Har selv brukt en SL 1210 MkII i ca. ett år nå, og spør du meg er det ingen andre enn Technics som leverer denne kombinasjonen av godlyd, byggekvalitet og betjeningskomfort til prisen.
Har selv hatt ymse Rega'er samt endel vintage-greier. En rimelig Rega er kanskje fornuftig hvis man er helt nybegynner og ikke ønsker å justere noe som helst, men bare det å bytte PU på en billig-Rega er et styr, da den har helstøpt arm og mangler justering av armhøyde. Rega's magnetiske anti-skate er notorisk dårlig kalibrert og en motvekt helt uten markering av gram gjør meg frustrert bare ved tanken. Hvordan i all verden skal man få justert inn f.eks. 1,3 eller 1,8 gram VTF når en hel runde, i følge manualen, tilsvarer 2 gram? En digital vekt til flere hundrelapper? Nei takk.
Technics'en har SME-type løst headshell samt mulighet for å justere armhøyde opptil 6 mm i en håndvenning. Den har også motvekt og antiskate med markering av tiendels gram. Dette gjør at du kan bytte PU på 5 minutter hvis ønskelig. Du kan også lett vatre spilleren opp siden alle fire føttene er justerbare.
Den har også, som nevt tidligere her, kraftig kvartsstyrt direktedrift som i tillegg kompenserer for "stylus drag", dvs. den økte rotasjonsmotstanden som oppstår når nåla sitter i vinylrillen, samt elektronisk brems som stanser platteren like fort som den starter. Det høres kanskje fjollete ut, men det er ting man savner når man bruker andre spillere. Slike finesser får de fleste andre spillere i prisklassen til å synes å høre hjemme i stereoen til Fred Flintstone.
Jeg har, som Tellus, handlet div. ekstrautstyr hos kabusa.com, og har bare gode ting å si om dem.
Angående norske leverandører tror (!) jeg det bare er Ljudia som selger de nye. Sjekk
www.ljudia.no.