Tang Band Quarter Wave (TABAQ)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Animator

    Medlem
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Da har man snekkret litt i garasjen...
    Har satt dem til å spille, uten noen filter enn så lenge.
    Syns de låter meget bra, måtte høre om reciveren spillte meg et puss, men der var ingen center... *humrer*
    Regner med at de kommer seg med noen timers inspilling, så får jeg mekke til et lite filter også etterhvert.

    Kan anbefale Elucive:

    :)
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Moro med bilder! Kanskje vi legger ut kit på nettbutikken. Kitet inkluderer 1.5 liter Cola...

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Anbefaler det. Beregningene til SveinB funker som bare det. Trenger ikke Baffelstep korreksjon engang (dersom du har en fyldig forsterker).
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Animator skrev:
    Da har man snekkret litt i garasjen...
    Har satt dem til å spille, uten noen filter enn så lenge.
    Syns de låter meget bra, måtte høre om reciveren spillte meg et puss, men der var ingen center... *humrer*
    Regner med at de kommer seg med noen timers inspilling, så får jeg mekke til et lite filter også etterhvert.

    Kan anbefale Elucive:

    :)
    Det sitter en rekke skruer kan jeg se ned på kabinettet. Er det noe greier inni disse kassene som gjør baffelstepfilter overflødig? Det er vel i utgangspunktet "litt" nødvendig med korreksjon pga baffelbredden?

    Vidar
     

    Animator

    Medlem
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Low-Q skrev:
    Det sitter en rekke skruer kan jeg se ned på kabinettet. Er det noe greier inni disse kassene som gjør baffelstepfilter overflødig? Det er vel i utgangspunktet "litt" nødvendig med korreksjon pga baffelbredden?

    Vidar
    Det er bare et par små avstivere, selv om det nok er helt unødvendig.
    Hadde en liten bit med mdf igjen, så den ble liksågodt avstivere.

    Det vil nok hjelpe godt på med baffel korreksjon,
    må bare få komponentene til det.
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Da blev jeg klar med TABAQ BOX. Jeg er stadigvek imponert over hvor mye de små 3" kan prestere. TABAX BOX gjør det bra ned til 45 Hz. Jeg har ikke målinger, men er basert på afspilning av sinus toner.
    Kabinetter er 12 mm MDF. Sidene er dog 9 mm kryssfiner og 3 mm sort akryl. Ifølge min kone ser dette svært bra ut ;D
    Sålenge åpningen ikke blokeres kan du snu kabinettet som du vil.
     

    Vedlegg

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    BjornJ skrev:
    Da blev jeg klar med TABAQ BOX. Jeg er stadigvek imponert over hvor mye de små 3" kan prestere. TABAX BOX gjør det bra ned til 45 Hz. Jeg har ikke målinger, men er basert på afspilning av sinus toner.
    Kabinetter er 12 mm MDF. Sidene er dog 9 mm kryssfiner og 3 mm sort akryl. Ifølge min kone ser dette svært bra ut ;D
    Sålenge åpningen ikke blokeres kan du snu kabinettet som du vil.
    De ble ikke så verst :)
    Hvordan låter de sånn ellers? Kan du sammenligne med noen andre høyttalere?

    Mvh
    Bjørn
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Mitt første par.

    som alle andre ble jeg overrasket over bassen i de.
    Med w3-1878 ble det temmlig god lyd.

    To par igjen å bygge, ett med 4-tommeren Tang Band W4-655SH 4" Fulltone.
     

    Vedlegg

    bestyraren

    Fersking
    Ble medlem
    07.12.2010
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Omsider har eg eit par med høgtalarar eg kan presentere og. Handla elementer, W4-1879 for halvanna år sidan men dei vart liggande på loftet. Været i haust har gitt meg rikeleg anledning til ulike inne-aktiviteter og elementa vart funne fram att.



    Er ei salig blanding av hi-end og low-cost dette; W4-1879 og massiv sølvtråd som intern kabling vs gratis beskyttelsesplater i MDF og til-overs tapet som finish.

    IMG_0255.jpg

    Laga til eiketopper som her står til liming.

    IMG_0263.jpg


    Har stått på ein 3-4 timer i ettermiddag og så langt er gliset mitt fortsatt på plass. Overraskande god bass, gleder meg likevel til å koble til betre elektronikk enn det eg mata dei med i dag. Hadde det travelt med å få teste om det var lyd så "man tager hva man haver".

    På loftet venter no eit par Seas FA22RCZ......
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Hei bestyraren, dejligt å høre om det gode resultatet. Din enhet har bedre data enn min W4-1320SA. Tid til oppgradering, kanskje ? Skal først bygge min TABAQ MICRO med TB 2 tommeren :)
    Hilsen
    Bjørn
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    HEL: Hylleporten om du lager den til TB W5-1880 - kan den plasseres i bunn - eller må den 10 cm opp som porten? - skal lage 3" Tabaq rett etter tekninger til ho på 14, og 5" til gutten på 16. Begge er tilbudsvarer ("eksklusiv"-serie) fra utsalget på Dynabel.

    Liker de får litt opplærling i god lyd frem for boom-bass på 60hz eller datahøyttalere som neppe går noe under 200 hz i bassen...

    Har du kommet frem til optimale hva angår filter? Har et par Hypex AS2.100d som de inntil videre får låne til forsterkere - al den stund begge openlyst har den feiloppfattelse at musikk ligger på og spilles fra data'en...:rolleyes:
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hvordan var omregningen om en finner et BR rør, med nesten samme areal som hylleporten, igjen?

    A x L = A2 x L2 ?
     

    Andsor

    Medlem
    Ble medlem
    11.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    13
    Hvordan var omregningen om en finner et BR rør, med nesten samme areal som hylleporten, igjen?

    A x L = A2 x L2 ?
    Ja, det skulle vel bli det.
    A regner jeg med er som nevnt over Pi*R^2.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Areal port (firkant) = lengde x bredde (lengde refererer her til en av sidene i port-åpningen, ikke "dybden av porten").
    Areal port (rund) = radius i 2. potens x Pi
    Altså lengde x bredde = radius i 2.potens x Pi - dvs.

    Radius = Kvadratroden ((lengde x bredde)/pi) - og diameteren på rund port blir altså 2 x radius. Husk bruk samme enheter... Portlengde skal vere samme.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva er egentlig vitsen med en viss lengde på porten ? Min TABAQ med Tang Band W5-1880 5" spiller langt freskere og tøffere uten port, langt mere bass,så nå har jeg kun et hull som bassport.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hvordan var omregningen om en finner et BR rør, med nesten samme areal som hylleporten, igjen?

    A x L = A2 x L2 ?
    Ja, det skulle vel bli det.
    A regner jeg med er som nevnt over Pi*R^2.
    A = Pi*R^2
    L = lengde på rør

    A2 = Bredde x høyde(på firkantet port)
    L2 = Dybden (på firkantet port)

    "Neste samme" var litt dårlig ordvalg fra min side. Mener naturligvis når forskjelden er såpass stor(imellom areal på hylleport og br-rør), at lengden på røret bør justere noe.
     
    Sist redigert:

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hva er egentlig vitsen med en viss lengde på porten ? Min TABAQ med Tang Band W5-1880 5" spiller langt freskere og tøffere uten port, langt mere bass,så nå har jeg kun et hull som bassport.
    Vitsen med dette er at kombinasjonen av portlengde og areal definerer en resonnansfrekvens - som i kombinasjon med kasse's størrelse, elements fysiske og elektromagnetiske egenskaber - gir tilskud på korrekt frekvensområde, slik det blir mest mulig linær kurve lengst ned. Jeg kan ikke huske formler etc. lengre - men erstatter du røret med et hul kan det vere to årsaker til opplevd bedre bass:

    1. At den kommer at fungere mer som en transmissionslinie som så ved tilfelle har fått rett "load" pga. en (for denne enhet) trang port?
    2. At du har flyttet opp resonnansfrekvensen - og at det du opplever ikke er dybbas, men "festbass" (typisk i området 60-70 hz)?
    3. Evt. at det blir en form for "vented" port - som for enheten kan ligne på et noe større lukket kabinett?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    @ trosse1

    Festbass er gøy det, hvis du syns det låter fint i lengden så behold det slik, blir det for mye Møllers Tran så putt inn et kort rør. Bassresponsen i et rom er alltid på bærtur uansett. Alt under 100hz tar man vel stort sett på gefylen. Er du fornøyd? BRA, for all del IKKE spør noen om råd da he he.
     

    Strozzi

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2005
    Innlegg
    35
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har et par Cyburgs Needle som det har stått TB W3-871 elementer i, men som katten fant ut at han ville klore i filler :p
    Jeg har nå kjøpt et par TB W3 1878 elementer da det var salg hos Dynabel, og har tenkt å sette disse i Needle'ne i stedet.
    Er det bare å kjøre på, eller trenger 1878 et annet notch-filter enn de som ble brukt sammen med 871'ene..?
    Evt andre tilpasninger i forhold til 871'ene..?
    På forhånd takk for respons :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kjør på. Alle Tangband 3 tommerne går om hverandre. Alternativt kan du droppe notchfilteret og istedet ha et baffelstep filter på 1 mh + 10 ohm
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Sist redigert:

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Tusen takk Svein. Der fikk jeg den. Ser spennende ut denne. Liker filosofien, men litt rart den er litt glemt. Leser meg opp på denne.

    Harald
     
    T

    Torget

    Gjest
    Finnes det noen små egnede(også prismessig) diskanter en kan sette oppå TABAQ`ene ?
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Hva er egentlig vitsen med en viss lengde på porten ? Min TABAQ med Tang Band W5-1880 5" spiller langt freskere og tøffere uten port, langt mere bass,så nå har jeg kun et hull som bassport.
    Hei Trosse, når du ikke har en port men et hull har du allikevel en port. Lenden = kabinett tykkelsen. Dette flytter tuningsfrekvensen opp og du får ganske riktig "party bass" og mindre output i den dypere enden af frekvensen.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Finnes det noen små egnede(også prismessig) diskanter en kan sette oppå TABAQ`ene ?
    Heisann,
    hvilke elementer har du brukt? Og betyr det at du savner diskant, eller at du vil eksperimentere med deling?

    Jeg bygde noen med w4-655, som ruller av fra 14KHz, og de låt ikke spesiellt bra. Men skal visst låte langt bedre med piezo-tweetere og et filter hos sin nye eier.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hei. Etter å ha hørt elementene(W3-1878 ) løse, så ble ikke dette så aktuelt lenger.
    De overrasket positivt, og kommer nok ikke til å få noen hjelp hverken i topp eller bunn:)
     
    Sist redigert:

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snublet over et par elementer på torget, og må selvfølgelig bygge meg et par tabaq 3" til hytten.

    Hva gjør jeg med hylleporten når jeg skal bygge i 24mm finer? Kan jeg trygt bare dra ned noen millimeter slik?

    tabaqport.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Pass på at hylleporten får samme innvendig areal og lengde. Ellers er det ikke så farlig om målene ellers avviker litt.
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Hei jozono1

    Du kan jo bare lage hyllen i 12 mm og sørge for at alle innvendige mål (og volumen) er det samme.

    NB: Du kan montere enheten 5 som højere opp uten problemer.

    Hilsen
    Bjørn
     

    Tamburinmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Bra tips.

    Kjøpte disse nå.

    5..2 er forrige utgave, nå er det 5.3 som, gjelder, men leser på diyaudio at mange er fornøyd med dem. Trolig en høyere liga enn Tang Band. Har tro på disse, særlig diskantgjengivelsen.

    Ser at fs, qts og vas matcher. Bør passe fint i TABAQ da :)

    C3B9DDDC-B252-4830-9ED2-F97F0FAE9C83.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ellers så er Svein B sin variant fin. Mer stabil da man legger inn vekt i bånn + at lyttehøyden øker. Jeg liker også runde bassporter rent estetisk.

    28F4B355-289E-4D99-BCB5-4A4CB5DA1204.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn