Diverse Tapt vare i posten.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.646
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Sendte et par flotte Nordost Tyr 1m RCA kabler i original emballasje til en kar i Trondheim. Pakken kom aldri frem. Posten har rotet den bort. Sendt med Norgespakke. Hva kan jeg forvente å få i erstatning og hvordan bør jeg fremstille kravet om erstatning?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du har krav på erstatning for varens omsetningsverdi - dog maks 10.000 kroner. Det følger av Postens leveringsbetingelser:

14 - Ansvarsbegrensning
........

• Pakker innenriks: kr 10.000,-
  • Pakker til utlandet: SDR 40 pr pakke + SDR 4,50 pr kg
15 - Beregning av erstatningens størrelse
15.1 Innenfor gjeldende maksimumsgrenser, jf. punkt 14.3, beregnes erstatningen etter innholdets faktiske verdi (omsetningsverdi) på det stedet og tidspunktet Posten tok imot postsendingen for formidling.
16 - Rettighetshaver til erstatning
16.1 Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten, er adressaten rettighetshaver.
17 - Endringer i Postens generelle leveringsvilkår
17.1 Posten har rett til å gjøre endringer i de generelle leveringsvilkårene.
18 - Klager og reklamasjon
18.1 Kunder som ønsker å klage over utførelsen av en tjeneste, kan kontakte Posten kundeservice på telefon 04004 eller kristiansand.kundeservice@posten.no eller nærmeste salgssted. Klager kan også sendes til Posten Norge AS, Kristiansand kundeservice, Kjøita 19, 4630 Kristiansand.
Postens behandling følger prosedyrer som tilfredsstiller kravene i europeisk standard EN 14012 om klagebehandling i forbindelse med posttjenester. Postens avgjørelse i klagesaker skal begrunnes.
18.2 Ved avslag på klage, kan kunden be om ny klagebehandling, jf. punkt 18.1.
18.3 Etter postloven § 22 foreldes krav om erstatning etter ett år regnet fra dagen etter innlevering av postsendingen.
18.4 Reklamasjoner må fremsettes uten ugrunnet opphold.

Jeg regner med at det ikke er tegnet egen forsikring i f.m. denne forsendelsen - i så fall kan du ha krav på større erstatning.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.646
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Takk!

Jeg kan følge sporing til Trondheim og at den er klar for utsending. Deretter er det slutt!

Ikke tegnet egen forsikring. Da er det bare å sette i gang å søke erstatning via egne skjemaer.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.746
Sted
Bergstaden
Det er mye rart som blir "borte" ved hjelp av posten. Opplevde en gang at en el-gitar forsvant på vei fra Oslo og inn til Strømmen, fraktet av en varebil som burde være relativt oversiktlig inni. Mirakuløst nok dukket den opp igjen to dager etter.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.117
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har to ganger blitt oppringt av folk som har funnet CDpakker adressert til meg i veikanten.....

Topp Bunn