Tape til gulvmerking av høyttalerplassering

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.042
Torget vurderinger
32
Som hifi-journalist har jeg stadig vekk nye høyttalere inn i lytterommet mitt for å teste. Det betyr at mine egne høyttalere må ut, og da kan det være greit å merke av hvor de skal stå, slik at man slipper å ta det på øyemål hver gang.

Til nå har jeg forsøkt med noe farget gummitape og malertape, men i begge tilfeller så løsner tapen. Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen gode tips til hva slags tape jeg kan bruke som både sitter godt, men som selvsagt ikke er helt umulig å fjerne når det trengs.

Gulvet mitt er Pergola med varmekabler under.

Roy
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg bruker maskeringstape, men så flytter jeg ikke på ting heller da. Men hva med elektrotape? Den finnes i mange glade farger.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Maskeringstape har en tendens til å sette seg i underlaget, har det ikke?

En litt dyrere og langt mere omfattende ide: Hva med å sette opp laserlys/punktlys til å markere?
1637838471633.png
 
Sist redigert:

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
768
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke hatt problemer med blå maskeringstape på lakkert parkett så lenge den er festet på rent gulv. Litt vanskelig å få av etter noen måneder men det går.
Kjenner ikke til overflaten på pergola gulv, er det oljet?
 
M

MarkusH

Gjest
Gaffa-teip?
Har aldri brukt denne metoden fordi jeg finner plasseringen en gang også står alt og støver ned der, men jeg har brukt svart el-teip for noen år siden, da på gulvbelegg. ;)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.153
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Grønn 3M maskeringsteip løsner lett, selv over tid og setter ingen merker
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Enig i grønn 3M maskeringstape, limet sitter ikke igjen av den.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.042
Torget vurderinger
32
Grønn tape i stua, tror jeg ikke er aktuelt. Hadde vært fint om den var svart.

Roy
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Jeg bruker grafittpenn. Enkelt å vaske bort etterpå. Varer bortimot evig :) Kjøpes rimelig hos feks Montèr:



-BB-
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Em annen løsning er jo en slags template? Laget av tre eller noe lignende? Du kan lage den slik at du bare trenger en for både høyre og venstre.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.734
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Jeg bruker sprittusj. Fjernes lett med litt rødsprit
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ellers har jeg inntrykk av at elektrikertape er mye brukt. Er skånsomt mot gulv, men liker seg dårlig når tyngre HT‘er skal skyves over.

Tror jaggu at jeg skal prøve Atles antisklitape :).
 
2

2xJ

Gjest
Black light tusj og ditto lampe
Så enkelt at selv hifi folk kan bruke det :D
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
^ Hvis man taper i bakkant og på siden, kan man jo bare slide inn og høyttaleren stopper der den skal. Tror jammen jeg skal prøve selv :D
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.655
Antall liker
1.714
Torget vurderinger
1
Jeg har til tider brukt lilla maskeringsteip og det blir ikke merker etter den på parketten heller. Har da kun ha små biter for og markere riktig posisjon, legger ikke merke til fargen heller siden jeg ikke stirrer konstant ned i gulvet.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Tommestokk, blyant og papir.
Målene skrives ned og lagres en eller annen plass.
 
2

2xJ

Gjest
Dere er noen raringer!
På seg selv kjenner man andre !!

😁

Forresten.. håper ikke det har tatt 18 år for og finne ut av det...
Svart tusj grønn tusj tape lasermåler picup vekt (har dere en som klarer drøyt 2 tonn ? ) :p

FOR en GJENG !!!! :ROFLMAO:
 
Sist redigert av en moderator:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Vanlig klar Scotsch tape fungerer på min parkett . Jeg ser den men ikke kona, perfekt .
Det holder å markere ett hjørne.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Om du kan tåla raud tape har Relekta ein karroseritape som ikkje legger att limrester sjølv om den står på fleire veker. Har også ein blå maskeringstape som kan sitta på i 14 dager utan å legga att limrester.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Jeg er egentlig mest overrasket over at du lar en slik anledning til å kjøpe deg høpresisjons landemålerutstyr gå fra deg. Jeg bor i området hvor de har borret tunnell til Follobanen og i den forbindelse dukket noen folk opp og skrudde noen saker inn i grunnmuren på huset og garasjen. De skulle de bruke til å finne ut om huset og/eller garasjen faktisk hadde flyttet på seg grunnet tunnellborringen i fjellet ca 100 meter under. Jeg må innrømme at det er en av de tingene i livet jeg ikke helt forstår hvordan faktisk er mulig å kunne måle med en slik presisjon, men noe slikt burde være tilstrekkelig til å måle inn noen høyttalere i alle fall.

Pro1: Lager garantert ingen merker i gulvet.
Pro2: Man vet aldri når man plutselig kan få bruk for noe slikt og gadgets er gøy

Con: Det er sannsynligvis jævlig dyrt og sikkert ikke helt trivielt å betjene.
 
Topp Bunn