Tandberg TCD330

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
194
Antall liker
48
Hei, er det noen som har funnet en god erstatningsmotor 6 volt til denne ? Jeg har en som støyer en del.
HU443AG er typebetegnelse for delenummer 783767 i Tandberg sine skjemaer, men det må vel finnes noen andre som passer ?
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
194
Antall liker
48
Skjema viser ingen ting om lysdioder for play, rew, forw.
Noen som vet hva disse har for betegnelse og om de finnes i handelen ennå ?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.246
Antall liker
4.881
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke helt sikker på om det er lysdioder eller mer eller mindre vanlige glødelamper.
Hvis du ser på 330-siden hos lydshop, står det 12V 40mA. Aner ikke hvor lenge de har hatt den "Kommer snart"-statusmeldingen på den. 12V er vel en indikasjon på at dette ikke er en lysdiode.

Jeg ser de har brukte kapstanmotorer også.
På finn ligger det en TCD310 til 600,-. Det er bare hundrelappen mer enn hva lydshop skal ha for én enkelt, brukt kapstanmotor. TCD330 og TCD310 hadde samme kapstanmotorer, mener jeg å huske. TCD310 mkII (og muligens senere versjoner av TCD330?) hadde en annen, tror jeg. Bør nok undersøkes før du handler, om du ikke allerede har stålkontroll på dette.

Fint om du oppdaterer denne tråden med hva du finner ut. Jeg har selv en TCD330 som jeg har arvet, og som jeg ønsker å få i brukbar stand. Enn så lenge har jeg ikke kommet lengre enn å ha handlet inn nye drivremmer og VU-meter-pærer. (Vel, peak-meter, strengt tatt)
 
Sist redigert:

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
194
Antall liker
48
Det er lysdioder, men jeg fant ut at det er samme bestillingsnummer på sølvsuper 12 sin stereolampe. Fant ut at det er 1,6v lysdiode.
De står i sokler og ser ut som lysdioder også...
Har funnet noe om motorer til disse, de KAN bygges om som 310 modellene, men de motorene var visst ustabile i turtall.
Fant en Tandberg bulletin om dette, men det må vel vere noen 6v motorer som blir brukt av andre merker som kan gå?
Vet det ble en del japsedeler etter hvert i Tandbergene også. Får lete litt mer..
Takk for innspill. :)
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Capstanmotoren i TCD330 og de tidligere modellene passer om hverandre. Det ble på et tidspunkt byttet fra en børsteløs vekselstrømsmotor til en likestrømsmotor. Skal du bytte fra vekselstrøm til likestrømsmotor så husk å flytte over styringselektronikken til motoren også. Jeg vil si at vekselstrømsmotoren er mest vanlig - likestrømsmotoren har jeg knapt sett, og jeg har vært borti endel TCD3XX-spillere. Må du bytte motor er det sikkert både enklere og bedre å få tak i en delespiller med fungerende motor enn å begynne å mekke til noe selv. Du kan jo også prøve i dryppe litt olje i lagerne på den motoren du har, det kan godt være alt som skal til.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Skjema viser ingen ting om lysdioder for play, rew, forw.
Noen som vet hva disse har for betegnelse og om de finnes i handelen ennå ?
Det er glødetrødpærer med en type "wedge"-sokkel hvor pæren holdes på plass og forsynes med strøm via kontaktfjærer. Jeg tviler sterkt på at du får tak i nye slike nå. Har du flaks kan det hende det bare er dårlig kontakt i sokkelen som gjør at det ikke lyser. Det er også verdt å sjekke for lysdiodene - og at de sitter riktig vei, dersom du har tatt dem ut.
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
194
Antall liker
48
Beklager, har visst rota litt igjen... :rolleyes: Har mange prosjekter på gang....
Det er jo diodene på filter og de som sitter i dekselet til VUmeterne jeg ville ha tak i..
Er visst samme bestillingsnummer som Sølvsuper 12 stereolampa.
Har fått tak i telefonlampene i play ff rew
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Beklager, har visst rota litt igjen... :rolleyes: Har mange prosjekter på gang....
Det er jo diodene på filter og de som sitter i dekselet til VUmeterne jeg ville ha tak i..
Er visst samme bestillingsnummer som Sølvsuper 12 stereolampa.
Har fått tak i telefonlampene i play ff rew
Samme type dioder ble forøvrig også brukt i indikatorlampene for mono/stereo, loudness, filtere etc. på TR2075 og 2080.
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
194
Antall liker
48
Hadde oppe en TCD330, fant en del av stål på benken etter en reimskift..
Noen som kjenner igjen denne ? Er det noe som hører til i en TCD330 ?
Jeg har gått gjennom TCD330 parts list, men finner den ikke der ???
 

Vedlegg

Topp Bunn