Tandberg TL 3520 - refoaming og litt TLC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Fikk plutselig litt tid mellom de store slagene med JBL her, og fant ut at nå var tiden inne for å sjekke om det går å få fikset min far's gamle TL 3520, som han kjøpte rett før konkursen til Tandberg. Det står vel også en Sølvsuper ett eller annet sted hjemme også, tror potmetere er litt vrange på den. Mulig den også må på benken etterhvert...

    Høyttalerne har stått i kjelleren hjemme i godt og vel 20 år nå. De ble satt ned dit fordi bassene slutta å virke. Det var jo ikke så rart, med skumkanter som ikke var der lengre. Min far ville kjøpe noen andre nye titommere og sette inn i dem, men dette ble det heldigvis ikke noe av. Ellers er kassene så godt som strøkne, bortsett fra bassene da. Alle elementene ble tatt ut og målt, og ingenting er ødelagt ser det ut som.

    Så målet mitt nå er å få tak i nye refoams. Jeg har funnet en del tråder om dette, det ser ut til at de fleste som har denne høyttaleren før eller siden må refoame. Det er et litt uoversikig marked for refoams, mange som selger, men vanskelig å velge rett. Poenget er å finne refoams som endrer høyttalerens egenskaper minst mulig. Det er jo ikke mulig siden originalene ikke blir laget lengre. Jeg har sett at det finnes litt ekspertise på dette, og en av dem er vel Kjell_Kranzberg. Sitter andre på tips om rett type refoams er det bare å hyle ut. Det er også mulig å oppgradere filteret, men det kommer i såfall etter at bassene er oppe og går igjen.

    Jeg har funnet tips fra et annet medlem her at SpeakerWorks.com har noe brukandes ( 10 inch Large Roll Speaker Repair Kit Angle Attach with 1 Foam Surround - SWK10ALR ). Har sendt forespørsel om de sender til Norge også...
    Personen som kaller seg TanteBerg på Hifi4all.dk anbefalte Speaker Repair Shop i Nederland da han fikset sine 3520. Audiofriends har også refoams. Så det er litt å velge i, men det gjelder å finne det som passer best til disse bassene.

    Her er noen få bilder så langt:

    I tillegg til skumkanter var det bare støv igjen av den tynne skumgummien bak stoffet på frontrammene:
    IMG_20230902_174319.jpg


    Hvem har produsert bassene? Regner med at dette ikke er Tandberg?
    IMG_20230902_174724.jpg


    Temmelig hele og pene er de. Ohmet elementene; begge basser måler 6,4. Mids 7.4 og 7,6. Highs 12,1 og 12,0. Satser på at de vil spille!
    IMG_20230902_174737.jpg


    Delefilter:
    IMG_20230902_174832.jpg


    Kabeltversnitt ikke allverdens. Samme type kabler til alle elementer:
    IMG_20230902_175127.jpg


    Bakside av diskant:
    IMG_20230902_175444.jpg


    Mellomtone, ingenting trykket på baksiden av disse:
    IMG_20230902_175502.jpg


    IMG_20230902_223414.jpg


    Sånn ser skumkantene ut. Målte bredden da jeg sjekket nye:
    IMG_20230903_131908.jpg


    Relativt enkelt å fjerne foamen med skarpt verktøy og aceton:
    IMG_20230903_162203.jpg


    Klare for nye refoams. Og klar for pizzabestilling!:p
    IMG_20230903_194233.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Sunndalsøra
    Har du fått nye kanter? Jeg har for det meste bestillt fra www.simplyspeakers.com Sean som er den fremste og mest hendt på dette området når det gjeler rep av høyttaler element og kjenner til de fleste fabrikanter. Han er også sertifisert av JBL. Svarer vanligvis raskt på mail, hvis en lurer på noe.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har du fått nye kanter? Jeg har for det meste bestillt fra www.simplyspeakers.com Sean som er den fremste og mest hendt på dette området når det gjeler rep av høyttaler element og kjenner til de fleste fabrikanter. Han er også sertifisert av JBL. Svarer vanligvis raskt på mail, hvis en lurer på noe.
    Har ikke bestilt ennå, nei, Har kun sendt en forespørsel om frakt til SpeakerWorks. Så takk for tips, kan sende en forespørsel til SimplySpeakers også!
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    243
    Antall liker
    241
    Sted
    Oslo
    Hei, her er litt om ERO 1822. Dem har gått for en god diskantmotstand.
     

    Vedlegg

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har du fått nye kanter? Jeg har for det meste bestillt fra www.simplyspeakers.com Sean som er den fremste og mest hendt på dette området når det gjeler rep av høyttaler element og kjenner til de fleste fabrikanter. Han er også sertifisert av JBL. Svarer vanligvis raskt på mail, hvis en lurer på noe.
    Takker så mye for godt tips, har ikke sjekket SS før! :)
    Har sjekket tre andre produsenter, men ingen hadde noe som var eksakt likt originalene. Og så har jeg sendt mail til to av dem, uten å ha fått svar selv etter purring.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    880
    Torget vurderinger
    35

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har sett mye rart når det gjelder refoaming av TL3520, bla. flere som klasker på store stive oppheng, noe som vil ødelegge bassen totalt i disse.

    Det som er viktig med disse er å få et oppheng som er like fleksibelt som det gamle.
    Mener å huske at disse fra Nederland er de som er best egnet
    https://www.repairyourspeakers.com/...3-peerless-p100wf-1x-surround/a-3796-20000083

    mvh

    Tusen takk for glimrende hjelp! Der kom jeg rett til noe som antakelig passer greit. Det er i hvertfall angitt samme type element som det jeg har.
    Jeg har til nå sjekket ut en haug med sider, og ett lass skumkanter. Måtte lage en tabell som jeg kunne sette inn målene fra de forskjellige typene i. De som passer på mål har gjerne vært store og tykke/stive skumoppheng. Sikkert mer egnet til sub-elementer.

    Disse har jeg sjekket ut, og ingen her har rett type: SpeakerWorks.com, Speaker Repair Shop (Nederland) og Simply Speakers.
    Glad for at jeg har ventet litt med bestilling og ikke gått for feil type. Satser på at Audiofriends har det som passer best. Skumkanter og lim er i alle fall nå bestilt! :)

    Skumkanter til Tandberg 3520.jpg
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Nye skumkanter kom denne uka fra Audiofriends. Holder egentlig på med et stort prosjekt i verkstedet (JBL 4345), men i går kveld sneik jeg meg opp på garasjeloftet og fikk bytta skumkantene. De er noen få millimeter smalere i totalbredde enn originalene, men det gikk greit å få limt dem på. Jeg brukte en halv boks med lim og syntes jeg hadde plenty nok på. Fatter ikke hvorfor jeg fikk med fire fulle kopper. Hadde jo vært nok til noen attentommere. Mulig at Audiofriends regner med at man søler masse, eller må lime på nytt noen ganger. Greit å ha i backup, uansett.

    Alt var tørket greit så i kveld ble alt montert sammen igjen. Det eneste jeg har gjort inni kassen ellers er å bytte kablene til bassene. De var ekstremt tynne, mye mindre tverrsnitt enn det vi kaller for skytekabel (som brukes ved sprenging). Sikkert mindre enn 0,25 kvadratmm. De nye er også tynne, men sikkert nærmere 0,75 kvadratmm. Muligens nok til den oppgitte musikkeffekten på 75W...

    De spiller ganske greit med nye skumkanter. Ingen ulyder i alle fall. Skumkantene er temmelig myke, det mener jeg originalene også var da de var i orden.
    De spiller lite dyp bass under 50Hz. Dette har nok mye med kassetypen å gjøre, liten lukket kasse. Det er mye demping inni kassene, så elementet ser muligens kassen litt større enn den er.

    De låter best inntil sideveggene og så langt bak som mulig ( med hornriggen bak!). Jeg kjører nå med tre filtre og en shelf i bånn for å få dem til å gi grei lyd på garasjeloftet. Flere justeringer kommer nok etterhvert. Mulig jeg i fremtiden oppgraderer filteret, og kanskje også tester helt uten filter, kun EQ med DSP og filter i Audio Architect.

    Her er de siste bildene. Glemte desverre helt bort å ta bilder da jeg skiftet skumkanter...

    IMG_20231012_145522.jpg

    Originalkabel, med hele 15 mikrotynne kordeler! Til venstre, også den temmelig tynne erstatningen:
    IMG_20231013_163810.jpg


    Kassene har tre stk temmelig store ruller med løs dempematte:
    IMG_20231013_171806.jpg


    Kassen slik den ser ut bak frontrammen. Begge kassene er like, altså ikke venste og høyre-kasser!
    IMG_20231013_215243.jpg


    Greieste plassering til nå:
    IMG_20231013_215203.jpg


    Måling fra sweetspot etter å ha justert plassering. 3 filtre er brukt for å ta ned topper, samt en shelf i bunn for å heve litt i bånn.
    Man ser at dette er en liten og lukket kasse. Bass oppleves alikevel som tilstrekkelig. Jeg har også satt HP på 30Hz for å unngå grums i bånn. Da spiller bassen tørrere og reinere. Kunne gjerne ha fått opp lyden litt rundt 200 Hz, men dette er nok romrelatert siden det ikke er sånn på nærfeltmålinger.
    swsp begg ht bedre oppløsning.jpg

    Noe som forstyrrer ved 50Hz, men den er ikke hørbar (tror jeg). Siden bassen ikke går helt ned slipper jeg mye justering. Det låter tørt og greit foreløpig. Aktiv drift kunne nok ha vært greit, men spørs hvor mye mer jeg får tid til på disse over 40 år gamle småtassene...
    Swsp begge ht med eq vannfall.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn