Medisin og helse Tannregulering

C

cruiser

Gjest
Kid nr 2 skal nå igang med tannregulering. Kid 1 har brukt den lokale kjeveortopeden. Er forsåvidt fornøyd med det tilbudet, men ble litt overrasket når nr 2 fikk et pristilbud endel tusen over nr 1 på tross av søskenmoderasjon og samme alvorlighetsgrad. Når jeg sjekker rundt varierer prisene ganske mye fra 15 til 45% over helfo sine satser. Hvordan kan man måle eller undersøke kvaliteten på et slikt tilbud før man benytter seg av det? Er behandlingen noen lunde standardisert, kan man forvente samme resultat uavhengig av pris?

Har også reagert på tilbudet til nr1 idag, der ligger ungene på "samlebånd" i fem tannlegestoler og tannlegen ruller mellom dem med en krakk med hjul på. Har spurt tannlegen om dette og hans argument er at det er av hensyn til barna at man gjør det slik, for å ufarliggjøre behandlingen. Vet ikke jeg, ser på proff at tannlegen tok ut 70 -søtti- millioner i utbytte fra sin praksis i 2017.

Fungerer det slik over alt?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Jeg har selv barn i dette systemet. Jeg sjekket ikke pris selv, men antok egentlig at dette var faste priser. Man få jo vedtatt en dekningsgrad som settes på bakgrunn av behov, dvs høy dekningsgrad ved feil som kan gi medisinske problemer, lav ved mindre kosmetiske plager. Jeg antok derfor at ikke kjeveortopedene hadde mulighet til selv å definere prisen som de skulle ha refundert.

Uansett tenker jeg at de fleste ukompliserte reguleringer vil være relativt plankekjøring for en person som faktisk jobber med dette. Mulig jeg er fordomsfull, men kan ikke forstå at det skal være store kvalitetsforskjellen på dette.

C

cruiser

Gjest
Dekningsgraden er basert på helfos takster. De fleste ligger godt over dette, derav ganske høy egenbetaling. F.eks så er helfo sin sats på førstekonsultasjonen med bilder avstøpning og det hele 2200 kroner. Er man i gruppen med 75% refusjon pluss søskenmoderasjon som til sammen blir 90% skulle dette kommet på en drøy 200lapp, min tannlege tar 3000 I egenbetaling. Altså 2800 mer enn hva det hadde blitt om man hadde fulgt helfosatsen. De billigste I Trondheim tar 850. Forskjellen i egenbetaling for min sønns behandling er 16000 fra dyrest til billigst.

Det burde jo være ganske åpenbart hva man velger, allikavel så skurrer det litt å ta det billigste alternativet I frykt for at det skal være dårligere.

Om no ble uklart så er refusjonen basert på helfosatsen, ikke hva tannlegen tar betalt for behandlingen. Derav ganske høy egenbetaling.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: MML

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.202
Torget vurderinger
1
Det burde jo være ganske åpenbart hva man velger, allikavel så skurrer det litt å ta det billigste alternativet I frykt for at det skal være dårligere.
Jeg tror at alle landets kjeveortopeden fikser dette like godt uavhengig av pris.
Om no ble uklart så er refusjonen basert på helfosatsen, ikke hva tannlegen tar betalt for behandlingen. Derav ganske høy egenbetaling.
Dette må i så fall være eneste stedet i helsevesenet der man fritt kan prissette tjenestene når HELFO er inne i bildet. Har som sagt ikke tenkt over dette, men mener jeg betalte 3500 på første timen. Ikke rart at tannlegen har råd til både fin adresse og flott utsmykning av kontorene.

C

cruiser

Gjest
Jeg tror at alle landets kjeveortopeden fikser dette like godt uavhengig av pris.
Dette må i så fall være eneste stedet i helsevesenet der man fritt kan prissette tjenestene når HELFO er inne i bildet. Har som sagt ikke tenkt over dette, men mener jeg betalte 3500 på første timen. Ikke rart at tannlegen har råd til både fin adresse og flott utsmykning av kontorene.
Både og, refusjonen vi/tannlegen får er kun basert på helfo taksten, men de kan fritt ta 5000 for en tjeneste helfo takserer til 2000 og fakturere det overskytende til foreldrene uten noen form for refusjon. Det burde være slik at man kun betaler egenandelen som på endel andre helsetjenester. Min tannlege omsetter for 21mill og har et årsresultat på 13mill. Det er åpenbart sabla god butikk.

Grunnen til at jeg begynte å undersøke dette var fordi en svigerinne fikk regulering i voksen alder, prisen hun betalte helt uten refusjon var ikke fryktelig mye høyere enn vi betaler i egenbetaling. Men det fremstår ganske åpenbart, hadde det kostet 300k for voksne hadde jo ingen gjort det.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Håper det er plass til et smått humoristisk innslag her.. har ikke noe å bidra med ift soørsmålsstillingen men har vært igjennom dette selv for umpteen år siden.

Vel, i mange år faktisk har jeg forsøkt å finne igjen en tegneserie som gikk på TV2 for ca 20 år siden men uten suxess da jegikke kjente originaltittelen. På T2 het den reguleringspolitiet. I går derimot kom jeg over den ved en tilfeldighet. Synes den var godt laget.

Må selvsagt ikke vises for barna :)

Hel episode;
https://dai.ly/x6h3rsx

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.704
Og hvem glemmer vel denne lille Simpson-røveren:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.165
Torget vurderinger
4
Min 13 åring skal få nå. Hvor mye betaler du? Vår egenandel mellom 18 og 23k i egenandel.

C

cruiser

Gjest
Jeg har fått pristilbud fra 12k til 26k i egenbetaling(med 90% refusjon) pluss første undersøkelse, bilder og avstøpning. Han som tilbyr behandlingen til 12k tar 850 for for undersøkelsen mens den dyreste tar 3000.

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Heldige dere som har tilbudet i alle fall. Her i nord øst var ventelistene så lange hos "Folketannrøkta" at vår yngste, familiens lille prinsesse, ikke ville komme inn til behandling før kjeven var så utviklet at jobben ville bli myyye vanskligere og med et myyye mer usikkert resultat i følge en kjevekirurg vi snakket med.

Hva gjør man da? Jo man finner en plass der man ikke nødvendigvis må bo på hotell, men har venner, evt familie man kan overnatte hos, og så finner man den beste reguleringstannlegen som er å oppdrive i det distriktet. Og ja det koster å bruke han selvsagt, men når man også må kjøpe flybilletter for mor og barn "ørten ganger" er det selvsagt dumt å "spare" på tannlegekvaliteten. Må man uansett betale prisen for en Rolls Royce, så bør det helst være en ekte Rolls, ikke en gammel sliten Lada!

Så tenk over det neste gang avkomet skal kjøres til tannlegen, det kunne vært en tur til flyplassen! Og ser man det på den måten er det ikke så dyrt likevel.........

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Det mest fornuftige man kan gjøre er likevel, allerede mens man er på "sjekkern" å spørre dama om den pene perleraden er resultat av regulering eller kom helt naturlig?
Er den naturlig så sats på dama! Sats på at hun har sterke gener slik at avkommet ikke behøver besøk hos reguleringstannlege!

Topp Bunn