Technics 1210 vs Vpi Classic 1-3

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kleine Freiheit

Gjest
    For å si det annerledes: Jeg vil tro de fleste armer uten montert headshell vil ha en egenvekt på +/- 5 gramm. Armrøret på f.eks. min arm, en 1210 og en Jelco er veldig like i vekt. Ergo er det headshellvekten som avgjør effektiv armmasse.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Snu på flisa: de fleste headshell ligger på 10g. De laveste er nede i 5,5g, de tyngste jeg har sett (uten modifikasjoner) var 23g
    Std Technics shell = ca 7,5-8g

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Med andre ord er vi enige om at armmassen forandres med forskjellige headshell. Og at forskjellen i masse på en 1210-arm og for eksempel en Jelco hovedsakelig kommer av forskjellen i headshellvekten. Technics 4,5 gramm, Sony pua 1600l 5,5 gramm, Jelco 6-8 gramm? I WWW er man uenig om Jelco har armmasse på 18 eller 20gramm

Sist redigert:
    K

Kleine Freiheit

Gjest
    On-Topic:
    Jeg har ikke hatt en vpi, men en stor fordel en 1210 med originalarm eller Jelco har, er muligheten for enkelt å bytte mellom headshell med formonterte pickuper. Nå vet jeg ikke om vpi også har den muligheten.
    Hvis jeg måtte velge mellom en spiller med denne muligheten og en som kanskje er litt bedre uten ville jeg valgt førstnevnte. Å kunne bruke en dl-103 på en musikktype og en at-oc9 på annen musikk bare ved å bytte headshell og stille nåletrykk er ren luksus.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.646
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kika litt på ulike headshell, med tanke på dei som har arm der dette kan skiftast. Veldig greitt med utskiftbart, spesielt fordi det går raskare å sette opp armen då. Eg har ikkje hadd slik arm sidan tidleg på 80-talet, men fann fram det gamle Zeepa headshellet som berre veg eit par gram og er ganske daudt, laga av kolfiber. Eit anna folk skryt av er [FONT=Arial, Helvetica, Sans-Serif]Oyaide HS-CF carbon fiber[/FONT] , fullstendig overprisa, men svinetungt, og brukarar påstår at det er med å skape topp lyd på visse pickupar.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    P3 er ingen dårleg platespelar, og med ein DV 20 kan mange verte lukkelege.
    Tykkjer samanlikninga mellom Granada og 1210 ikkje er så urimeleg, eg. Utmerka bil, til sitt bruk, men noko gammalmodig. Passar ikkje alle, naturlegvis...
    Hvorfor ikke Rolls Roys. Tung, presis, litt gammeldags og retro og build to last. :)
    1210 og Rolls Royce i samme setning? Dette kan minne om en bønnestengel som skal vokse til himmels.

Mvh.Rolls Royce-sjåfør.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.956
    Sted
    Kongsberg
    Å putte på tunge headshell og ekstra armvekter gjør ikke noe med arm-massen.
    Det endrer snarere den totale vekten på armen. Armens masse endrer seg ikke.
    Hæ...???
    Hei.

Selvfølgelig er headshellet med på å bestemme armens bevegelig masse!

Dette måles uten påmontert motvektslodd (også orange) - da en slik måling kun ville gitt - bevegelig masse = stifttrykk.
    Det første er helt riktig, men det siste utsagnet er feil:

Når det snakkes om bevegelig masse for en PU-arm er det treghetsmomentet man snakker om.
    Og treghetsmoment er masse multiplisert med avstanden fra omdreiningspunktet i annen potens.
    Hei.

Du har helt rett i det du sier, men jeg er ikke uten videre med på at min forenklede fremstilling er feil. Snarere upresis.

Å måle på den måten jeg oppgir gir en god indikasjon på hva den bevegelige massen er i et oppsett (etter diverse
    forkortninger av brøkene) - men er som du poengterer ikke helt korrekt.

Tar jeg min egen VPI Classic arm, måler jeg effektiv masse (M) (armen alene) - målt etter min metode til 17,0 gram.

Beregner jeg effektiv masse på samme VPI Classic arm - ut fra formelen:
    Formel.jpg

der M er effektiv masse, m er massen av motvektsloddet (= 138 gram), r er avstanden fra lagringspunkt til tyngde-
    punktet i motvektsloddet (= 39 mm), L er effektiv armlengde (= 274 mm) og W er mål etter min metode (uten PU osv.
    = 17 gram), ender jeg opp med en effektiv masse (M) på 14,8 gram. Det er en feil på 2,2 gram, eller en feilprosent på
    11-15% (avhengig av hva man betegner som 100 %). Denne feilprosenten kan meget vel utgjøres av "stubben" som
    motvektsloddet sitter på (som ikke er med i beregningen - men tilfører bevegelig masse) - eller unøyaktighet i målingene
    (utført med linjal:)).

Når man øker massen med vekten av pickup, skruer, lodd osv. er vi vel enige om (?) at denne skal summeres med effektiv
    masse på armen (fordi den tilføres i enden av vektstangen). Med en 5-10 gram ekstra masse reduseres derfor feilprosenten
    ytterligere. Derfor er min metode en god indikator, om ikke 100 % riktig.

Som en kuriositet kan jeg til slutt nevne at det å erstatte motvektsloddet med et tyngre et, ikke øker effektiv masse som
    man kanskje skulle tro, men reduserer den. Årsaken til dette finner vi i formelen - når r reduseres gir dette store differanser
    (siden den er opphøyet i andre i formelen). Den økte massen m vil aldri kunne kompansere for dette (siden den verdien ikke
    er opphøyet i annen).

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    --------------------

Som en kuriositet kan jeg til slutt nevne at det å erstatte motvektsloddet med et tyngre et, ikke øker effektiv masse som
    man kanskje skulle tro, men reduserer den. Årsaken til dette finner vi i formelen - når r reduseres gir dette store differanser
    (siden den er opphøyet i andre i formelen). Den økte massen m vil aldri kunne kompansere for dette (siden den verdien ikke
    er opphøyet i annen).

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    For å være pirken: kommer an på form/fasong på loddet... :cool:

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    4
    --------------------

er opphøyet i annen).

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    For å være pirken: kommer an på form/fasong på loddet... :cool:
    Hvorfor det? Så lenge du vet hvor tyngdepunktet er, vekten av loddet og avstanden fra tyngdepunkt til pivot er det bare å bruke formelen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    4
    Hei.

Selvfølgelig er headshellet med på å bestemme armens bevegelig masse!

Dette måles uten påmontert motvektslodd (også orange) - da en slik måling kun ville gitt - bevegelig masse = stifttrykk.
    Det første er helt riktig, men det siste utsagnet er feil:

Når det snakkes om bevegelig masse for en PU-arm er det treghetsmomentet man snakker om.
    Og treghetsmoment er masse multiplisert med avstanden fra omdreiningspunktet i annen potens.
    Hei.

Du har helt rett i det du sier, men jeg er ikke uten videre med på at min forenklede fremstilling er feil. Snarere upresis.

Å måle på den måten jeg oppgir gir en god indikasjon på hva den bevegelige massen er i et oppsett (etter diverse
    forkortninger av brøkene) - men er som du poengterer ikke helt korrekt.

Tar jeg min egen VPI Classic arm, måler jeg effektiv masse (M) (armen alene) - målt etter min metode til 17,0 gram.

Beregner jeg effektiv masse på samme VPI Classic arm - ut fra formelen:
    Vis vedlegget 255761
    der M er effektiv masse, m er massen av motvektsloddet (= 138 gram), r er avstanden fra lagringspunkt til tyngde-
    punktet i motvektsloddet (= 39 mm), L er effektiv armlengde (= 274 mm) og W er mål etter min metode (uten PU osv.
    = 17 gram), ender jeg opp med en effektiv masse (M) på 14,8 gram. Det er en feil på 2,2 gram, eller en feilprosent på
    11-15% (avhengig av hva man betegner som 100 %). Denne feilprosenten kan meget vel utgjøres av "stubben" som
    motvektsloddet sitter på (som ikke er med i beregningen - men tilfører bevegelig masse) - eller unøyaktighet i målingene
    (utført med linjal:)).

Når man øker massen med vekten av pickup, skruer, lodd osv. er vi vel enige om (?) at denne skal summeres med effektiv
    masse på armen (fordi den tilføres i enden av vektstangen). Med en 5-10 gram ekstra masse reduseres derfor feilprosenten
    ytterligere. Derfor er min metode en god indikator, om ikke 100 % riktig.

er opphøyet i annen).

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Hei!

Har ikke sett den formelen før, Gunnar. Hva er W i formelen? Siden du bruker avstanden fra senter motvektslodd til pivot er jo den avstanden avhengig av vekt på PU. Og den har jo ingenting med armens effektive masse å gjøre.

mvh FZ

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Masse fin teoriinfo her:) Da kan jeg slå meg til ro med at mitt Sumiko HS12 headshell påvirker total arm masse på min KAB modifiserte arm. Har fått IsoKinetic Cartridge stabiliser (foring til Denon DL-103) på 3 gram. Venter bare på at DL-103 ankommer.

Skal vi prøve å komme on topic igjen? :)

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Jeg hadde et Ortofon LH 2000 på 15,8g med DL-103 på min 1210-arm. Hvis du ser i 1210-tråden, har glemt hvilket innlegg, ser du den hjemmemekka ekstravekten jeg måtte lage for å utligne den ekstra vekten fremme. Den lille ekstravekten er ikke tung nok.
    Sumiko + 3g spacer blir tilnærmet like tungt som en LH-2000.

Eller har du ny motvekt fra SpeedySteve?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg var heldig å få tak i en vekt fra Ebay som så veldig fin ut. Den er på 22 gram. Jeg kjøpte først den originale på 10 gram, men den ble for lett sammen med Sumiko og Ortofon Rondo. 22 grammeren var mer en tung nok, så nå er armen klar for DL-103. Det som er bra med Sumiko er at også azimut kan justeres. Har kjøpt boblevater som passer fint oppå Sumiko og digital stifttrykksmåler. Da får jeg 12g + 3g med foring (siden DL-103 bygger så lavt mtp VTA justering). Så med 22g motvekt ekstra blir det bra:)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Heilt ut på viddene O.T, men; Jeg har alltid trodd - og tror fremdeles - at økt masse ikke er en fordel for sluttproduktet, nemlig lydbildet. Eller for å si det på en anna måte, hvordan den finslepne diamanten pløyer rillene på vinylen. Ut fra teoretiseringen, virker det som man bare kan pøse på med vekter, bare det er sånn passe likt foran og bak opplagringspunktet til arma? Det må da på et eller anna punkt, gå ut over a) arm, b) armoppheng og c) skape en treghet i arm inkl. p.u., som gjør noe med gjengivelsen av vinylrillene??

K

Kleine Freiheit

Gjest
    a+b: alle armene vi har snakket om kan med produsentens egne ekstravekter brukes med bl.a. SPU som ligger på ca 30g. Jeg går ut ifra at produsentene da har tatt høyde for vekten ved konstruksjonen av arm og lagre.
    c: tregheten er, hvis jeg ikke tar helt feil, akkurat det man er ute etter ved bruk av stivt opphengte pickuper. Det er mindre sjanse for feilsporing hvis en stivt opphengt pickup har en større masse/treghet i ryggen.

Målet ved å øke massen ved stive pickuper eller redusere massen ved myke pickuper er vel også å få resonansfrekvensen innenfor anbefalt vindu.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn