B
buster
Gjest
Har prøvd å finne anbefalinger her på denne tråden. Fant ingen. Noen som har gode forslag?? Gjerne en samle-boks på cd.
|
Nei så langt derifra, ja sågar nesten tvert om i min mening iallefall. Den unummererte Manfred er iallefall min favoritt blant Tchaikovsky-symfoniene for egen del, og "Winter Dreams", "Little Russian" og "Polish" (1-3) er i min mening ypperlige verker. "Winter Dreams" forble komponistens egen personlige favoritt.buster skrev:Takk Vidar,
Ser at mange bare spiller inn 4-5 og 6. Er det slik at de andre er mindre ineressante eller?..
Akkurat når det gjelder Tchaikovsky er jeg av den formening at russere gjør ham best, og da spesielt eksemplifisert ved hjelp av Mravinsky's stereo sett av symfoni 4-6. Maken til desperasjon og energi er det sjeldent man hører maken til. Dernest er det alltid morsomt med alternative tolkninger, og da man f.eks. skjele til den komplete motsetningen f.eks. de grandiose, men akk så emosjonelle fremførelsene til Bernstein/WP. Mitt favoritt-sett tilhører Markevitch, men disse kommer dessverre i 3 dobbel-CD'er i stedet for en boks. Winter Dreams er jo forresten nydelig i disse snøfulle tiderbuster skrev:Har prøvd å finne anbefalinger her på denne tråden. Fant ingen. Noen som har gode forslag?? Gjerne en samle-boks på cd.
Må nok høre på den Manfred'en igjen (på EMI Great Conductors of the 20th Century). Hadde forsåvidt et godt førsteinntrykk. Uansett inngår den ikke i settet på Philips tror jeg.Vidar P skrev:Enig i det, Markevitch er finfin han, imidlertid synes jeg ikke hans Manfred (jeg har DGG-versjonen) er helt på høyden. Litt tam og "tynn" kanskje? Men man blir jo bortskjemt og blasert med Previn og Jurowski i hylla.
Kunne godt tenkt meg å høre Svetlanov-settet, noen som har hørt de?
Mvh Vidar P
Ser ikke ut som om Manfred er med, Vidar. Så det er mye ledig plass på disse CD'ene.Vidar P skrev:Det er 5 CD'er, det fremgår ikke på coveret om Manfred er med, men det må den vel nesten være, ellers hadde vel 1-6 fått god plass på 4 CD'er?
Mvh Vidar P