TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt om disse systemene til Tannoy. Highline har fått "så der" omtaler, med kommentarer som; " de låter som de ser ut...slanke"
    Arena settet har jeg hørt noen ganger i andre omgivelser enn i min egen stue, og det tiltaler meg pga. måten systemet spiller musikk, mikrodynamikk og gjengir tale. Noen filmentusiast er jeg ikke lenger, men dette settet spiller mer slik jeg vil ha gjengitt gode lydspor, enn et hvilket som helst annet surrerundtoppsett jeg har hørt i denne prisklassen. Jeg rett og slett hater boomy slepebass. Så da får det heller være at jeg ikke kan rive ned vegger med dette systemet. Det som skal stå i musikkrommet etterhvert, får ta seg av den biten.
    Bilder skal bli når jeg også får skaffet meg et "anstendig" kamera.
     

    Gizmo76

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    9
    Sted
    Nordland
    Hei Alle!
    Var på Stereofil på tirsdag og hadde demo på tannoy definition dc8t.
    Hadde lite forventninger til høytaleren siden jeg aldri hadde hørt tannoy.
    Men jeg fikk helt ærlig hakeslepp , og kan nesten garantere at det blir den i mitt neste annlegg... ;D var en så behagelig og samtidig ei dynamikkbombe av en høytaler... anbefales !
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen her blandt "menigheten" som kan komme med en objektiv karakteristikk av DC8T?
    Har vel fått med meg i en test (Stereophile?) at de nevnte noe om litt avrundet diskant og litt fremtreden bass, hvilket i mitt tilfelle i så fall er "rett vei". :) I hvertfall hvis det er litt tørr bass med potensielt "slam-trøkk" - på den måte en 6,5" ikke fixer.

    Det ble videre nevnt noe i den testen om litt "uheldig" imperdansekurve ned i de lavere frekvenser, også en markert 3ohm-dip rundt 35hz. Litt betenkt over akkurat dette, da en 60wpc rørforsterker skal drive de.
     

    Bjørn A

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Fant denne Tannoy tråden og må jo da nevne at jeg nå har to par eldre Tannoy høyttalere. Det eldste er fra 1977 og er et sett Berkeley med HPD 385 elementer. Det andre er fra 1990 tallet uten at jeg vet eksakt årstall. Det er system monitorer DMT 15 MK 2. Det er info om disse på Hilberink.nl.

    Jeg er i ferd med å oppgradere delefilterene i Berkeley paret. Er det noen som kan si noe om planene mine her. Selve filteret er vist på ovennevnte nettsted. Det benyttes en autotransformer i HF delen. Jeg ønsker å bygge nye filtere uten denne og uten bryterkretsene for nivå i diskant og for frekvensrespons i diskant. Vurderer å bruke delefilterelementer fra Dynabel. Har lest innvendinger til delefilterkomponenter som dynabel fører, men velger vel å prøve med disse. D
    et jeg lurer på er om man må benytte denne autotransformeren for å unngå at nivået i diskant blir for lavt. Likeledes er jeg ikke helt trygg på hvordan skjemaet må bli seende ut. Finnes info på Tannoy gruppen på yahoo og jeg har lest her, men føler ikke at jeg forstår helt hva som må til. Lockwood audio i England tilbyr oppgradering av filterene i Tannoy høyttalere og jeg har forespurt de rundt dette også.

    Bjørn
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Ny i menigheten, så har ikke bladd igjennom alle 25 sidene i tråden. Noen som har spurt om bra matchende forsterkere til Tannoy Sandringham?
    Jeg vurderer å bytte min Xindac etter hvert, så kjekt om det er noen tips der ute.

    Hvordan fungerer Naim og Tannoy? (Ikke de dyreste greiene fra Naim.)

    Rune
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    rumath skrev:
    Ny i menigheten, så har ikke bladd igjennom alle 25 sidene i tråden. Noen som har spurt om bra matchende forsterkere til Tannoy Sandringham?
    Jeg vurderer å bytte min Xindac etter hvert, så kjekt om det er noen tips der ute.

    Hvordan fungerer Naim og Tannoy? (Ikke de dyreste greiene fra Naim.)

    Rune
    vedr.Naim. Det er en laaang Naim tråd her på HFS. Spør folka der om Naim og Tannoy.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    rumath skrev:
    Ny i menigheten, så har ikke bladd igjennom alle 25 sidene i tråden. Noen som har spurt om bra matchende forsterkere til Tannoy Sandringham?
    Jeg vurderer å bytte min Xindac etter hvert, så kjekt om det er noen tips der ute.

    Hvordan fungerer Naim og Tannoy? (Ikke de dyreste greiene fra Naim.)

    Rune
    Sandringham kan sikkert brukes med mange slags forsterkere. Hørte en hybridsak fra Pathos som fungerte ganske bra. Av rene transistorsaker tror jeg Sugden kan være verdt å sjekke ut. Personlig er jeg svak for rørforsterkere, men da må man ha litt kraftige saker. EAR-890 tror jeg vil fungere bra. Rørpre + SS effekttrinn er også en farbar vei. I det store og hele koker det ned til hva man ønsker å spisse anlegget mot.

    I den litt rimeligere enden tror jeg at jeg ville sjekket f.eks. Exposure eller Roksans integrerte.

    Mvh. Johan
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    TANNOY TD12

    Melder meg med et smil inn i Tannoy sine venner :)

    Har investert i TD12... Dette er en nesten for realistisk å fantastisk lyd opplevelse for meg :) Kribler av og til så i magen når jeg er borte hjemmefra at jeg nesten ikke kan vente med å komme meg hjem å sette på noe godmusikk...

    Er for tiden på jakt etter en oppgradering på effektsiden.. For å være litt mere presis så vil jeg gjerne skaffe meg et rør effekttrinn..

    Sitter sjekker bruktbørser og slikt.. (har god erfaring med å kjøpe brukt)

    Om noen skulle snuble over noe så gi gjerne lyd fra dere..

    Dere kan lese om oppsettet mitt på: http://avforum.no/minhifi/show.php/armaniak
     

    Vedlegg

    R

    Rojoh

    Gjest
    Meget flotte høyttalere. Kanskje de aller vakreste i Tannoy-familien. Jeg mistenker at lyden er av høy karat også. :)

    Litt usikker på hvilke røreffekttrinn som passer best til disse store TDene, men de bør nok ikke være noen pingler for å få utnyttet de dynamiske egenskapene fra 12"DCen.

    Mvh. Johan
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Rojoh skrev:
    Meget flotte høyttalere. Kanskje de aller vakreste i Tannoy-familien. Jeg mistenker at lyden er av høy karat også. :)

    Litt usikker på hvilke røreffekttrinn som passer best til disse store TDene, men de bør nok ikke være noen pingler for å få utnyttet de dynamiske egenskapene fra 12"DCen.

    Mvh. Johan
    Har også vurdert et rørtrinn som feks Mcintosh 275.. (2*75W) Også kanskje bruke transistort effekt på bassen... Om det er mulig på disse høyttalerne... :p
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    McIntosh 275 kan være en god kandidat. Tannoy har som regel nokså god følsomhet og trenger ikke nødvendigvis uhorvelig mange watt. Jeg vil ikke anbefale biamping med ulike effekttrinn. Basselementet spille helt opp mot diskantområdet, og ulik signatur fra forsterkerne kan ødelegge sammenhengen i mellomtonen. Selv er jeg godt fornøyd med EAR på Tannoy. Det finnes mange gode røreffekttrinn der ute - gjelder bare å finne et som passer både smak og lommebok. MC-275 er en klassiker som det sikkert er mulig å få lånt da den er ganske utbredt rundtom.

    Andre merker verdt å snuse på: VTL, Rogue, ARC, Manley, C-J, ThorHauge + mange flere.

    Mvh. Johan
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Rojoh skrev:
    McIntosh 275 kan være en god kandidat. Tannoy har som regel nokså god følsomhet og trenger ikke nødvendigvis uhorvelig mange watt. Jeg vil ikke anbefale biamping med ulike effekttrinn. Basselementet spille helt opp mot diskantområdet, og ulik signatur fra forsterkerne kan ødelegge sammenhengen i mellomtonen. Selv er jeg godt fornøyd med EAR på Tannoy. Det finnes mange gode røreffekttrinn der ute - gjelder bare å finne et som passer både smak og lommebok. MC-275 er en klassiker som det sikkert er mulig å få lånt da den er ganske utbredt rundtom.

    Andre merker verdt å snuse på: VTL, Rogue, ARC, Manley, C-J, ThorHauge + mange flere.

    Mvh. Johan
    Takker for gode tips Johan :)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    Meget flotte høyttalere. Kanskje de aller vakreste i Tannoy-familien.
    Her er vi helt på linje Johan. Dimension serien er virkelig vakker. Vadseth omtale vel også høyttalerne verdens vakreste i Audio eller Fidelity for noen år siden?
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Wergeland skrev:
    Rojoh skrev:
    Meget flotte høyttalere. Kanskje de aller vakreste i Tannoy-familien.
    Her er vi helt på linje Johan. Dimension serien er virkelig vakker. Vadseth omtale vel også høyttalerne verdens vakreste i Audio eller Fidelity for noen år siden?
    De er utrolig pene!

    Synd at ikke bildene mine rettferdiggjør dem... Men om noen vil ta en titt på de er de velkommne her... :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Vakre Tannoy du har fått deg. Godt at menigheten vokser.

    Litt forutsigbart fra min side: men Manley forsterkere er som tunet til Tannoy. Bør sjekkes ut!
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Gratulerer med flotte høyttalere.Disse har jeg hørt med EC forsterker.Det synes jeg ikke var noen god match.Min erfaring med DC-elementene er at det blir veldig kjekkt med mye krefter.
    Jeg har en integrert kt88 som spiller godt på G15.Men når jeg kobler til monoblokkene blir smilet enda større ;D Til blokkene bruker jeg en rørpree.
    Det er jo alltid lurt å prøve litt forskjellig.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg prøvde også rørpre + transistoreffekt på mindre Tannoyer: Fungerte kjempefint. Enig i at litt prøving lønner seg. Dessuten er mitt inntrykk at Tannoy trives med alle slags prinsipper så lenge lydkvaliteten er god.

    Mvh. Johan
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Rojoh skrev:
    Jeg prøvde også rørpre + transistoreffekt på mindre Tannoyer: Fungerte kjempefint. Enig i at litt prøving lønner seg. Dessuten er mitt inntrykk at Tannoy trives med alle slags prinsipper så lenge lydkvaliteten er god.

    Mvh. Johan
    Ja.. De fungerer bemerkelsesverdig bra hos meg nå.. Kan nesten ikke vente med å teste et bedre effekttrinn.. Det er den svakeste delen hos meg nå... Så da må den nesten byttes ut... Men må prøve litt forskjellige alternativer først
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg hiver meg på anbefalen med mc275r. Jeg har brukt det selv sammen med tannoy Sandringham SE. En veldig god match, mener jeg. Men tannoyen ble fort byttet ut, da jeg føler selv nå at jeg resonnert meg frem feil da. I ettertid tror jeg ikke at Tannoyen var problemet i mitt oppsett.

    Det oppsettet jeg har nå sliter mye med det samme. Og jeg har konkludert med at problemene jeg har med plasseringen (plassmangel) og akustikken i rommet å gjøre. Og jeg er helt sikker på nå at det var samme problemet da jeg hadde Tannoy.

    Lykke til med matchingen.

    Mvh. jonlam


    armaniak skrev:
    Rojoh skrev:
    McIntosh 275 kan være en god kandidat. Tannoy har som regel nokså god følsomhet og trenger ikke nødvendigvis uhorvelig mange watt. Jeg vil ikke anbefale biamping med ulike effekttrinn. Basselementet spille helt opp mot diskantområdet, og ulik signatur fra forsterkerne kan ødelegge sammenhengen i mellomtonen. Selv er jeg godt fornøyd med EAR på Tannoy. Det finnes mange gode røreffekttrinn der ute - gjelder bare å finne et som passer både smak og lommebok. MC-275 er en klassiker som det sikkert er mulig å få lånt da den er ganske utbredt rundtom.

    Andre merker verdt å snuse på: VTL, Rogue, ARC, Manley, C-J, ThorHauge + mange flere.

    Mvh. Johan
    Takker for gode tips Johan :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    jonlam: Det hadde vært hyggelig om du kom tilbake til oss igjen med et Tannoy oppsett. Det er interessant og morsomt å følge dine eksperimenteringer med ulike komponenter (men gjerne da med Tannoy som hjertet i oppsettet ;))
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg må først skaffe meg et større hjem før en eventuell Tannoy kommer i oppsettet igjen. Det har skjedd mye i det siste også, men har vært stille om dagen. Usikkerhet råder :)

    Mvh. jonlam


    Oslo2 skrev:
    jonlam: Det hadde vært hyggelig om du kom tilbake til oss igjen med et Tannoy oppsett. Det er interessant og morsomt å følge dine eksperimenteringer med ulike komponenter (men gjerne da med Tannoy som hjertet i oppsettet ;))
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Ojj Ojj Ojj!

    Har testet mine Tannoy DC6T med en masse av elektronikk: YBA Design settet, Primare I30, Cayin 153B, Cayin 253, Parasound 2125, Krell Kav 400 + kanskje fleire eg ikkje hugsar(?)

    Fram til no var Krell Kav400xi utelatande ein favoritt. Men har heile vegen synast det mangla litt i mellomregisteret der...

    Mottok idag Arcam a38 og p38 i posten. Har no sittet og lyttet i 3 timar stand by (kobla opp i hyrten og styrten, uten å plassere høgtalarane meir nøyaktig + brukt uterminerte biltema kablar...)... og som overskrifta seier: Ojj Ojj Ojj! Dette spelar musikk. Heilt på høgde med dei bedre demoar eg har hatt...

    Usher cd7 står som kilde...

    WoW!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jævlig bra test av rognlien i siste fidelity
     
    M

    mr_zeropage

    Gjest
    Gleder meg til demoen av Tannoy Kingdom Royal hos Stereofil.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Tenkte bare jeg skulle slenge ut ett bilde av anlegget mitt også :). Er mye bra snakk og omtale nå om de nye Definition modellene ( siste fidelity osv ), noe som jeg synes er bra. Har hørt DC8 og DC10 og de var veldig bra, men jeg synes fortsatt Glenairene er hakket bedre lydmessig :). Så jeg beholder nok disse så lenge det lar seg gjøre . Synes de er pene jeg, selv om ikke alle er enige i hjemmet :\.

    Utstyr :

    Kimber kable over hele linjen, Bladelius Advantage S1, Bladelius Advantage S2 og MC 275-R.
     

    Vedlegg

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Her var det lite liv for tida ;D
    Jeg har nå gått steget opp fra Tannoy Autograph Mini til Tannoy Sandringham SE, og er lykkelig over et nytt velspillende møbel i stua! Har dessverre bare polaroidkamera tilgjengelig, så får ikke lagt ut bilder med det første, men får legge ved et bilde funnet på verdensveven bare for å minne dere på hvordan Sandringham ser ut.

    I utgangspunktet har jeg vært særs godt fornøyd med Mini'ene, supplert av en Velodyne sub. Men ifm flytting var det absolutt ikke noen fornuftig plass å ha suben, så da ble det overgang til gulvstående. Har hørt Sandringham i flere oppsett før, og vet at jeg blir godt fornøyd med disse :) Hos meg skal de spille med en gammel tanks av en Sonyforsterker, et av de gamle TA/ES produktene. Kilden er en Vyger Timor platespiller, og etterhvert også en Squeezebox eller lignende.

    Til dere som har Sandringham; blås liv i tråden ved å fortelle hvor fornøyde dere ;D ;D
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med en vakker og velklingende høyttaler!
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Grattis med flotte høyttalere.Ser ut for at de fleste av oss som har Tannoy med DC-elementer holder oss til det.Jeg finner ikke noe som jeg vil bytte i.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.725
    Antall liker
    11.230
    Torget vurderinger
    2
    Canales skrev:
    jævlig bra test av rognlien i siste fidelity
    :eek: HÆ? Var'e JEG som blei testa? Også jeg som trudde det var JEG som testa høyttalerne, da gitt! ;D
    Var testerinnen fornøyd, forresten....? Kanskje på tide jeg får en egen vennetråd...? 8)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    Canales skrev:
    jævlig bra test av rognlien i siste fidelity
    :eek: HÆ? Var'e JEG som blei testa? Også jeg som trudde det var JEG som testa høyttalerne, da gitt! ;D
    Var testerinnen fornøyd, forresten....? Kanskje på tide jeg får en egen vennetråd...? 8)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Alt du gjør i offentlighet er en test, Håkon.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    lakki_luke skrev:
    Grattis med flotte høyttalere.Ser ut for at de fleste av oss som har Tannoy med DC-elementer holder oss til det.Jeg finner ikke noe som jeg vil bytte i.
    Så sant, så sant: jeg finner ikke andre høyttalere som frister. For min del henger det sammen med flere ting, men det er veldig vanedannende med dual-concentric. Selv Tannoy høyttalere med flere elementer, og ikke minst andre merker, synes jeg nå låter lite sammenhengene. Og så er det jo fint med en høyttaler som ikke gjør dårlige innspillinger med god musikk uhørbare, og som har boogie-faktor og dynamikk som en konsert ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn