Høyttalere Tannoy Revolution XT 8F vs Klipsch RF-82II

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Er det noen her som har testet Tannoy Revolution XT 8F og Klipsch RF-82II direkte mot hverandre, eller har hørt de på samme utstyr i samme rom, og kan si noe om forskjeller?
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Ingen som har noen formeninger? Har litt lyst å prøve Tannoyene, men lurer på om de er "verdige" å erstatte Klipschene
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Har hørt dem begge, men under forskjellige omstendigheter og med 1 års mellomrom, så blir ikke veldig vitenskapelig. Mitt inntrykk er at XT8F er langt bedre enn 82ene.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Har hørt dem begge, men under forskjellige omstendigheter og med 1 års mellomrom, så blir ikke veldig vitenskapelig. Mitt inntrykk er at XT8F er langt bedre enn 82ene.
Takk for svar. Var det spesielle områder du opplevde som veldig forskjellig? Alle erfaringer er i grunnen interssante å høre om.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Synes Tannoyene er kjedelige og mangler dynamikk og trykk kontra Klipschene så kommer ann på smak, satt litt for langt bak i salen med Tannoyene,mistet nærheten til musikken
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Har hørt dem begge, men under forskjellige omstendigheter og med 1 års mellomrom, så blir ikke veldig vitenskapelig. Mitt inntrykk er at XT8F er langt bedre enn 82ene.
Har bare såvidt hørt RF-82II, men det er min teori også. Eventuelt bytte til noe nyere og bedre innen Klipsch hvis man vil ha samme greia, men med bedre lydkvalitet enn RF82.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Synes Tannoyene er kjedelige og mangler dynamikk og trykk kontra Klipschene så kommer ann på smak, satt litt for langt bak i salen med Tannoyene,mistet nærheten til musikken
Kommer jo ann på hva man er ute etter. Er det lydtrykk man er ute etter, så gå for 82ene, personlig så synes jeg lydtrykk har lite å si når lyden er så grov, lite detaljert og lite kontrollert som på 82ene.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Har hørt dem begge, men under forskjellige omstendigheter og med 1 års mellomrom, så blir ikke veldig vitenskapelig. Mitt inntrykk er at XT8F er langt bedre enn 82ene.
Har bare såvidt hørt RF-82II, men det er min teori også. Eventuelt bytte til noe nyere og bedre innen Klipsch hvis man vil ha samme greia, men med bedre lydkvalitet enn RF82.
Jeg er sant og si ikke særlig happy med Klipschene, ikke i det rommet de brukes i nå i alle fall.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Har hørt dem begge, men under forskjellige omstendigheter og med 1 års mellomrom, så blir ikke veldig vitenskapelig. Mitt inntrykk er at XT8F er langt bedre enn 82ene.
Har bare såvidt hørt RF-82II, men det er min teori også. Eventuelt bytte til noe nyere og bedre innen Klipsch hvis man vil ha samme greia, men med bedre lydkvalitet enn RF82.
Jeg er sant og si ikke særlig happy med Klipschene, ikke i det rommet de brukes i nå i alle fall.
Har bare såvidt hørt RF-82II som sagt, men mitt inntrykk er at de ikke er den skarpest skinnende stjernen på Klipsch-himmelen, for å si det sånn. :)

Ville hørt på de nye RP-280F eller RP-160, eller sett etter brukt RF-63 hvis jeg skulle hatt Klipsch igjen akkurat nå tror jeg.

Men etter å ha levd med Klipsch Heritage i noen år gikk jeg nylig over til Tannoy, og har ikke sett meg tilbake siden.
 

seboemer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
192
Antall liker
83
Synes Tannoyene er kjedelige og mangler dynamikk og trykk kontra Klipschene så kommer ann på smak, satt litt for langt bak i salen med Tannoyene,mistet nærheten til musikken
Kommer jo ann på hva man er ute etter. Er det lydtrykk man er ute etter, så gå for 82ene, personlig så synes jeg lydtrykk har lite å si når lyden er så grov, lite detaljert og lite kontrollert som på 82ene.
Det er trykk i Tannoyene også spiller mye bedre en 82ene som jeg synes er dårlige ht. min smak
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Kan jeg låte tråden litt? Hvordan kan man beskrive disse Tannoy`ene sammenlignet med stilen til Monitor Audio (GS20, som jeg har)?
 

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Innlegg
253
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Innlegg
253
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Nå har jeg fått Dali Oberon 7 i stua. De har en lyd som er veldig lett å like. Blir aldri hissige i toppen. Imponerende hærlig punchy og dyp bass fra en såpass liten høyttaler. De er også veldig enkle å plassere. Lyden satt som et skudd med en gang. Byggekvalitet og utseende er også meget bra. 😊
 

seboemer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
192
Antall liker
83
Er det noen her som har testet Tannoy Revolution XT 8F og Klipsch RF-82II direkte mot hverandre, eller har hørt de på samme utstyr i samme rom, og kan si noe om forskjeller?

Har ikke du kjøpt Tannoy da kan du vel beskrive va du synes om dem
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
142
Har ikke hørt noe til de Tannoy du nevner her, men hatt RF82ene selv. Hadde noen Triangle HT før RF82ene. Klarte aldri å integrere subb med trianglene i min stue, så prøvde med RF82ene. Fikk da punch,slag osv som jeg ikke hadde, å fikk også integrert subb . Men klarte aldri temme diskanten i min stue. 2stk monoblokker i A-drift med en Audiovalve Eclipse framføre å , masse testing av rør osv, men kom aldri i mål. Flyttet RF82ene ned til en en kompis sin stue, matet med en reciver å Emotiva effekt. Da ble det mye bedre. Min mening er er RF82ene MÅ ha stort rom for å kunne temmes. Fra 25 kvadrat--> Tok aldri RF82ene med hjem igjen. Kjøpe et par med Klipsch CWIII. Å det tok 5min å finne ut at disse funket i lille stuen min på 4x4meter. Fordelen med disse kassene er at de funker med svært kort avstand til bakvegg.

Kan godt hende at det lar seg gjøre å temme diskanten i dine RF82 plassert i din stue, men det krever litt jobbing. f.eks plassering, Vinkling, lytteposisjon osv. Masse som kan jobbes med uten at det koster annet enn litt svette..
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Kjøpte ett par XT8F på supertilbud BlackWeek. Fikk de først på fredag. Har spilt på de i 2 dager, men er ikke spilt inn ennå.

Førsteinntrykket stemmer med det jeg hørte hos Stereofil. Svært behagelig å høre på. Veldig god mellomtone og bass. Diskanten er ikke på høyde med langt dyrere modell, men den oppleves som detaljert og luftig, blir aldri slitsom. Har flere high-end høyttalere av forskjellige merker, men har begynnt å bli litt lei høyttalere som høres spennende ut på vokal og akustisk strengeinstrumenter, men faller litt igjennom på mer mainstream-musikk og feks 70-tallls rock.

Er spent på hva resultatet blir når de er ferdig innspilt, veldig lovende ihvertfall, spesielt til prisen som var på BlackWeek.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Er det noen her som har testet Tannoy Revolution XT 8F og Klipsch RF-82II direkte mot hverandre, eller har hørt de på samme utstyr i samme rom, og kan si noe om forskjeller?

Har ikke du kjøpt Tannoy da kan du vel beskrive va du synes om dem
Jeg har omsider fått de og har fått hørt på de et par kvelder. Så langt må jeg si jeg er skuffet. Det må være de minst engasjerende høyttalerne jeg har hatt på evigheter. Synes lyden er temmelig "lukket", det er liksom ikke noe sprut i de. Kjedeliig rett og slett.
 

seboemer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
192
Antall liker
83
Er det noen her som har testet Tannoy Revolution XT 8F og Klipsch RF-82II direkte mot hverandre, eller har hørt de på samme utstyr i samme rom, og kan si noe om forskjeller?

Har ikke du kjøpt Tannoy da kan du vel beskrive va du synes om dem
Jeg har omsider fått de og har fått hørt på de et par kvelder. Så langt må jeg si jeg er skuffet. Det må være de minst engasjerende høyttalerne jeg har hatt på evigheter. Synes lyden er temmelig "lukket", det er liksom ikke noe sprut i de. Kjedeliig rett og slett.
Hei
Jeg skrev til deg at de trenger tid til å spilles inn og du må også spille høyt med dem helt ifra begynnelsen da løsner de,
de høres veldig lukket og kjedelig ut rett ifra boksen.
De trenger tid har du bare sittet et par kvelder da er det ikke rart de høres kjedelig ut.
 

seboemer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
192
Antall liker
83
Kjøpte ett par XT8F på supertilbud BlackWeek. Fikk de først på fredag. Har spilt på de i 2 dager, men er ikke spilt inn ennå.

Førsteinntrykket stemmer med det jeg hørte hos Stereofil. Svært behagelig å høre på. Veldig god mellomtone og bass. Diskanten er ikke på høyde med langt dyrere modell, men den oppleves som detaljert og luftig, blir aldri slitsom. Har flere high-end høyttalere av forskjellige merker, men har begynnt å bli litt lei høyttalere som høres spennende ut på vokal og akustisk strengeinstrumenter, men faller litt igjennom på mer mainstream-musikk og feks 70-tallls rock.

Er spent på hva resultatet blir når de er ferdig innspilt, veldig lovende ihvertfall, spesielt til prisen som var på BlackWeek.
De blir bra gi dem litt tid og spill litt høyt med dem så kommer de.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Kjøpte ett par XT8F på supertilbud BlackWeek. Fikk de først på fredag. Har spilt på de i 2 dager, men er ikke spilt inn ennå.

Førsteinntrykket stemmer med det jeg hørte hos Stereofil. Svært behagelig å høre på. Veldig god mellomtone og bass. Diskanten er ikke på høyde med langt dyrere modell, men den oppleves som detaljert og luftig, blir aldri slitsom. Har flere high-end høyttalere av forskjellige merker, men har begynnt å bli litt lei høyttalere som høres spennende ut på vokal og akustisk strengeinstrumenter, men faller litt igjennom på mer mainstream-musikk og feks 70-tallls rock.

Er spent på hva resultatet blir når de er ferdig innspilt, veldig lovende ihvertfall, spesielt til prisen som var på BlackWeek.
De blir bra gi dem litt tid og spill litt høyt med dem så kommer de.
Ja, de har blitt utrolig bra nå. Har jobbet litt med plassering, og innspilling har nok kommet en stund på vei, for nå har perspektiv, detaljer og lydbilde blitt bra. Er svært fornøyd.
 

seboemer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
192
Antall liker
83
Kjøpte ett par XT8F på supertilbud BlackWeek. Fikk de først på fredag. Har spilt på de i 2 dager, men er ikke spilt inn ennå.

Førsteinntrykket stemmer med det jeg hørte hos Stereofil. Svært behagelig å høre på. Veldig god mellomtone og bass. Diskanten er ikke på høyde med langt dyrere modell, men den oppleves som detaljert og luftig, blir aldri slitsom. Har flere high-end høyttalere av forskjellige merker, men har begynnt å bli litt lei høyttalere som høres spennende ut på vokal og akustisk strengeinstrumenter, men faller litt igjennom på mer mainstream-musikk og feks 70-tallls rock.

Er spent på hva resultatet blir når de er ferdig innspilt, veldig lovende ihvertfall, spesielt til prisen som var på BlackWeek.
De blir bra gi dem litt tid og spill litt høyt med dem så kommer de.
Ja, de har blitt utrolig bra nå. Har jobbet litt med plassering, og innspilling har nok kommet en stund på vei, for nå har perspektiv, detaljer og lydbilde blitt bra. Er svært fornøyd.
Hei
Ja de trenger tid det er bra du har kommet igang med dem jeg brukte ganske lang tid kjørte dem hardt da var de der.
Spilleglade ht.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Tror Tannoy XT8Fene som jeg kjøpte har blitt ferdig innspilt nå. Er svært overrasket over resultatet. De ble mye mer detaljerte enn det jeg kunne håpe. De spiller uanstrengt, flott lydbilde, dynamisk og med mer detaljrikdom enn det jeg trodde de kom til å gjøre. Jeg mener de spiller detaljemessig på høyde med høyttalere til flere ganger prisen. I tillegg så er de enkle å drive. Super fornøyd.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Her er en video som handler om hvor vanvittig bra XT8F er til prisen $2600, de låter jo som $10 000 høyttalere.


(Andre høyttalere som koster $2600 i USA har jo ofte en norsk pris på ca 31 998.)
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs
Topp Bunn