Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sett noen tråd i kategorien "det ingen skulle tru at nokon kunne høyra på", så da kan jeg jo kanskje bare dumpe dette i min egen tråd. Det kan vel ikke være noe særlig verre enn å dumpe gruveslam i Repparfjorden?

    For livet som konservator innebærer også et ansvar til å ta vare på rarieteter før de forsvinner. Det meste av bedehusmusikken til foreldrene mine lar jeg ligge, men akkurat på denne kassetten finnes det en helt unik sound. Det er som om de kjente og kjære bedehussangene først har blitt jazza opp og deretter arrangert for en science fiction-film fra syttitallet:

    foto_cover.jpg


    Som dere ser er coveret i kategorien "poor" og kassetten er vel i samme tilstand. På høy tid å få denne konservert før den går tapt, så derfor gikk den rett inn på en MacBook Pro av fineste 2006-årgang. Ingen dynamisk kompresjon, ingen støyfiltrering eller annet juks. Her er det akkurat som artisten ville ha det. Det eneste jeg måtte gjøre for å få lyden luftig nok var å gi kassetten tre-fire reale kakk med flat hånd rett før avspilling. Jeg prøvde først uten, men da var det nesten ingen diskant. Det er kanskje dette som kalles manuell equalizer?

    Uansett, resultatet kan høres her for spesielt interesserte, og det kan ikke understrekes nok at dette er for spesielt interesserte.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ikke sett noen tråd i kategorien "det ingen skulle tru at nokon kunne høyra på", så da kan jeg jo kanskje bare dumpe dette i min egen tråd. Det kan vel ikke være noe særlig verre enn å dumpe gruveslam i Repparfjorden?

    For livet som konservator innebærer også et ansvar til å ta vare på rarieteter før de forsvinner. Det meste av bedehusmusikken til foreldrene mine lar jeg ligge, men akkurat på denne kassetten finnes det en helt unik sound. Det er som om de kjente og kjære bedehussangene først har blitt jazza opp og deretter arrangert for en science fiction-film fra syttitallet:

    Vis vedlegget 885914

    Som dere ser er coveret i kategorien "poor" og kassetten er vel i samme tilstand. På høy tid å få denne konservert før den går tapt, så derfor gikk den rett inn på en MacBook Pro av fineste 2006-årgang. Ingen dynamisk kompresjon, ingen støyfiltrering eller annet juks. Her er det akkurat som artisten ville ha det. Det eneste jeg måtte gjøre for å få lyden luftig nok var å gi kassetten tre-fire reale kakk med flat hånd rett før avspilling. Jeg prøvde først uten, men da var det nesten ingen diskant. Det er kanskje dette som kalles manuell equalizer?

    Uansett, resultatet kan høres her for spesielt interesserte, og det kan ikke understrekes nok at dette er for spesielt interesserte.
    Det var flott orgel på to av låtene, men minner meg mye om kristen radiomusikk fra 70 tallet. Som du sier, for spesielt interesserte
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har ikke sett noen tråd i kategorien "det ingen skulle tru at nokon kunne høyra på", så da kan jeg jo kanskje bare dumpe dette i min egen tråd. Det kan vel ikke være noe særlig verre enn å dumpe gruveslam i Repparfjorden?

    For livet som konservator innebærer også et ansvar til å ta vare på rarieteter før de forsvinner. Det meste av bedehusmusikken til foreldrene mine lar jeg ligge, men akkurat på denne kassetten finnes det en helt unik sound. Det er som om de kjente og kjære bedehussangene først har blitt jazza opp og deretter arrangert for en science fiction-film fra syttitallet:

    Vis vedlegget 885914

    Som dere ser er coveret i kategorien "poor" og kassetten er vel i samme tilstand. På høy tid å få denne konservert før den går tapt, så derfor gikk den rett inn på en MacBook Pro av fineste 2006-årgang. Ingen dynamisk kompresjon, ingen støyfiltrering eller annet juks. Her er det akkurat som artisten ville ha det. Det eneste jeg måtte gjøre for å få lyden luftig nok var å gi kassetten tre-fire reale kakk med flat hånd rett før avspilling. Jeg prøvde først uten, men da var det nesten ingen diskant. Det er kanskje dette som kalles manuell equalizer?

    Uansett, resultatet kan høres her for spesielt interesserte, og det kan ikke understrekes nok at dette er for spesielt interesserte.
    Det var faktisk en del fine arrangementer der, og særlig pianotrakteringen var bra – tuller ikke. Men de «nymotens» syntheffektene ødelegger jo alt. 70-talls science fiction, som du skriver. Som om Majka, jenta fra verdensrommet besøkte bedehuset.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    I dag har jeg lest gjennom hele tråden din, @IvarT! En fryd for både "øye og sinn"!🙂 Du skriver meget godt, og får fram innhold og meninger på en flott måte! Greide ikke å stoppe lesingen før jeg var kommet til #404! Omtrent som deg og musikk på SBS.1😂
    Takk for en flott "tur"!🙂
    Tore
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk kjekt å lese dette, @ToreP :love: Jeg skal innrømme at jeg legger ned litt innsats i teksten før innlegg publiseres i denne tråden, men det er vel også nødvendig for å holde interessen oppe. For her er det ikke mye bilder av glødende rør, lekre VU-metere eller feite kjøleribber som kan få fram sikkelet hos apparatromantikerne. Dette er vel heller ikke noe anbefalt sted for musikkelskerne, for musikken som legges ut her er jo egentlig bare rar. Når jeg da heller ikke kan spe på med fancy målekurver eller spektrogram, står jeg bare igjen med ett våpen: det skrevne ord. Da må jeg passe på at dette sitter, ellers har jeg ikke mye å komme med ;)

    Men for å unngå at det nå blir masseflukt fra denne tråden kan jeg jo komme med det som litteraturen kaller et frampek. Forrige søndag gikk vi ifølge kinesisk astrologi inn i kaninens år. Siden jeg har bestemt meg for at 2023 skal være akustikkens år passer det jo greit at kaninen er myk og deilig. For det er akkurat dét som er målet med de akustiske tiltakene; å få lyden myk og deilig. Det er mange harde flater i stua mi som jeg ønsker å få gjort noe med, så det kommer mer om kaninakustikken etter hvert :)

    Forresten er det flaks for meg at det ikke er hoggormens år. For lyden av hoggorm er det visst ingen som ønsker seg har jeg skjønt etter at jeg blei med her på hfs. Så langt jeg veit finnes det ikke et eneste dokumentert tilfelle der en hoggorm har forstyrra lyden fra et stereoanlegg, så hva den stakkars hoggormen egentlig har gjort for å få dette ryktet er for meg ei gåte. En klapperslange som føler seg truet hadde derimot vært ganske irriterende å ha i lytterommet, spesielt i de rolige partiene i musikken.

    Uansett, veldig trivelig å ha deg med i tråden min, @ToreP :) Og husk, min tråd er din tråd. Så her er det bare å slå seg løs!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I akustikkens år må det bli verre før det kan bli bedre. For selv om det i 2015 var sauens år var jeg da feig og gikk ikke for ekte fåretak, men klistra i stedet opp noen skumgummimatter i taket. Nå får jeg svi for at jeg valgte denne pingleløsningen, for etter at mattene blei tatt ned ser det nå sånn ut:

    teiprester_i_tak.JPG


    Da var det straks i gang med flere sterke løsemidler:

    losemidler.jpg


    Men ikke tale om at teipen vil slippe taket (bokstavelig talt). Selv om disse mattene ikke koster noe særlig har de iallfall ikke spart på limet i den dobbeltsidige teipen. Så da var det fram med et gammalt kjerringråd. Kjerringene holder seg jo stort sett på kjøkkenet, og da var det bare å leite på kjøkkenbenken:

    rapsolje.jpg


    Så nå er teipen sausa inn i rapsolje og for at det skal virke er jeg pent nødt til å forholde meg til Vidar Eide sitt tips:

    ta_tida_til_hjelp.JPG


    Så får vi håpe at det ikke tar 107 år før teipen slipper taket.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Biltema sin Label Off er vel noe tilsvarende som Citrus Cleaner, altså denne:

    citrus_cleaner.JPG


    Jeg tok vekk en annen skumgummimatte tidligere, og da funka det fint med Citrus Cleaner for å få vekk teiprestene. Men da hadde teipen allerede godgjort seg med rapsolje i flere uker i forkant. Nå var jeg optimist og spraya Citrus Cleaner på rett etter at jeg hadde fjerna skumgummien, men det var helt uten effekt. Så da er min teori at rapsolja først må få virke litt. Skal teste igjen om noen dager.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Med rapsolje i taket… blir det ikke litt dryppert-fest og muligheter for å kunne bone gulvet med raps?

    Jeg har brukt hårføner for å fjerne prislapper på varer i butikk (de må jo prises opp igjen etter å ha vært på salg), og det funker godt. Dette er nok lim av et annet kaliber, men kanskje verdt å prøve varme og så en skrape eller noe(?)!

    hvego
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Neida, det er ikke så mye rapsolje at det drypper. Her sløser vi ikke med maten 😅 Jeg tok rapsolje på ei fille og smurte inn teipen, og teipen er jo så klissete at det henger vel uansett fast av seg selv. Men ellers er det jo et godt tips med varmebehandling. Jeg tenkte på det, men har ikke klart å finne igjen varmluftpistolen min. Har ikke brukt den på noen år nå ;)

    Siden jeg har hatt suksess med rapsolja tidligere har jeg nå gått inn i Vidar Eide-modus og tar tida til hjelp 😅 Men skulle det ikke funke, blir nok varmebehandling det neste :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo hende at jeg nå opplever forventningsbias etter å ha kvitta meg med skumgummimattene, men mitt inntrykk er iallfall at disse mattene bare gjorde mer ugagn enn godt for lyden hos meg. Det opplevdes akkurat som om de forsterka et frekvensområde i mellomtonen og gjorde det frekvensområdet mer intenst og unødvendig slitsomt å høre på. Jeg prøvde en kort periode med enda flere slike matter i taket, men de kom fort ned igjen da jeg opplevde at dette fenomenet bare blei forsterka.

    Men i dag kunne jeg endelig kose meg med kortreist low-fi på full guffe uten denne intense lyden fra et område i mellomtonen. Gitarriffet fra 2:27 i Die Electro Voice traff akkurat i dette området og gjorde en fantastisk låt helt umulig å høre på særlig høyt volum.


    Så disse mattene er nå svartelista hos meg, og det var en fryd å få de ut av huset. Men noe annet er vel kanskje ikke å forvente når man ser at de matcher perfekt med fargen på restavfallsdunken?

    bossdunk.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har du testet preset 3, hvis det er slik at du har litt mye klang i rommet? Den roer ned toppen litt.

    Edit: Du har forøvrig lignende funksjon direkte i X2 og.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Joda, jeg har testa preset 3, men den intense lyden som jeg opplevde med skumgummimattene lå nede i mellomtonen et sted. Det var altså ingen effekt for denne i å sette høyttalerne i preset 3. Men det problemet er nå løst ved rota (aka restavfallsdunken). Nå er rommet helt uten akustiske remedier, og det er selvsagt noe flutterekko, men denne kunstige, intense lyden ved et visst frekvensområde er borte.

    Jeg kan veldig lite om akustikk, men mener å ha lest noe i en tråd om at noen akustikkremedier demper ujevnt og effekten i noen tilfeller kan være at enkelte frekvensområder blir mer framheva. Det var iallfall omtrent sånn jeg opplevde disse skumgummimattene.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha spilt noen kvelder uten disse skumgummimattene i taket virker det å være ganske så tydelig for meg at det låter bedre. Om det ikke gjør det, sliter jeg med en usedvanlig stridig forventningsbias som nekter å slippe taket. Da må forventningsbiasen i så fall sitte fast i teipen, for den henger her ennå (jeg er fortsatt i Vidar Eide-modus og tar tida til hjelp).

    Uansett skal all honnør og ære gå til SBS.1. Nå har de fått kjørt seg med musikkverstinger i mange varianter, men ikke tale om at det er noe plagsomt med at de spiller i et akustisk ubehandla rom. Selvsagt kan enkelte spisse lyder noen ganger stikke seg litt ut, men det er vel dette som kalles flutterekko om jeg har skjønt det rett. For meg virker det som om skumgummimattene i taket bare flytta flutterekkoet litt ned i frekvens og gjorde det enda mer intenst. Slik det er nå låter det mer naturlig, med mer "naturlig" flutterekko om det går an å kalle det for det. Mattene i taket skapte bare et slags "kunstig" flutterekko.

    Så skal jeg nå følge den sedvanlige hfs-tankegangen om at "nå har jeg prøvd akustikkbehandling og det var dårlig, så akustikkbehandling er dårlige greier"? Definitivt ikke :) Men det er viktig å ha med seg at SBS.1 egentlig ikke trenger noen akustikkbehandling for å spille som bare juling. Slik det er nå helt uten noen akustikkremedier låter det helt knall, men det er bare denne fyren de har kommet hjem til som har blitt så inn i he..... kresen på sine middelaldrende dager ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, og det er fordi du bare hører på smooth jazz. Finnes ikke antydning til flutterekko fra smooth jazz. Men bare kjøp deg en ekkomaskin, @TT. Ser ut som om de har noe i Danmark. Om ikke Hi-Fi Klubben Norge kan importere direkte fra Danmark kan sikkert @HasseBasse lett fikse en slik til deg :) Han kan ta den med på bussen neste gang han besøker deg.

