TangBand W3-871S

Alexander

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
Hei!

Jeg har lyst til å prøve meg på en liten diy høyttaler, og tenkte jeg skulle benytte meg av dette fulltoneelementet.

Hvor kan jeg få tak i dette i Norge? Er det evnt noen som har et par liggende?

Mvh
Alexander
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
[ftp]http://creativehifi.com/catalog/[/ftp]
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Før du setter elementene i kabinettet, så MÅ du prøve å montere de i 1,5l flasker! Skjær av bunnen og bruk tape rundt kanten på elementet. Dette må være den billigste godlyden man kan få! :)
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Før du setter elementene i kabinettet, så MÅ du prøve å montere de i 1,5l flasker! Skjær av bunnen og bruk tape rundt kanten på elementet. Dette må være den billigste godlyden man kan få! :)
Med eller uten toppen på ;D ;D ;D ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Før du setter elementene i kabinettet, så MÅ du prøve å montere de i 1,5l flasker! Skjær av bunnen og bruk tape rundt kanten på elementet. Dette må være den billigste godlyden man kan få! :)
Dette fungerer utmerket. Lite baffelstep, og resonansfrekvensen i tuten på en 1,5 liter passer perfekt til elementets arbeidsområde. Jo, det låter faktisk bra - husk at prisen pr. stk er da rundt 200-lappen + pant...

Vidar
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Vet det høres fjernt ut, er det som gjør d så morsomt at det låter bra! ;)
Dette er pc-høyttalerene mine nå for tiden.

Når vi først diskuterer elementet; er det noen som har tegninger på noen små kabinetter til elementene? De jeg planla ble litt for store.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Low-Q har sikkert noe.
Jeg holder på med noen små monitorer til pc`n med dette TB elementet.

Ja...holder på enda..har ikke bestemt meg for finish eller med/ uten filter.
I jula har jeg god tid ;)
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Takker!
Trykkammer gjør sikkert jobben, kan jo sikkert mekke sammen to mini-subber om det blir for lite bass.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Før du setter elementene i kabinettet, så MÅ du prøve å montere de i 1,5l flasker! Skjær av bunnen og bruk tape rundt kanten på elementet. Dette må være den billigste godlyden man kan få! :)
Oj... Kan godt hende det låter bra, men WAF kan umulig være høy på det der. Hvordan ser det ut?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Oj...  Kan godt hende det låter bra, men WAF kan umulig være høy på det der.  Hvordan ser det ut?
Jamen roffe da, bruk fantasien. Ingenting er så vakkert og utsmykkende som et par colaflasker i sort pianolakk - ...

:)
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
hvor mye har formen på kassa å si for en full tone? Jeg har nemmelig designa om kassa litt slik at den passer Alexander sitt formål bedre (gjort den ett par cm høyere og litt mindre dyp). De pleier jo ikke å ha så ekstremt mye å si, men nå har jeg aldri bygget fulltone før.. Plater blir bestilt om 5 min, så vi får prøve. Gleder meg veldig til å høre lyden.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Oj...  Kan godt hende det låter bra, men WAF kan umulig være høy på det der.  Hvordan ser det ut?
Skal ordne meg en plass å legge ut bilder, så kan sikkert ordne noe av dette og. Waf er farlig lav, men de er jo morsomme! ;)
Problemet er jo at de er like dype som vanlige ht, det er litt upraktisk..
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
litt glassfiberstrie og gelcoat utenpå flaska kan det jo bli rimelig tøffe høyttalere :)
 

HelgeK

Medlem
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
www.diyaudio.com/forums/showthread/t-47403.html
Håper dette ble riktig--har ikke prøvd dette med å kopiere linker før. I alle fall synes jeg denne ser litt okei ut, nesten enkel nok til at til og med jeg kunne ha fått den til. Er det forresten noen som kan forklare meg det der med "notch-filter"?
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Den var FIN!
Hvordan er lyden?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Helt ærlig så er lyden helt rå :) Det er vi alle som har testet den enige om. Spiller en bass og mellomtone som jeg ikke trodde var mulig å få ut av en så liten hornkonstruksjon.

Det er denne ht jeg bruker fast nå. Både Exact`n og AudioNoten har blitt satt bort. En kjempe musikalsk høyttaler.
Men den er ganske så tung å drive, spesielt etter at notch filteret kom på plass. Best resultat når vi testet den med forsterkere som Ec250 Eller Cayin A88T (tror jeg den het).

Er ikke mitt siste TB prosjekt nei ;D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Har du testet med forskjellige filtre? Du skriver at du brukte Zaphs filter, og jeg tror det er de samme verdiene som jeg brukte i min datters høyttalere, med litt variabelt resultat. Jeg synes filteret demper for mye i øvre mellomtone.

Low-Q, du brukte et notch-filter på Hortenmessa som jeg husker hadde 1mH, men resten av verdiene er borte for meg (teflonhjerne). Kan du nevne disse verdiene en gang til, og har du målt på 871s med filteret ditt?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Gir ikke det filteret rundt 6dB demping i øvre mellomtone? Ganske kraftig eq. Jeg mener som sagt at det var dette filteret jeg satte inn i min datters 871-baserte høyttalere, og jeg synes dempingen er litt i overkant. Savner litt trøkk i øvre mellomtone.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Kan nok stemme det. Må bruke ganske kraftig forsterker for å få noe fart i dem. Og som du sier øvre mellomtone merker du det mest på.
Prøvde ht uten filter med en thule 60 watter og det låt greit, men med filteret hadde den ikke krefter nok til å spille som før.
Har ikke testet forskjellige filter, men jeg syntes det spilte best med filter og strømsterk forsterker. Med EC250 kom liksom øvre mellomtone tilbake..
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg skal teste ut litt variasjoner rundt notchfilteret på min datters høyttalere. Kommer med tilbakemeldinger etterhvert.

Zaph viste vel målinger på at frekvensresponsen var forholdsvis rett, men for meg høres det altså ut som at det er en dump der. Greit å høre at andre også erfarer det samme.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Før du setter elementene i kabinettet, så MÅ du prøve å montere de i 1,5l flasker! Skjær av bunnen og bruk tape rundt kanten på elementet.

Dette må være den billigste godlyden man kan få! :)
Dette fungerer utmerket.

Lite baffelstep, og resonansfrekvensen i tuten på en 1,5 liter passer perfekt til elementets arbeidsområde. Jo, det låter faktisk bra - husk at prisen pr. stk er da rundt 200-lappen + pant...
Fikk et par slike W3-871S til jul ;D. Tenkte jeg skulle snekre et par Cyburgs Needle når jeg får tid.
Foreløbig prøver vi brusflaske løsningen. Farris flasker (for renest mulig lyd).
Lyden:
Førsteinnntrykket var at de låt litt "boomy". Virket som de hadde litt vel høy Q til å passe i bass reflex, prøvde derfor å sette kork i flaskene. Uten filter låter de litt skrikende og må vinkles litt utover for å være til å holde ut.

Fikk ikke ha de i stua så lenge, så jeg har nå latt de spille på en TV i et mindre rom et par dager. Har lagt inn demping i form av et par store ullsokker, og gått tilbake til bassrefleks.
I dag har jeg satt på et notch-filter. Det hjelper betraktelig! Kan nå vinkle de rett frem og de låter rimelig nøytrale. Dynamikken er imidlertid ikke imponerende.

En morsom løsning til det blir litt varmere å stå ute og sage plater :)
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei!
Bruker disse fra 3-500Hz og helt opp på en liten åpen plankebit. Drevet av PIO trimmet 40W rør kl.A. Deler bratt 8 ord. Tact TDA2200 gjør delingene + endel eq. Kraftig topp på ca1500Hz MÅ fjærnes!+ litt finpuss siden det er så enkelt med Tact. Jeg har funnet at elementene må spille "rett i fleisen" altså rett i ørehøyde og rett imot. Men da spiller de altså så jeg ikke tror det!! Veldig åpent og jeg hører ting jeg ikke har fått med meg før. Utrolig naturlig synes jeg. Jeg er faktisk litt i villrede. Mine +20K to veis er ettertrykkelig satt på plass! ( Med forbehold om at jeg lander en dag)

Mvh BA
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg fikk et par Vifa fulltoner til jul. I morgen skal jeg teste dem i et norh 3.0 kabinett som jeg har til overs. Jeg vil da kunne sammenligne disse direkte med 871s som brukes i disse kassene til daglig.



 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Har du testet med forskjellige filtre? Du skriver at du brukte Zaphs filter, og jeg tror det er de samme verdiene som jeg brukte i min datters høyttalere, med litt variabelt resultat. Jeg synes filteret demper for mye i øvre mellomtone.

Low-Q, du brukte et notch-filter på Hortenmessa som jeg husker hadde 1mH, men resten av verdiene er borte for meg (teflonhjerne). Kan du nevne disse verdiene en gang til, og har du målt på 871s med filteret ditt?
Jeg brukte 1mH, 6,8uF og 4,7 ohm og gir en litt bredere båndsperre, men senterfrekvensen er på ca 2kHz som det andre filteret som ble presentert her. Nå er småkassene utrustet med bassrefleks også. 10cm lang og 2,8cm indre diameter (Kjøpte avløpsrør i plast hos Clas Ohlson). Det ble mer bass med porten ja - nesten nødvendig på så små kasser fant jeg ut. Plassering nær bakvegg gir enda mer skyv i bassen. Kassen er bygget etter tegningen og mellomtonelekkasjen er minimal pga. deleveggen inni :)

Edit:
Har målt dem, både impulsrespons og frekvensgang. Den er nokså rett, men jeg måler ikke i lyddødt rom, så jeg vet ikke helt hvordan elementet i seg selv måler. Det låter bra inntil off axis overstiger 20O.

Mvh.

Vidar

Vidar
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Har fått spilt litt på Vifa fulltonene nå, og sammenlignet dem med 871s. Så langt er konklusjonen at Vifa er en bedre enhet. Den lyder renere, diskanten minner i stor grad om en vanlig 1" dome. Mellomtonen er flott, og linjæriteten er hakket bedre enn 871. I de kassene jeg brukte spilte 871 noe fyldigere i bassen. 871 virker forøvrig noe mer tungdrevet enn Vifa. Jeg skal sette på et filter etterhvert, som skal dempe en liten hevelse rundt 2Khz.

Det er mulig at jeg setter igang et aldri så lite selvbyggprosjekt rundt disse vifaene. Jeg ser for meg en todelt løsning, hvor fulltonen bygges inn i en egen kasse, som vil kunne brukes selvstendig. Jeg vil så videre kunne lage en basseksjon som vil kunne fungere som stander for fulltonekabinettet. Trolig vil et slikt basskabinett inneholde en sideplassert SEAS 6.5" glassfiberenhet(G-17...). Noen som har et par av disse til salgs?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
noen som har prøvd W3-1285SB? http://creativehifi.com/catalog/product_info.php?cPath=1_21&products_id=45

Lurer litt på å begynne med et anlegg nr 2 med en mini monitor med 1285sb, bottlehead foreplay 3 pre og paramour effekt (modda etter hvert), med PC som kilde.
Det er nok ikke mange som har prøvd denne. 871s er jo den som de fleste kjenner - kanskje pga. prisen. Imidlertid lyder 1285 luftigere og mer dynamisk enn 871. Helstøpt kurv og neodymmagnet gir jo god lufting for bassen + at man slipper det lydmessige etterslepet (klangen) man ofte får i kurver laget av stansa stålplater. 871 begynner å bryte opp ved ca 16kHz selv om den strekker seg til ca 20kHz, mens 1285 begynner ikke å bryte opp før 19 - 20kHz, og strekker seg til 22kHz uten sjenerende støy i diskanten. Jeg har testet den selv, og selv om jeg er nokså inhabil i å beskrive disse, så syns jeg selv at det er et lydmessig løft i aller høyeste grad ift. 871.

Mvh.

Vidar
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Cyburgs Needle spiller!

Etter å ha forsøkt med Tangband i flaske (se lengre opp), har jeg nå snekret et par små søyler. Dette er mest som litt snekker-hobby, siden vi vistnok har mere enn nok høyttalere allerede.



De er bygget i.h.t tegningen i 12mm MDF, og fot av X-finer.

Førsteintrykket var at de låt litt tynt og litt "boomy", men lyden tar seg opp etter et par dager.
Trenger kabinetter også innspilling (tilvenning) mon tro ?
Det er vel uansett ikke realistisk å forvente kraft og tyngde med så små elementer.

Dette er mitt første forsøk med MDF. Det er veldig greit materiale så fremt man får de ferdig kappet. Saging/boring/pussing genererer noe h**sikes støv!
Det gjenstår nå å skaffe litt tynnfiner, så får vi se om jeg klarer det også.

Dersom jeg blir lei av dem kan jeg jo bare putte elementene tilbake på flaska. ;D

Svein.
 
Topp Bunn