Technics SL1200GR -- pickup og RIAA?

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Tar i mot tips om RIAA-trinn og pickup, og forsåvidt også gode headshells, som passer til denne spilleren.

X

X186841

Gjest
Soundsmith MCP2 MKII RIAA og Ortofon Cadenza Blue med Ortofon LH-8000 headshell ga den beste lyden jeg noengang har hørt før og siden på en platespiller.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.011
Sted
Kongsberg
Gratulerer med ny spiller!

Dette er en spiller som takler det aller meste av pickuper, så gå for en RIAA som likeledes takler det meste
av pickuper. Mine umiddelbare forslag blir da:
- ASR Basis Mini (om du kun har RCA (single ended) linjeinngang på den neste forsterkeren)...
- Electrocompaniet ECP-2 (om du har XLR (balansert) linjeinngang på den neste forsterkeren)...
Begge disse er vellydende, nøytrale (litt på den varme siden klangmessig) og takler det aller meste
av forskjellige pickuper.

Når vi går over til pickuper blir det hele mer subjektivt. Tecnichsen har en stram og litt slank klangkarakter så
det kan være fornuftig å velge en litt varmt klingende pickup (selvfølgelig avhengig av resten av anlegget ditt).
Som det finnes mange gode eksempler på - i alle prisklasser. En av disse burde gjøre nytten:
- Denon DL-103
- Dynavector DV-20X Mk. II (L)
- Sound Smith Carmen
- Sound Smith Zephyr
- Ortofon Cadenza Red
- Ortofon Cadenca Bronze
- Ortofon Cadenza Black
- Ortofon SPU
(div. modeller)
- Kiseki (div. modeller)
- Koetzu (div. modeller)
- Miyajima (div. modeller)

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Takk, for gratulasjon og tilbakemeldinger :)

Siden jeg har brukt såpass mye på spiller i den verste tida av året, har jeg bestemt meg for å ta det litt piano med resterende deler. Ta utgangspunkt i spilleren, og finne ut hva som kan og/eller bør forbedres før jeg kjøper tilsvarende priset pickup og RIAA. Jeg kjøpte en Ortofon 2M Bronze, siden de var på BF-tilbud på Platekompaniet, uten egentlig å vite noe særlig om den. Tenker også på en Shure SC35C og en Schiit Mani, jf. hele PLX1000-greia til han i Stereophile.

Men du er den første jeg leser som beskriver lyden i SL1200GR som slank... Det er vel et stykke unna det jeg ønsker meg, for å si det sånn. Får håpe den innfrir likevel.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Første gang jeg har hørt at Technics SL1200GR har en litt slank klangkarakter?! Det stemmer ikke Gunnar:)

Jeg kjenner veldig godt til SL1210mk2 og har og hatt en 1210M5G som var modda. De er dynamiske som fy og med en stram og dyp bass. Og heller mot det varme.

To riaa jeg har hatt stor suksess med er både Schiit Mani riaa og den enda litt bedre Rega Fono mk3, som selvsagt ikke kun er for Rega pickuper.

Pickup å anbefale for å ikke komplisere det for mye og som du garantert vil bli fornøyd med:
Nagaoka MP-150 (dynamikk så det monner)
Ortofon 2M Bronse (ikke fullt så dynamisk som MP-150 og litt lysere i klangen, men masse spilleglede. Uansett vil du ikke tråkke feil med noen av de. Og dette passer i hop med spilleren din:)
Lykke til og grattis med finfin spiller!

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Alt er realativt, men jeg oppfattet min 1200G rett fra eska som litt slank i lyden i den forstand at jeg subjektivt liker litt fyldigere lyd. Jeg liker litt mere kjøtt på beinet hvis jeg kan si det slik. Noen ganger oppfattet jeg lyden nesten litt metallisk i starten, nesten som en litt dårlig cd-spiller!

Det store vendepunktet for meg var da jeg byttet til Achromat 5mm platematte. Jeg betalte en knapp 1000-lapp for min matte hos Mala, og i kroner og øre er det den beste oppgraderingen jeg noen sinne har kjøpt. Med Achromat synes jeg lyden er både fyldigere og varmere. Så det må bli mitt stalltips her.

Ortofon 2M Bronze er sikkert en grei PU å starte med. Bare husk at det er mye å hente på god justering av PU. F.eks. å få satt stiftrykk riktig. En Pro-ject digital vekt for PU er en annen "oppgradering" som er verdt prisen med god margin.

Lykke til med fin spiller.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tar i mot tips om RIAA-trinn og pickup, og forsåvidt også gode headshells, som passer til denne spilleren.
Kjøpte nettopp Hana SH fra Mala Audio til min technics 1210 Mk2. Og førsteinntrykket er meget bra. Trenger noen runder visstnok før den løsner helt. Men det låter allerede svært bra.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I den grad et drivverk i seg selv kan ha noen egenlyd som er "slank" eller "varm".

Uansett en sjefsspiller, og en 2M Bronze skal helle litt mot det varme (i alle fall til Ortofon å være), så dette blir helt sikkert bra.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Har også en Virtuoso Wood II liggende med brukket cantilever, som skal sendes til Soundsmith.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Mange gode innspill her, settes stor pris på :)

Kom over denne karen, nå nettopp, Sumiko Blackbird:

https://hifi-freaks.no/black-friday/sumiko-black-bird.html

Vad tycks?
Jeg har ikke hørt Sumiko Blackbird, men hadde tidligere Sumiko Special EVO3. Den var bra, men ikke det beste i sin prisklasse, i mine ører.
Lett å bli fristet av "rabatt", men spørsmålet er jo om den er bedre enn andre PU'er man kan kjøpe for ca 8000,- (enten som fast pris eller på tilbud). Dynavector 20x2, AT33Sa, AT Art9, Ortofon Quintet Black, Ortofon Cadenza Red, noen av disse Hana-modellene osv.

Edit: Ser at Michael Fremer anmeldte Sumiko Blackbird i går. Meget positiv anmeldelse.
Her er link til den og en ganske fersk anmeldelse av et par opplagte konkurrenter. Det er nok verdt å merke seg at Michael Fremer vurderer Sumiko som en PU til $750, mens Ortofon Quintet Black koster $999. I Norge er det prisforholdet snudd på hodet, og derfor blir "bargain"-vurderingen litt vanskelig å ta stilling til.
Men interessant at han skriver at den er klart bedre enn Blue Point Special EVo, som jeg ikke syntes var helt bra nok til prisen.

https://www.analogplanet.com/content/analog-corner-102

Her er anmeldelse av Ortofon Quintet Black og Hana SL MC.
https://www.analogplanet.com/content/hana-sl-mc-750-versus-ortofon-quintet-black-s-mc-999

Sist redigert:

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
492
Sted
Jar
Nagaoka MP-200 skal være en suveren match med 1200GR. Jeg har en helt ny og ubrukt til salgs; se annonse på torget.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Nagaoka MP-200 skal være en suveren match med 1200GR. Jeg har en helt ny og ubrukt til salgs; se annonse på torget.
Takk for tilbudet, men jeg må bremse litt nå i julestria. Fikk førovrig mail fra Platekompaniet i går om at pickupen jeg har bestilt er forsinket fra leverandør. Da blir det kanskje kassetter, ikke plater, til jul 0.o

Topp Bunn