Technics SL-MA1 God spiller?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.305
Antall liker
83.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Dette var high end da den kom. High end for T4P pick ups som Technics ønsket at skulle bli den nye standarden innen vinylavspilling. Slik ble det det ikke og det ble derfor produsert et begrenset antall av disse. Etter min mening absolutt verdt å ta vare på og hvis du kommer over en god T4P pu, så skal denne kunne konkurrere med spillere langt oppover i pris. Vedlegger et bilde av spilleren vi snakker om

sl-ma1.jpg
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.305
Antall liker
83.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Alltid moro å se ting i bruk

 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.305
Antall liker
83.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Bare hyggelig. Har du en slik tilgjengelig er bilder på sin plass! :)
 
L

Laban MK2

Gjest
SL MA 1 kostet vel noe rundt opp mot 500 $ ny , SP 10 MK 3 ( 1987 ) rundt 2700 $

Mvh
 

bthoem

Medlem
Ble medlem
09.08.2012
Innlegg
10
Antall liker
1
Hei - har en slik som dette SL-MA1 straks klar for salg. Ta gjerne kontakt ved interesse.
Bjørn Tore
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Med slike spillere som japanerne kom med, så er det utrolig å tenke på at de røk ut til fordel for CD-spillere i plast. Men så går det noen år, så blir flotte påkostede CD-spillere mer eller mindre erstattet av MP3. Endelig ser det ut til at markedet for vinyl er stigende og det produseres nye skiver og flotte spillere. Men sjøl har jeg et drag mot utgåtte japanere som spiller godt og ser flotte ut. Dessverre kjenner jeg ikke spilleren du etterspør, men undersøk litt på engelske/ amerikanske forum så får du en viss idé:) Litt kjekt å vite om den kan oppgraderes eller om det finnes reservedeler å få tak i...
 
T

ThomasN

Gjest
Endte helt spontant opp med en slik spiller i går "Technics SL-MA1" da det plinget i Finn appen :)

Må si den låter særdeles bra til å ha en MM PU. SItter en Techics P33 på den, men søken etter å finne den ultimate T4P kommer vel trengende på kjenner jeg meg selv.

Er det noen her som vet om noen gode T4P pickuper?

JVC QL-7 med Benz pu spiller selvsagt bedre, men nå synes jeg den spilte bedre enn hva Yamaha GT-5000 med Ortofon MC Century gjorde også :) Med bedre så mener jeg nok at den passer mitt subjektive syn på hvordan vinyl skal låte.

Technics SL-MA1.jpg
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.544
Antall liker
3.054
Torget vurderinger
2
Flott spiller!
Personlig ville eg ha testet Nagaoka C501MP eller Shure-M92E men det betyr ikke at eg anbefaler dei :)
Lykke til.
 
T

ThomasN

Gjest
Flott spiller!
Personlig ville eg ha testet Nagaoka C501MP eller Shure-M92E men det betyr ikke at eg anbefaler dei :)
Lykke til.
Jeg så også på de, men hadde håpet at det fantes noe mer eksklusivt der ute. Ser Ortofon har kommet med en OMP20. Men har vel så mye tro på en av de du har nevnt. En skikkelig MC PU hadde vært noe :)


The Ortofon OMP 20
The Ortofon OMP 20 is the P-mount version of the high quality OM 20 cartridge, designed for tonearms using T4P mounting sockets.
Features a nude, highly polished elliptical diamond and Variable Magnetic Shunt generating system.
This cartridge is huge improvement in sound quality compared to the one that came with your turntable as standard.

  • Type: Moving Magnet
  • Fixing: P-mount (T4P)
  • Output voltage: 4,0mV bei 1kHz, 5cm/sec.
  • Amplifier-connection: Phono MM
  • Frequency range: 20-27.000Hz
  • Frequency range: 20-20.000Hz +2dB/-1dB
  • Compliance: 25µm/mN (lateral)
  • Material: diamond, nude
  • Stylus type: elliptical r/R 8/18µm
  • Tracking force range: 1,0-1,5g
  • Tracking force, recommended: 1,25g
  • Recommended load resistance: 47 kOhm
  • Recommended load capacitance: 200-500pF
  • Weight: 6,0g
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.672
Antall liker
9.849
Sted
London
Hva med Grado Prestige Gold+2 T4P?
Mener denne har blitt anbefalt til de bedre Technics T4P spillerne...
 
T

ThomasN

Gjest
Har funnet litt specs på den medfølgende pu, så den er nå justert ihht specs og låter noe bedre. En fremragende MM :)

Kan faktisk vurdere å kjøpe en ny stift til den.
" SUPER ANALOGUE STYLUS REPLACEMENT FOR PANASONIC TECHNICS EPS-23ES EPS-23ED NEEDLE STYLUS "

Det ser jo ut til å være ett godt utvalg av det i det minste :)

Men får vel trålet nettet og ta imot gode forslag en stund fremover, for dette er bra nok til å kose seg med en stund.

Man skal ikke kimse av det praktiske ved en helautomatisk spiller 👍
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.974
Antall liker
20.015
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Den SAS nål er superfin omend lidt dyr. Svarer tættest på det, du vil kalde "MicroRidge".
Vær opmærksom på, at den kan ha´ en anden kompliance, derfor et anderledes nåletryk, end den originale, men helt klart en yppelig erstatning,
hvis du ellers er tilfreds med lyden fra selve pickuppen :)
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Har straks en p205 mk3 tilsalgs, ta kontakt hvis det er ønskelig!
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Utrolig flott spiller! Håper virkelig at Technics relanserer flere av sine klassikere.

Har selv en SL-10. Fikk nylig tak i en ubrukt Ortofon 540P MM pickup. Er veldig fornøyd med den, og betydelig bedre enn den originale MC pickupen fra Technics som hadde jobbet hardt i 37 år.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette ser ut til å vere ein skikkeleg påkosta spelar, frå Technics, så her er det nok gjort det beste utav spelaren. Men det er svært avgrensa kor mange T4P-pickupar som er skikkeleg gode. Det er heller ikkje gunstig å skifte til ein annan arm, all den tid dette er eit "historisk produkt". Så om du treng ein flott spelar, men kan gje avkall på den lydkvaliteten du elles ville hatt for tilsvarande investering, er dette ikkje så dumt. På den andre sida, eg ville gått for noko som kunne ta meir relavante pickupar.
 
T

ThomasN

Gjest
Dette ser ut til å vere ein skikkeleg påkosta spelar, frå Technics, så her er det nok gjort det beste utav spelaren. Men det er svært avgrensa kor mange T4P-pickupar som er skikkeleg gode. Det er heller ikkje gunstig å skifte til ein annan arm, all den tid dette er eit "historisk produkt". Så om du treng ein flott spelar, men kan gje avkall på den lydkvaliteten du elles ville hatt for tilsvarande investering, er dette ikkje så dumt. På den andre sida, eg ville gått for noko som kunne ta meir relavante pickupar.
Jeg har da flere spillere som jeg kan velge å vrake i alt som finns av PU'er :)
Tilgangen på uoriginale gode nåler er slettes ikke så ille på T4P, bare du har fått tak på selve PU'en. men det store utvalget der er det selvsagt ikke.
 
Topp Bunn