Technics SL-1200MK6?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Hva synes dere om Technics 1200MK6 i hifisammenheng? Ser at den er veldig populær til dj-bruk.
Problemet mitt er at jeg leter etter en spiller som fås tak i ny i dag, pga jeg ikke har kunnskap til å vedlikeholde en vintage-spiller.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Har ikke noe i mot å måtte lese noen linjer ekstra altså:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er en god spiller til prisen. Stødig og grei å ha med å gjøre. Fortjener en ganske så god pu faktisk.
Disse finnes det en del brukte av. Og det kan funke det, men noen av dem er naturligvis hardt brukt også.
Men nå er ikke dette noe problem for deg som skal kjøpe nytt.
Her er en artikkel om SL1200 GLD- som i prinsippet vel er samme spiller.
http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/261-technics-sl-1200-gld

Er nå litt rar jeg da muligens, men synes denne GLD versjonen er stilig og kunne tenkt meg en selv.
Men jeg har en annen plug & play spiller på vei hit i skrivende stund.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Roberth kjøp heller en Rega ny eller brukt , så dyr som du har råd til. Er du førstereisende på vinyl? I så fall trenger du jo og et riiatrinn. Du kan jo komme opp i Skaret og høre på Vpi Benz og Audio Note, eller vi kan ta en tur til Bergseng og høre på Rega og Audio Technica pu.Mvh Geir.

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Hvor får man tak i en mk6? Har ennå ikke sett den annonsert noe sted.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det stemmer; det var Rudi som skrev "Løp og kjøp  ;D"
Bare for å sette ditt svar #1 i en meningsfull kontekst.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Men hadde vært greit å vite om det er en norsk nettbutikk som selger platespillere fra technics.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Det stemmer; det var Rudi som skrev "Løp og kjøp ;D"
Sikkert noe problemer med profilen til Rudi siden de innleggene hans forsvinner hele tiden. ;D
Usynlig blekk eller noe?

Til Roberth:
Hvorfor har du justert siktet inn på akkurat denne?
Jeg har jo svært begrenset erfaring, men det finnes mange gode spillere som er fit for fight og som er å få kjøpe i dag?
Legg ut litt om hva du er ute etter lydmessig og hvor mange penger du vil bruke så kommer det nok tips skal du se.

Mvh
Rolf

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Synes det er en uting dette ,først poste i en tråd , så deretter slette sitt innlegg. Er man så hårsår at man ikke tåler at andre har divergerende meninger, så burde man holde seg borte fra hfs Mvh Geir.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
RoDa skrev:
Vidar P skrev:
Det stemmer; det var Rudi som skrev "Løp og kjøp ;D"
Sikkert noe problemer med profilen til Rudi siden de innleggene hans forsvinner hele tiden. ;D
Usynlig blekk eller noe?

Til Roberth:
Hvorfor har du justert siktet inn på akkurat denne?
Jeg har jo svært begrenset erfaring, men det finnes mange gode spillere som er fit for fight og som er å få kjøpe i dag?
Legg ut litt om hva du er ute etter lydmessig og hvor mange penger du vil bruke så kommer det nok tips skal du se.

Mvh
Rolf
Hørt mye godsnakk om directdrive løsning for platespillere, spesielt fra erfarne vinylguruer. Og dette er den eneste fornuftig prisede spiller jeg har funnet som produseres i dag.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du bør vel høre selv også. Vil vel mene at de aller aller fleste av "erfarne vinylguruer" bruker remdrift selv, så det er ikke slik at direktedrift er en godt skjult hemmelighet som kun de aller mest opplyste bruker. Dessuten er det vanligvis heller ikke slik at et designprinsipp uvilkårlig er overlegent et annet, og det er iallefall tilfelle med DD.

Ellers enig med RoDa, det fins en lang rekke gode alternativer til en Technics 1200.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
lille hiawata skrev:
Synes det er en uting dette ,først poste i en tråd , så deretter slette sitt innlegg. Er man så hårsår at man ikke tåler at andre har divergerende meninger, så burde man holde seg borte fra hfs Mvh Geir.
+1 Er tråder som har mistet meningen her på forumet pga det.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rudi skrev:
Før også dette blir til en krangletråd........ grunnen til at jeg tok vekk mitt forslag om "løp og kjøp" var at trådstarter ønsket et mere utfyllende svar enn hva jeg gav i første omgang, så jeg tenkte at jeg fikk ta vekk mitt forslag og komme med et mere utdypende svar, i mellomtiden så har flere klart og lage juba ut av selv det........ har dere ikke noe annet og gjøre enn og sitte og følge med på hva jeg gjør hele tiden......... lytte til musikk...... eller get a life f.eks :-* :-* :-*
Å følge med på deg er en umulighet. Du sletter jo innlegg før de fleste rekker å lese dem.

Beklager OT trådstarter.

/jan

T

TELLUS

Gjest
På denne nettbutikken kan du kjøpe alle versjoner tom. Mk5 av Technics SL-1200:
http://www.kabusa.com/

Jeg er svært fornøyd med leveringstider og priser, og har selv kjøpt en Technics SL-1200 Mk2 SE med følgende oppgraderinger:
- Silikon dempebad for tonearm
- Silikon dempeplugg som skrus inn i hullet for ekstra lodd
- Eichmann Bullet RCA plugger på phonokabler
Som pick-up valgte jeg Ortofon Concorde Pro S40 (SME-fatning), som jeg kjøpte av samme firma.

Jeg har også kjøpt en Funk Firm Achromat platematte hos British Audio.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Har selv brukt en SL 1210 MkII i ca. ett år nå, og spør du meg er det ingen andre enn Technics som leverer denne kombinasjonen av godlyd, byggekvalitet og betjeningskomfort til prisen.

Har selv hatt ymse Rega'er samt endel vintage-greier. En rimelig Rega er kanskje fornuftig hvis man er helt nybegynner og ikke ønsker å justere noe som helst, men bare det å bytte PU på en billig-Rega er et styr, da den har helstøpt arm og mangler justering av armhøyde. Rega's magnetiske anti-skate er notorisk dårlig kalibrert og en motvekt helt uten markering av gram gjør meg frustrert bare ved tanken. Hvordan i all verden skal man få justert inn f.eks. 1,3 eller 1,8 gram VTF når en hel runde, i følge manualen, tilsvarer 2 gram? En digital vekt til flere hundrelapper? Nei takk.

Technics'en har SME-type løst headshell samt mulighet for å justere armhøyde opptil 6 mm i en håndvenning. Den har også motvekt og antiskate med markering av tiendels gram. Dette gjør at du kan bytte PU på 5 minutter hvis ønskelig. Du kan også lett vatre spilleren opp siden alle fire føttene er justerbare.

Den har også, som nevt tidligere her, kraftig kvartsstyrt direktedrift som i tillegg kompenserer for "stylus drag", dvs. den økte rotasjonsmotstanden som oppstår når nåla sitter i vinylrillen, samt elektronisk brems som stanser platteren like fort som den starter. Det høres kanskje fjollete ut, men det er ting man savner når man bruker andre spillere. Slike finesser får de fleste andre spillere i prisklassen til å synes å høre hjemme i stereoen til Fred Flintstone.

Jeg har, som Tellus, handlet div. ekstrautstyr hos kabusa.com, og har bare gode ting å si om dem.

Angående norske leverandører tror (!) jeg det bare er Ljudia som selger de nye. Sjekk www.ljudia.no.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Hadde kjøpt Technics 1210 lenge før enn Rega.

Men det finnes bedre direktedrevet spillere som JVC, Denon, Pioneer.
Disse er da brukte og har noen år på baken, og koster noen kroner enda.

Kan Technics 1210 stå i ett buldrende diskotek, så kan du bruke den i stua også, med ett noenlunde brukbart underlag.

Ett noenlunde brukbart underlag er ikke en vegghylle montert på en trevegg eller enda værre skrudd fast i gipsplater.

Ett noenlunde brukbart underlag skal ha en viss vekt, være stabilt og gjerne stå på ett skikkelig gulv.

Jeg bruker en egenprodusert benk, som står på murgulv og som samtidig er skrudd fast i vegg med vinkeljern.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Å kjøpe en brukt og vedlikeholde den er ikke noe for meg, har verken kunnskap eller tålmodighet til det. Så lenge det ikke finnes andre direktedrevet nye platespillere på markedet blit technics på meg.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Har hatt en direktedrevet JVC siden August 1983 og den har praktisk talt fungert prikkfritt hele tida.

Huset brant ned i ca 1990
Brannvesenet slukket med sjøvann som inneholder salt.

Fikk berget ut platespilleren som stod noen døgn i ett naust.
Demonterte platespilleren og rengjorde gummimatte under tasteknapper.

Fungerer godt etter dette, av og til kan en tasteknapp henge seg opp, hvis den ikke blir brukt på flere år.

Er da støv som sikkert er skyld i dette, dette lar seg meget lett rengjøre.

Denne 1200 / 1210 i Gold finish ser meget pen ut, mener å huske at Dual? leverte platespiller i Gold finish.

http://www.dual-reference.com/tables/CS7000.htm

http://www.dual-reference.com/tables/goldston.htm

Topp Bunn