Tandberg Studio Monitor

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
120
Antall liker
147
Sted
Norge
Hei forum. Hvem kan skifte delefiltre i Studio monitor? Jeg holder til i Asker. Takk for hjelp! 😊
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med det, men at du har, og bruker disse monitorene, er kjempebra IMHO!👍 Jeg har hørt dem et par ganger, og bedre lyd skal du "jammen lete etter"!😀 Mvh ToreP
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
120
Antall liker
147
Sted
Norge
Takk skal du ha! Jeg mener du skal rimelig høyt opp i pris for å matche disse 😊
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Hvorfor skifte? Er det ikke tilstrekkelig å bytte d aldrende elektrolyttene i filteret? Jeg har nylig fornyet mine to Studio Monitorer. Jeg skiftet alle elektrolyttene (har ikke kastet de gamle da) og er godt fornøyd med forandringen. God basskontroll (noe bedre enn før fornyingen) og en klarere diskant. Bør prøves.
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
120
Antall liker
147
Sted
Norge
Hvorfor skifte? Er det ikke tilstrekkelig å bytte d aldrende elektrolyttene i filteret? Jeg har nylig fornyet mine to Studio Monitorer. Jeg skiftet alle elektrolyttene (har ikke kastet de gamle da) og er godt fornøyd med forandringen. God basskontroll (noe bedre enn før fornyingen) og en klarere diskant. Bør prøves.
Takk for input! Tok du noen bilder og/eller laget noen lister med hva som trengs og hvor man får tak i det? (Er grønn på dette 😁)
På forhånd tusen takk
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Dette innebærer lodding og det er gamle og sprø saker noe av dette, blant annet kan venderne for diskant og mellomtone sitte dønn fast og det er da lett å ødelegger selve vendebryteren som er loddet på printkortet. Jeg tenker at du bør få en som har erfaring med sånt til å demontere og lodde inn nye kondensatorer.
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
120
Antall liker
147
Sted
Norge
Dette innebærer lodding og det er gamle og sprø saker noe av dette, blant annet kan venderne for diskant og mellomtone sitte dønn fast og det er da lett å ødelegger selve vendebryteren som er loddet på printkortet. Jeg tenker at du bør få en som har erfaring med sånt til å demontere og lodde inn nye kondensatorer.
Ok. Har du peil på noen flinke? Holder til i Asker
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Jeg blir direkte glad når jeg leser innlegg fra folk som vil ta vare på vintage forsterkere, platespillere, høyttalere, kassettspillere etc!😀 Reparere/fikse opp i stedet for å kaste på søpla! Masse "godlyd" blir dessverre destruert!🤔 Mvh ToreP
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
120
Antall liker
147
Sted
Norge
Hvorfor skifte? Er det ikke tilstrekkelig å bytte d aldrende elektrolyttene i filteret? Jeg har nylig fornyet mine to Studio Monitorer. Jeg skiftet alle elektrolyttene (har ikke kastet de gamle da) og er godt fornøyd med forandringen. God basskontroll (noe bedre enn før fornyingen) og en klarere diskant. Bør prøves.
Hei igjen, bare lurer på om du fortsatt er fornøyd? Jeg føler ikke jeg trenger noen klarere diskant, ble det spisst i toppen ? Husker du hva komponentene du brukte het?
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Fortsatt godt fornøyd med fornyingen av filtrene. Nå har min to Monitorer fått "ny" forsterker. TPR 3080, den største receiveren fra 3000 serien. 80w med svært gode strømreserver. Jeg merker at monitorene trengte mere strøm, nå er det enda mer kontroll i bassen. TPR 3080'en er nok litt lysere i diskanten enn TR1000 som jeg brukte før. Siden både diskant og mellomtone kan justeres på monitorene går det greit å tilpasse høyttalerne til egen preferanse. Jeg har ikke testet med TR 2075 fordi den fortsatt ligger på arbeidsbenken og venter på at jeg skal gjøre ferdig reparasjonen...
 
Topp Bunn