TD124 prosjekt

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg er så heldig at jeg har fått fatt på en så og si mint Thorens TD124. Jeg har gått og bakt på et ønske om å få inn en av de klassiske mellomhjulerne i lytterommet en stund. Til og begynne med ville jeg helst ha en Garrard 301 eller 401, men etter og ha lest Art Dudley's omtale av TD124 i mainummeret av Stereophile ble interessen trukket i den retningen. Og det ser ut som det er noe i det Coelho sier, at hvis du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. For et par dager etter at jeg hadde begynt å lete litt etter et eksemplar, dukket det opp en tyve minutter unna i original kasse og med en Ortofon SMG-212 pluss en klassisk SPU-G. Dessverre med knekket cantilever, men det lar seg ordne.
Jeg har gått og sett på innmaten noen dager nå, og jeg vet at det her var et godt valg. Presisjonen på leie og mekaniske deler er til å sikle over. Jeg simpelthen elsker kvalitetsprodukter i denne klassen :)

Nå er noen reservedeler bestilt fra http://www.thorens-td124.dk/ og SPU'en skal til retipping hos Soundsmith i USA.

Planen videre er å bygge en provisorisk plint for å få den opp å kjøre, samt å gi litt førstehjelp til noen kritiske deler. Så får vi se hvor det videre bærer. Jeg tenker å ta det stille og rolig utover høsten/vinteren og kommer nok til åfølge opp med litt mer bilder etterhvert.

Asbjørn

 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Sober sak! Disse gamle spillerne etablerer en mann-materiell relasjon som må bare oppleves og på noen områder kommuniserer de tydeligere (og riktignok mer en-dimensjonalt) enn remdrevne grammofoner evner.

Kommer neppe til å true TW’en din, men du skal ikke se bort fra den kommer til å bli brukt mer enn du hadde planlagt ;)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Nightpuma skrev:
Jeg tenker å ta det stille og rolig utover høsten/vinteren og kommer nok til åfølge opp med litt mer bilder etterhvert.

Asbjørn
Det låter som ett spännande projekt.
Jag väntar på fler bilder.
Lycka till!
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Nei, gratulerer så masse Asbjørn, og velkommen i "klubben" ;D

Dette var da hyggelig :D Du har gjort et godt valg.
Også attpåtil i originalkartong, du er heldig, du. Jeg har også en sånn kartong :)

Ser deg vel etterhvert på thorens-lovers også, da?

mvh
Trond Kjetil
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Takk, takk :)

Jeg visste ikke om Thorens Lovers forumet, så takk for tipset Trond Kjetil. Vi sees nok der etterhvert ;)

Mvh Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Den ser jo helt super ut kan tenke meg du måtte betale dyrt for den,har du plint til den?

Laban :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Den ser jo helt super ut kan tenke meg du måtte betale dyrt for den,har du plint til den?

Laban :)
Jeg synes jeg fikk den til en OK pris, ikke et kupp, men heller ikke eBay pris. Nå har jeg vært gjenneom hele verket og renset, skiftet noen deler og oljet. Og den ikke bare ser super ut, det er den også. Mekanisk fremstår den nesten som i nystand og må være brukt ekstremt lite. Jeg har pakka den ned i kassa si igjen nå og henter den frem igjen når dagene blir kortere og kveldene lengere. Da skal den få seg en plint å spille på :)

Mvh Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
laban skrev:
Den ser jo helt super ut kan tenke meg du måtte betale dyrt for den,har du plint til den?

Laban :)
Jeg synes jeg fikk den til en OK pris, ikke et kupp, men heller ikke eBay pris. Nå har jeg vært gjenneom hele verket og renset, skiftet noen deler og oljet. Og den ikke bare ser super ut, det er den også. Mekanisk fremstår den nesten som i nystand og må være brukt ekstremt lite. Jeg har pakka den ned i kassa si igjen nå og henter den frem igjen når dagene blir kortere og kveldene lengere. Da skal den få seg en plint å spille på :)

Mvh Asbjørn
Gode muligheter for at jeg søker om medlemskap slutten av uka :D

Mvh

Nesten Happy Laban :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Hyggelig. Det blir spennede å høre mer om :)

Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
Hei

Hyggelig. Det blir spennede å høre mer om :)

Asbjørn
Ja hvis jeg får den, ser bra ut så langt,blir litt å gjøre på den sikkert ;D

Men hvordan er det med 110/kontra 220v på den,ble de levert med omskifter eller må jeg bytte trafo?

Mvh

Laban
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Hyggelig. Det blir spennede å høre mer om :)

Asbjørn
Ja hvis jeg får den, ser bra ut så langt,blir litt å gjøre på den sikkert ;D

Men hvordan er det med 110/kontra 220v på den,ble de levert med omskifter eller må jeg bytte trafo?

Mvh

Laban
Ikke noe problem. Den kan spille over hele kloden, du trenger bare å gjøre noen små justeringer.

Det står i bruksanvisningen: http://www.vinylengine.com/library/thorens/td124.shtml

Mvh Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
laban skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Hyggelig. Det blir spennede å høre mer om :)

Asbjørn
Ja hvis jeg får den, ser bra ut så langt,blir litt å gjøre på den sikkert ;D

Men hvordan er det med 110/kontra 220v på den,ble de levert med omskifter eller må jeg bytte trafo?

Mvh

Laban
Ikke noe problem. Den kan spille over hele kloden, du trenger bare å gjøre noen små justeringer.

Det står i bruksanvisningen: http://www.vinylengine.com/library/thorens/td124.shtml

Mvh Asbjørn
Takker :)må vel være platespillers svar på Dreambox det her :D

Mvh

Laban
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Håper du holder oss orientert om hvordan det går :)

Asbjørn
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Må også få gratulere så masse Nightpuma. Dette er utrolig lekre spillere. Jeg har ikke fått hørt på dem i oppsett jeg kjenner, men det jeg har hørt av Thorens har vært svært, svært bra.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Asbjørn,

håper du ikke har latt spilleren stå med bryteren i samme posisjon som på bildet, iallfall ikke med tallerkenen på ;). Mellomhjulet tåler mye så det er ikke sikkert det tar skade, men la den som regel stå i en av 0-posisjonene. Det er det sikreste :D

mvh
Trond Kjetil
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Fosse

Takk for det. Gleder meg til å få den opp å kjøre etterhvert kan du tro. Jeg begnner å bli lysten på en Garrard 301 også gitt, men nå får jeg vel ta en ting av gangen :)

Mvh Asbjørn
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Trond Kjetil skrev:
Asbjørn,

håper du ikke har latt spilleren stå med bryteren i samme posisjon som på bildet, iallfall ikke med tallerkenen på ;). Mellomhjulet tåler mye så det er ikke sikkert det tar skade, men la den som regel stå i en av 0-posisjonene. Det er det sikreste :D

mvh
Trond Kjetil
Hei

Takk for tipset :) Jeg tenkte på det før jeg pakka den ned, heldigvis. Det er jo sånt som er lett å glemme.

Mvh Asbjørn
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Nightpuma skrev:
Takk for det. Gleder meg til å få den opp å kjøre etterhvert kan du tro. Jeg begnner å bli lysten på en Garrard 301 også gitt, men nå får jeg vel ta en ting av gangen :)
Garrard & Thorens er ingen dum kombinasjon, men du skal være klar over at 301 (i motsetning til 401) ble konstruert for mono og 78 plater og følgelig har dreiemoment som et lokomotiv.

Men så var det dette med formgivningen da og det er vel noe med kurver fremfor linjer.... Uansett vil musikken gjengis med en fremdrift og intensjonalitet som antageligvis er uoppnåelig med remdrift.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Det er kjekt at det er flere som oppdager og skaffer seg disse spillerne. Heldigvis ble det produsert ganske mange av dem, og mange "lever" ennå. Med riktig stell og pleie blir de så gode så, og absolutt på høyde med mye av det beste som kan skaffes i dag. Nye gummioppheng til motoren, gjerne oppgradert til MkII-varianten er "et must". Ellers så anbefaler jeg Joels lagersett med poleringssett, nytt lagerspeil, kule og oljer med tilbehør. Han finner dere på thorens-lovers.com, eller som violette på vinylengine.com.
Så har man jo selvfølgelig muligheten til å gå hele veien: "Schopperisere" den med alt hva hjertet begjærer ;D. Frede i Danmark har eller skaffer delene ;) Han tar også full overhaling av motoren om det trengs.
Det er også et hav av nye deler etterhvert på 'bayen, både til motor, lager og oppheng.

Jeg har av og til sett eksemplarer til salgs uten alu-tallerkenen, de har vel vært utsatt for en slags "oppgradering". Noen har til tider propagandert fjerning av aluminiumstallerkenen for å oppnå bedre lyd, men spilleren ble i sin tid laget som den ble av folk som visste hva de gjorde. Alu-tallerkenen og clutchen er noe av det mest geniale rent bruksmessig som er med denne spilleren.

Jeg starter som regel min spiller når jeg kommer fra jobb, og så går den helt til jeg legger meg. Bruker bare clutchen til start/stopp når jeg legger på en plate.

Sjelden har jeg opplevd slik spilleglede som jeg har med denne spilleren. Og den tar seg jo godt ut der den står, i mahognyplintet sitt ;D



mvh
Trond Kjetil
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Det ser ut som denne tråden utarter seg til en meget interessant samtale om Thorens, Garrard osv. Hva med å starte en egen "mellomhjulstråd", så trådens overskrift reflekterer innholdet?

Mvh Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Ingen spiller i posten enda? Synes dette lukter litt svidd nå.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Kødder du? Har du snakka med han eller?

Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Yepp han dro på ferie så kom spiller i retur til han grunnet feil på addresse lappen han skrev,han fikk ny addresse av meg å sporings nr skulle han sende denne gangen også dette var ca 23.07.08
Har prøvd å ringe i dag men ikke noe svar.

Laban
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Høres litt suspekt ut, men hvis den er sendt den dato han sier, ligger den nok i tollen.

Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
Høres litt suspekt ut, men hvis den er sendt den dato han sier, ligger den nok i tollen.

Asbjørn
Hei Asbjørn

Velger å tro å håpe på det siste ,er det i tollen i hjembyen min den havner tru??

Laban
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Nei, det er vel postfortolingen. Fikk du sporingsnummeret. Ellers kan du nok ringe til posten (hvis den er sendt med posten) og se om de kan finne den på navnet ditt, hvis den ligger i tollen.

Asbjørn
 
L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
Nei, det er vel postfortolingen. Fikk du sporingsnummeret. Ellers kan du nok ringe til posten (hvis den er sendt med posten) og se om de kan finne den på navnet ditt, hvis den ligger i tollen.

Asbjørn
Får prøve en tlf til posten (sporingsnummer nei fikk ikke det denne gangen heller) :eek:

Laban
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
laban skrev:
Får prøve en tlf til posten (sporingsnummer nei fikk ikke det denne gangen heller) :eek:

Laban
Neste gang du shopper så for guds skyld be om sporingsnr.
Postens toll (postnr 0024/Gardermoen) er noen jæ**** sosekopper og sinker.
Ring og mas :)

/jan
 
L

Lars.N

Gjest
JanR skrev:
laban skrev:
Får prøve en tlf til posten (sporingsnummer nei fikk ikke det denne gangen heller) :eek:

Laban
Neste gang du shopper så for guds skyld be om sporingsnr.
Postens toll (postnr 0024/Gardermoen) er noen jæ**** sosekopper og sinker.
Ring og mas :)

/jan

Hehe har spurt om sporingnummer men hva hjelper det når jeg ikke får det (hehe)
Takk opplysning skal ta en tlf opp til gardermoen ,(postens toll) kan jo stikke innom hver gang jeg reiser offshore også (hehe) legge ekstra trykk på saken ;D

Laban
 
L

Lars.N

Gjest
JanR skrev:
laban skrev:
Hehe har spurt om sporingnummer men hva hjelper det når jeg ikke får det (hehe)

Laban
Det hadde bekymret meg litt.

/jan
Ringt alle nummere som er til selger null svar (snakket med posten dem kan ikke hjelpe uten kolli/sporrings nummer)
Pokker :mad:
 
L

Lars.N

Gjest
laban skrev:
JanR skrev:
laban skrev:
Hehe har spurt om sporingnummer men hva hjelper det når jeg ikke får det (hehe)

Laban
Det hadde bekymret meg litt.

/jan
Ringt alle nummere som er til selger null svar (snakket med posten dem kan ikke hjelpe uten kolli/sporrings nummer)
Pokker :mad:
Jippi 100% feedback fra selger :) :) :) phuu litt nærvevrak et lite langt øyeblikk.
 
L

Lars.N

Gjest
JanR skrev:
laban skrev:
Jippi 100% feedback fra selger :) :) :) phuu litt nærvevrak et lite langt øyeblikk.
Fått pakkesporings nr nå da ?

/jan
hehe kremt ikke enda ;D uæææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææ
går nok bra skal du se uæææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææ
jeg er helt rolig uææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææ
;D :mad: :( :eek: 8) ??? :p :-[ :-X :-\ :-* :'( ;D ;D ;D UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
laban skrev:
JanR skrev:
laban skrev:
Jippi 100% feedback fra selger :) :) :) phuu litt nærvevrak et lite langt øyeblikk.
Fått pakkesporings nr nå da ?

/jan
hehe kremt ikke enda ;D uæææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææ
går nok bra skal du se uæææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææ
jeg er helt rolig uææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææææ
;D :mad: :( :eek: 8) ??? :p :-[ :-X :-\ :-* :'( ;D ;D ;D UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ
Jeg hadde ikke vært mye rolig vet jeg.
Minn meg på å aldri handle fra den fyren der.

/jan
 
L

Lars.N

Gjest
Jippi den er kommet løper til posten fort dem åpner :D

Laban
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gutten sin :)
Dæven,ikke fæl den der.

Regner med du bare sitter og sikler foran driverket ;D ?

/jan
 
Topp Bunn