Tapas

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skal snart ha et lite selskap og planene var å servere tapas. Jeg har bestilt noe, men tenkte jeg kunne lage til noe selv også.

Er det noen som har gode tapasoppskrifter?

N

nb

Gjest
Mye er gjort så snart du har vært i en bra delikatesseavdeling.
- god skinke fra Spania eller Italia
- noen gode oster
- godt brød
- aioli
- oliven

Marinerte scampi er lettvindt og godt, mariner i østerssaus, fishsauce, hvitløk og chili. Stek ett minutt på hver side på ganske sterk varme, så er det ferdig. Dryss litt frisk koriander over.

Lammekjøttboller i en tykk tomatsaus

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
nb skrev:
Mye er gjort så snart du har vært i en bra delikatesseavdeling.
- god skinke fra Spania eller Italia
- noen gode oster
- godt brød
- aioli
- oliven

Marinerte scampi er lettvindt og godt, mariner i østerssaus, fishsauce, hvitløk og chili. Stek ett minutt på hver side på ganske sterk varme, så er det ferdig. Dryss litt frisk koriander over.

Lammekjøttboller i en tykk tomatsaus
Hvor lenge marinerer du scampien?

Serverer du de kalde eller varme eller lunkne?

Lager du ikke noe ut av ostene og skinken osv?

Tenkte å lage noen rullede tortilla med fyll av f.eks skinke + + og dele i skiver, så en oppskrift på det. De serveres vel kalde, så de kan vel lages til litt i forkant.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Skal snart ha et lite selskap og planene var å servere tapas. Jeg har bestilt noe, men tenkte jeg kunne lage til noe selv også.

Er det noen som har gode tapasoppskrifter?
Få tak i noen saftige dadler, pakk disse inn i bacon og stek dem i panne eller ovn til baconet er sprøtt og server varme med en pinne gjennom.

Har du i gang en ovn kan du også bake noe hele hvitløker. Skjær dem i to ved servering. De vil da være saftige og myke og kan skvises utover godt brød eller som tilbehør til kjøtt.

Ta stilken av noen sopper. Smelt en pakke smør i en panne og skvis en hals sitron samt revet skal oppi. La soppene surre i 20-30 minutter i dette. Serveres varme med litt rømme eller creme fraiche med nykvernet pepper og urter.

Scampi stekt ca 30 sekunder på hver side i sterk varme og overstrødd med friskhakket rød chilli og limejucice er sprøtt og godt.

Aioli og majones lager du selv.

Fylte tomater grillet i ovene gir mange muligheter

blåskjell dampet i vin, løk, hvitløk og friske urter er enkelt og smakfult og ser pent ut i en stor skål.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg liker mer tanken om godbiter enn nødvendigvis tapas. Med det mener jeg at man setter frem et bord med masse fristende småretter og smaksprøver, kall det tapas, antipasti, meze eller hva du vil. Da tenker man litt friere og ikke så mye på bare de enkelte typiske tapas-traverne som skinke og oliven, men hva som helst man måtte føle for. Man får et mangfold, i tillegg til at man kan bruke hele arsenalet man har av kokebøker, finne noe man liker eller allerede vet er en suksess som hovedrett, og lage små varianter på det.

På denne måten kan du få et voldsomt koldt og varmtbord, med f.eks humus fra Libanon, en nydelig yoghurt/honningsak fra Hellas, manchego fra Spania, sitron og oljemarinerte artiskokker fra Italia, tyrkiske lammegrillspyd, eller hva som helst du måtte like.

Nevner det bare da jeg har inntrykk av at jeg ikke er alene om å bli litt lei serrano, salatblader og patatas bravas :D

N

nb

Gjest
Komponenten skrev:
Hvor lenge marinerer du scampien?

Serverer du de kalde eller varme eller lunkne?

Lager du ikke noe ut av ostene og skinken osv?

Tenkte å lage noen rullede tortilla med fyll av f.eks skinke + + og dele i skiver, så en oppskrift på det. De serveres vel kalde, så de kan vel lages til litt i forkant.
Marinerer sånn passe lenge, en time eller to eller så lenge du har tid til. De smaker nok best rett fra pannen, pleier å ta det som første rett om jeg lager tapas

Jeg synes ikke man skal kødde så mye med gode skinker og oster, fint med rene, gode smaker synes jeg

Ellers er dette godt, er vel strengt tatt en slags bruschetta:
- ta godt surdeigsbrød, stek i en blanding av smør, olje og litt hvitløk til de er gyllne. Om du ikke gidder steke de, kan de ristes lett og få et godt lag med kvitseidsmør
- legg på rødløk, soltørkede tomater og frisk basillikum
- en god runde med pepperkverna og en dæsj god balamico- eller epleeddik og olivenolje
- en tynn skive god skinke
- noen parmesanflak

Min standardfrokost forsåvidt, men gjør seg fint på et tapasbord eller som forrett

Edit: Som MaHa sier, det er lov å tenkte utradisjonelt, tapas-bord blir rett noe repetitive.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hmm, mye godt. Glad jeg skal ut og spise ikveld.
Her har du en annen link, Fru Komponenten. Mat fra hele verden

http://www.bradager.net/avm/innhold.html

Finner du ikke noe her, så anbefaler jeg Grandis ;D

R

Roysen

Gjest
Noen friske kamskjell bitte litt stekt på hver side på sterk varme i olivenolje med litt presset hvitløk i - nammmmm!

Artiskokkhjerter kokt i edikkvann.

Chorizo pølse.

...og dersom du virkelig vil spandere på deg noe spesiellt - Bellota skinke med en vellagret Manchego ost og trøffelhonning.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Toast med gåseleverterrine og en kald Sancerre. Dyrt og deilig.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
...evt. bytt ut den kalde Sancerren med en kald Gewurztraminer Vendange Tardive eller en kald Sauternes.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
...evt. bytt ut den kalde Sancerren med en kald Gewurztraminer Vendange Tardive eller en kald Sauternes.

Mvh
Roysen
Du har selvsagt helt rett, Jeg mente Sauternes. Men som du påpeker, det finnes alternativer.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:

Mvh
Roysen
Du har selvsagt helt rett, Jeg mente Sauternes. Men som du påpeker, det finnes alternativer.
En kald Eiswein er heller ikke en ueffen ledsager til det fortreffelige matvalget ditt.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:

Mvh
Roysen
En kald Eiswein er heller ikke en ueffen ledsager til det fortreffelige matvalget ditt.

Mvh
Roysen
Enig. Og portvin funker også fint.

Men til (hoved)tema: Her er en annen killer (fra fyren som drev Palace Grill i Oslo)

kamchatkakrabbesalat

Rens krabben
Skrell eplet og skjær det i små terninger: først i skiver, så i staver og så i terninger.
Legg dem over i en arbeidsbolle. Skrell pepperroten (og riv den på et rivjern)
Ha pepperroten oppi bollen sammen med epleterningene.
Hakk opp estragon og gressløk og ha i bollen.
Ha i krabbekjøttet i, og bland godt.
Rør inn olivenolje og sitronsaft og smak til med salt og pepper.
Dytt krabbesalaten ned i skallringene som du laget av krabbeklørne, eller anrett blandingen på den måten du
ønsker.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.119
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Parmaskinke med parmesanost og lett kokt asparges. Varmes lett på stekepannen til osten just rekker å smelte....
Yummi............;D

mvh
Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
Spansk potettortilla er faktisk veldig saftig og godt hvis man lager den riktig:

Få tak i noen faste poteter som ikke er melne.

Ta en stor fin løk og skjære den i ringer.

skjær dem i skiver, litt under en cm tykke

Bruk den beste oljen du ser deg råd til og fyll 2-3 dl i en stekepanne

Legg potetene og løken i oljen og la dette putre i ca 20 minutter (det skal ikke steke, bare surre og småkoke i oljen)

Ta utav potetene og sil av oljen (ta vere på denne til siden)

tørk av stekepannen

Visp lett sammen 3-4 egg i salt i en bolle (går litt mer salt med enn det man tror, poteter og egg trekker endel, men ikke for mye heller da)

bland potene og løken i eggeblandingen og la dette stå litt for seg selv

ta en ss eller to med oljen tilbake i stekepannen og skru opp varmen litt, test at den er varm nok ved å dryppe litt egg i oljen.

Hell tilbake blandingen og la det steke til der er en lett brun overflate under og den begynner å nærme seg stivnet

ha et stort fat klar og hold dette over stekepannen og snu tortillaen på fatet.

fjerne evt rusk i pannen

hell tilbake tortillanen i pannen med en bestemt bevegelse

stek den tilsvarende på andre siden, men ikke for mye de skal bare stivne og brunes lett på overflaten, steker den for lenge blir den tørr og uspiselig

når den er klar helles den tilbake på talerkenen

la den hvile i minst en 20-30 minutter, den skal IKKE spsies før dette

den er best da når det er litt lunk igjen, men er helt utmerket kald også

skjær biter av den som et kakestykke og nyt den

ps. det skal IKKE brukes noen andre ingerdienser i denne, det er viktig (ingen krydder eller kjøtt eller noe som helst) den rene fine smaken av god olivenolje, poteter, løk, salt og egg er overraskende god hvis du følger denne oppskriften. Men ha gjene er salsa eller noe annet snacks ved siden av hvis du vil.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tenkte egentlig ikke nødvendigvis bare på tradisjonelle tapas-retter, men allslags forskjellige småretter, kan være enig i at en del av de mer typiske tapas-variantene er litt oppbrukt..

Takker for diverse tips. Har søkt litt rundt på nettet selv også, og funnet noe som ser godt ut, bla dette:

http://middagstips.mega.coop.no/oppskrifter/?opID=10034

Tempura-retter ser også gode ut, har smakt noe slikt før, og kunne tenke meg å prøve å lage noe av dette.

Men siden jeg ikke har prøvd det før tar jeg ikke sjansen på å skulle stå over komfyren med diverse varmretter akkurat når gjestene kommer, da vil jeg heller satse på noe som kan lages til i forkant, så får jeg heller teste ut de andre rettene en annen gang.

Mye spennende å velge i i alle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg tenkte egentlig ikke nødvendigvis bare på tradisjonelle tapas-retter, men allslags forskjellige småretter, kan være enig i at en del av de mer typiske tapas-variantene er litt oppbrukt..

Takker for diverse tips. Har søkt litt rundt på nettet selv også, og funnet noe som ser godt ut, bla dette:

http://middagstips.mega.coop.no/oppskrifter/?opID=10034

Tempura-retter ser også gode ut, har smakt noe slikt før, og kunne tenke meg å prøve å lage noe av dette.

Men siden jeg ikke har prøvd det før tar jeg ikke sjansen på å skulle stå over komfyren med diverse varmretter akkurat når gjestene kommer, da vil jeg heller satse på noe som kan lages til i forkant, så får jeg heller teste ut de andre rettene en annen gang.

Mye spennende å velge i i alle fall.

Tempura er enkelt det og kan lages av så mye. Bare pass på at røren er iskald og kun lett rørt sammen og ikke pisket opp! Isbitter er flott i røren.

Noen annet som er litt artig småspise er bouillion foundue. Ha en god kraft varm på bordet og ha tynne skiver med mørt kjøtt og fast fisk (f.eks. breiflabb, ytrefilet og scampi). Sett disse på en pinne og holde dem 20-30 sekunder i kraften. Ha noen gode sauser og dyppe i ved siden av.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Meget viktig det Gjestemedlem sier om tempura-røren. Så litt på Rick Stein (Bbc Food) her om dagen, hans Food Heroes-program. Denne gangen var han i Japan hos noen temmelig oppegående kokker, bla ambassadørens egne. Lang historie kort; han ble overrasket over hvor lite de hadde gjort med røren, du så masse rester av mel i kanten av bollen over røren, de mente dette var helt essensielt for å få til "luftbobler" etter fritering.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva er den beste oppskriften på tempurarøre da?
Det finnes jo utallige varianter, ser ut som hver og en har sin egen oppskrift.

De jeg fant inneholder dette:

1. Egg+hvetemel+bakepulver+vann
2. mel+maisenna+egg+fløte+vann+bakepulver
3. Farris+hvetemel+maisenna+bakepulver+salt
4. Egg+olje+hvetemel+vann
5. Maisenna+hvetemel+salt+vann+tørrgjær+eggehviter

… bare sånn at man kan bli litt forvirret…

Fondue laget vi ganske ofte før, er vel blant de som faktisk har brukt fonduesettet ganske flittig. Men vi steikte i olje, er det bedre med buljong?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Fondue laget vi ganske ofte før, er vel blant de som faktisk har brukt fonduesettet ganske flittig. Men vi steikte i olje, er det bedre med buljong?
Fritert mat kan være godt det, men det er jo endel renere og friskere smaker med en god kraft i stedet. Hvis råvarene er gode er dette en utmerket måte å spise fondue på. Japanerene bruker gjerne denne måten å tilberede sitt berømte kobe biff måltid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shabu_shabu

Hvis du roter frem en thailandsk kokebok finner du gjerne mange gode smådipper og sauser som egner seg til dette. Mørt kjøtt, fast fisk, rå reker eller scampi, kongekrabbe, kamskjell, grønnsaker er godet egnet til dette. Bare pass på å skjære dem i veldig tynne skiver. Den letteste måten å skjære kjøtt i tynne nok skiver er å fryse stykket først og når det er halvtint igjen så skjærer du supertynne skiver med en skarp kniv.

Dette er faktisk riktig godt, og en fin sosial måte å spise på. Riktig sundt måltid også som en bonus til det hele, og man bevarer smaken på råvarene på en veldig fin måte.

Topp Bunn