    ekkomaskin.JPG
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det en WOW- og ikke EKKO-maskin 😂 😂
    Og nei..... En Acoustic Solid Wood Black veier på + siden av 30 Kg, så
    den bli´r ikke med på bussen heller.
    Men bare vent..... om ett lite stykke tid er den konvertert fra en WOW/FLUTTER-maskin
    til en velgående platespiller👍
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bedre du kjøper noe ”skikkelige” paneler av meg😅 Neida jeg bare tuller. Men flutterekko tror jeg de fleste mener at er en klar fordel å få vekk. Kanskje diffusorer hadde vært ide å teste ut😀
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle ønske at jeg hadde mer av den entusiastiske lidenskapen til ungdommen. For når de inviterer til kritisk lytting med heftig bassrigg i bagasjerommet går de virkelig all in med vibrasjonsdemping. De sørger for å dekke et så stort areal som mulig for å få mest mulig jevn demping av bagasjeromslokket og bakruta:

    vibrasjonsdemping.jpg.jpg


    Det kanskje mest imponerende er at de ikke tar drikkepauser underveis, men blir liggende på sin post selv når de blir tørste. Den herlige ungdommen! ❤

    Det blir jo nesten flaut når jeg tenker på hvor lat jeg har blitt. For med kvalitetsbass kommer også utfordringene med vibrasjoner fra rommet. Over lang tid har et vintage vitrineskap i lekker avføringsbrun finish hatt store problemer når det tordner fra Inkognito 10.

    80tallsreol.JPG


    Eller mer spesifikt har det vært dørene på skapet som har slitt:

    glassdor.JPG
    glassdor_detalj.jpg


    Som dere ser har jeg forsøkt med tweaks på dørene. Men jeg burde jo visst at det ikke kom til å hjelpe, for dette skapet er akustisk tunet til bassen på åttitallet. Så når jeg har spilt åttitallsmetall har det gått helt fint, men bildene avslører jo at jeg har spilt nyere musikk også. Da gjelder ikke garantien.

    Nå burde jeg jo selvfølgelig ha gjort som den fantastiske ungdommen og brukt kjøttvekta mi som vibrasjonsdemper. Men jeg er blitt for lat, og kjøpte bare et nytt skap 😞

    ny_reol.JPG


    Denne gangen ville jeg ha et moderne skap som kan tåle bass fra moderne musikk, og det ser ut som de har tenkt på det:

    ny_glassdor.JPG
    ny_glassdor_detalj.JPG


    Jeg bare håper at det ikke er denne de brukte da de skulle tune skapet! :eek:

    music_angel.jpg


    I så fall er det bare å gjøre som ungdommen: drite i glass og drikke rett fra flaska! :devilish:
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, det var kanskje på tide "å pensjonere" det gamle skapet! Det hadde nok " gjort sitt"!
    Det nye var flott - gratulerer!🙂
    Vi har et nokså overfylt glasskap, så med litt høyt volum og mye bass, ja da klirrer det friskt i skapet!😄 Men det skjer sjelden - bor i betongblokk!🙄
    Tore
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Synd det med Music Angel, ellers hadde det jo sikkert vært perfekt for AT33PTG/II. Men men, livet går heldigvis videre. Flere fisker i sjøen osv.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lang tid vil det ta å spille inn et slikt skap? 🤔🤘
    Det er et godt spørsmål du stiller. Faktisk så godt at jeg måtte sjekke det opp litt, så beklager litt seint svar. Det er jo snakk om at noe "løsner" når man spiller det inn. Nå har jeg nettopp skrudd sammen dette skapet, så tanken på at det skal "løsne" gjør meg jo litt oppgitt.

    Men etter å ha nilest bruksanvisningen har jeg blitt enda mer oppgitt:

    etterstramming.JPG


    Det er altså snakk om en evig innspilling. Igjen og igjen vil det altså "løsne". Er dette noe de har lagt inn for å motvirke byttesyken kanskje? Altså at man spiller en stund og når man kjenner at lyden endelig har "løsnet" så må man begynne på nytt igjen? Det er jo egentlig et genialt trekk, for da vil man jo få følelsen av å få noe nytt i hus hver 3. måned. Hvorfor har ingen hifi-produsenter tenkt på dette? :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn