Høyttalere Tannoy ST-50 Super tweeter

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Hei fikk et par Tannoy ST-50 i posten i dag,så bra ut .men kobbla til disse ,synes jeg det ikke var så møye lyd i disse ,noe jeg bør innstille disse på ,synes lydbilde ble et løft.Noen som har disse ,så kan gi meg noen ord om hva dere synes ?

Tønnes
 

Vedlegg

S

Syncrolux

Gjest
I følge noe data jeg fant er laveste delefrekvens på de 14 kHz. Er du 40+ så hører du nok ikke så høye frekvenser i utgangspunktet. Så dette er nok mest nyttig for flaggermus.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg opplever ikke at superdiskanter i seg selv er veldig hørbare. Jeg synes heller ikke at de skal være framtredende.

De kan likevel gjøre underverker med lyden, totalt sett. Det virker for å være din opplevelse også?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.929
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei fikk et par Tannoy ST-50 i posten i dag,så bra ut .men kobbla til disse ,synes jeg det ikke var så møye lyd i disse ,noe jeg bør innstille disse på ,synes lydbilde ble et løft.Noen som har disse ,så kan gi meg noen ord om hva dere synes ?

Tønnes
Grattis :) Hadde topp modellen her hjemme sammen med Tannoy talere og synes de gjorde mye godt i lydbildet.
Var ikke vanskelig å høre forskjeller etter at jeg koblet de inn :)

mvh
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Jeg opplever ikke at superdiskanter i seg selv er veldig hørbare. Jeg synes heller ikke at de skal være framtredende.

De kan likevel gjøre underverker med lyden, totalt sett. Det virker for å være din opplevelse også?
Ja du har nok rett i det,men jeg kunne høre det ble noe bedre ja totalsett .Var noen innstillinger der ,som jeg ikke helt hva dette skal stå på da .
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hei fikk et par Tannoy ST-50 i posten i dag,så bra ut .men kobbla til disse ,synes jeg det ikke var så møye lyd i disse ,noe jeg bør innstille disse på ,synes lydbilde ble et løft.Noen som har disse ,så kan gi meg noen ord om hva dere synes ?

Tønnes
Har disse. Og har hatt dem i ca 15 år.
På mine forrige høyttalere som var Infinity stativhøyttalere ga dem et løft. Diskantdomen på Infinity gikk opp til 25kHz. Noen tror at superdiskanter gir mer diskant, men det er feil. Hvis du legger øret inntil dem, hører du egentlig svært lite og ingenting. Men forbedringen dem gir er et noe rikere lydbilde som påvirker overtonestrukturen på instrumenter. Låter rett og slett mer riktig ut, Imo
Ironisk nok påvirker en supertweeter også oppfattelsen av de nedre frekvenser (bassen).

I dag spiller jeg på Gamut L3 som har en spesialversjon av revelator-domen som går opp til 60kHz, så nesten en supeptweeter i seg selv. Men allikavel står nå supertweeterne på toppen av Gamut L3, med den øverste delefrekvensen på 18kHz aktivert. Forskjellen med og uten nå er svært liten. Så det virker for meg som om dem gjør større nytte hvor diskanter på høyttalere ruller av rundt 20kHz.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Ja du har nok rett i det,men jeg kunne høre det ble noe bedre ja totalsett .Var noen innstillinger der ,som jeg ikke helt hva dette skal stå på da .
Jeg kjenner ikke Tannoy, kun Townshend og Elac, men jeg har alltid endt opp med å dele høyt og ha dem på lavt volum. Dette avhenger sikkert av høyttalerne de skal spille sammen med og hvor lettspilte de er.

Min erfaring er at for mye superdisktanter fort gir lyttetretthet. Da vet man med sikkerhet at de er for framtredende i lydbildet. Jeg synes at superdiskanter ikke skal gjøre så mye ut av seg, men at man skal savne dem når de ikke er der. :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde st200 ei stund. Da med Tannoy høyttalere. Var ikke noe savn for å si det slik da jeg kvittet meg med superdiskantene. For mye penger for lite.
Fint håndverk på utførelsen. Diskantelement til maks 50lappen inni.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Hadde st200 ei stund. Da med Tannoy høyttalere. Var ikke noe savn for å si det slik da jeg kvittet meg med superdiskantene. For mye penger for lite.
Fint håndverk på utførelsen. Diskantelement til maks 50lappen inni.
50 lappen JØSS
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Men kan noen forklare meg om jeg MÅ koble den kabelen i mitten ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det står at det er til jord og er "optional" dvs. valgfri. Du trenger ikke jorde diskanten
Screenshot 2022-05-25 at 20.58.41.png
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
har kun erfaring med st200, i mitt oppsett gjør det en liten endring, men ikke forvent allværdens. hvilke høytalere skal de pareres med? de er og litt nøye på plasseringen på høytaleren, supertiskanten skal vist stå parallelt med høytalerens diskant, så bare å finne frem måleutstyr.. håper det ordner seg
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
har kun erfaring med st200, i mitt oppsett gjør det en liten endring, men ikke forvent allværdens. hvilke høytalere skal de pareres med? de er og litt nøye på plasseringen på høytaleren, supertiskanten skal vist stå parallelt med høytalerens diskant, så bare å finne frem måleutstyr.. håper det ordner seg
Hei disse har jeg sammen med Tannoy 15 Gold .Jeg bruker og da en Consonanse Cyber 880 med Mcintosh c220 ,da med hegel HD25 .noe som gir et meget fint lyd bilde ,men jeg var litt sugen på og få prøvd disse Tannoy ST-50 som var for salg i Danmark til grei pris,så jeg kjøpte disse,og tenkte dette kunne mulig gjøre noe med lydbilde litt til,synes jeg kan si jeg hører at det ble bedre da.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
på disse anbefales st 200, ikke st 50 som er en "fattigmanns supertwiter" st 200, har noen andre frekvensløsninger en 50.. Kjøper gjerne gull 15 hvis du vil:)
[/SITAT]OK men da står det i stil til meg da , 😂 Men selger ikke Tannoyene
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har lenge vært forundret over slike superdiskanter, da de antakelig vil gi voldsom lobing rundt delefrekvensen, gitt kort bølgelengde, og gjerne relativt lang avstand til diskanten. Dette spiller sikkert ingen rolle siden man uansett ikke hører de frekvensene...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.940
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
En del eldre høyttalere hadde superdiskanter, IMF f.eks, med delefrekvens 13 kHz, var såvidt jeg kunne høre den for en del år siden.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg har lenge vært forundret over slike superdiskanter, da de antakelig vil gi voldsom lobing rundt delefrekvensen, gitt kort bølgelengde, og gjerne relativt lang avstand til diskanten. Dette spiller sikkert ingen rolle siden man uansett ikke hører de frekvensene...
Ja, det er litt pussig at man bare kan ta i bruk et ekstra diskantelement og få det til å fungere. (Gitt fornuftig plassering, selvsagt. Jeg ha aldri hatt superdiskanter plassert særlig langt unna diskanten.)

Jeg har aldri sett noen seriøse målinger som viser hva som faktisk skjer når man introduserer superdiskanter. Det ser sikkert ikke så pent ut, men det fungerer i mine ører.
 
Topp Bunn