Tchaikovsky- symfonier

B

buster

Gjest
Har prøvd å finne anbefalinger her på denne tråden. Fant ingen. Noen som har gode forslag?? Gjerne en samle-boks på cd.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for å begynne ballet; jeg synes Rostropovich/LPO (EMI 5CD) komplett m/Manfred er en god boks jeg. Noen vil sikkert skyte inn at du gjerne kan ha Mravinsky's legendariske 4-6 (DGG) med Leningrad PO også, og det er jeg jo ikke uenig i.

Mvh Vidar P

B

buster

Gjest
Takk Vidar,
Ser at mange bare spiller inn 4-5 og 6. Er det slik at de andre er mindre ineressante eller? Handler eeelers en del på MDT, så det er greit hvis de kan skaffes der :).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
buster skrev:
Takk Vidar,
Ser at mange bare spiller inn 4-5 og 6. Er det slik at de andre er mindre ineressante eller?..
Nei så langt derifra, ja sågar nesten tvert om i min mening iallefall. Den unummererte Manfred er iallefall min favoritt blant Tchaikovsky-symfoniene for egen del, og "Winter Dreams", "Little Russian" og "Polish" (1-3) er i min mening ypperlige verker. "Winter Dreams" forble komponistens egen personlige favoritt.

Om du skal ha komplett sett, så kan du nok gjøre langt verre valg enn Rostropovich-settet, som ble innspilt 1976-77 som MDT selger for lusne £12. Det kan hende Svetlanov-settet er en god konkurrent av de komplette, men jeg har ikke hørt det.

Ellers fins det jo et solid utvalg av disse symfoniene, og det er nok sikkert bortimot like mange meninger og opplevelser som det er versjoner. Temirkanov, Karajan, Muti, Bernstein, Markevitch, Abbado, Litton, Jansons og andre har spilt de inn. Men jeg tror du kommer langt med Rostropovich som første komplett sett jeg... selv om slik musikk nærmest fordrer flere innspillinger.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5194932.htm

Vær obs på at amazon uk selger dette settet enda rimeligere enn MDT (de trekker fra VAT ved utsjekking), og er billigere på frakt.

http://www.amazon.co.uk/Tchaikovsky...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1236187308&sr=8-1

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
buster skrev:
Har prøvd å finne anbefalinger her på denne tråden. Fant ingen. Noen som har gode forslag?? Gjerne en samle-boks på cd.
Akkurat når det gjelder Tchaikovsky er jeg av den formening at russere gjør ham best, og da spesielt eksemplifisert ved hjelp av Mravinsky's stereo sett av symfoni 4-6. Maken til desperasjon og energi er det sjeldent man hører maken til. Dernest er det alltid morsomt med alternative tolkninger, og da man f.eks. skjele til den komplete motsetningen f.eks. de grandiose, men akk så emosjonelle fremførelsene til Bernstein/WP. Mitt favoritt-sett tilhører Markevitch, men disse kommer dessverre i 3 dobbel-CD'er i stedet for en boks. Winter Dreams er jo forresten nydelig i disse snøfulle tider :).

Når det gjelder ballettene Svanesjøen og Nøtteknekkeren synes jeg i enda større grad at dette er mat for de russiske dirigenter. Spesielt denne Nøtteknekkeren med Rozhdestvensky på Melodiya er superb. Nesten umulig å sitte stille. Han overgår nesten seg selv med sin versjon av Svanesjøen, men den er dessverre nesten håpløs å få fatt i (selv om den er lovprist i ulike fora). Må vel bli re-utgitt etter hvert. Jeg snappet opp en pirat-versjon på ebay på et tidspunkt. Utrolige saker.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i det, Markevitch er finfin han, imidlertid synes jeg ikke hans Manfred (jeg har DGG-versjonen) er helt på høyden. Litt tam og "tynn" kanskje? Men man blir jo bortskjemt og blasert med Previn og Jurowski i hylla.

Kunne godt tenkt meg å høre Svetlanov-settet, noen som har hørt de?

Mvh Vidar P

B

buster

Gjest
Takker igjen,
Rostropovich-settet er allerede bestilt :D. Fantastisk at det er så mange kompetente i dette forumet som gir raske og gode forslag...
Jeg er takknemlig...
Mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Enig i det, Markevitch er finfin han, imidlertid synes jeg ikke hans Manfred (jeg har DGG-versjonen) er helt på høyden. Litt tam og "tynn" kanskje? Men man blir jo bortskjemt og blasert med Previn og Jurowski i hylla.

Kunne godt tenkt meg å høre Svetlanov-settet, noen som har hørt de?

Mvh Vidar P
Må nok høre på den Manfred'en igjen (på EMI Great Conductors of the 20th Century). Hadde forsåvidt et godt førsteinntrykk. Uansett inngår den ikke i settet på Philips tror jeg.

Svetlanov har stått for to Tchaikovksy sykluser; En 60-talls-syklus på Melodiya og en live syklus fra 1990 opprinnelig utgitt på Canyon Classics (og nylig re-utgitt på Warner). Jeg har symfoni 1-3 fra den tidlige syklusen og det er fart og moro for pengene. Det kan gi assosiasjoner til Disney-fiseringen til Stokowski (som kunne være ganske så sjarmerende). I Svetlanov's tilfelle blir det nesten "små-vulgært" russisk og litt hysterisk, og dette på en måte som funker meget godt for disse tidlige symfoniene. Den senere syklusen er temmelig annereledes. Her er det bredere tempi, bedre lyd, tightere spill og han går i dybden på en helt annen måte. Liker den syklusen meget godt (selv om jeg ikke har hørt 3 og 4). Har da også bestilt Warner-settet for å få hele settet, og får håpe at remasterne er de samme (HDCD).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var det nyeste (Warner)-settet jeg tenkte på ja. Har noen av Melodiya-symfoniene på LP, enig i karakteristikken. Ser at Warner-settet sniker seg under MVA-grensa på MDT, så det er jo fristende :)

Det er 5 CD'er, det fremgår ikke på coveret om Manfred er med, men det må den vel nesten være, ellers hadde vel 1-6 fått god plass på 4 CD'er?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Huff det var dumt. Blir jo nesten litt feil å kalle det "komplette symfonier" da, siden Manfred definitivt er en av symfoniene, om enn unummerert.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Det er en del dirigenter som av uforståelige grunner utelater Manfred (kanskje de ikke har tilgang på gode orgel??). Men da bør de jo heller ikke kalle settet komplett. I Svetlanov's tilfelle eksisterer det jo som du sikkert har sett en enkelt CD med Manfred på samme selskap :eek:. Merkelig. Men jeg vet ikke når den er spilt inn. Jeg kan ikke huske at Canyon Classics serien inneholdt Manfred...

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/5101124482.htm

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Sitter å hører på Mravinsky sin 4. - 6. nå og det er virkelig bra saker. Jeg begynte å like Tchaikovsky med å forelske meg i Stokowski sin variant, men Mravinsky skrur jo opp tempoet, temperaturen og det meste til neste utålelige nivåer i perioder. Siste satsen på 4. symfonien er skremmende, spør du meg.

B

buster

Gjest
Vidar; Takk for omtalen i fanfare. Det lover godt :). Står ikke helt på bar bakke da jeg har 2 cd er med symfoni nr 2 og nr4. 2èren er BBC phil Ulster m G. Noseda. Den følger med som månedens cd i BBC Music Magazine. 4èren er Tugan Sokhiev m Orchestre nat du Cap. de Toulouse. Uten altfor mye sammenligningsgrunnlag synes jeg disse er bra, spesielt 2èren.
Synes ofte de er gode de som følger med bladet...
Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i at det veldig ofte er svært gode cd'er med BBC MM ja! Innspillingene er jo kringkastingsinnspillinger, og det er vel trygt å si at det er relativt sjelden (ift innspillingsmengde) at slike blir utgitt for kommersielle utgivelser, selv om om det fins plenty eksempler på at det skjer også. BBC har jo sin egen serie, så har man Medici Masters, Andante og endel andre som driver med det der.

Mens jeg koser meg med Abbado/New Philharmonia sin innspilling av "Little Russian" på DGG LP

.. så sitter jeg og leser en fornøyelig 5-siders artikkel om akkurat denne symfonien i siste Grammophone (april 2009) som ramlet i postkassa igår. Mange av innspillingene av symfonien omtales der. Forfatteren har ikke ville levd uten bl.a denne Abbado-innspillingen sier han (og nevner en rekke andre i samme slengen også). De lister en diskografi fra 1940 til idag. Artikkelen anbefales! I likhet med bladet forøvrig såklart.

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg tar meg den frihet å tråkke utenfor alle anbefalinger og bestille denne

Tsjekkerne har egentlig aldri skuffet meg og gjør det nok ikke her heller.
Siden jeg har Jansons og Mravinsky fra før er det bare å trå til.
Bakgrunnen er at jeg har 'fordypet' meg litt i nr 1 og 2 i det siste, og forundres over at disse er rangert så lavt i forhold til de tre siste. Litt for folkelig og enkelt for kritikere kanskje? Helt fint for meg.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Hørte på 5'eren i ettermiddag fra denne;

og fikk lyst til å rope "bravo" etterpå, så enten er det musikken som bare er fantastisk, eller så gjøre Karajan noe riktig. Eller begge deler.
Har hatt samme reaksjon etter 6'eren.

mvh

Vedlegg

Topp Bunn