Tandberg TLS 17 høytaler

ErlendM

Medlem
Ble medlem
26.03.2024
Antall liker
4
Sted
Ålesund
Driver og snuser etter Tandberg 17 høytalere. Jeg er relativt fersk på Tandberg, har hatt en TR200 med både hi-fi 11 og 12 siden nyttår. Så har jeg fått anbefalt at 17 er ordentlig bra, i samme stilen.
Så har jeg kommet over noen som av selger omtales som TLS17. Er det samme det samme som hi-fi 17/ system 17?
hva er forskjellen på ulike benevnelser ?
de er jo en del større enn hi-fi 12, så her må det oftes gulvplass. Hva vil de store forskjellene være ?
synes jo både 11 og 12 er magiske. Vil jeg oppleve større magi? 🙂

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
149
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Her finner du kataloger med oversikt over alle modellene: http://snw.lonningdal.no/tandberg/speakers/
17 vil nok være en oppgradering. Ikke dermed sagt at en større tre-veis høyttaler alltid låter bedre enn en mindre 2-veis...
Her er det bare å prøve seg frem. Du kaster jo ikke bort store penger på å prøve ut disse!
Aldri hørt om betegnelsen TLS

ErlendM

Medlem
Ble medlem
26.03.2024
Antall liker
4
Sted
Ålesund
De hifi 17 som først var aktuelle, ble uaktuelle. Når jeg først kjøper noe slikt, så vil jeg at det skal være i orden.
deretter kom jeg over noen andre hi-fi 17 i teak som er under restaurering/ gjennomgang. Skal få beskjed når de er ferdig.
Men så blir jeg jo tvilende, skal jeg være fornøyd med det jeg har, eller bla opp 2000isj pluss frakt for hi-fi 17. hi-fi 12 gjør seg så godt på stua med sin beskjedne størrelse….

ErlendM

Medlem
Ble medlem
26.03.2024
Antall liker
4
Sted
Ålesund
For en tid siden dukket det opp et pent sett hifi 17 til 900 kr på Finn. Slo til og fikk de tilsendt i posten.
De har blitt stående på gulvet mens hi-fi 12 gjør seg godt på teak- benken.
Det er god lyd i dem. Satt og hørte på Nick Cave i går kveld. Heit nydelig. Dog, det er mere liv i hifi 11 og 12.
hifi 17 hadde muligens kommet bedre ut med tr1000 enn tr200, som jeg har.
enn dog, de er vakre, disse trespilehøytalerne.

kkj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.04.2019
Antall liker
144
Sted
Arendal
Eg har testa både HiFi system 10, 11, 12 og 20. Frekvensgangen til alle sammen har meir eller mindre dromedar kurve. Så den beste lyden vil du nok få med "loudness" på, eller bass på +6 til +10dB, og diskant på +3 til +6dB.
Se under for målt frekvensgang på mine system 11 og 12.

System 11:
TS11_eik2_orginal.JPG

System 12:
s12_Jonas_frekvensgang-orginal.JPG

Topp Bunn