TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Hei Simen, jeg er sikker på at du har MYE å hente her på bedre plassering av høyttalerne og kanskje et litt mindre bredt hifi-møbel som tar litt mindre plass slik at du har større frihet med høyttalerplasseringen. Hvis vi antar at anlegget MÅ stå omtrent der det er nå så ville jeg i hvert fall fjernet det hvite møbelet som TVn står på slik at du kan få venstre høyttaler litt lenger til høyre ut vekk fra skyvedøra/vinduet. Da må høyre høyttaler på andre siden av døra og TV henges på veggen. Og da kan du med fordel også vinkle høyttalerne litt mer mot lytteposisjon. Da vil stereoperspektiv både i dybde og bredde bli mye bedre enn slik det er i dag, helt sikkert! Litt for mange som bruker alle pengene på elektronikk og så glemmer man rommet og plassering. Plassering er superviktig. Jeg ville først brukt penger på et mer hensiktsmessig hifi-rack og veggfeste for TVn! Slik det står nå er ikke optimalt, med tidligrefleksjoner og bass-boom fra venstre høyttaler (rett ved vindu/sidevegg og i hjørnet) og bass-anemisk høyre høyttaler (plassert omtrent midt på langveggen) med en helt annen signatur oppover. Prøv å spille litt "white noise" i venstre og så i høyre høyttaler så skjønner du hva jeg mener :cool:
    Tusen takk løsningsorientering. Jeg var kjapt inne på tanken i noe av det du foreslo, men forble bare der også😄

    Men likevel, så er det én til i husstanden, og jeg ser ikke noen utvei til å fjerne/bytte mediemøbelet til noe annet. I tillegg er det mye oppbevaring i dette møbelet, som jeg ellers ikke får plass i resten av denne lille leiligheten.😑😅 Sånn sett, må ting flyttes til boden, noe som er lite egnet.

    Tven har jeg planer om å få på veggen uansett, mendet hjelper ingenting i forhold til mediebenken.
    Jeg skal likevel se på dine løsninger og mulighetene over lengre sikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    ikke skumoppheng på disse, kjøpte ett par sett i usa, og er trekkspill oppheng og orginal con og alt annet, dyyrt jaa men verd det, noen som vet om dc 4000 ble solgt i norge, sette jeg har er impotert fra jersey england på tidlig 90 tallet tror jeg
    Samme oppheng som på de LRM du kjøpte av meg virker det som. Stoff / tøy-oppheng ?
    Usikker på innspillingstid men ett par /tre uker så skulle jeg tro at det meste var løsnet slik sett.

    PS!
    Skjønner ikke helt hvorfor jeg skrev om levetid på skumopphengene her.
    Må ha lest temmelig skeivt gitt :unsure:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Røkrakare, har du mulighet for å sette hjul på høyttalerne dine, eller f.eks Soundcare, slik at du enkelt kan flytte høyttalerne ut når du finlytter, og tilbake når du er ferdig? Jeg ville i hvert fall tatt en dag og eksperimentert med plassering for å se hva det lan gjøre, selv og det er uaktuelt å ha det stående slik til vanlig.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Røkrakare, har du mulighet for å sette hjul på høyttalerne dine, eller f.eks Soundcare, slik at du enkelt kan flytte høyttalerne ut når du finlytter, og tilbake når du er ferdig? Jeg ville i hvert fall tatt en dag og eksperimentert med plassering for å se hva det lan gjøre, selv og det er uaktuelt å ha det stående slik til vanlig.
    Jeg vil nok ikke sette på noen hjul, det er heller ikke så "veldig" tungvint å flytte på høyttalerne heller. Men jeg kan gi det et forsøk i å flytte høyre høyttaler på andre siden av dør, så flytte møbelet så nærme døra til høyre som mulig, og så da tilpasse venstre høyttaler deretter. Optimalt blir det nok ikke, men en viss forbedring kan man jo håpe.

    Evt. får jeg trekke frem høyttalerne foran møbelet når jeg skal lytte, da er det jo mer fleksibelt.
    Noen med lignende problemstilling eller erfaring?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har høyttalerne foran møbel, men konstant. Og så bruker jeg medfølgende spikes med tilhørende «kopper». Disse har filt under, så det å flytte høyttalerne rundt når jeg leker med plassering er enkelt.

    Hos meg gjør noen cm flytting stor forskjell, og vinklingen forandrer hele anlegget. Har nå landet på at høyttalerne krysser bak høyttalerposisjon.

    Total sett godt fornøyd med plasseringen her nå.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Jeg har høyttalerne foran møbel, men konstant. Og så bruker jeg medfølgende spikes med tilhørende «kopper». Disse har filt under, så det å flytte høyttalerne rundt når jeg leker med plassering er enkelt.

    Hos meg gjør noen cm flytting stor forskjell, og vinklingen forandrer hele anlegget. Har nå landet på at høyttalerne krysser bak høyttalerposisjon.

    Total sett godt fornøyd med plasseringen her nå.
    Tar med meg alle tips. Forskjellene blir nok mer merkbar, jo mer jeg spiller og blir kjent med høyttalerne. Uken har vært hektisk, så det har ikke vært noe lytting, frem til i dag.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Hei Røkrakare, ville fulgt Fosse og erk sIne råd. Filtputer under høyttalerne slik at det blir lett å dra de ut på gulvet når du skal lytte, og tilbake igjen til WAF-posisjon/parkering når lyttingen er over. Lange nok, billige, ht kabler fra Clas/biltema er gunstig når du vil teste ut ulike plasseringer. Og kanskje til «evig tid» etterpå også. Ville startet med å flytte ht til de røde sirklene på bildet under og testet ut hvordan det høres. Lykke til, have fun!
    0BB9A628-B097-4435-BE35-2A8E81683698.jpeg
     
    Sist redigert:

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Hei Røkrakare, ville fulgt Fosse og erk sIne råd. Filtputer under høyttalerne slik at det blir lett å dra de ut på gulvet når du skal lytte, og tilbake igjen til WAF-posisjon/parkering når lyttingen er over. Lange nok, billige, ht kabler fra Clas/biltema er gunstig når du vil teste ut ulike plasseringer. Og kanskje til «evig tid» etterpå også. Ville startet med å flytte ht til de røde sirklene på bildet under og testet ut hvordan det høres. Lykke til, have fun!
    Vis vedlegget 708917
    Jeg har begynt:geek:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Tusen takk løsningsorientering. Jeg var kjapt inne på tanken i noe av det du foreslo, men forble bare der også😄

    Men likevel, så er det én til i husstanden, og jeg ser ikke noen utvei til å fjerne/bytte mediemøbelet til noe annet. I tillegg er det mye oppbevaring i dette møbelet, som jeg ellers ikke får plass i resten av denne lille leiligheten.😑😅 Sånn sett, må ting flyttes til boden, noe som er lite egnet.

    Tven har jeg planer om å få på veggen uansett, mendet hjelper ingenting i forhold til mediebenken.
    Jeg skal likevel se på dine løsninger og mulighetene over lengre sikt.
    Ja akkurat DET var ikke noen ukjent problemstilling :ROFLMAO: Ja i så fall er forslagene som kom med soundcare eller hjul et godt alternativ, det kan du bruke til å eksperimentere litt også ;-)

    PS: 100% overkill i forhold til din problemstilling men nevner det likevel: Bruker 3 solide snøskutertraller med små låsbare hjul under mine 80kg tunge subwoofere og med 3cm tykke dempeplater mellom sub og traller. Dempeplatene funker faktisk bedre enn SVS sine Soundpath føtter og da kan jeg samtidig flytte subbene uten å ødelegge rygg eller gulv. Svært stabilt, resonansdempende og funker strålende. Biltema to the rescue :)
     
    Sist redigert:

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Ja akkurat DET var ikke noen ukjent problemstilling :ROFLMAO: Ja i så fall er forslagene som kom med soundcare eller hjul et godt alternativ, det kan du bruke til å eksperimentere litt også ;-)

    PS: 100% overkill i forhold til din problemstilling men nevner det likevel: Bruker 3 solide snøskutertraller med små låsbare hjul under mine 80kg tunge subwoofere og med 3cm tykke dempeplater mellom sub og traller. Dempeplatene funker faktisk bedre enn SVS sine Soundpath føtter og da kan jeg samtidig flytte subbene uten å ødelegge rygg eller gulv. Svært stabilt, resonansdempende og funker strålende. Biltema to the rescue :)
    Hehe, det er en god overkill for min del😄
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Oppdatering vedrørende forsterkerjakt, jeg har funnet noe som jeg håper vil være fornøyd med.

    Jeg har halet i land PS Audio Stellar Strata.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm... kanskje disse sammen med Westminster? Skal snakke med han mannen i bildet på mandag. Skikkelig bass er spennende. Skal i så fall få dem i oiled Walnut, samme finish som Tannoyene... Her flere alternativer som jeg vurderer men... faktisk mye mer ekstremsubber der ute enn jeg visste om i tillegg til DIY.
    1616846719687.png
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Jeg har høyttalerne foran møbel, men konstant. Og så bruker jeg medfølgende spikes med tilhørende «kopper». Disse har filt under, så det å flytte høyttalerne rundt når jeg leker med plassering er enkelt.

    Hos meg gjør noen cm flytting stor forskjell, og vinklingen forandrer hele anlegget. Har nå landet på at høyttalerne krysser bak høyttalerposisjon.

    Total sett godt fornøyd med plasseringen her nå.
    Har de samme " koppene" med filt, og 40 kg Kensington GR flyttes enkelt, og når jeg " finlytter" har plasseringen alt og si. Anbefales.😁
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.712
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Samme oppheng som på de LRM du kjøpte av meg virker det som. Stoff / tøy-oppheng ?
    Usikker på innspillingstid men ett par /tre uker så skulle jeg tro at det meste var løsnet slik sett.

    PS!
    Skjønner ikke helt hvorfor jeg skrev om levetid på skumopphengene her.
    Må ha lest temmelig skeivt gitt :unsure:
    Ja som red little monitorene jeg kjøpte av deg:) de lever i beste velgående. var ett herk å skaffe, lockwood svarte aldri på mailene mine, så måtte over til usa og handle, heldigvis var det en kar i stavanger distriktet som tok på seg arbeidet og byttet membran, oppheng, voicecoil og ledninger på dem:)

    faktisk så stor takk til Sveinung vindheil/maxwell for å viderformidle arbeidet, prikkfritt utført.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja som red little monitorene jeg kjøpte av deg:) de lever i beste velgående. var ett herk å skaffe, lockwood svarte aldri på mailene mine, så måtte over til usa og handle, heldigvis var det en kar i stavanger distriktet som tok på seg arbeidet og byttet membran, oppheng, voicecoil og ledninger på dem:)

    faktisk så stor takk til Sveinung vindheil/maxwell for å viderformidle arbeidet, prikkfritt utført.
    Bra å høre at LRM lever og har det bra :)
    Begynner å bli vanskelig å få tak i repkit til de gamle elementene nå ja.
    Men bytta det meste skjønner jeg.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Tusen takk løsningsorientering. Jeg var kjapt inne på tanken i noe av det du foreslo, men forble bare der også😄

    Men likevel, så er det én til i husstanden, og jeg ser ikke noen utvei til å fjerne/bytte mediemøbelet til noe annet. I tillegg er det mye oppbevaring i dette møbelet, som jeg ellers ikke får plass i resten av denne lille leiligheten.😑😅 Sånn sett, må ting flyttes til boden, noe som er lite egnet.

    Tven har jeg planer om å få på veggen uansett, mendet hjelper ingenting i forhold til mediebenken.
    Jeg skal likevel se på dine løsninger og mulighetene over lengre sikt.
    Jeg likte den mediebenken, hva slags produsent/modell er det?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Hei.

    Det er så lite eksklusivt som IKEA, av serien Bestå. Her kan du kombinere en god del visuelt til din smak.
    Hvordan gikk det? Har du testet å flytte høyttalerne ut på gulvet? Merket du forskjell?

    Og har du fått forsterkeren? Forskjell?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Hvordan gikk det? Har du testet å flytte høyttalerne ut på gulvet? Merket du forskjell?

    Og har du fått forsterkeren? Forskjell?
    Hei.

    Ja, jeg har fått ny forsterker. Kan si at den løfter frem detaljene mer, enn den jeg har hatt til lån.
    Jeg har prøvd tre posisjoner i kortere perioder. For å sammenligne lyd, har jeg kjørt noen sanger i repeat, i samme volum.
    Foreløpig kan jeg ikke si at lyden i forhold til posisjonene har gitt noen forandring.

    Jeg deler stue med min bedre halvdel, så jeg har ikke fått så altfor mye tid til å utprøve og bli bedre kjent i gitte posisjoner høyttalerne er blitt plassert. Nå er det påske, så jeg håper på bedre tid til dette nå.


    Litt off-topic, og håper dere har forklaring på dette.

    Jeg prøver ut Tidal nå, for å teste ut såkalte HIFI/Master-utgivelser. Men i sammenheng med typisk Spotify, og vanlig utgivelse, så må man skru opp lyden på sanger som har master-utgivelse. De har også mindre åpent lydbilde, og noe mindre dyp bass ved lavere volum.
    Er det fordi det er flere detaljer som er forbedret og skal ha med i lydbildet? Føler jeg er på bærtur her, som dere sikkert skjønner
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Subber i samme kabinetter og størrelse som Westminster er bestilt. Helt sjukt på alle måter og en drøm som går i oppfyllelse etter 40 år som hifi-dude. Håper det blir bra.. detaljene er fortsatt under utvikling men de skal i hvert fall se dønn like ut i finish som Westminster basert på bilder. Vet ikke når de blir ferdige men skal nok rapportere når jeg får dem nærmere sommeren.

    1617299741199.png
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Steike Erk! Dette blir rått. Jeg vet hvor jeg skal dra når koronaen er over 🤣.

    Kult at du kliner til!
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dette? Doble 15 tommere?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    I jøssenavn !!! :)

    Blir Bassminster detta der du...

    Så kule ut må jeg si, og lik Westminster i utseende..

    Blir spennende å se sluttproduktet ved siden av Westminster du.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja det må jeg si. :)
    Blir voldsomt detta da, 2 ganger Westminster liksom.

    Blir spennende å høre lytteinntrykk når det er på plass.

    Litt misunnelig mtp Westminster må jeg ærlig innrømme..
    Men kunne klart meg med bare de da ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Litt misunnelig mtp Westminster må jeg ærlig innrømme..
    Men kunne klart meg med bare de da ;)
    Ja jeg synes de er så flotte at hvis jeg våkner på natta tar jeg gjerne en tur bortom og snakker litt med dem, spesielt etter at jeg prøvde litt av den voksen som følger med :) Men nok skryt nå må moroa komme i hus først så får vi se. Men håper på god lyd...
    1617305057794.png

    PS: Litt morsomt hvordan en 15-tommer kan se SÅ ensom og liten ut! Den trenger jo et par storebrødre det er helt klart!
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Noen her inne som kjøpte de V15 elementene (3816) som lå på finn?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg synes de er så flotte at hvis jeg våkner på natta tar jeg gjerne en tur bortom og snakker litt med dem, spesielt etter at jeg prøvde litt av den voksen som følger med :) Men nok skryt nå må moroa komme i hus først så får vi se. Men håper på god lyd...
    Vis vedlegget 710578
    PS: Litt morsomt hvordan en 15-tommer kan se SÅ ensom og liten ut! Den trenger jo et par storebrødre det er helt klart!
    Vakkert !!!
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.712
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Subber i samme kabinetter og størrelse som Westminster er bestilt. Helt sjukt på alle måter og en drøm som går i oppfyllelse etter 40 år som hifi-dude. Håper det blir bra.. detaljene er fortsatt under utvikling men de skal i hvert fall se dønn like ut i finish som Westminster basert på bilder. Vet ikke når de blir ferdige men skal nok rapportere når jeg får dem nærmere sommeren.

    Vis vedlegget 710558
    Kan jeg spør hvem som produserer disse monstrene:)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Kan jeg spør hvem som produserer disse monstrene:)
    Ja jeg får anta at han ikke har noe imot ekstra reklame. Utrolig hyggelig kar som nok kan lage veldig mye forskjellig som ellers er forbeholdt DIY-folket.
    Peter Noerbaek, PBN Audio

    PS: Selvfølgelig blir det da heller ikke DIY priser, langt i fra egentlig, men for noen av oss uten garasjen full av maskiner til mange penger og som dessuten har 12 tommeltotter og ingen interesse av å bruke tid på å skru annet enn forgassere på biler så blir det relativt fornuftig å bestille det fra noen som virkelig har erfaring med hvordan man lager slike store lyddingser og som har utstyret.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn