TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    0
    Superlink.....hvem? Hvor........Stereofil, eller? Pris, kanskje også?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Oslo2 skrev:
    Opplever du også beskrivelsen min av bassen som gjenkjennelig på Sandringham? Jeg er usikker på hvor mye av det jeg forsøker å beskrive kommer av kombinasjonen elektronikk og høyttaler, eller om det er et trekk ved Prestige serien.
    Nå har jeg bare hørt Kensington på demo hos Resonans i Stvgr., så jeg kan nok ikke uttale meg for presist om bassgjengivelsen. Jeg liker bassområdet i Sandringham godt, og følte vel at Kensington dro det videre + evnet å tegne et mer voksent lydbilde som Wergeland sa. Mulig at Sandringham har litt av det samme, men ikke like uttalt som på Kensington? Går ut fra at vi snakker om en slags "tyngde/substans" i bassområdet som er med på å skape realisme. Vrient å beskrive dette her gitt... ;)

    Mvh. Johan
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Karre skrev:
    Superlink.....hvem? Hvor........Stereofil, eller? Pris, kanskje også?
    Aner ikke. Stereofil er jo importør så en telefon dit kan nok gi deg svar.
     

    bjornendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    239
    Antall liker
    7
    jeg siter og hører siste bigbang på tannoy G 15 Det låter veldigt jordnært og en veldig live følelse synest jeg. er vel et kjøp som jeg ikke angrer på. jeg har ikke hørt noen andere Tannoy høtalere før så jeg kan ikke utale meg om andre en den jeg har, og jeg sitter og smiler og hører musikk så i kveld blir det litt vin og kos her.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Gratulerer med nye høyttalere, Lakki og Bjørn. Snakkes på mandag, Luke :)

    Meget god beskrivelse, Oslo2.

    Jeg sliter med å beskrive lyden fra mine tidligere Tannoy Glenair 15, men det som først og fremst slo meg var sømløsheten (dette skyldes nok de pattenterte elementene). De er imho på dette punktet en klasse bedre enn alle andre høyttalere jeg har hørt. Denne sømløsheten gjør at du ikke fokuserer på diskant, mellomtone og bass. Fokuset blir mer på hvordan gitarist, trommis, bassist osv spiller. Tøff/fin/glatt/rytmisk lyd på gitaren kan være kommentarer fra de som lytter på høyttaleren..

    Lyden av en gitar består av store deler av lydbølgefrekvensområde, men jeg klarer ikke å dele bølgene opp i diskant osv. Med Tannoy som luftflytter hører jeg kun gitar.

    Skal man være ærlig så finnes det mange høyttalere som gjør enkelte hifiparametre bedre, men det er sjeldent høyttalere har så få (om noen)svake sider som prestigeserien..

    Diskanten er ikke av de luftigste jeg vet om, men dette er for meg en styrke med G15. I alt for mange oppsett så tar denne luftig diskant fokuset vekk fra musikken. På Tannoy hører du ikke diskant, bare instrumenter og vokal.

    Oppløsningen er heller ikke i eliteklassen, men de gir deg uansett en fantastisk opplevelse selv om cd/lp har dårlig lydkvalitet.

    Har også hørt Kensington med Naim elektronikk og ukjent musikk, men synes ikke dette var en spesielt god match, så jeg tørr ikke si så mye.

    Min erfaring er at mine tidligere Tannoyer (G15) trengte forsterker med masse power, for å vise alle sine beste sider.

    Jeg kommer alltid til å være en av "Tannoyfundamentalistene". Dette er helt klart høyttalere for musikkinteressert som har gått lei av bytte/teste sirkuset. Det har dessverre ikke jeg enda, men vi høres nok snart, Tannoy ;)

    Lf
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Jeg må bare takke en meget snill mann på Manglerud i Oslo som solgte meg en saturn senter idag, S6C. Denne tror jeg matcher mine S8LCR fronthøyttalere bedre enn precision jeg bruker idag.

    Også fikk jeg med et par profile plus 638 også ;D Så da er "samlingen" min oppe i 18 stk totalt :-[

    Alt sammen levert i originalemballasje og til den nette sum av 1250,- totalt ::)

    Noen som har erfaringer med 638? Skal google litt nå, syns å huske at noen mener de er som nedskalerte D500.. Får ikke testet de riktig ennå, senter skal vel byttes ganske fort og greit imorgen, overgangen til gulvstående må drøftes med øvrige styremedlemmer i heimen.

    A

    edit: den utenlandske samlingen kom ikke opp riktig hos meg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Are E

    Angående den utenlandske samlingen: Jeg ser det at den ikke kommer opp riktig. Men hvis du går inn på "Tannoy speaker club" som er i venstre marg, så får du se til øyet er vått.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Gratulerer ;)
    Jeg synes D500 er en mye bedre høyttaler enn 638.
    Er der mange D500 eigere her på hfs?Tror ikke de er lette å få fatt i.
    Jeg har ikke fått hørt den som heter D900.Det hadde vært kjekt,men tror ikke det er solgt så mange av de.
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    lakki_luke skrev:
    Gratulerer ;)
    Jeg synes D500 er en mye bedre høyttaler enn 638.
    Er der mange D500 eigere her på hfs?Tror ikke de er lette å få fatt i.
    Jeg har ikke fått hørt den som heter D900.Det hadde vært kjekt,men tror ikke det er solgt så mange av de.
    Ja, jeg vet at de er et par klasser under D500, men har hørt litt positivt om de tidligere. Har du noe erfaringer med 638+?
    Det var jo senteren jeg ville ha, men når fyren skulle nærmest gi bort høyttalerene sine så kunne jeg ikke si nei heller..

    Leste på hjemmesiden til en nedelender for en tid tilbake, han hadde testet diverse definition og i hans ører var D500 de beste av hele serien. Men så er det andre igjen som mener D900 er helt klart de beste. Vil tro at D900 krever mer av elektronikken enn sine lillebrødre.
    Jeg har veldig lyst på D500, har ikke hørt på de på flere år nå men vet at de er gode og størrelsen er ganske fin, men jeg hadde vel ikke sagt nei til D700/900 heller akkurat ;)

    Var forresten en som solgte et par D500 for 1500,- for et par år siden, jeg var ikke den heldige kjøper desverre, også var det inkl en liten gammel senter (sixes serien).

    A
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens. Jeg har ikke fått mulighet til å høre litt dyrere Tannoy høyttalerne. Har eid et par MX4 og MX2 som var mitt første seriøse anlegg.
    Er det noen som kan si litt om forskjellene mellom Tannoy Prestige Glenair 15 og Tannoy Prestige Kensington SE. Jeg er helt grønn og all info verdsettes.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Gjett hva jeg skal kose meg med i helga...?

    To par HPD 315A!!

    Det ene paret har vært med meg i 15 år og har fått byttet kantoppheng tidligere, det andre er et urørt par hentet hjem fra Canada. Og jeg har klart å skaffe originale kantoppheng...! Dette blir morro. ;D

    Bilder og sitrap kommer etterhvert og kanskje litt sånn pø om pø...
     

    Vedlegg

    R

    Rojoh

    Gjest
    orso skrev:
    Hei folkens. Jeg har ikke fått mulighet til å høre litt dyrere Tannoy høyttalerne. Har eid et par MX4 og MX2 som var mitt første seriøse anlegg.
    Er det noen som kan si litt om forskjellene mellom Tannoy Prestige Glenair 15 og Tannoy Prestige Kensington SE. Jeg er helt grønn og all info verdsettes.
    Litt forskjell er det nok. Glenair 15 er skikkelige gøyttalere. Tåler høyt lydvolum. Kensington opplevde jeg som mer rafinerte og gjennomsiktige. Fabelaktig naturlighet i mellomtone/diskant. Ikke at G15 er dårlige, men mangler nok litt i forhold til Kensington.

    Mvh. Johan
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    Nice!

    Mvh. Johan
    Dette er klassiske Tannoy-elementer med AlNiCo magneter (alcomax) som bør taes vare på og brukes.
    De har stått bortlagret en stund fordi kabinettene er så stygge at kona har nektet meg i å sette dem opp på stua...

    Om jeg er heldig og lykkes med alle 4 elementene har jeg tenkt å bygge noen transmisjonslinje kabinetter muligens med to elementer i hvert kabinett, en i front og en oppover...?
    Har lastet ned tonegenerator og skal ta opp nye måledata etter innspilling, for å sikre meg at spec er ok.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Høres spennende ut. Disse fortjener å bli brukt ja. Du får huske å ta litt bilder underveis. :)

    Mvh. Johan
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Kabeldragern skrev:
    Dette er klassiske Tannoy-elementer med AlNiCo magneter (alcomax) som bør taes vare på og brukes.
    De har stått bortlagret en stund fordi kabinettene er så stygge at kona har nektet meg i å sette dem opp på stua...
    -----
    Had du sagt opp avtalen med gledes-dreperen/dragen? :D

    Arne K
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Cobra2 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dette er klassiske Tannoy-elementer med AlNiCo magneter (alcomax) som bør taes vare på og brukes.
    De har stått bortlagret en stund fordi kabinettene er så stygge at kona har nektet meg i å sette dem opp på stua...
    -----
    Had du sagt opp avtalen med gledes-dreperen/dragen? :D

    Arne K
    Jeg er litt treg sånn utover fredagskveldene, så jeg skjønte ikke hva du mente før en stund.....avtale?......du tenker på kona..? Joda, hun vant. De gamle kabinettene kommer ikke i hus. Men jeg har et par Klipsch RF-7 stående i stuen og avtalen er at de nye kabinettene jeg bygger til Tannoyene må være i noen lunde samme størrelse. Og de som har sett hvordan RF-7 ruver, vet at jeg har litt å gå på! ;D

    Men jeg har ikke fortalt at jeg "spiller på 2 hester" (ehh, 3); jeg driver å sonderer terrenget for å få tak i et par IMF RSPM. Planen er å sette disse 3 SVÆRT så forskjellige ht-konseptene ved siden av hverandre og la ørene velge der og da. Her hjelper ikke med blindtest, da det blir lett å høre hva som er hva! Det er altså planen, så får vi se hvor dette ender.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Da er elementene disikert.
    Bildene viser begge svingspolene. Den ene gjennom lupe og den andre med zoom. De har samme farge på lakken. Den svingspolen under lupen har noen tydelige riper. Ved nærmereettersyn er det noe som er preget FØR spolen ble montert pga noen av stripene er overlakkert...
     

    Vedlegg

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Are E skrev:
    lakki_luke skrev:
    Gratulerer ;)
    Jeg synes D500 er en mye bedre høyttaler enn 638.
    Er der mange D500 eigere her på hfs?Tror ikke de er lette å få fatt i.
    Jeg har ikke fått hørt den som heter D900.Det hadde vært kjekt,men tror ikke det er solgt så mange av de.
    Ja, jeg vet at de er et par klasser under D500, men har hørt litt positivt om de tidligere. Har du noe erfaringer med 638+?
    Det var jo senteren jeg ville ha, men når fyren skulle nærmest gi bort høyttalerene sine så kunne jeg ikke si nei heller..

    Leste på hjemmesiden til en nedelender for en tid tilbake, han hadde testet diverse definition og i hans ører var D500 de beste av hele serien. Men så er det andre igjen som mener D900 er helt klart de beste. Vil tro at D900 krever mer av elektronikken enn sine lillebrødre.
    Jeg har veldig lyst på D500, har ikke hørt på de på flere år nå men vet at de er gode og størrelsen er ganske fin, men jeg hadde vel ikke sagt nei til D700/900 heller akkurat ;)

    Var forresten en som solgte et par D500 for 1500,- for et par år siden, jeg var ikke den heldige kjøper desverre, også var det inkl en liten gammel senter (sixes serien).

    A
    Jeg har hørt litt på 638 men det ble D-serien jeg brukte tid på.Men 638 er en god høyttaler og spiller rimelig høyt.
    1500kr for et par D500 må være et røverkjøp ;) En kamerat har D500 og den er meget god.Men han er litt sugen på mine D700,for han mener der er mer av alt.Akers Mic i Sandnes hadde ikke inne D900 så jeg fikk ikke hørt den.Noen sier den er vanskeligere å få til.Den krever visst ganske store rom.Men det hadde jo vært kjekt å prøvd den.Jeg har jo vært kjempefornøyd med D700 nå i mange år og jeg liker den bedre enn D500.Men så kom jo denne G15 for salg og et bytte var igang.Har ikke hjerte til å selge de gamle ennå.Kommer en å skal se på de,men vi får se hva det blir.
    Skulle du være i Stavanger/Jæren område så kom innom og hør de.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Halloen.

    Er det noken som har lyttet til den nye Definition serien til Tannoy no da??

    Eg ser på dette som ein svart spennande serie som eg gjerne vil gjere meg meir kjent med ein gang i framtida. ;)

    Mvh
    TAF
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Var på stereofil i går. 1 par er av Lyd og Bilde, 1 er av Fidelity og eit par får de igjen straks av Hjemmekino. Da er det lyttekveld for alle interesserte. Eg sa "jo, takk" og ga dei telefonnummeret. Trur det er neste torsdag. Er vel berre å sende ein mail.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bytting av kantoppheng ferdig! Suksess!!


    Har holdt på å fjerne gammelt oppheng og limrester noen dager ved ledige stunder...
    I kveld tok jeg mot til meg og starter limingen. En får gjerne bare ett forsøk pr. kantoppheng med vannbasert kontaktlim. Det gikk riktig så fint. Lite søl og gode limfuger. Begge elementene ble limt paralelt for at arbeidet skulle bli så likt som mulig på begge. Etter noen timer var alt tørt og det var tid for sentrering av svingspole. I et lyst øyeblikk "oppfant" jeg en måte å sentrere svingspole/kantoppheng på som gjør at en ikke trenger å ta av støvhetten. Den metoden har jeg ikke sett beskrevet før, så den skal jeg "ta patent på" ;-)

    Det er faktisk første gang det vises bilder av restaurert Tannoy-element med originalmontert støvhette! ... Jeg har trålet disse Tannoysidene gjentatte ganger og aldri sett det før...

    Etter kontroll av sentrering både til bass og diskant med "pink noise" (lett å høre feil i diskant) og tonegenerator med forskjellige frekvenser, spesielt 5-8 Hz, (skraper det ikke da, skraper det aldri!), så var det på tide med litt musikk. Aldeles nydelig lyd selv uten kabinett. Stooor forskjell i forhold til de to elementene med uoriginale kantoppheng.

    Bilder:
     

    Vedlegg

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Snart blir det trangt på stua; Klipsch RF-7, IMF RSPM Iv og Tannoy Cheviot (100L - 140L - 120L).

    Skal bli artig å se reaksjonen fra kona... ;D

    Skal ta bilder!! (av høyttalerne) ;)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Hei

    Jeg bruker i dag Autograph mini. Er det noen der ute som har hørt både Autograph mini og Sandringham SE og som kan si noe om forskjellen dem imellom Det sier jo seg selv at bassen er ulik, men ellers? Forrige modell Sandringham fikk litt lunken kritikk i Fidelity. Hva er gjort på SE-utgaven? Jeg vil ha en klar, dynamisk og rytmisk lyd. Tanker rundt dette?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Prøver igjen, da Sandringham fremdeles ligger på børsen. Kan noe si noe om SE-utgaven i forhold til den orginale modellen?

    Jeg er litt redd for å miste klarhet og dynamikk i mellomtonen ved en eventuell overgang til Sandringham SE...
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Beklagelig at ingen kan hjelpe deg SOEDAL. Men er du bitt av Tannoy basillen, så kribler det vel å prøve Sandringham i egen stue ::)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Desverre har jeg ikke hørt den modellen som SOEDAL etterlyser, men kan for egen regning fortelle at dual-consentric Tannoy med alnico magneter er avhengighetsskapende! Det slike høyttalere gjør feil er lett å leve med, det de gjør rett er vanskelig å leve uten... ;)
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Da må jeg vel egentlig melde meg inn her jeg også, da jeg snart får mine Tannoyer hjem i stua.
    Min første opplevelse av tannoy var Glenair 15 på ressonans i stavanger. Ble helt frelst. Et lite besøk ble plutselig til over 3 timer med lytteglede. Det var lyd som traff meg rett i hjertet.
    Etter mye frem og tilbake så havnet jeg nede hos lakki en søndag ettermiddag... (kom meg litt bort fra konfirmasjon...)

    Og der stod de: Tannoy D700 som han hadde til overs... ::)
    Og også det var lyd som traff meg rett i hjertet. Fantastisk med denne Tannoy lyden....

    Har det siste året lyttet på mye forskjellig innen hifi, alt fra ett par tusenlapper og til mange mange tusenlapper.
    Men det er ingen som har truffet meg med så ærlig lyd som både Glenair eller d700. (en må jo se litt på pris da.)
    Er mange høyttalere som er kanskje bedre på flere områder, spesiellt diskant oppløsning, men ingen som har gitt meg den opplevelsen med "rett i trynet" lyden som jeg føler fra Tannoy.

    Så nå går dagene med mye tanker rundt D700.
    (har forøvrig ett sett usher til salgs på sentralen nå)....

    Så eg må bare takke lakki for deilig kaffe og musikk opplevelse denne søndagen.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer og velkommen inn i tannoys lydverden
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Det er bare å gratulere Gunvald :) Som jeg har nevnt tidligere så er det ingen andre høyttalere som klarer å levere like godt som tannoy i mine ører. Det er jo ikke helt uten grunn at det står tannoy i flertallet av kontrollrom i studioer verden rundt heller ;)

    Noen som vet hva som skjedde med stereofil sin lyttekveld med de nye definition? Jeg skulle bli invitert men den har vel allerede vært?

    A
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg er meget godt fornøyd med Glenair 15.Får mye skryt av de som er innom også.
    Det er litt vemodig å vite at D700 skal ut.Hvis gunvald får like mye glede av den som jeg har hatt så blir den lenge hos han også.
    Skulle det vise seg at han ikke kommer å henter den tror jeg ikke jeg legger den ut for salg.
    Må jo legge inn et bilde av de nye ;)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn