Tandberg TR200 - Kun lyd i én kanal

daniekr

Medlem
Ble medlem
16.04.2018
Innlegg
21
Antall liker
15
Hei!

For en stund siden fikk jeg god hjelp på vei her inne til å sette i stand en TR-200. Den driver fortsatt anlegget i stua mi :)

Nå har jeg "reddet" en annen TR-200 fra et liv i en kjellerbod. Har gitt den en sedvanlig omgang med elektrorens i alle potter, ingen skrapelyder. Loddet også høyttalerpunktene på nytt da de begynte å bli løse.

Men, jeg har ikke lyd i annet enn venstre kanal(er).

Verken høyttalere eller hodetelefonutgang gir lyd i høyre kanal. Det er noe lyd der om jeg skrur balansen helt over på høyre og volum på maks, men det er vel bare signallekkasje fra venstre.

Ettersom problemet er der både med hodetlf og høyttaler, så vet kanskje noen her med en gang hva som er problemet?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det finns ju många orsaker till fel.
Är alla omkopplare och potentiometrar ok?
Är alla lödningar ok?
Sitter alla kablar som de ska? Ingen oxid på stiften?
Andra mekaniska felorsaker?

När du kollat allt sånt:
Börja med att undersök om felet är i förstegsdelen eller effektstegsdelen. Det kan du lätt göra genom att skifta kablarna mellan försteg och effektsteg. Koppla alltså kabeln från förstegets högra kanal till vänster effektsteg och koppla vänster försteg till höger effektsteg. På så sätt får du klart för dig om felet är i försteget eller i effektsteget.
När du vet i vilken del felet är - mät då så att du vet att det är matningspänning (railspänning) där.
För att gå vidare behöver du nog ett oscilloskop.
 

daniekr

Medlem
Ble medlem
16.04.2018
Innlegg
21
Antall liker
15
Takk, jeg skal gå gjennom nøye.

Det kan du lätt göra genom att skifta kablarna mellan försteg och effektsteg. Koppla alltså kabeln från förstegets högra kanal till vänster effektsteg och koppla vänster försteg till höger effektsteg.
Kunne du hjulpet meg med presis hvor disse er? ??? Jeg har servicemanualen, men jeg ble ikke klokere..

Her er et bilde jeg har lånt av en annen TR-200 her på forumet, for referanse...

2011-01-23_1-03_resize.JPG
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Om jag inte minns fel så är det den gula och den gröna...
Men du kan jämföra det som står i servicemanualen med det som är tryckt på kortet. Alla kablar och anslutningspunkter har beteckningar.
M v h
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Du byter alltså plats på gul och grön där de är anslutna i
effektstegsdelen.
Om felet är kvar i samma kanal är det effektstegsdelen som är defekt; om felet ”byter” kanal; ja då är förstegsdelen defekt.
 

daniekr

Medlem
Ble medlem
16.04.2018
Innlegg
21
Antall liker
15
Takk, ja det stemmer nok med de punktene.

Så, slik som dette? Grønn og gul slik de står nå, og pilen viser hva som skal byttes

Skjermbilde.jpg
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Ja, det stämmer, jag tror inte att jag minns fel...
:)
 

daniekr

Medlem
Ble medlem
16.04.2018
Innlegg
21
Antall liker
15
Update! Fixed!....nesten!

Jeg byttet kablene, og problemet byttet side. Dvs. at problemet lå i forsteget et sted, som du sa.

Rens av alle kontakter og plugger gjorde ingenting.

Så jeg tok loddebolten og gikk over ca. alle punkter som så litt råtne ut. Plutselig hadde jeg lyd i begge kanaler! Men jeg vet jo ikke nøyaktig hva som var feil.... ???


Men - jeg har fortsatt samme problem for phono-inngangen. Kun venstre kanal for phono. Og phonoinngangen er rar.... Jeg brukte lang tid på å fjerne gammelt tinn og lodde nytt for denne inngangen. Svær tinnkladd som satt der fra før, med en del korrosjon/drit på seg. Dessuten mangler selve kontakten feste innerst på kortet, dvs. at selve inngangen er veldig løs, den sitter kun fast i selve signal-punktene... Rart.

Tidligere: FM og Extra kun lyd i venstre. Phono bare brumming og støy...

Status nå:

FM - ok i begge kanaler, balanse funker fint venstre+høyre
Extra - OK i begge kanaler, balanse funker fint venstre+høyre
Phono - Fortsatt kun lyd i venstre kanal. Ingen lyd med balanse helt til høyre. Men, lyden som faktisk kommer er ren.. ikke brumming..

Hva betyr dette? Og kan feil på phono-inngangen ha påvirket de andre signalene tidligere? Litt rådvill...
 
Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Bra jobbat!
Nej, jag tror inte att fel i phonodelen påverkade eller påverkar.

Ett tips: Använd en extern RIAA-förstärkare av god kvalitet och koppla den till ”Extra” eller ”Tape”.
I TR 200 sitter i RIAA en IC som heter TBA 231. Den var bra på den tiden; i dag finns det mycket mer välljudande IC:s. TBA 231 anses ha ett ”hårt” ljud, vilket folk som mätt på den menar beror på hög distorsion.

Om du ändå vill använda TR 200:s RIAA, föreslår jag att du börjar felsökningen med att kolla om omkopplaren Magnetisk/Keramisk pickup är ok.

M v h
 

daniekr

Medlem
Ble medlem
16.04.2018
Innlegg
21
Antall liker
15
kolla om omkopplaren Magnetisk/Keramisk pickup är ok.
Nå fungerer kun magnetisk, ingen lyd på keramisk. Men det gjør ingenting. Jeg bruker ikke keramisk pickup lengre.

En liten oppdagelse: Phono gir lyd i begge kanaler om jeg trykker på MONO. Antar løsningen ikke er langt unna. Blir å gå over alle inputs og brytere igjen...
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Monoomkopplaren sitter efter ingångsväljarna; trycker du in den blir det mono även från radion, extra och tape.
Det är alltså fortfarande så att det bara är en kanal på Phono som fungerar, men när du trycker in Mono så hör du den kanalen i bägge högtalarna.
Felet finns, som du så riktigt säger, i Phono/RIAA- förstärkaren.
 

John Tony

Medlem
Ble medlem
18.06.2019
Innlegg
24
Antall liker
6
Hei. Husker disse og "søsknene" fra min yrkesstart.
Dårlig kontakt i plugger og brytere, sprukne loddinger og feil i signalkablene innvendig i apparatet var gjengangere.
Mangler du fremdeles lyd i en kanal fra 'phono' ville jeg sjekket pick-up-velgeren igjen og også sett etter interne signalkabler (samme type som den gule og grønne du skiftet plass på). Loddet fast mange slike pga feil inni selve pluggen på disse. Ville også dobbeltsjekket loddepunktene for alle brytere.
Lykke til.
 
Topp Bunn