Tandberg tr-110

Bonso

Medlem
Ble medlem
09.11.2024
Antall liker
0
Sted
Fagerstrand
Har en Tandberg tr-110 kun forsterker ligner mye på tr 220 men uten radio, har googlet mye, men finner ingen info om den. Er den uvanlig eller er bare lite interesse rundt den?, husker også en utgave med mikrofon inngang

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.424
Høres ut til å være noe uvanlig. Tandbergs rene forsterker på den tiden het TA300(M) "M" når det var mikrofontilkobling. "TR" står for Tandberg Receiver og "TA" for Tandberg Amplifier. Har du noen bilder?

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.887
Torget vurderinger
0
Jag har heller aldrig hört talas om TR 110. Det har aldrig sålts någon förstärkare med den beteckningen.
Kan det vara en prototyp som aldrig kom i produktion?
Bilder på den vore bra.

Bonso

Medlem
Ble medlem
09.11.2024
Antall liker
0
Sted
Fagerstrand
Høres ut til å være noe uvanlig. Tandbergs rene forsterker på den tiden het TA300(M) "M" når det var mikrofontilkobling. "TR" står for Tandberg Receiver og "TA" for Tandberg Amplifier. Har du noen bilder?
Jepp, du har helt rett, det står faktisk ta-300 på den, hvor jeg har det gamle navnet fra skal bare ...... vite, jeg begynner visst å bli gammel 15 år eldre enn forsterkeren. Jeg har mistet lyden på en kanal, lurer på om det er verdt å reparere og eventuelt hvor, var veldig glad i den forsterkeren

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.887
Torget vurderinger
0
Då var problemet löst.
Ja, den är värd att reparera.
Den är i praktiken en Huldra 10 utan radiodel. Och Huldran anses ju ha mycket fin återgivningskvalitet.
Om den är tyst på den ena kanalen, så skulle jag i första hand misstänka att en eller båda effekt transistorerna i den kanalen är defekta.

Var bor du? Det finns säkert någon medlem här, som kan rekommendera en serviceverkstad där du kan lämna in den.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.424
Jeg skjønner at du var glad i den, en god forsterker. Du kan begynne med å "massere" inngangsvelgere, balansekontroll, volumpot og stereo/mono bryter. En rens av disse kan være en løsning på problemet.

Bonso

Medlem
Ble medlem
09.11.2024
Antall liker
0
Sted
Fagerstrand
Takk for hurtig svar, med rens tenker du med sprit eller lignende, har faktisk en boks med freongass liggende😱😱,men det er vel muligens kun til kjøling. Er ingen kløpper innen elektronikk men kan bruke loddebolt, hvor kan jeg anskaffe disse transistorerene fra?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.424
Du må bruke elektronikkrens, eksempelvis CRC electronic cleaner.

Bonso

Medlem
Ble medlem
09.11.2024
Antall liker
0
Sted
Fagerstrand
Supert, da går jeg til anskaffelse av crc electronic cleaner, har tidligere vridd og trykt på alle knapper men den har aldri noen fått rens, det er jo litt skurr fra potmeterene også. Da får jeg muligens fix på det også. Den har vært stuet vekk i mange år nå, men det hadde vært gøy å fått liv i den igjen👍
Mvh Jan

Bonso

Medlem
Ble medlem
09.11.2024
Antall liker
0
Sted
Fagerstrand
Bor på Nesodden noen få mil i fra Oslo, sist jeg sjekket så var det et firma i Trondheim som kunne se på den, men det er jo 50 mil unna...

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.887
Torget vurderinger
0
Teletor kan reparera Tandberg. Han håller till i Oslo.
Åkeröveien 12

Wenneröd & Dahl på Bygdöy Allé 35, har i alla fall tidigare reparerat Tandberg.

Lycka till!

Topp Bunn