TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Hei januscp

    Det er mitt eget oppsett. La dette kjapt ut igår og skulle kanskje skrevet litt rundt det hele. Rommet mitt er 19 kvadrat. Som kilde bruker jeg PC koblet til en Musical Fidelity VLINK192. Fra denne som er asynkron går signalet videre til en TACT S2150 med en XLR digital kabel. Har også en Accuphase DP100 som cd drivverk. Driver og snuser evt på en TACT Millenium mk3 eller mk4.. Tror det hever opplevelsen.
    Har bare spilt på høyttaleren 100 timer og den forandrer seg daglig.
    Jeg er ekstremt godt fornøyd med høyttaleren allerede! Har en liten heving i bassen rundt 65 hz men ikke plagsomt. Nesten ikke stående bølger og forløpig skikkelig suksess :)
    Hadde Canterbury SE før som jeg fikk skikkelig skikkelig bra til. WRSE er vanskeligere å få til. Canterbury er superlett skal sies selv om disse to er ganske så like på mange måter.
    Lyden i WRSE kjenner jeg igjen idag i forhold til Canterbury SE men lydbildet faller mer på plass og alt plasseres utrolig tredimensjonalt. Dynamikken er latterlig bra og har til og med dypbass. Spiller flatt til 22 hz UTEN stående bølge.
    QUAD 2905 hadde jeg før i samme rommet og den låt ikke mindre en sinnsykt bra. Enda mer detaljert men på en annen måte. WRSE er utrolig oppløst men oppløsningen blir presentert annerledes da dynamikken er så mye bedre. på 2905 brukte jeg en ASR Emitter mk2 excl.
    ENESTE problemet jeg hadde med 2905 var at den ikke spilte høyt nok...
    Du vil sikkert synes det er ihvertfall en smule besnærende at jeg ogå har ASR Emitter II Exc. Jeg skal bare inrømme at både skjermvegger og Engelsk peis lager et lydbilde som er lett å like. Jeg har et rom på 40 som skal utvides til 60kvm, for meg synes det litt overkill med WRSE på 20kvm, med ASR E II + WRSE kan du vel rive ned huset uten å anstrenge deg noe særlig da...
    Si ifra til meg hvis du skulle finne på å oppgradere og trenger noen til å gi dem et nytt godt hjem...;)
    Og ja, enig med Eros.... gi oss flere bilder, dette er noen ordentlige lekkerbiskener av noen ht. Desverre hadde Tannoy bare WRGR på utstilling i München i år, og de Canterbury'ene de spilte på (GR) det også fikk altfor dårlige arbeidsforhold imo. Skulle gjerne likt å få lent lyttemuskelen mot et par WRSE....bare så det er sagt...;D (jeg er bare grisemisunnelig...)
     
    Sist redigert:

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    takk for nyttig info !

    Jeg skrev en melding til Høvdingen, håper det er nok og at profilen min blir gjort om slik at alt er iorden :)
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    hei ! Nå så jeg bildet :) Takk for hyggelig tilbakemelding ! Hvis smilet var artig er det bare å bruke hele bildet :D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hahaha, tenkte meg det ja. "On a hifi mission from God", og "Skru litt på volumpotet, så er det liksom greit.", haha. Uansett, flott oppsett, gøy med hifikjendiser her inne. :D
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.138
    Antall liker
    32.687
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hifilars in action

    hei ! Nå så jeg bildet :) Takk for hyggelig tilbakemelding ! Hvis smilet var artig er det bare å bruke hele bildet :D
    Var kanskje ikke så smilende, likevel.
    Ser mer at du konsentrerer deg fælt i sikringa av min dyrebare last;)
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    he he, det stemmer :) Er fremdeles litt oppe på natta og kikker på utstyret ! Har faktisk samme følelsen som dengang med mine Westminister idag... Den følelsen er deilig og man får ro over seg ! Det er jo bare herlig :)
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    Dette er veldig hyggelig :) Takk takk :) Har dessverre en dårlig tannstilling så smilet blir nok ikke bedre !!

    "Heller bra høyttalerplassering og dårlig tannstilling enn bra tannstilling og dårlig høyttalerplassering!"
    -HifiLars :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Du kikker på utstyret ja, ikke rart du blir glad.

    For min del vil jeg bare lytte til Westminister :)

    he he, det stemmer :) Er fremdeles litt oppe på natta og kikker på utstyret ! Har faktisk samme følelsen som dengang med mine Westminister idag... Den følelsen er deilig og man får ro over seg ! Det er jo bare herlig :)
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    du kjenner meg Oslo2..... Jeg nyter produktene på alle måter ! :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan opplever du disse med og uten superdiskant Lars ? Trodde strengt tatt de ikke trengte en ekstra diskant....??


    Og skal en ha Westminster kommer en vel ikke unna en slik oppgradering som under her...?? Duelund filter.. Slik alle gutter må ha... Koster sikkert ikke ei krone... :rolleyes:


    " The Duelund-WRSE ProjectI am starting on writing up the Duelund-WRSE Project article for Positive Feedback Online this weekend. The Duelund external crossover for my Westminster Royal Special Edition loudspeakers has raised their performance to an astonishing level. I’ll go into all the details in the upcoming review, but suffice it to say that the Duelund components are beyond amazing!
    westminister duelund crossover.jpg
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    kanskje jeg må sjekke ut litt duelund og filtre en dag...... ! Men forløpig rolig :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.138
    Antall liker
    32.687
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 213692
    Ifjor var det valnøtthøyttalere i stuen. Da var det bare å bygge om Panasonicen til valnøttversjon ASAP !
    "Jeg var bare helt nøtt ! Valnøtt! :D
    Der kom det bildet av nøtte-TV'n ja. Herlig!

    Er det forresten noe poeng for oss som ikke har ekstradiskant, å sette feks Turnburry på en lav skammel?
    For diskanten er vel plassert litt lavt ift normal ørehøyde?

    Ser det er en som har lagd noen



    Kan muligens testes med noe først, er noen år siden jeg har eid telefonkataloger, men noe kan man finne på.
    Noen som har prøvd?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Dette er helt rått Lars. Men kanskje på tide å rykke opp på rørnivå: det er jo 99dB ;-)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er de egentlig så lettdrevne? Hørt rykter om at Cantenbury er langt enklere å drive..Med lavere følsomhet.. ;) ... Men ja, rør må til Lars...Makan... :cool:
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Flott og gjenkjennelig oppsummering Haakon. Jeg vil legge til bare en erfaring. Den siste tiden har jeg spilt med 11 wat SEP på både Kensington SE og Turnberry SE. Og stort sett er det et helt rått bra, men - som jeg kan med forsterkerne jeg har nå - så spiller de best med litt (henholdsvis 3 og 4 dB) negativ feedback. Jeg kjenner godt til renhetslovene som gjelder blant mange rørforsterkerelskere, men erfaringen min tilsier at ulike høyttalere trenger ulike egenskaper fra en forsterker. Så oppsummeringen er, så lenge strømforsyningen er god, så er 11 watt på Prestige nok, men det bør justeres for en dæsj negativ feedback for å få kontroll på bassen. Og bass vil vi ha :cool:

    Budsjettet er ikke bestemt enda men når man har kjøp slike høyttalere så bør vel forsterkerdelen være deretter. Snuser litt på mf og bladelius. Men før et kjøp hadde det vært fint med innspill om hva man burde og evt ikke burde:)
    Kan i hvert fall komme med noen generelle råd: Tannoy DC-serie er stemt relativt tilbakelent, dvs, de har en elegant og avslappet topp som subjektivt oppleves å rulle litt av i forhold til mainstream-høyttalerne. Når dette er sagt, er det vel min mening at dette ofte er mer likt virkeligheten enn det som fremstilles av høyttalere der diskanten er mer "på", men her kan det være delte meninger. Jeg opplever DC-serien mest levende med svært gjennomsiktige og kontrollerende forsterkere, selv om de i og for seg er relativt lett last for forsterkeren. 30 Watt spiller greit med dem, så du behøver ikke være så veldig opptatt av høy forsterkereffekt, men det er aldri feil å ha gode strømforsyninger, så klin til med noe som veier litt. Om du finner forsterkere som jobber litt i klasse A finner jeg det alltid underholdende, men det er ikke det eneste som funker. DC 8T kan gå overraskende dypt, så igjen, forsterkeren bør kunne levere varene når det tar av litt, strømforsyning, altså.
    Så kan du forsøke å regne ut, da, sånn ca hvor disse rådene fører deg.... :cool:

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Hei og takk for gode råd og tips. Hva tror dere om dc8t i kombinasjon Parasound Halo21 og P3?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Morsomt med en så levende Tannoy tråd !

    Grunnet litt økonomiske nedskjæringer er jeg muligens på litt nedgradering / utskiftinger i mitt stereo oppsett, titter da litt i retning tannoy. Har vært på en grei byttekarusell de siste 3-4 årene, og synes alltid det er morsomt å prøve noe nytt fra en ny produsent, Tannoy har jeg lite / ingen kjennskap til men virker spennende og kanskje noe å prøve ?

    Er av typen som ofte blir imponert når ting låter bra, men har mer enn en gang kommet til et punkt at gøy faktoren savnes når ting låter FOR hi-fi. Liker ting med litt snert og rytmikk, og ser jeg ofte har fått frem smilet med hornhøyttalere i hus. Jeg tror også en litt mer retningsbestemt høyttaler passer best inn i nåværende stue grunnet en del harde flater og refleskjoner. (Noop, ingen planer om å bygge om til lydstudio heller.)

    Titter da litt på DC6, stativmodeller er og blir det jeg holder meg til grunnet litt trang plassering. Det jeg lurer på er hvilken elektronikk som passer til disse / tannoy generelt. Har eid Rega Brio R, den var morsom. Titter også på Dayens Menuetto, evt heldigitalt med Nuforce DDA-100. Må si jeg er litt fasinert av de små boksene, men passer noe av dette til Tannoy, eller bør jeg se meg om etter noe annet i 5-7k klassen som matcher enda bedre ? Det kan godt være standard 43cm bredde også.

    Takker for synspunkter og tips.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Må være noe av de flotteste høyttalerne til salgs!? (Westminister)


    Mvh
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Morsomt med en så levende Tannoy tråd !

    Grunnet litt økonomiske nedskjæringer er jeg muligens på litt nedgradering / utskiftinger i mitt stereo oppsett, titter da litt i retning tannoy. Har vært på en grei byttekarusell de siste 3-4 årene, og synes alltid det er morsomt å prøve noe nytt fra en ny produsent, Tannoy har jeg lite / ingen kjennskap til men virker spennende og kanskje noe å prøve ?

    Er av typen som ofte blir imponert når ting låter bra, men har mer enn en gang kommet til et punkt at gøy faktoren savnes når ting låter FOR hi-fi. Liker ting med litt snert og rytmikk, og ser jeg ofte har fått frem smilet med hornhøyttalere i hus. Jeg tror også en litt mer retningsbestemt høyttaler passer best inn i nåværende stue grunnet en del harde flater og refleskjoner. (Noop, ingen planer om å bygge om til lydstudio heller.)

    Titter da litt på DC6, stativmodeller er og blir det jeg holder meg til grunnet litt trang plassering. Det jeg lurer på er hvilken elektronikk som passer til disse / tannoy generelt. Har eid Rega Brio R, den var morsom. Titter også på Dayens Menuetto, evt heldigitalt med Nuforce DDA-100. Må si jeg er litt fasinert av de små boksene, men passer noe av dette til Tannoy, eller bør jeg se meg om etter noe annet i 5-7k klassen som matcher enda bedre ? Det kan godt være standard 43cm bredde også.

    Takker for synspunkter og tips.
    DDA-100 spiller fantastisk på DC6T SE. Ingen SPL-vegring til husbruk (90+db) og lydkvaliteten var rå.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Morsomt med en så levende Tannoy tråd !

    Grunnet litt økonomiske nedskjæringer er jeg muligens på litt nedgradering / utskiftinger i mitt stereo oppsett, titter da litt i retning tannoy. Har vært på en grei byttekarusell de siste 3-4 årene, og synes alltid det er morsomt å prøve noe nytt fra en ny produsent, Tannoy har jeg lite / ingen kjennskap til men virker spennende og kanskje noe å prøve ?

    Er av typen som ofte blir imponert når ting låter bra, men har mer enn en gang kommet til et punkt at gøy faktoren savnes når ting låter FOR hi-fi. Liker ting med litt snert og rytmikk, og ser jeg ofte har fått frem smilet med hornhøyttalere i hus. Jeg tror også en litt mer retningsbestemt høyttaler passer best inn i nåværende stue grunnet en del harde flater og refleskjoner. (Noop, ingen planer om å bygge om til lydstudio heller.)

    Titter da litt på DC6, stativmodeller er og blir det jeg holder meg til grunnet litt trang plassering. Det jeg lurer på er hvilken elektronikk som passer til disse / tannoy generelt. Har eid Rega Brio R, den var morsom. Titter også på Dayens Menuetto, evt heldigitalt med Nuforce DDA-100. Må si jeg er litt fasinert av de små boksene, men passer noe av dette til Tannoy, eller bør jeg se meg om etter noe annet i 5-7k klassen som matcher enda bedre ? Det kan godt være standard 43cm bredde også.

    Takker for synspunkter og tips.
    DDA-100 spiller fantastisk på DC6T SE. Ingen SPL-vegring til husbruk (90+db) og lydkvaliteten var rå.
    Så DDA-100 får bra liv i et par Tannoy altså ? Hvordan blir toppen med en slik bak roret ?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Griselekkert Lars, eller koselig med peis, og du har jo to stykker;)
    Jeg er bare misunnelig, jeg må bare ha en dag når de dukker opp brukt til en fornuftig penge.
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    IMG_9169.JPG
    Min forrige høyttaler, Canterbury SE. Alltid kjekt med litt hifibilder i natten å hvile øynene på :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: AKA

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    Er de egentlig så lettdrevne? Hørt rykter om at Cantenbury er langt enklere å drive..Med lavere følsomhet.. ;) ... Men ja, rør må til Lars...Makan... :cool:
    he he,,,, skal nok kanskje teste på rør iløpet av høsten... Men satt ikveld og hørte på Wessiene... GUD de spiller bra.... selv uten rørdrift! Hilsen Lars RØRvik :)
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    IMG_8186.jpg
    Arkivbilde. Dette er for noen år siden. Mye forskning på å få 4 stykk DC10T til å spille sammen ! Gikk Nesten ! Men ikke helt :) Beklager rotete bilde men lyden ble dessverre også litt rotete så det er en rød tråd gjennom det hele
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    Griselekkert Lars, eller koselig med peis, og du har jo to stykker;)
    Jeg er bare misunnelig, jeg må bare ha en dag når de dukker opp brukt til en fornuftig penge.
    Jeg føler meg heldig som har disse hjemme... Jeg har hatt endel svære høyttalere oppigjennom men aldri opplevd det jeg opplever med disse....! Jeg er klar for høsten og vinteren !
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.138
    Antall liker
    32.687
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 214040 Arkivbilde. Dette er for noen år siden. Mye forskning på å få 4 stykk DC10T til å spille sammen ! Gikk Nesten ! Men ikke helt :) Beklager rotete bilde men lyden ble dessverre også litt rotete så det er en rød tråd gjennom det hele
    Tøft! :)
    Er den store 60 tommers-TV'n du har i mellom høyttalerne, det eneste som har overlevd utskiftingene?:cool:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 213423
    ser ut som en hyggelig Tannoy-tråd dette her... Er min første posting noensinne så håper jeg gjør det riktig...! Kan melde at 99dB/watt er helt suksess :)
    De er da ikke SÅ store, sa jeg til kona med forventning i stemmen - hvorpå hun svarte.... ingenting. Hun bare ga meg et blikk som tydelig inneholdt bl.a. "gal", "flytt ut", "skilsmisse" - og det som verre var.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn