100pF og Rumble filter vil gi mye riktigere lyd , enn en bare naken nål.

Effekt av kapasitanse på en MM

den nye AT VMX serien passer deg kanskje bedre..

Sist redigert:
Topp Bunn