Tape forum?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke noe å spille på den, men kjenner at jeg har lyst på, likevel.
    Sonorus på Revox-basis.

    SonoruS_PR99_small.jpg
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Den var jo meget flott å se på :) go go coolbiz bare å belaste konton .

    (så var det klippebord på den også helt topp det :) )

    mvh
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    En liten aversjon når det snakkes om bånd-hastigheter på 200km/t ; hvorfor blir noen audiofile plate-utgivelser <half-speed-mastered> ??
    (burde jo heller vært <double-speed-master>
    ;)

    Forklaring:
    In overly simplified form, the master tape is played back at precisely half its recorded speed while the cutting lathe is similarly turned at precisely half the desired playback speed. This process gives the cutting head twice the time to cut its musically complex and physically demanding analog groove into the lacquer. This luxury affords considerably more accuracy with matters such as frequency extremes and microdynamic contrasts.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Eneste fornuftige navn på underbruket må være "Analogt opptak- og avspillingsutstyr" Dette dekker det hele og er selvforklarende.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Ang farge coolbiz så jeg 2 stk helt orginale Sony Mini platespillere her en dag i rosa & blå .

    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det der er bare hore rodda PR99 til idiotpriser
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    det der er bare hore rodda PR99 til idiotpriser
    mvh
    Leif
    Om du tror det er ille, burde du se på hva UHA gjør for USD 15.000

    Sa til dem at de ser ut som "a tricked out New Orleans hooker."

    Red Tape Deck

    Kan også få horepappa-versjonen:

    Skjermbilde 2014-03-22 kl. 09.17.32.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er for ung til dette her men det er unektelig svært fascinerende teknikk og mekanikk.

    Hvordan fungerer egentlig en båndspiller veldig enkelt forklart? Har den analogutganger som en dac eller ER den en analogutgang?

    Har også forstått det slik at spolebånd har langt laver s/n og lavere oppløsning en CD på tross av at det låter bedre. Ironisk i disse diskusjonstider.

    Kommer ikke til å henge meg på bølgen men ser frem til en demo noen kilometer lenger nord :rolleyes:


    De tøffe gutta spoler musikk:
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja, spolebåndspiller er vel det eneste jeg har felles med Medvedev. ;)

    medvedev.jpeg


    Spolebåndspillerne begynte med meget grunnleggende funksjoner, men ble etterhvert utviklet til å kunne gjøre seriøse studio-oppgaver, med dedikert EQ (forskjellige), støyreduksjon, o.a.
    Technics-spilleren til Medvedev har pitch-variasjoner, 2-spors og 4-spors hoder, Record for ett hodeoppsett og playback for begge, to analoge utganger og én analog inngang, o.a.

    Direkte utgang fra tapehodene til ekstern pre er hva som er populært nå, og man kan få spillere ombygget så de går utenom intern pre, om det finnes en slik.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Eneste fornuftige navn på underbruket må være "Analogt opptak- og avspillingsutstyr" Dette dekker det hele og er selvforklarende.
    Stående ovasjoner til det forslaget

    Har spillt litt vinyl siste dagene,og ja,der er noe med analogt som jeg tror digitalt aldri kommer til å klare gjenskape om de så kommer drassende med allverdens perfekte data for å backe det opp.
    Jeg har hatt diverse innspillingsprogram,Cubase,Garageband,osv. ,og har gjort egne opptak som etter jeg har gjort de om til standard CD-format har mer info og mer dynamikk enn den beste CD-plate jeg har hørt.Likevel så forblir der noe twilightzone preg over digitalt synst jeg.Godt analogt har en helt egen naturlig dynamikk,klarhet,oppløsning og ro over seg.

    Kjøpte en spolebåndspiller for mange år siden,men den kom frem i knust tilstand.Men har fortsatt båndene liggende om ikke annet.Hadde nok kjøpt en Revox eldre rørsak som lå på brukten for ca 1 år siden,men litt forståelig så ville selger ikke sende den.

    Mye herlige båndopptagere i denne tråden! Sikle,sikle
    Studer812-1.jpg

    Tape2.jpg

    Tape1.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Eneste fornuftige navn på underbruket må være "Analogt opptak- og avspillingsutstyr" Dette dekker det hele og er selvforklarende.
    Og da utelukkes DCC / Elcasett / MD / ...
    -men om <Analog> strykes, går det bra.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Eneste fornuftige navn på underbruket må være "Analogt opptak- og avspillingsutstyr" Dette dekker det hele og er selvforklarende.
    Stående ovasjoner til det forslaget

    Har spillt litt vinyl siste dagene,og ja,der er noe med analogt som jeg tror digitalt aldri kommer til å klare gjenskape om de så kommer drassende med allverdens perfekte data for å backe det opp.
    Jeg har hatt diverse innspillingsprogram,Cubase,Garageband,osv. ,og har gjort egne opptak som etter jeg har gjort de om til standard CD-format har mer info og mer dynamikk enn den beste CD-plate jeg har hørt.Likevel så forblir der noe twilightzone preg over digitalt synst jeg.Godt analogt har en helt egen naturlig dynamikk,klarhet,oppløsning og ro over seg.

    Kjøpte en spolebåndspiller for mange år siden,men den kom frem i knust tilstand.Men har fortsatt båndene liggende om ikke annet.Hadde nok kjøpt en Revox eldre rørsak som lå på brukten for ca 1 år siden,men litt forståelig så ville selger ikke sende den.

    Mye herlige båndopptagere i denne tråden! Sikle,sikle
    Vis vedlegget 250548
    Vis vedlegget 250549
    Vis vedlegget 250550
    Du skulle nok ha hentet den G36'n den kan noe ingen annen spolebåndopptager i hele verden kan :) ekte rørmagi den lager opptak av en slik art at en TD 20 hadde begått harakiri i ren skam .

    Mvh

    X eier
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes en digitalavd som kan ta ditt og DAT imo
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du skulle nok ha hentet den G36'n den kan noe ingen annen spolebåndopptager i hele verden kan :) ekte rørmagi den lager opptak av en slik art at en TD 20 hadde begått harakiri i ren skam .

    Mvh

    X eier
    Nå må ikke du strø mer salt i såret! :)

    Tviler ikke på du har rett.Jeg fascineres ekstra av ting som er enkelt men solid oppbygget,og G36 virker å vere bygget på den måten.Jeg liker også å ha ting jeg kan ha en liten mulighet å reparere på selv,og likte det jeg så innvendig i G36en.
    Du må tipse meg om du vet om noen flere ;-)

    Mvh
    Rune
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Eneste fornuftige navn på underbruket må være "Analogt opptak- og avspillingsutstyr" Dette dekker det hele og er selvforklarende.
    Og da utelukkes DCC / Elcasett / MD / ...
    -men om <Analog> strykes, går det bra.
    Enig, men det skulle kansje vert en egen tråd for DCC / Elcasett / MD / ... også?
    For eksempel: "Spolebåndspillerens venner" og "DCC / Elcasett / MD / DAT`s Venner"
    Vi må ikke glemme DAT.
     
    Sist redigert:

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Hva med 2 nye vennetråder om dette som "Spolebåndspillerens venner" og "DCC / Elcasett / MD / DAT`s Venner"
    Jeg føler at Spolebånd er et større område enn de andre sære lydformatene som er nevnt som DCC; Elcasett, MD, og DAT så derfor er det best med egen tråd for spolebåndspillere føler jeg?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Enig med unison. Eget underforum kun for spolebåndopptagere. Reel-to-reel er sikkert forslått tidligere (har ikke lest alle innleggene), men kan være et greit navn.
    Kassettspillere og annet tjafs kan ha sitt eget forum :cool:
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det man skulle hatt var en Studer 37 som Beatles tok opp mange av sine album på + mastertapene.Aaaaahhh :)


    Av de spillere jeg har sett så langt så er Studer 812 en av de vakreste.Et møbel!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    som plutselig ble litt til overs iom at jeg henter denne imorgen :cool:

    Studer A807 in trolley.jpeg


    ingen premie for å stå bakerst i køen
    mvh
    Leif "forward" Christensen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror ca frem til 1990
    denne er kalibrert og justert opp av proff Studer verksted
    da dama så Revoxn sa hun: akkurat det vi trengte her i stua nå! så lo hun
    men da hun så 807 syntes hun den var veldig fin......:cool:

    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    tror ca frem til 1990
    denne er kalibrert og justert opp av proff Studer verksted
    da dama så Revoxn sa hun: akkurat det vi trengte her i stua nå! så lo hun
    men da hun så 807 syntes hun den var veldig fin......:cool:

    mvh
    Leif
    Gratulerer - flotte maskiner. Regner med at det er en 1/4"-versjon? Veldig fine å ha!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk
    egentlig burde man ha en slik liten rakker for gamle 4 sporsbånd man samler på seg
    Pioneer RT-707.jpg


    tar minimalt med plass og er jo ganske søt......
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    1/4 tom 2 spors ja
    Den er da perfekt til avspilling av nyutgaver, men du bør sjekke om du kan få den med både 2 og 4 sporshode(r). Dvs. f.eks. record/playback i 2-spors, og playback i 4-spors. Det pleier være modulløsninger på dette. Da vil du kunne avspille både høykvalitets nyutgivelser (2-spors, 15ips) og bånd fra dengang-da.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    1/4 tom 2 spors ja
    Den er da perfekt til avspilling av nyutgaver, men du bør sjekke om du kan få den med både 2 og 4 sporshode(r). Dvs. f.eks. record/playback i 2-spors, og playback i 4-spors. Det pleier være modulløsninger på dette. Da vil du kunne avspille både høykvalitets nyutgivelser (2-spors, 15ips) og bånd fra dengang-da.
    sjekker men ellers innlegg #111

    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    forøvrig er A807 en MKII
    mvh
    Leif
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har 3 fine Teac maskiner, men venter til det blir en egen tråd for dette på forumet her før jeg legger ut bilder av de.
    Jeg har også DCC, Dat og Elcaset spillere i samlingen min.
    Pluss mange fine kassettdeck, men for de er det egen tråd for på forumet her.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Høvding! får du opp noe da?
    på tide med litt diktatorisk handlekraft :cool:
    mvh
    Leif
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Høvding! får du opp noe da?
    på tide med litt diktatorisk handlekraft :cool:
    mvh
    Leif
    Det kommer på mandag.

    Angående navn - hva med: "Analog båndavspilling" med undertekst: "Diskusjon av spolebånd, kasettspiller og alt innen båndopptak/avspilling."

    Dette er kun et forslag. Jeg tenker også at det kan være greit at overskrift enkelt skal finnes ved søk på Google. Kan jo tenkes det sitter noen luringer der ute som ikke vet om HFS.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn