technics.epa-500

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• cerwin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Hei,
    ramla over en pappeske med komplett arm og utstyr,en kompis som kjøpte denne en gang på slutten av 70 tallet,eller starten på 80 tallet,er dette noe og satse på,,tenkte på i en pioneer pl 530 med dl110...eller er jeg helt på jordet nå ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er en veldig god arm, så du er slett ikke på jordet! Den fortjener forresten en bedre pickup enn Denon DL 110, men det er jo et ok sted å starte...

cerwin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Hm,spennende,han nevnte en pris på denne armen,rundt et par tusen kr den gang,hm stemmer dette tro,men aldri blitt brukt og helt komplett med masse greier oppi esken,kanskje den fortjener en bedre platespiller og,ikke veit jeg ;)takker og bukker for info

RP

Medlem
    Ble medlem
    13.05.2005
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    De kostet nok en god del mer en 2000.- Men det ble solgt noen armer for en billig penge i sin tid på Akers mic når de gikk konk.
    Eide forøvrig en slik selv,den solgte jeg for 4500.-
    Fikk aldri testet armen for armrøret (tror det finnes 4 eller 5 forskjellige) passet ikke til pick upen jeg brukte.Prøvde å finne tak i det rette armrøret men det var ikke enkelt,så det er noe du bør være obs på.

cerwin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    wiiiii ;D,,noen som vet hva jeg burde forlange for denne,,åltså som ny aldri brukt eller testet,helt komp,har tenkt på og selge denne,men aner ikke hva denne er værd,på forhånd takk..

Her mangla visst den elektroniske vekta,,ergelig det da,forrige eier fortalte meg at den aldri fulgte med,da er den kanskje ikke så lett og få solgt da :(

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Ikke kritisk, det er vekter nok på markedet, selvom den orginale gjerne kommer oppmot 1000,- på fleabay...
    Hvilken benevnelse står det på arm-røret?
    Er det et kurant arm-rør, er 2000,- fremdeles rimelig for en slik arm...

Arne K

L

larkus

Gjest
    En helt strøken slik arm burde du lett få kr. 5000,- for. Svært sjelden sak. Og ekstra armrør er nesten umulig å få tak i.

cerwin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Hei

på armen står det epa 500-A501H--TITANIUM NITRIDE--6-8,,

synd med vekta da,,eller er den grei og få fatt på

på forhånd takk

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    larkus skrev:
    En helt strøken slik arm burde du lett få kr. 5000,- for... --
    Det er lov å drømme...
    A501H er std. røret, det vanligste, og ligger i low-mass klassen, dermed det minst interesante...
    Ett A501M er litt bedre(tyngre), eller enda bedre(tyngre): A501L eller A501G, så har du en
    arm som er mer anvendelig til de vanligste pickuper!

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Ang. bruktpris, er tyskland det dyreste land, for all japansk vintage...

Arne K

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    5
    Har også fått tak i en EPA-500 som med tid og stunder skal monteres på en Technics SP10 Mk2 ;D
    Som det sies er dette en legendarisk arm. (Verdens første med armrør i titan.) Vil tro en strøken arm som har stått nedpakket er verdt noen kroner mer enn en godt brukt - uansett om vekt medfølger eller ikke.

cerwin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Ok,så nå har jeg på følelsen av og prøve og ha litt is i magen,og se hva jeg vil gjøre med denne armen,blei helt nærvøs av og lese igjennom her jeg nå :eek:..var ikke i min villeste fantasi klar over dette,,det som er moro da er jo at den aldri er vært i bruk,og fortsatt ligger i eske,og er som ny.Kanskje jeg skal prøve og bytte den bort i en pen gammel voksen platespiller,eller hva sier folket.

mvh gøran

L

larkus

Gjest
    Is i magen er et klokt valg. Har man først fått tak i noe slikt, bør ikke det første man tenker på være salg. Vær klar over at dette er en arm som er ekstremt vanskelig å få tak i idag :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.658
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Horny skrev:
    Har også fått tak i en EPA-500 som med tid og stunder skal monteres på en Technics SP10 Mk2 ;D
    Som det sies er dette en legendarisk arm. (Verdens første med armrør i titan.) Vil tro en strøken arm som har stått nedpakket er verdt noen kroner mer enn en godt brukt - uansett om vekt medfølger eller ikke.
    Du blandar saman med EPA 100, som er hakket betre....flott dempesystem.

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Noen som kan si litt om hvor mye bedre en SP10 mk2 med Epa500 er mot en SL-1200 mk2? Og hvordan står en slik SP10 seg mot moderne spillere i det ikke altfor dyre high end segmentet, f.eks. VPI Classic, Rega RP10 o.l.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Det kan være svært vise dig, hvor mye sp-10 med epa-500 er bedre end sl-1200, da du ikke kan se hvor bredt jeg spreder mine arme ud. Men mine arme er spredt optimalt, for vise hvor mye bedre. (ha-ha).
    Sp-10 mk2 hører til i toppen og vil altrid gøre (medmindre den er opslidt). Vinylmediet er opfundet for mange år siden og intet nyt er kommet til.
    Det der for 30år siden var godt, er stadig at betrakte som godt (hvis ellers det stadig virker).
    'Sp-10 er det tætteste en pladespiller kommer på evighedsmaskine, og du kan roligt anskaffe dig en, hvis det muligt.

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Takk for svar. Jeg burde nok understreket at det er armen jeg et bittelitt usikker på. Drivverket i seg selv er vel legendarisk av en grunn.
    Leser tidligere i tråden at epa500 ikke vært den beste tonearmen Technics bruke på SP10.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.658
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fekk demonstrert EPA 500 for ca 40 år sidan. Men eg fann ingen grunn til å skifte ut min EPA 100.
    EPA 500 er god og resonansdaud, men har som viktigaste styrke at han hadde fleksible armrør, slik at du kunne bruke høgkompliante pickupar på han. Noko som i hovudsak er mest aktuelt om du spelar vintage MM. EPA 100 har ekstremt gode lager (dersom dei ikkje er herpa), og eit ganske fungerande magnetisk dempesystem (som eg likevel brukte å skru heilt inn på dei pickupane eg oftast brukte)

L

larkus!

Gjest
    Det ble også levert S-formet arm med løst headshell til dette armsystemet. Dempesystemet på kontravekten er også forandret, sammenlignet med de rette armene (EPA500) Denne varianten har betegnelsen EPA250, og er den mest sjeldne. Etter min oppfatning også den mest interessante.
    1.jpg

2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg

Edit:
    Ikke umulig å få tak i. For ca. 9000,- kan en sikre seg en armbase og EPA250 arm
    https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...0+technics.TRS0&_nkw=epa500+technics&_sacat=0

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    EPA-100 er nok, dybest set, mest ultimative arm nogen sinde bygget.
    Men kunne, måske, hente lidt mere på lydkvaliteten med fast arm (teoretisk set). (forstår ikke de ikke prøvede).

L

larkus!

Gjest
    Med "fast arm" mener du da fast headshell? Selve armen på EPA100 er fast i armbasen og kan ikke skiftes ut.

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    125
    Epa 500 er hakket nyere en epa 100. Den besto av en base samt en rekke med utskiftbare armrør. Heri er dens force ,man kan velge armrør mot pickupens compliance. En epa 100 i toppform går for å være bedre enn 500 serien. Men, selv epa 500 er et håndverk av klasse! Jeg har hatt epa 500/250 og 501h men bruker nå epa 100. Hvilket rør har du?

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    250/500/501 er alle bra, men på lavere ambitions-niveau end 100

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn