Tape Vinyl Rør horn og noen "avsporinger"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det ble en fin dag!
    Først fikk jeg prøvekjørt Garrard’en, og så kom Fosse med en bitteliten forforsterker...
    Bare tre små kasser og noen få titalls kilo:(
    Og alt for mye gain....
    Det skal vi gjøre noe med.
    Trivelig skravle lodde stund.
    Ferdig? Tror ikke det... men underveis? Definitivt
    Saken er at den spiller djevelsk bra, men gainet er ( fremdeles) i meste laget.
    TBF
    34BEF0C2-716F-4823-8C86-A7BC6898CF3A.jpeg
    CD970F28-4E65-4E17-9873-2CA5ABF222E0.jpeg
    5B7508FE-A4EF-48A9-BAF2-B25D2E050D86.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så Fosse har overtalt deg til å modde DIY pre gain....clever....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    For ordens skyld: Det var vel jeg som nærmest ba om å få gjøre det :cool:
    Det er et flott bygge. Men alt for mye gain som du vet .
    Masse å lære av å se nærmere på denne, og ikke minst å lytte/sammenlikne med andre ting her.

    Jeg spilte en times tid etter at Fosse dro, det dukket opp flere ideer...
    Den jeg liker best foreløpig er å ta ut delene, fylle med noe passelig tungt, lime- skru lokkene, og la volumpoten stå igjen :cool:.

    Skal måle frekvens respons ved ulike step down : det er jo 4 alternativer for denne trafoen: ca 4:1, 5.77:1, 8:1, 11.5:1

    Og så finnes det jo rørsokler med skruterminaler for raskt rørskifte....
    Kommer an på hvor løssluppen eieren blir, og hvor langt utpå glattisen han trives.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Slik IT er koplet nå er frekvensresponsen : 1V inn ( 3.2V ut)
    Fremdeles for mye gain og et uønsket fall nedover. målt med åpen sekundær btw.


    fosse pre.png
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Skal flytte spetakkelet ned i Fellesslakteriet .
    Det er et flott utgangspunkt dette. Det er fristende å lage noen low gain alternativer på små snap in snap ut moduler.
    12B4a, 27 4p1l har alle gain som passer bedre inn i helheten.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fikk en protractor fra Audioaktøren. Bestilt tirsdag kveld. Hentet på posten igår. Fantastisk hyggelig og rask service. Nålevekt fra Malalevert over disk , også raskt og hyggelig. Den sjappa er også verd et besøk. Den har lagt på seg betydelig siden jeg hentet horn og Raal diskanter hos Sveinung på Slependen.
    Nok reklame.

    Monteringshullet jeg tok i armbordet ved hjelp av medfølgende mal for Groovemaster var ikke så galt off. Jeg pusset det litt med sandpapir og nå er vel armen montert med iallefall en halv mm nøyaktighet.
    Jeg hører at dette blir ganske greit:)
    Etter satans lang venting, lå invers riaa filteret i postkassen. Da blir det lyd i rør riaa iløpet av neste uke, og Morna til V90-lps.
    Gøy å spille plater igjen!
    E999B40F-B5EE-4FDA-BBA5-85D7296647E5.jpeg

    8FD94D53-6E13-4B28-AC4D-4498580FAF3B.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har som sagt en riaadings fra Dr. Feickert som muligens kan kjøres i revers. Vel, akkurat det vet jeg jo ikke, men det skader sikkert ikke å forsøke.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fosse mange takk, Heldigvis så kom det inverse riaa filteret på døren en dag eller to etter at du og nlykke var her. Jeg har ikke rukket å finjustere His Masters Noise enda, har vært mye jobb og mye folk. Både HMN og preen din er nok oppe og spiller rett over helgen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det var en støy i spilleren, som forsvant ved å dytte mellomhjulet ?
    (idler wheel) vekk slik at det ikke roterer. Jeg ventet ikke å få den tilbake fra service med en slik feil, tok kontakt og ble anbefalt å smøre for å se om ulyden forsvant.
    Det var en snekkemotorliknende bankelyd: ett dunk med jevnt mellomrom. Det ble mer og mer uttalt de første dagene spilleren var i bruk. Smøringen reduserte nivået men det var stadig å høre når jeg la øret ned til chassis. Det kunne også høres i høyttaleren under avspilling av partier med lavt lydnivå.
    Sendte en Mail til Simone Luchetti i Audiosilente ( ikke han som strippet spilleren ned og satte den opp)
    . Han lager bla idlerwheel’s frest med dentalt freseutstyr. Hjelpsom og hyggelig
    Og meget kjapp i vendingen. Nytt idlerwheel og nye bronse fôringer/lagere ble betalt onsdag og lå på trappen da jeg kom hjem i dag.
    Byttet idlerwheel og lageret på toppen. Firmaet hans heter vel ikke Audiosilente uten grunn😎
    Så lå det to plater her. En skal videre.
    C41BF3E9-3D52-4F92-821D-418258A94A06.jpeg
    6BB0E780-C24D-4291-84E1-77A88EE69BD1.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Lå problemet i mellomhjulet?

    Håper det ordner seg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    noen av disse folka som driver med sk refurbishment av Garrard er rene sjarlataner imo
    skal man satse på skikkelig arbeid med dokumentasjon er det Jaap Pees i NL som gjelder imo
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Lå problemet i mellomhjulet?

    Håper det ordner seg.
    Det ordnet seg.
    Nytt mellomhjul og byttet topplageret.
    Trolig topplageret som var slitt.
    DaVa fieldcoil pu har begynt å hoppe utålmodig på lagerhyllen....
    Poenget med å sende den bort for en fullstendig stripdown, var jo nettop å få fiks på slikt
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Monolith Magnetics V Yves/Ward har angivelig kortet ned på leveringstiden. Jeg snakket med Yves om en kasse med jern
    Chokes til psu lav kapisitans amorfe kjerner, power trafoer til en redisgnet ad1/50 se.
    Og til en rør riaa jeg må se å få bygget. Skal være et solid step opp lydmessig disse trafoene.
    Han mente de skulle i posten iløpet av en drøy uke.
    Gutta er interessert i DaVa fieldcoil og skal ettergå designet før jern vikles. De koster litt mer de amorfe kjernene, men så slipper vi å stresse med å lage flere utgaver av fieldcoil psuet.
    Her har vært rene sagbruket idag. Hvis noen har lyst på et tonn med grener og stammer lar vi det gå billlig ved rask avhenting.
    13e1 ampene er tilbake etter et opphold hos Nlykke
    Jeg har laget en switch slik at det er enkelt å bytte mellom 4 og 8 ohms sekundær. De var koplet for 8 Ohm og jeg tror at 4 ohms tappen er hakket hvassere slik ht er nå.
    Preen til Fosse har fått kjørt seg. Ganske artig og lærerikt å bytte mellom ulike rør « on the fly», og ikke minst å lytte til forskjellige preer og hvor forskjellig de låter. Ingen av de har forvrengning over støygulvet i rommet. Så hva forskjellene skyldes er ikke godt å si.
    Rør switch Anbefales ikke på permanentbasis: kan være nevrosefremmende.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan gikk det med 6H30?
    jeg er klar for DaVa psu...i dag har jeg spilt bare tape...dum ide...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det røret som stod i - 5687 - og som jeg har skuffen full av, det desidert dårligste? 😂😎
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke rangert rørene
    Det kan du gjøre med egne ører:cool:
    Upåvirket/ ikke forutinntatt synes jeg.
    Alle disse rørene er bra og hørte du bare ett ville du like preen godt uansett hvilket av rørene som spilte. Det som er kult her er jo anledningen til å sammenlikne de mhp lyssignatur.
    Gain messig er nok 5687 det dårligst egnede
    Siden det har høyest gain... ikke dermed sagt at det er ditchet
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hakke målt det.
    Hageslaver får ikke fri til luksus sysler
    Kittet sammen en sokkel m kabler mens jeg gulpet i meg morgenkaffen
    Har koplet opp HMN og Hashimoto Hm-3
    FFEA3F60-A489-44EF-B801-E0841E8D347D.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I går hadde jeg en trivelig og interessent seanse med Fosse og Nlykke. plugget noen kjappe høyrygg burgere og noen Lettøl! før vi jobbet oss gjennom kandidatene.
    Egentlig en uting med kjørendes besøk, men hodet betydelig bedre idag enn det ellers hadde vært:cool:

    Vi startet med 5687, fortsatte med 6H30pi dr, og deretter 4p1l.
    Ikke så vansklig å skille mellom disse rørene under arbeidsbetingelsene gitt av preen.
    Tror vi var rimelig samstemte.
    5687 låt vesentlig dårligere enn de andre, på alle parametere egentlig. 6H30pidr låt betydelig bedre og jeg senset at Fosse tenkte tanken at den mindre ombygningen for dette røret ville være en enkel løsning her....
    Det sluttet han å tenke på da 4p1l kom på banen. Det er rett og slett i en helt annen liga i denne settingen. Spiller med en mye større separasjon mellom instrumenter, låter vesentlig mer natulig (perlmanns violin i Brahm's violinkonsert gadd jeg ikke å plage gutta med da 5687 stod i, ble slitsomt etter noen minutters lytting med 6h30pi dr, men låter rimelig fett med 4p1l, skal gjøre noen tester med 2p29l som er vesentlig mindre mikrofonisk, før vi spikrer designet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for utrolig god mat og servering. Og en seanse som er noe av det mest interessante jeg har vært med på i stereosammenheng.

    Jeg har lenge vært tydelig på at denne forforsterkeren på parametre som separasjon, kontroll, oppløsning og gjennomsiktighet er helt i topp av alt jeg har hørt og prøvd. Men, den mangler litt kropp, kjøtt på beinet og en naturlig varme. Det oppleves rent subjektivt som den har mer nivå i toppen enn nedover. Og alt for mye gain. Dette da med 5687 og uten trafokobling.

    I går, til tross for helt annet anlegg, så opplevde jeg karakteren, med trafo og 5687, å være samme. Man irriterer seg litt over det overdrevne nivået oppover. Bytte til 6H30pi gav en langt mer behagelig og naturlig klangbalanse med mer kjøtt på beinet. Flott på Ben Webster, men på det etterfølgende klassiske verket så var det fortsatt noe masete gjengivelse av strykere slik jeg oppfattet det.

    Med 4p1l ble fokus flyttet ytterligere ned i frekvens. Bassen kom mer frem, og for meg låt det simpelthen som vi hadde fått en mye større høyttaler som spilte mer homogent. Det ble lettere å høre basstone i opptaket og man ble klar over hele orkesteret, ikke bare fiolinen. Tilbake til Webster så var det igjen en helt annen brysklang i saksofonen.

    Avslutningsvis til VegardW sin DIY-pre. Behagelig og fint, men mer sløret og med mindre dynamisk kontrast i gjengivelsen.

    Pokker du er flink VegarW. Jeg er imponert og jeg er takknemlig.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.057
    Jeg må også takke for en strålende kveld med nydelige diy burgere og ikke minst en meget lærerik gjennomgang av 3 rør som resulterte i svært forskjellige presentasjoner.
    Helt enig i at 4p1l gikk klart ut av testen som det røret som gjengav ting på den mest troverdige måten. Jeg har aldri engang hørt om dette røret og må innrømme at dette pirret nysgjerrigheten! Men det er jo også det som er så morsomt med deg Vegard at du trekker opp rør man knapp nok visste eksisterte og til og med får dem til å spille så haka faller ned . . .
    Gleder meg allerede til neste gang vi skal ha en seanse og ikke minst til å høre Fosses pre i sine vante omgivelser. Ha en fortsatt rolig og musikalsk Onsdag kveld.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    jeg er takknemlig.
    Me too 😎
    Dette kommer til å dra oppsettet mitt langt i riktig retning.
    Klargjort svake punkter som jeg kanskje ikke hadde identifisert, ihvertfall ikke så raskt... og...Snevret inn antall «bør prøves» betydelig. Masse lærdom ut av ganske liten innsats .

    Har fått tunet inn riaa’en His Masters Noise
    Foreløpig er det mer Noise enn «Hiss Master « liker , men komboen Hashimoto Hm-3 og HMN er et betydelig løft i forhold til den audioinnovation ss riaa som ble innkjøpt fordi en viss trehendt sløfokk ikke hadde forstått å somle seg ferdig med bygget til platespilleren var klar.

    nu går alt så meget bedre😎
    Regulator kit til 2p29l er sendt fra England
    Og så kom det jammen en hyggelig Mail ifra Pieter Treurniet aka Tribute igår
    Han ruger stadig på et betydelig antall kilo finemet nanokrystallinske kjerner tiltenkt en push pull kl a jeg ba om jern til for flere år siden.
    Ikke første gangen han melder seg og så koker det ut i ingen ting. Hakke trua før tolleren banker på kontodøren...
    Men jeg plukker seff opp dette, har lyst til å bygge en grom PP kl A
    Har hatt to forskjellige rør i tankene for dette prosjektet EML 520B og 13e1
    Det første vil gi rundt 50w det andre rundt 70w
    Siden strøm og indre motstand V aktuelle arbeidspunkt er rimelig like Kan utgangstrafoen funke med begge rørene.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er årsaken til støyen i HMN.
    Jeg trodde først det var et jordingsproblem. En vedvarende jevn during. Etterhvert meldte det seg alskens ulyder. Smell, trommestikke lyder og høyt skurr mm.
    Disse stod mellom ccs og anodene til D3a
    Alle deler ble bestilt etter smørbrødlisten som Stuart har lagt inn i artikkelen sin.
    Et godt eksempel på at det er lov å tenke selv.
    Nå har jeg satt inn et par 2 wattere:
    Sound of silence
    Det er bare» Vørings» fosse n preen som brummer litt. Det blir det orden på straks kabelsalaten er ryddet.
    Rakk et par webster spor : nå begynner det å swinge gitt!
    767C230D-3EF6-4AE9-87B7-8D1420C29FEF.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Trenger anbefalinger : D3a og 6922
    Send gjerne pm om du har noe å selge
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Artig at folka likte 4p1l. Kan du legge ut en tegning av forforsterkeren (inkludert PSU) når du har fått spissa den?

    Kan jo være at flere har lyst til å prøve seg.

    Tviler forresten på at 2p29l klarer å tukte det. Ingenting jeg har hørt så langt tyder på det. For lite kjøtt på beina. Men så skal det også sies at jeg ikke har prøvd med trafokobling. Blir spennende.

    Hva gjelder D3a så har jeg bare hørt Siemens (som de fleste går jeg ut fra). For ECC88 variantene så er det jo vanlig å si at Telefunken er detaljert og noe kjølig, Heerlen Philips/Amperex balansert og Mullard varm. Og det er vel ikke så langt fra sannheten.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den preampen er vel strengt tatt en Borderpatrol design...., selv med endret signal rør
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er riktig som LMC skriver. Det kunne ikke ramle meg inn å legge ut detaljer om det opprinnelige designet.
    psu et er jo for høyspenningens del nesten uendret. Filament forsyningen er endret. Det er. Choke input til Rod Colemans filament regulator.
    selve signalforsterkningen gjøres av en triodekoplet direkteglødet pentode og en line output stepdown trafo. Dette er er helt forskjellig fra det originale designet og ingen hemmelighet. Om noen vil gjøre noe tilsvarende,må det bygges et fornuftig psu
    Resten er « rett frem» 😎
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Trenger anbefalinger : D3a og 6922
    Send gjerne pm om du har noe å selge
    For testing i pre-amp eller i annen konstruksjon? Jeg har et lite utvalg 6922 om du vil låne litt ymse.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Det er riktig som LMC skriver. Det kunne ikke ramle meg inn å legge ut detaljer om det opprinnelige designet.
    psu et er jo for høyspenningens del nesten uendret. Filament forsyningen er endret. Det er. Choke input til Rod Colemans filament regulator.
    selve signalforsterkningen gjøres av en triodekoplet direkteglødet pentode og en line output stepdown trafo. Dette er er helt forskjellig fra det originale designet og ingen hemmelighet. Om noen vil gjøre noe tilsvarende,må det bygges et fornuftig psu
    Resten er « rett frem» 😎
    Var ikke klar over at strømforsyninga var snytt ut av nesa til Gary Dews. Ikke min intensjon å drive med "solicitation". Beklager...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke klar over at strømforsyninga var snytt ut av nesa til Gary Dews. Ikke min intensjon å drive med "solicitation". Beklager...
    Ingen grunn til å beklage, jeg oppfattet deg ikke slik.
    Vedr 2p29l så laget jeg til to testsokler, presset de inn på testplaten og koplet opp. Dette var en ormegård i en allerede stygg ormegård. Det eneste jeg fikk ut av det var farget av støy og sus , så like klok eller dum, som før mhp dette røret.
    Trafoer er i luften. Preen er flyttet ned i lekestuen. På tide å få ting på plass i psu og ellers.
    Jeg har også jern til en egen 4p1l for inngående....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Var ikke klar over at strømforsyninga var snytt ut av nesa til Gary Dews. Ikke min intensjon å drive med "solicitation". Beklager...
    hele preampen var en Gary Dews design der bygger kjøpte deler og design av ham, samt support av G med støtte av undertegnede, Samme gjaldt 300B blokkene han bygde
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn