TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg har ett par Tannoy Eyris DC3 som jeg ikke bruker og vurderer å selge.
    Men er usikker på verdien på disse, da den ene diskanten er trykket inn (ikke hørbart, men visuelt ikke pent), mener også jeg mangler en diskantgrill.
    Noen som har en ide om hva disse er verdt når de er i den tilstanden?
    Jeg hadde denne Eyris DC3 for en ca 8 år siden; til prisen en utrolig bra høyttaler, slik vi er vant med fra Tannoy. De ble solgt til en god kamerat, som solgte de for ca 2 år siden. Jeg mener å huske at han fikk en 5-6000 kr for de da. De var da helt plettfrie, så du kan kanskje trekke litt fra på grunn av skadene på høyttalerne. Skulle gjerne ha kjøpt dem, om jeg bare hadde et lager for slikt, så jeg kunne ha Tannoy historikken hjemme.
    Takk for tilbakemelding, disse står "lagret" hos min søster og hennes utvalgte akkurat nå for tenkte også å spare på de, men merker nå at ønsket om ny platespiller kommer snikende og da kan ett par ekstra lapper komme fint med.
    Var ekstremt fornøyd med høyttaleren selv også, men de ble byttet ut pga mindre stue som var mer kresen på plass og syns DC3 fortjente litt luft rundt seg.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Får bare gratulere så mye Skorob ! Fantastisk pene høyttalere det der.
    Var innom Stereofil senest i går men de stod dessverre ikke tilkoblet så har enda ikke fått hørt på den modellen.

    Spiller sikkert knall tenker jeg :)

    Uansett, fantastisk håndverk ( enn så lenge når det er engelsk... ).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Får ikke testa stort idag... men det virker veldig lovende! :).

    Det er Tannoy GRF 90. Litt spesielt å ha en høyttaler som bare 90 andre i hele verden har...
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Får ikke testa stort idag... men det virker veldig lovende! :).

    Det er Tannoy GRF 90. Litt spesielt å ha en høyttaler som bare 90 andre i hele verden har...
    Ja du er i en eksklusiv klubb der skorob :)

    Må bare innrømme at misunnelsen tar litt overhånd her, uavhengig av om det nå bare er 90 par som er produsert :).
    Igjen, det er noe eget med Tannoy Prestige serien synes jeg, men så er man nå blitt ihuga Tannoy fan da..
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Får ikke testa stort idag... men det virker veldig lovende! :).

    Det er Tannoy GRF 90. Litt spesielt å ha en høyttaler som bare 90 andre i hele verden har...
    Gratulerer! Litt frustrerende med innspillingstid. Jeg har nå ca 100 timer på mine nå og de blir bare bedre og bedre :D
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy GRF 90 - 12", "PepperPot", AlNiCo magnet. 250.000,- (!)

    Nå skjønner jeg hvorfor jeg aldri klarer å kvitte meg med mine Tannoy 12", PepperPot og AlNiCo monitorer fra 70 tallet....
    :cool:
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Får ikke testa stort idag... men det virker veldig lovende! :).

    Det er Tannoy GRF 90. Litt spesielt å ha en høyttaler som bare 90 andre i hele verden har...
    Gratulerer! Litt frustrerende med innspillingstid. Jeg har nå ca 100 timer på mine nå og de blir bare bedre og bedre :D
    Ettersom du har eid Kensington GR tidligere, trenger GRF90 lengre avstand til frontvegg enn Kensington GR? Tenkte spesielt på at GRF90 har to bassrefleksporter bak. DC 10A har også dette, og skal fungere greit nær frontvegg til tross for dette.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Får ikke testa stort idag... men det virker veldig lovende! :).

    Det er Tannoy GRF 90. Litt spesielt å ha en høyttaler som bare 90 andre i hele verden har...
    Gratulerer! Litt frustrerende med innspillingstid. Jeg har nå ca 100 timer på mine nå og de blir bare bedre og bedre :D
    Ettersom du har eid Kensington GR tidligere, trenger GRF90 lengre avstand til frontvegg enn Kensington GR? Tenkte spesielt på at GRF90 har to bassrefleksporter bak. DC 10A har også dette, og skal fungere greit nær frontvegg til tross for dette.
    Overraskende nok så er GRF 90 lett å plassere. Den tåler å stå nær bakvegg, like nær som Kensington. Fullstendig uproblematisk å plassere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Får ikke testa stort idag... men det virker veldig lovende! :).

    Det er Tannoy GRF 90. Litt spesielt å ha en høyttaler som bare 90 andre i hele verden har...
    Gratulerer! Litt frustrerende med innspillingstid. Jeg har nå ca 100 timer på mine nå og de blir bare bedre og bedre :D
    Ettersom du har eid Kensington GR tidligere, trenger GRF90 lengre avstand til frontvegg enn Kensington GR? Tenkte spesielt på at GRF90 har to bassrefleksporter bak. DC 10A har også dette, og skal fungere greit nær frontvegg til tross for dette.
    Overraskende nok så er GRF 90 lett å plassere. Den tåler å stå nær bakvegg, like nær som Kensington. Fullstendig uproblematisk å plassere.
    Takker for svar!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    ØY! Viskerene i Accuphase flytter bra på seg nå som dem er koblet til Tannoy kontra Cornwall gitt. Følsomhet på 95 kontra 102 gir tydelig utslag ;).


    en ting er helt sikkert.. Tannoy går endel dypere i bassen enn Cornwall, uten at det går utover resten av lyden!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Utrolig bra synes nå jeg. Flott bilde. Setter meg på ideen å skifte ut sengestolpene med søylehøyttalere. Men om Tannoy lager noen passende, vet jeg ikke. Blir kanskje diy. :)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Det er noen gamle Target stativer som jeg fikk tak i brukt på finn. Ta et søk der så finner du flere :) til fornuftige priser. Kanskje litt små topp-plater å sette LRM12 på, de jeg fant, men bruker plakat "kitt", Tack-It, for å holde de på plass. Fungerer bra det. Tack-It får du kjøpt på bokhandel.
     

    Alnesnor

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei! Akkurat fått jobb og valgte å feire med anskaffelse av Tannoy XT6F! Låter knall og ser så bra ut at samboeren også er fornøyd :)
    Tenkte at jeg skulle klare meg med pappa sine gamle Elektrokompaniet forsterkere, men merker dette med hifi fort blir avhengighetsdannende. Sittet å sett og lest på alt fra forsterkere, dac'er til LP spillere nå, men tror jeg vil starte med en god forsterker.

    Noen forslag til morsom forsterker til rundt 10 - 15 000 som kan være en morsom start på hifi-reisen? :)
    Hittil er det Rega Elex-r/Brio+Dac-r eller Hegel H80 som står øverst på lista! Rega ser jeg er anbefalt til Tannoy mange steder og låt topp på Stereofil, men syntes Hegel ser veldig bra ut samt at den har alt jeg trenger og har fått veldig gode tilbakemeldinger!

    Får se om anlegget kommer til å vokse i takt med størrelsen på leilighet. Mange imponerende anlegg i denne tråden som inspirerer!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Akkurat fått jobb og valgte å feire med anskaffelse av Tannoy XT6F! Låter knall og ser så bra ut at samboeren også er fornøyd :)
    Tenkte at jeg skulle klare meg med pappa sine gamle Elektrokompaniet forsterkere, men merker dette med hifi fort blir avhengighetsdannende. Sittet å sett og lest på alt fra forsterkere, dac'er til LP spillere nå, men tror jeg vil starte med en god forsterker.

    Noen forslag til morsom forsterker til rundt 10 - 15 000 som kan være en morsom start på hifi-reisen? :)
    Hittil er det Rega Elex-r/Brio+Dac-r eller Hegel H80 som står øverst på lista! Rega ser jeg er anbefalt til Tannoy mange steder og låt topp på Stereofil, men syntes Hegel ser veldig bra ut samt at den har alt jeg trenger og har fått veldig gode tilbakemeldinger!

    Får se om anlegget kommer til å vokse i takt med størrelsen på leilighet. Mange imponerende anlegg i denne tråden som inspirerer!
    LM har i alle fall to integrerte rørforsterkere som burde passe bra innenfor den prisrammen og være en god match til dine Tannoy.

    Ble et par mini Tannoy på kontoret, må få meg en bedre amp/dac etter hvert men spiller flott til litt nærfelt lytting;)

    gismo
    Ja, du vet hva jeg har foreslått i din egen tråd. :rolleyes:
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg heved inn i Tannoy tråden 8) Jeg bytter ut Sonus Faber Cremona M med et par Tannoy DC10 TI.
    Førsteinntrykk er både noe positivt og noe negativt, men jeg har ikke begynt å jobbe med plassering.
    Høytalerne skal nesten ikke være brukt, så må nok regne med noe innspilling også.

    Er det noen gylende Tannoy plassering tips? Toe in?

    Et lite bilde fra dagens montering
    IMG_4174.jpg
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hadde toe inn så jeg så vidt så "bakbena". Har hatt samme ht, hos meg blomstret den ikke før den fikk spille i et stort rom.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Tror de kan spille veldig bra i små rom også. Lykke til.:)
    Kom hjem fra kveldstur med bikja nå, skulle egentlig bare slå av anlegget. Oppdaget til min store forundring, hvor fantastisk det låter på lavt volume. Preampen står nå på 5 av 100 (dagsrevyen volume).

    Dette virker lovende! :cool:
     

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    Grattis med nye høyttalere!
    I manualen til mine Kensington GR anbefaler Tannoy at "lyd-aksen" krysser ca 5° foran! deg. Selv har jeg ikke hatt tid til å eksperimentere særlig på dette, men er av en foreløpig oppfatning at lydbildet da blir godt "opp tegnet", men vesentlig større ved mindre aggressiv toe in. Å vri på høyttalerne blir jo litt som å justere på en fotolinse for å zoome og finne fokus? Det kan sikkert belage seg litt på smak og behag også. Blir interessant å følge dine erfaringer. Jeg er ikke hjemme igjen på tre uker. Skal eksperimentere ordentlig da :)
     
    Sist redigert:

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    ^ ....men alle de som kunne håndverket er borte.....
    De som kunne håndtverket har vel aldri forsvunnet? Det har kun vært diskutert å flytte produksjonen av de rimeligere modellene utenlands. Ingen har fått fyken enda. Og siste nytt er at de etablerer ett nytt produksonslokale til rimeligere modeller i Scotland. Tannoy ruler!
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    ^ ....men alle de som kunne håndverket er borte.....
    De som kunne håndtverket har vel aldri forsvunnet? Det har kun vært diskutert å flytte produksjonen av de rimeligere modellene utenlands. Ingen har fått fyken enda. Og siste nytt er at de etablerer ett nytt produksonslokale til rimeligere modeller i Scotland. Tannoy ruler!
    Ja hvis dette stemmer så lover det jo bra. Må nå innrømme at jeg fortsatt er skeptisk men men :)
    Kanskje det har godt opp for noen hva man egentlig snakker om mtp dette merket. De kunne like gjerne outsourcet "the royal family" spør dere meg.

    Anbefaler for øvrig å lese denne boka her. Er vel et must for en virkelig Tannoy entusiast :)

    Tannoy Story.png
     

    Dansker

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Jeg har fået købt Tannoy XT8F.

    Kunne købes i England Ca 5.000 Kr billigere end i Danmark.

    Nogen der har erfaringer med Forstærker, Streamer, DAC til disse højtalere ?

    Jeg har mulighed for at låne Hegel H80, Belles Aria, Nuprime ST10, samt Bluesound Node2, og Auralic Mini.

    Hvis vi skal helst skal holde os under Ca. 20.000 Danske kr samlet for forstærker, Dac, Streamer er der så andre gode bud ?
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    I følge Tannoy sin Facebook side er Tannoy GRF90 til test hos Hifi World...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn