TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    De ble angivelig også produsert i gloss black, selv om jeg ikke har sett noe til dem her på berget
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Ja så de var på stereofil.no for ikke lenge siden. Ca 2000 ekstra for sort eller hvit high gloss, tror jeg. Men nå er alt sporløst forsvunnet.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Kan det tenkes at det bare er Steteofil som har valgt å satse på Fyne Audio i stedet, i dette segmentet?

    Tannoy XT og Fyne 500-serien er muligens litt for like til å begge være "fokusmodell" i samme butikk.
     
    Sist redigert:

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    XT8F er å finne i black high-gloss hos computersalg.no til rett over 10k. Ikke modellen jeg ønsket meg, men kanskje noen andre vil ha.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    XT8F er å finne i black high-gloss hos computersalg.no til rett over 10k. Ikke modellen jeg ønsket meg, men kanskje noen andre vil ha.
    "TANNOY Revolution XT 8F Black Higloss 1 sztuka" - jeg er redd for at det betyr 1 stykk
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Tannoy Definition Subwoofer

    er det noen som har erfaringer med Definition subwoofer? ser det ligger en på finn.no til en svimlende pris (17.000,-) kan se ut som det er noen skader også ifølge bilder. nyprisen har han satt til 61.000,- ?! ser via engelske sider at de ble solgt for 3750£

    noen som har noen formeninger?
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.940
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2
    Ser at de fortsatt at Cheviot til 42 høvdinger på Stereofil. Er folk her fortsatt fornøyd med Cheviot/Arden?
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fornøyd med Cheviot. Brukte lang tid på å få spilt de inn, men nå sitter bassen som en kule.

    Anbefales om man liker litt fløte i lyden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser at de fortsatt at Cheviot til 42 høvdinger på Stereofil. Er folk her fortsatt fornøyd med Cheviot/Arden?
    Har Arden. Fortsatt fornøyd, har ikke blitt lei etter litt over ett års eierskap.

    Når jeg byttet forsterker i sommer ble jeg faktisk enda mer sikker på at jeg har truffet bedre med dette høyttalervalget enn noe annet jeg har eid tidligere. Hvis man kan leve med kostnaden og at de er store og tar mye plass både fysisk og visuelt, så tror jeg mange kan like dem hvis man er mer opptatt av musikk enn "hifi".
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Fremdeles strålende fornøyd med mine Cheviot, som jeg kjøpte 15/04 i år.
     

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Kjempefornøyd med Arden. Kjøpte et av de første parene som kom via Stereofil, og har ingen planer om bytte.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Med Tannoy som med andre merker så må høyttaler matche forsterker! Nesten så jeg må si at en må regne med å bytte forsterker når man går over til Tannoy. Har 25 års erfaring med de originale Tannoy Cheviot.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Har og mange års erfaring med Tannoy. Det som jeg ikke har fått til er forsterkere fra EC og Hegel. Har nylig byttet til en Krell 200c på mine Glenair15. Kan høres ut som at den blir værende en stund ??????
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Har gjort endel tester gjennom årene. Synes ikke Tannoy er så kresne. Men jo mer kraft jo mer moro blir det. Hadde et par D700 tidligere som måtte ha endel kraft for at det skulle bli moro. 15 tommeren er lettere å få til synes jeg. Har brukt forskjellige rørforsterkere og hybrid løsninger. Men denne Krellen har noe som ingenting av det andre jeg har teatet har.
    Tannoy har en tørr og stram bass, men med ec blir den dvask å lat i mine ører. Skulle jeg ha skåret asfalt ville jeg valgt Hegel.
    Vet at mange ikke er enige, men men.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg blitt heldig eier av Tannoy Cheviot. Pakket dem ut og koplet dem opp i morres. Har siden gått med kronisk ereksjon. Etter å ha lest testen av RES i Stereo+, så var jeg nødt til å ta sjansen. Vet det blir banalt, når jeg sier jeg både har hatt veldig mye de siste 20 åra, og noen par som er klart dyrere, men dette er noe helt annet.
    Det bare flyter med enorm kontroll og en grandios 3D lydvegg med en delikatesse av macro og micro detaljer. Dynamikken, hurtigheten og basskvaliteten er helt unik, og lysår bedre enn alt annet jeg har hørt i eget hjem. Høyttalerene oppleves verken mørke eller romantiske, men meget nøytrale etter min smak :)
    Lyd fra høye slanke høyttalere med 6"- 8" tommers elementer, er muligens ikke i stand til å fremføre rytme, samt start og stopp så merkbart som Cheviot.
    Min erfaring fra 30-40 slike par, er at jeg ikke har opplevd slik dynamikk, så nå er jeg også medlem av 12" tommer eller mer klubben, og her blir jeg nok en stund :)
    I en tid hvor høyttalere ofte koster mer enn hva de bør levere, så må jeg si dette paret fra Tannoy er en sjelden perle og et røverkjøp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da har jeg blitt heldig eier av Tannoy Cheviot. Pakket dem ut og koplet dem opp i morres. Har siden gått med kronisk ereksjon. Etter å ha lest testen av RES i Stereo+, så var jeg nødt til å ta sjansen. Vet det blir banalt, når jeg sier jeg både har hatt veldig mye de siste 20 åra, og noen par som er klart dyrere, men dette er noe helt annet.
    Det bare flyter med enorm kontroll og en grandios 3D lydvegg med en delikatesse av macro og micro detaljer. Dynamikken, hurtigheten og basskvaliteten er helt unik, og lysår bedre enn alt annet jeg har hørt i eget hjem. Høyttalerene oppleves verken mørke eller romantiske, men meget nøytrale etter min smak :)
    Lyd fra høye slanke høyttalere med 6"- 8" tommers elementer, er muligens ikke i stand til å fremføre rytme, samt start og stopp så merkbart som Cheviot.
    Min erfaring fra 30-40 slike par, er at jeg ikke har opplevd slik dynamikk, så nå er jeg også medlem av 12" tommer eller mer klubben, og her blir jeg nok en stund :)
    I en tid hvor høyttalere ofte koster mer enn hva de bør levere, så må jeg si dette paret fra Tannoy er en sjelden perle og et røverkjøp.
    Gratulerer så mye! Kan jeg spørre deg om mellomtonen - øvre del av den (typisk kvinnestemmer) - opplever du den like oppløst, vektløs og dynamisk som med mindre drivere i andre mer tradisjonelle høyttalerkonstruksjoner? Jeg spør, med utgangspunkt i at 12-tommer membran byr på en rekke fysiske endringer, opp mot mindre drivere, samtidig som mellomtone (-gjengivelser) ofte har lett for å være kilne nettopp her. Men (!) du har sikkert dette og masse annet med i betraktingen, når disse "store" gir deg de opplevelser du sikter til. Kan være Tannoy har noen "resepter" her som setter de vanlige "oppfattelser/belæringer" til side :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hos meg merker jeg umiddelbart om mellomtonen blir hissig. Cheviot oppfattes naturlig fra bunn til topp.
    Totalt blottet for hardheter, men heldigvis ikke tilbaketrukket. Hørte dem i stua til selger (kjøpt brukt), og. Det låt ikke bra.
    Det skyltes nok både mangel på absorbenter og dårlig elektronisk match.
    Dette bevis igjen hvor enermt mye et behandlet rom har å si.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke poengtere nok at forsterker-match er avgjørende for å oppnå den legendariske Tannoy-sounden!
    På den annen side opplever jeg ikke Tannoy som spesielt kresne på forsterkere, så lenge de får sin tilmålte del av eleganse og kontroll.

    Selv må jeg si at jeg opplever Spec's toppmodeller som utrolig flotte i lag med Tannoy, det forløser virkelig magien og kraften i DC-elementene.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Kan ikke poengtere nok at forsterker-match er avgjørende for å oppnå den legendariske Tannoy-sounden!
    Del gjerne med oss hvilke kombinasjoner du mener fungerer bra da jeg så langt er enig med din påstand. Jeg opplever mine Tannoy som ekstremt avslørende og kresne rasedyr. I og for seg morsomt nok det.

    IMG_3369.jpg


    -BB-
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg har relativt rimelig elektronikk, men det er en fantastisk match med Tannoy Cheviot.
    Parasound P6 + Adcom effekttrinn
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan ikke poengtere nok at forsterker-match er avgjørende for å oppnå den legendariske Tannoy-sounden!
    På den annen side opplever jeg ikke Tannoy som spesielt kresne på forsterkere, så lenge de får sin tilmålte del av eleganse og kontroll.

    Selv må jeg si at jeg opplever Spec's toppmodeller som utrolig flotte i lag med Tannoy, det forløser virkelig magien og kraften i DC-elementene.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det kan godt hende SPEC er enda mer raffinert, men jeg vil mene GATO som jeg bruker på mine Arden er en helt gullkantet bra match. Uten å ha hørt SPEC og sammenlignet blir det såklart bare tullete å mene noe om hva som er best, men hvis man ikke har budsjett til SPEC kan jeg virkelig anbefale å prøve GATO på Tannoy på det varmeste. Pluss at man får jo en litt annen betjeningsvennlighet og mer power med GATO.

    Andre har sikkert forskjellige meninger om hva som låter best på Tannoy, men jeg kan iallfall stå inne for at GATO funker veldig bra hos meg. Og til en veldig behagelig prislapp hvis man ser på reelle konkurrenter og hva man får av lydkvalitet pr. krone.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    To "digitale" forsterkere med DAC ble testet ut på Tannoy i går. Morsomt! Den ene yter 2 x 80W og koster 2300,- og den andre 2 x100W og koster 800,-. Ingen av dem hadde noen problemer med å få Tannoy Kensington GR til synge! Sammenliknet med Hegel P30 så tegner dem begge et noe mørkere og varmere lydbilde med noen færre detaljer. Den til 800,- spiller med overraskende mye dynamikk og attack og var bedre en sin noe dyrere motstander.

    IMG_3433.jpg


    29AD7F3E-0D43-4F56-BDC0-4F9A4E3420F7.jpg


    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn