Høyttalere Tannoy eller Klipsch?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Et problem er at man sjeldent eller aldri får lyttet til ferdig innspilte Klipsch i butikk. De låter stort sett dritt før 200+ timers spilletid.
Dvs. at man blir vant til lyden etter 200+ timer.
RP280 endret seg mye det første minuttet, nå etter flere hundre timer er det ingen forandring å spore.

Deg om det. Jeg gjetter at en gang i frem tiden erfarer du også at det "løsner". Det hjelper ikke med tusenvis av timer heller, hvis du ikke myker opp opphengene med litt skikkelig juling. Eller i alle fall: jo høyere du spiller, innen rimelighetens grenser, jo fortere går det.
De har da vært daglig over 100db/4m i halvannet års tid nå, så hvis det ikke er nok juling til å få dem til å løsne vet ikke jeg. Som sagt opplevde jeg at de låt kjipt frem til jeg dro opp volumet første gangen, da løsnet de og fikk mer riktig lyd, i etterkant har det ikke vært noen forandringer (utover en spengt diskant)

Når det gjelder RF serien forstår jeg godt at de trenger mange timer tilvenning, for de har jeg aldri likt lyden av ved butikkdemo.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Finnes jo fler anbefalinger i denne pris klassen, men har det virkelig stått mellom disse 2 har jeg valgt tannyo, men kan anbefale psb Imagine t2 det er virkelig råe høyttalere som spiller langt over sin pris klasse, og med psb klarer di og følle med når di får litt volum på seg.

Imagine
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Av alle jeg har vært hos for kalibrering, er Klipsch klart representert flest ganger. Fellesnevneren er at mange syns lyden blir for hard og at den ønskes myknet opp. Min mening er at Klipsch kan låte bra, men man må være sikker på man ønsker det lydbildet før man kjøper. Og ikke minst, hvilke volum en planlegger å bruke anlegget på.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Her er hva klipsch skriver om innspilling.
[h=1]HOW TO: BREAKING IN SPEAKERS[/h][FONT=&quot]Many audio experts and speaker manufacturers say that loudspeakers really benefit from break-in. Like anything else mechanical, the drivers—the midrange and woofers—found in almost all speakers have moving parts that move more freely with time, or effort. Two components may particularly benefit from a break-in period: The surround, which can be made of various types of rubber or foam, is what connects the edge of the cone to the speaker basket, and the spider, which connects the basket and the center of the cone. [/FONT]
[FONT=&quot]Both surrounds and spiders are flexible; therefore, allowing them to experience their full range of motion and loosen up results in freer movement and better response. Think of it like stretching before you exercise. There are several simple ways to break a speaker in; while you could choose to buy costly gear to do so, it really isn’t required.[/FONT]
[FONT=&quot]The easiest—and most enjoyable—way is to simply play them, choosing music with a wide dynamic range. Playing it just a bit louder than you normally might also help. Many receivers have a test tone that can accomplish the same goal; test signals are also commercially available.[/FONT]
[FONT=&quot]A small warning here: not all speakers will sound dramatically different after break-in. Some improve only marginally, while others do change in ways that may dazzle you. Either way, it’s possible that you’ll notice an improvement.
Jeg tolker ikke dette som en 200 timers økt når de foreslår å bruke testtoner for å spille dem inn.[/FONT]
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Finnes jo fler anbefalinger i denne pris klassen, men har det virkelig stått mellom disse 2 har jeg valgt tannyo, men kan anbefale psb Imagine t2 det er virkelig råe høyttalere som spiller langt over sin pris klasse, og med psb klarer di og følle med når di får litt volum på seg.

Imagine
Prøvde Klipsch på en forsterker til 16 000. prøvde Tannoy på en høyttaler til 130 000.
Likevel syns jeg klipschene ga et mer detaljert lydbilde, strammere bass, og generelt bedre på de aller fleste sjangerene jeg testet ut. Eneste minuset med klipschene var at de bli litt for spisse i diskanten.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.649
Antall liker
32.611
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hmmm....holdere dere på ennå:rolleyes:;)
Valget er jo soleklart:cool:.....Tan.......:D

gismo
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Finnes jo fler anbefalinger i denne pris klassen, men har det virkelig stått mellom disse 2 har jeg valgt tannyo, men kan anbefale psb Imagine t2 det er virkelig råe høyttalere som spiller langt over sin pris klasse, og med psb klarer di og følle med når di får litt volum på seg.

Imagine
Prøvde Klipsch på en forsterker til 16 000. prøvde Tannoy på en høyttaler til 130 000.
Likevel syns jeg klipschene ga et mer detaljert lydbilde
, strammere bass, og generelt bedre på de aller fleste sjangerene jeg testet ut. Eneste minuset med klipschene var at de bli litt for spisse i diskanten.
Det er fordi høyttalere har mye mer å si for lyden enn forsterkeren. En veldig god høyttaler kan fortsatt spille bra på en rimelig forsterker som har nok kraft, mens en dårlig høyttaler vil spille dårlig selv på en superbra forsterker. Den lyden du hører er stort sett lyden til høyttalerne, slik den virker sammen med akustikken i rommet.

Men er det slik å forstå at du allerede har kjøpt klipsch-paret? Hvis du vil ha mest mulig lydkvalitet for pengene dine, ville mitt tips ellers vært å kjøpe aktive høyttalere, altså høyttalere som har forsterkere innebygd. Totalprisen blir nesten alltid rimeligere, og lydkvaliteten blir ofte bedre enn når du kjøper passive høyttalere med en separat forsterker.
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
.[/QUOTE]

Det er fordi høyttalere har mye mer å si for lyden enn forsterkeren. En veldig god høyttaler kan fortsatt spille bra på en rimelig forsterker som har nok kraft, mens en dårlig høyttaler vil spille dårlig selv på en superbra forsterker. Den lyden du hører er stort sett lyden til høyttalerne, slik den virker sammen med akustikken i rommet.

Men er det slik å forstå at du allerede har kjøpt klipsch-paret? Hvis du vil ha mest mulig lydkvalitet for pengene dine, ville mitt tips ellers vært å kjøpe aktive høyttalere, altså høyttalere som har forsterkere innebygd. Totalprisen blir nesten alltid rimeligere, og lydkvaliteten blir ofte bedre enn når du kjøper passive høyttalere med en separat forsterker.[/QUOTE]

Ja, det forstod jeg og det var det som var poenget mitt, siden flere ville her sa de ville gått for Tannoy.
Men høyttalerene har jeg bestemt meg for. Så er egentlig bare hvilken forsterker jeg skal gå for som gjennstår :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ok, bra at du har landet på høyttalere da! Du får helt sikkert masse glede av dem:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Rognlien snakka vel om at det trengtes minst 200 timer på Klipsch før oljefat-klangen begynte å forsvinne?

Johan-Kr
Var vel ikke akkurat det jeg sa, men... :)

Jeg har dessverre ingen erfaring med RP-serien, håper jeg får det. Men jeg har nok spilt inn flere Klipsch'er enn de fleste, og kan si at en generell regel er at de behøver ca. 1 kWt omsatt før de er helt hjemme. Å kun snakke om et antall timer gir egentlig liten mening; spiller du med mye effekt, går det fortere. Og så er det store forskjeller på hvordan modellene oppfører seg gjennom disse timene. RF63 er kanskje de verste jeg har hatt i hus med hensyn til innspilling (har spilt inn to par), periodevis spiller de direkte stygt, men etterhvert faller det meste på plass....

Mvh
Håkon Rognlien
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Ja det er du som må ta valget selvsagt.Mange velmenende råd her.Enig med OlavE att høyttalerne har mest å si for lyden.Aktive høyttalere kan låte veldig bra og meget nøytralt ofte men det er ikke for alle.Selv liker jeg den gamle skolen høyttalere veldig godt selv om de farger lyden en del,men det er noe vanedannende og godt med lyden(jbl).Klipsch har jeg hatt div.modeller av tidligere de kan passe godt for mange.Håper det blir suksess.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Rognlien snakka vel om at det trengtes minst 200 timer på Klipsch før oljefat-klangen begynte å forsvinne?

Johan-Kr
Var vel ikke akkurat det jeg sa, men... :)

Jeg har dessverre ingen erfaring med RP-serien, håper jeg får det. Men jeg har nok spilt inn flere Klipsch'er enn de fleste, og kan si at en generell regel er at de behøver ca. 1 kWt omsatt før de er helt hjemme. Å kun snakke om et antall timer gir egentlig liten mening; spiller du med mye effekt, går det fortere. Og så er det store forskjeller på hvordan modellene oppfører seg gjennom disse timene. RF63 er kanskje de verste jeg har hatt i hus med hensyn til innspilling (har spilt inn to par), periodevis spiller de direkte stygt, men etterhvert faller det meste på plass....

Mvh
Håkon Rognlien
Greit med ett tall. Da kan vi brenne/spille inn Klipsch høyttalere på rundt 9 min ved å plugge dem i stikkontakten. :)
Halver koketiden for 4 ohms høyttalere. :)

Imo, er nøkkelen til rask innspilling å kjøre meget lave frekvenser på volum som får driverene til å nærme seg x-max. Eller rett og slett bare spille basstung musikk på høyt volum og finne noe annet å bekymre seg over.
 
Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.112
Antall liker
3.229
Torget vurderinger
1
Når det gjelder innspilling av Klipsch RP280F, så fikk jeg dem satt opp og koblet til like før jeg måtte dra på jobb en dag i fjor. Syntes førsteinntrykket var overraskende bra, bare litt antydning til spiss og hard lyd. Ba kona om å spille noen CD'er mens jeg var borte, og dagen etter hadde det meste falt på plass. Har vel hatt dem et års tid nå, og kan ikke si at lyden har forandret seg nevneverdig selv etter mange hundre timer.

Mine tilårskomne CF3 derimot, var rett og slett vanvittig onde å høre på de første par hundre timene. Minnet meg mest om et mellomtoneelement i friluft. Først etter å ha torturert dem med mye effekt i over 500 timer kom godlyden frem.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som Auditor skriver lenger oppe så trenger Klipsch raffinement på forsterkersiden, hvis ikke blir de bare kraft uten finesse. Accuphase kan fungere fint i så måte, de vil ikke låte tøft men kjipt som i enkelte andre kombinasjoner. Personlig er jeg her helt innenfor rør når det kommer til personlig smak, og da tenker jeg på litt romantiske rørkonstruksjoner til akkurat Klipsch, til egne velger jeg mer nøytralt. Jeg har hørt mindre modeller som RB-61 og RF-62 spille forrykende raffinert og kraftfullt med små MingDa MC-84c som ikke engang var Nordic-modell. Den har 2x13 watt EL84. Jeg vil tro at bittelitt lenger opp på rangstigen bør det skiftes til EL34 (30-40 watt push pull). Til Palladium er jeg ut fra omtale til og med skeptisk til KT-88 av den rimeligere kinatypen. Paladium er kanskje den eneste hele serien jeg vil kalle transistororientert, du må i alle fall ha en kraftig nok rørforsterker.

Du har altså noe midt imellom, Klipsch RP280F. Jeg ville siktet inn på minimum EL34 i den betalbare klassen, helst KT-88. Vel, jeg har selv satset på at en god KT-88 skal fikse enhver biff som blir servert i krypten min. Dette er svaret fra en rørmann som mener at meningen med livet ligger i transistorforsterkere fordi de er de eneste jeg vil ha på soverommet grunnet mindre behov for lys og varme. Men musikk lyttes mest til i krypten eller en annen stue, og musikk finlyttes til med rør der. Jeg finner visstnok mer mening i sex og søvn enn musikk ser jeg nå. :)

Jeg brukte forresten EL84 av god kvalitet på mine Kef Q55,2 i en liten stue. Det gikk brillefint, så du kommer langt med 13 watt sålenge de leveres av en forsterker av god kvalitet. I ditt tilfelle er jeg redd det likevel blir i aller snaueste laget. For å være sikker ville jeg gått for en KT-88 på 50-60 watt, hvis det ikke er et mer renraset dyr som ofte er nede på 40 watt i utnyttelse av rørene. Jeg tror ikke du finner et utgangsrør som er mer safe å kjøpe sålenge du unngår billig kinamikk og holder deg til anerkjente merker fra LM/Xindak/MingDa fra Kina og oppover i prisklassene fra resten av verden. Alt som er i en rimeligere klasse enn de tre merkene jeg nevner først blir tvilsomme når lasten kan bli vanskeligere enn den ser ut på papiret, og det gjør den noen ganger. En KT-88 som koster et par trinn over den billige kinamikken kan drive det meste av høyttalere på det ordinære markedet. Infinity IRS og lignende må du jo ha egen foss og kraftstasjon for å drive siden atomkraft ikke er lov å drive i Norge utover forskningstadiet, denslags kjøpes ikke av den grunn.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Et problem er at man sjeldent eller aldri får lyttet til ferdig innspilte Klipsch i butikk. De låter stort sett dritt før 200+ timers spilletid.
Dvs. at man blir vant til lyden etter 200+ timer.
RP280 endret seg mye det første minuttet, nå etter flere hundre timer er det ingen forandring å spore.

Deg om det. Jeg gjetter at en gang i frem tiden erfarer du også at det "løsner". Det hjelper ikke med tusenvis av timer heller, hvis du ikke myker opp opphengene med litt skikkelig juling. Eller i alle fall: jo høyere du spiller, innen rimelighetens grenser, jo fortere går det.
De har da vært daglig over 100db/4m i halvannet års tid nå, så hvis det ikke er nok juling til å få dem til å løsne vet ikke jeg. Som sagt opplevde jeg at de låt kjipt frem til jeg dro opp volumet første gangen, da løsnet de og fikk mer riktig lyd, i etterkant har det ikke vært noen forandringer (utover en spengt diskant)

Når det gjelder RF serien forstår jeg godt at de trenger mange timer tilvenning, for de har jeg aldri likt lyden av ved butikkdemo.
Da burde du være i mål, ja. :) Det er ca. det som skjedde med mine RF-63 også. Jeg hadde hatt dem i over ett år, da bassen, etter en kveld der vi fikk løsnet ørevoksen skikkelig, plutselig blomstret opp.
 

Blanco

Medlem
Ble medlem
11.09.2016
Innlegg
18
Antall liker
5
Byggekvalitet har jo litt innvirkning når det kommer til lydkvaliteten .. Noen hifibutikker i akershus /oslo som har klipish i demorom?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja... Tror vel ikke ømtålig finish og slikt er negativt for lydkvaliteten i seg selv.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Tja... Tror vel ikke ømtålig finish og slikt er negativt for lydkvaliteten i seg selv.
De har vel også hatt litt issues med kabinetter som går opp i limingen (KLF og sikkert andre modeller fra samme tiden), det går utover lyden. Jeg oppdaget da jeg åpnet en klipsch SP1 at bassporten hadde gått opp i limingen, så den innerste flensen lå løst i bunn av høyttaleren.
 
Topp Bunn