Technics EPA 100, lagerproblem.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk en sånn arm i posten fra Japan i går , og dessverre så viser det seg at
    det nedre lageret antagelig er gåent. Det er raklete, og det virker som om det nedre lagret er sunket noe ned,
    slik at det øvre ikke får tak. Det øvre kan ses og virker være ok, det nedre er skjult, og krever en del demontering
    for å komme til å inspisere.

    Har ikke vært i kontakt med selger enda, men regner med at den greit kan sendes tilbake.
    Tenkte allikevel å undersøke om det er muligheter for å få den fixa her til lands.
    Noen som vet om noen som kjenner noen som pusler med slikt?
    Har på nett funnet andre som har fixa dette, men er ikke sikker på om jeg vil begynne å fikle med dette selv.

    TechnicsEPA100No5.jpg


    EPA100Rewire028.jpg
    Vis vedlegget IMG.pdf
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er jo ikke akkurat her til lands, men Audio Origami i Skottland lager fantastiske armer, og er også utrolig gode på rimelig overhaling av armer som trenger service. Lynraske er de også.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja. Flere med liknende problem.
    Min selger var av det ålreite slaget og refunderte ca utgifter til lagerbytte.
    Ser ut til å gå i orden med reparasjonen også.
    Arma er nå i armene til The Audio Origami Man i Scotland.
    Spanderer på ny armkabel, tråder til headshell og ny interconnect i samme smeisen.
    Ei uke til nå så...
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    :) Håper du får en Technics etter spec tilbake å ikke noe hjemme mek av en på saueøya .

    Mvh

    Lars
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå er vel ikke akkurat Audio Origami noe "hjemmemekk fra saueøya" akkurat. De lager en av de bedre armene du kan kjøpe ( A. O. Pu 7), reparerer armer, modder Rega-armer og lager platespillerrelaterte greier.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Her er A.O P7
    Audio Origami - PU7

    Takk for link. Har nok sett den før. Det er ikke mye å finne på web om disse lagrene, selv om det tydeligvis er flere som har hatt problemer.
    Armen er godt omtalt ellers da.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Audio Origami Pu 7, ja. Det er mye info og bilder, samt statements fra kunder på nettsidene. Kjoenik her på sentraken har forøvrig en. Den er en videreutvikling av åttitallsklassikeren Syrinx Pu 3, og har fått supertest i både HiFi Choice og HiFi World. De gav den en "årets produkt"-utmerkelse i 2007. Her montert på en LP 12.
    P1000252.JPG
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg bruker forresten "Booster Oii" fra Origami til platespillerlageret. Det kan virkelig anbefales.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Har nå hatt arma på plass ei stund, og noe sauemekk er det ikke snakk om.
    Reparatøren har jeg bare godt å si om; ryddig, kjapp og med god kommunikasjon underveis.
    Og utførelsen kan jeg ikke se at det er noe å utsette på. Anbefales.
    Moro med VTA og bias justering under spilling, og dempemekanismen ser ut til å fungere som den skal.
    Fornøyd.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Godt å høre! Jon hos Origami er en kjernekar, og han kan virkelig sine ting. Det er jo ikke ille at prisene er på nittitallsnivå heller...
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Prisene er til å leve med ja.:)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Knall tøft det ordnet seg , er rubinlager inntakt eller byttet ut med noe annet ? fikk du noe målebrev på arm ( tenker på lager friksjon etter vedlikehold av armen det skal vel ligge rundt 5mg eller mindre i motstand på lagere på EPA 100 )

    Mvh

    Lars
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan du si noe om hva det kostet med lagerbytte? Har en EPA-500 (den er i orden, bank i bordet), så det kan være greitt å være litt orientert.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Knall tøft det ordnet seg , er rubinlager inntakt eller byttet ut med noe annet ? fikk du noe målebrev på arm ( tenker på lager friksjon etter vedlikehold av armen det skal vel ligge rundt 5mg eller mindre i motstand på lagere på EPA 100 )

    Mvh

    Lars
    I øvre og nedre lager er rubykulene byttet til titanium. De andre var helt fine.
    Har ikke fått eller bedt om målebrev, og jeg har også lest om de 5mg lagermotstand, som visstnok er sjeldent lavt.
    Leste også et sted om en testmåte, hvor man legger et lite papir på headshellet og blåser på.
    Arma skal da bevege seg uten at papiret faller av. Kan sjekke dette på min senere i dag.
    At friksjonen er lav er det allikevel ingen tvil om. Må være forsiktig når det blåses støv av nåla, da arma fort svever bortover.:cool:
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Kan du si noe om hva det kostet med lagerbytte? Har en EPA-500 (den er i orden, bank i bordet), så det kan være greitt å være litt orientert.
    Prisen kommer ihvertfall ikke til å stoppe deg, om det skulle bli nødvendig med bytte av lager.
    Jeg byttet armwire samtidig og fikk en totalpris.
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leste også et sted om en testmåte, hvor man legger et lite papir på headshellet og blåser på.
    Arma skal da bevege seg uten at papiret faller av.
    Man blåser forsiktig på armen for å sjekke friksjonen horisontalt, og slipper små pairbiter på headshellet for å sjekke den vertikale friksjonen. Om bevegelsen til armen ikke er helt jevn, har du ett problem med lagerene.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Leste også et sted om en testmåte, hvor man legger et lite papir på headshellet og blåser på.
    Arma skal da bevege seg uten at papiret faller av.
    Man blåser forsiktig på armen for å sjekke friksjonen horisontalt, og slipper små pairbiter på headshellet for å sjekke den vertikale friksjonen. Om bevegelsen til armen ikke er helt jevn, har du ett problem med lagerene.
    Aha. Takk, må prøves.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Leste også et sted om en testmåte, hvor man legger et lite papir på headshellet og blåser på.
    Arma skal da bevege seg uten at papiret faller av.
    Man blåser forsiktig på armen for å sjekke friksjonen horisontalt, og slipper små pairbiter på headshellet for å sjekke den vertikale friksjonen. Om bevegelsen til armen ikke er helt jevn, har du ett problem med lagerene.
    Aha. Takk, må prøves.
    Rubinlagera er EPA 100 sin akilleshæl, og eg veit ikkje om det er så lett å fikse.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Men Arve,les hele tråden så ser du at TS alt har fått ordna det! Det er titanium istedet for rubin men det er vel bra!
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hvor tok de gamle lagere veien ? fikk du dem i retur , dette er jo industriprodusert rubin .

    Men at titan er i nærheten av industriell rubin har jeg vondt for å tru når det gjelder ripehardhet , men dette kan sikkert andre mere om .

    Mvh
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Rubin er fint materiale, men det tåler ikke slag/mishandling, da er det sprøtt som glass.
    Jeg har fått 2 "fullt fungerende" tangensial Pioneer-spillere (PL-L1000) fra usa, begge "kaputt" ved ankomst.
    Tror ikke det var spillernes feil...
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Rubin er fint materiale, men det tåler ikke slag/mishandling, da er det sprøtt som glass.
    Jeg har fått 2 "fullt fungerende" tangensial Pioneer-spillere (PL-L1000) fra usa, begge "kaputt" ved ankomst.
    Tror ikke det var spillernes feil...
    Rubin lagere tåler da transport , men pakkes ting helt på tryne så ryker vel det meste her i verden i posten :D
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hvis jeg var eier av en EPA 100 hadde jeg nok sendt den hit & ikke til sauøya ( ja jeg liker ikke de folkene de ødelegger nesten alt de for kloa i )
    01.JPG
    02.JPG
    03.JPG
    04.JPG
    05.JPG


    Mvh

    Lars
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Hvor tok de gamle lagere veien ? fikk du dem i retur , dette er jo industriprodusert rubin .

    Men at titan er i nærheten av industriell rubin har jeg vondt for å tru når det gjelder ripehardhet , men dette kan sikkert andre mere om .

    Mvh
    Jada Laban. Fikk med både de knuste og de delvis ødelagte rubinkulene.
    Ser ut til at rubin er hardere enn titan ja, spørsmålet er vel om hva som er hardt nok.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så briter og skotter ødelegger alt de kommer borti, Laban? Det er rett og slett useriøst sludder, for å si det forsiktig. Hva baserer du sånt på?
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Ser man på linken i post 3 er det en kar som har benyttet silicon nitride baller til erstatning også..
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Så briter og skotter ødelegger alt de kommer borti, Laban? Det er rett og slett useriøst sludder, for å si det forsiktig. Hva baserer du sånt på?
    Sludder ikke prøv deg en gang jeg lever med de folken tett i ryggen så alt arbeide levert fra dem må nesten uten untak gjøres to ganger , makan til arogante aristokrater som meler sin egen kake skal du lete lenge etter .

    Ja kvaliteten er lavmål hvis du ikke følger varen opp fra a til å men dette er jo bare min personlige erfaring . :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hvis jeg var eier av en EPA 100 hadde jeg nok sendt den hit & ikke til sauøya ( ja jeg liker ikke de folkene de ødelegger nesten alt de for kloa i )
    Vis vedlegget 170444 Vis vedlegget 170445 Vis vedlegget 170446 Vis vedlegget 170449 Vis vedlegget 170450

    Mvh

    Lars
    Antallet sauer på øya folk driver verkstedet sitt på, sier ikke meg noe om innbyggernes kompetanse til å reparere armlager.
    Nei sier ikke noe om kompetanse disse sauene er fra statene å lever av rubin / juvel lagere i sin fineste form .:)

    Sauer er allrighte dyr :) bare ikke fra øya .
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du for alvor mener at ingen engelskmenn og / eller skotter innehar slik faglig kunnskap og stolthet, blir det vanskelig å ta deg på alvor.
    Har du noen kjennskap til håndverkeren jeg har brukt?
    Gjentar denne linken under her, så kan den som ønsker lese litt om andres erfaringer derfra.
    Audio Origami
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hvis du for alvor mener at ingen engelskmenn og / eller skotter innehar slik faglig kunnskap og stolthet, blir det vanskelig å ta deg på alvor.
    Har du noen kjennskap til håndverkeren jeg har brukt?
    Gjentar denne linken under her, så kan den som ønsker lese litt om andres erfaringer derfra.
    Audio Origami
    Takk for link :) prøvde lese litt der inne fant jo gamle nåla mi også jo DVXXII , men fortet meg ut igjen de skulle montere på rega rb 300 på en SL 1210 så her drikker dem over en lav sko :) en rega rb 300 spiller jo kun halve noter . :)

    ( skal ta en titt igjen siden ) PS : sauen Shaun er best på barnetv

    Mvh

    Lars
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn