TC Sounds LMS 5400

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Er det noen som har sett på disse?

http://www.tcsounds.com/lms5400.htm

*Slaglende på +/- 38 mm
*En patenterbar "lineær voice coil" løsning som de hevder gir ekstremt god linearitet. Jeg tror dem.
*Akseptabel kilopris, men vekten er ekstrem: Godt over 30 kg på en 12-tommer.

Jeg har TC Sounds elementer i mine selvbygg fra tidlig 90-tallet, og må si at jeg sjelden eller aldri har hørt mere dynamisk bass. Det er ingen tvil om at de gutta kan sine saker. Men de aller fleste habile basser (også mine) har betydelig harmonisk forvrengning i området under 50 Hz, så det er jo interessant hvis det kommer noe nytt og bedre.

Jeg har simulert litt på denne 12-tommeren, og det ser ut som man kan få dypbass ut av en skoeske. Noe mer enn 40-50 liter er det liten vits i - hvis man kun legger frekvensresponsen til grunn. Da har man en fin avrulling fra ca 50Hz og en Q på under 0,4.

Hvor lavt volum kan man ha? Er det en grense som styres av andre faktorer enn frekvensresponsen?

Rent bortset fra prisen - det som er litt synd er den heller moderate følsomheten. 84 dB/ 1 watt er ikke mye å skryte av. Mine gamle 10 tommere har til sammenligning 90 dB. Og gir omtrent samme frekvensresponsen med 1/5 del av effektforbruket. Jeg har ingen ide om hvorfor de har gjort dette. Men det har kanskje noen andre her på HFS?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Følsomheten er en direkte følge av at bassen skal gå dypt i små kasser. Regner med du har til gode å se systemer med den type dypbassegenskaper i små kasser med 100dB følsomhet.

Men det er ikke enkelt å få varer derfra. De lover mye men ingen ting skjer.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Regner med at du sikter til bevegelig masse her. Den er høy, for å si det mildt. Men de skriver at kun 1/3 av bevegelig masse kommer fra membranen, så da er det vel diverse krav til robusthet som gjør at øvrig bevegelig masse blir så tung.

Jeg tror også deres lineære VC løsning drar ned følsomheten, da denne lineariseringen nødvendigvis må innebære at man tar ned følsomheten på midten av membranvandringen.

Men kvaliteten på elementene blir jo mindre interessant hvis de ikke evner å levere, da.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Etter som jeg hører er det ting som driver på å skje på magnetfronten nå om dagen.

Er ikke helt sikker på hva dette innebærer, men følsomhetsgamet er iferd med å snu litt.

dvs magnettyper som før var hundedyrem vil bli billigere...

Dette medfører at høyfølsomme høyttalere kan, kan vbli mye billigere å kjøpe, bygge.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Magneter har i grunnen ikke vært et tema i den grad på innsiden av bransjen. Magneter er ikke blitt billigere i det siste, men valget av magnetstørrelse har i langt større grad vært bestemt av hva slags respons man vil ha. Om man kliner til med større magnet får man økt følsomhet, men bare ved relativt høye frekvenser. Den delen av frekvensgangen som bestemmes av resonante komponenter (brorparten av bassområdet) vil derimot ikke øke nevneverdig så det blir lite eller ingen bass igjen om man får for stor magnet (altså for lav Q-verdi).

Om man tar et gitt system, så reduserer man volumet på kassa. For å opprettholde frekvensresponsen må man øke bevegelig masse, man må også øke magnetkraften (BxL) for å kompensere for den økte massen. Imidlertid vil man, når man har fått samme frekvensrespons, også ha mistet noe følsomhet. Man kan med andre ord ikke komme opp på samme følsomhet om man reduserer det relative kassevolumet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Regner med at du sikter til bevegelig masse her. Den er høy, for å si det mildt. Men de skriver at kun 1/3 av bevegelig masse kommer fra membranen, så da er det vel diverse krav til robusthet som gjør at øvrig bevegelig masse blir så tung.
Forholdet mellom bevegelig masse og følsomhet ser du beskrevet i innlegget mitt over.

Så vidt jeg husker har de gjort systemet med en spole som har fler viklinger (fler lag) i endene på spolen. Spolen er også en 4" spole, og den har en enorm viklelengde. Det betyr at det er ingen vei utenom at den blir veldig tung.

Spolen ser slik ut:


Dette er oppførselen til et typisk basselement med overhengt spole:


Dette er hva de ønsker å oppnå med disse spolene:



Jeg tror også deres lineære VC løsning drar ned følsomheten, da denne lineariseringen nødvendigvis må innebære at man tar ned følsomheten på midten av membranvandringen.
Det er delvis riktig. Man får lavere BxL med lengre spole, og siden mer av effekten omsettes i endene på spolen betyr det ytterligere senket BxL. Imidlertid oppnår de ønsket BxL ved å benytte større magnet. Ønsket BxL på sin side kommer av hvilke T/S-parametre de ønsker, så den lave følsomheten er en direkte følge av ønskede T/S-parametre og ikke en følge av andre ting.

Men kvaliteten på elementene blir jo mindre interessant hvis de ikke evner å levere, da.
Det blir nesten bare irriterende ;D

Imidlertid, min research rundt basselementer til systemet til Back_Door har ført meg innom både Adire og TC. Jeg har imidlertid inntrykk av at bevegelsen ikke er 100% støyfri på disse elementene.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Jeg har imidlertid inntrykk av at bevegelsen ikke er 100% støyfri på disse elementene.
hva mener du med dette snikers-is?

Det er vel også bare en fordel med 4" spole da får større effektålighet og mindre "power compression".

Leste en plass at tyngden på et (sub)basselement er nesten irrelevant da det er induktansen til elementet som avgjør hvor kjapp bass man får. induktans i en spole motvirker endring i strømmen og kan lagre energi i et magnetfelt som den bruker til å opprettholde stømmen etter den har sluttet og dette gjør at spolen motvirker endring i bevegelsen til elementet slik som jeg har forstått det. er dette tilfellet?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
hva mener du med dette snikers-is?
Med det mener jeg simpelt hen at elementene avgir mekaniske ulyder når membranene beveger seg. Dette kan komme av spider, oppheng, selve membranen, spolen osv, men det kanskje vanligste er at lissene gir ulyder. Dårlige liminger osv kan også være årsak til slike problemer.

Det er vel også bare en fordel med 4" spole da får større effektålighet og mindre "power compression".
Absolutt, men siden dette er en relativt treg parameter er det også viktig at hele høyttalersystemet har en power compression faktor som står i stil slik at ikke balansen endrer seg drastisk ved at for eksempel diskanten blir utsatt for power compression.

Leste en plass at tyngden på et (sub)basselement er nesten irrelevant da det er induktansen til elementet som avgjør hvor kjapp bass man får. induktans i en spole motvirker endring i strømmen og kan lagre energi i et magnetfelt som den bruker til å opprettholde stømmen etter den har sluttet og dette gjør at spolen motvirker endring i bevegelsen til elementet slik som jeg har forstått det. er dette tilfellet?
Dette havner vel i kategorien "interessant teori". Det er imidlertid to ting som gjør dette helt feil. For det første er forholdet mellom forsterker og høyttaler rent impedansmessig såpass stort at effekten av induktansen blir forsvinnende liten. Når det gjelder induktansens pårivkning på de mekaniske parametrene blir den forsvinnende liten sammenliknet med andre parametre som påvirker bassens fase og frekvensrespons.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Med det mener jeg simpelt hen at elementene avgir mekaniske ulyder når membranene beveger seg. Dette kan komme av spider, oppheng, selve membranen, spolen osv, men det kanskje vanligste er at lissene gir ulyder. Dårlige liminger osv kan også være årsak til slike problemer.
det HØRTEST ikke bra ut, hehe. Har forresten to gamle høytalere med seas elementer der lissene klasket inntil membranen ved bass på litt over middels nivå, endte med at jeg leita fram teip og superlim.

Dette havner vel i kategorien "interessant teori". Det er imidlertid to ting som gjør dette helt feil. For det første er forholdet mellom forsterker og høyttaler rent impedansmessig såpass stort at effekten av induktansen blir forsvinnende liten. Når det gjelder induktansens pårivkning på de mekaniske parametrene blir den forsvinnende liten sammenliknet med andre parametre som påvirker bassens fase og frekvensrespons.
sjønner
;)
 
Topp Bunn