Tandberg Sølvsuper 1

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
155
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Hei. Fatters gamle stolthet har samlet støv i minst 40år. Utseende er fint, jeg liker'n. Hadde vært stas å fått lyd i den og satt den på hytta. Sannsynligheten for at den fungerer er vel forsvinnende liten. Men er det noen risk å plugge den inn og prøve å skru på?
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Om du ikke plugger den inn, får du jo aldri vite om den fungerer. Kjør på! Bilder er også fint. Lykke til!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
La den få 8-10 korte strømstøt til å begynne med. Lettest å gjøre ved å "lirke" på støpselet med påslått nettbryter. Min erfaring er at apparater som har stått en stund må "lades opp". Har en liten anelse om at det er for å lade opp diverse kondensatorer.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Ikke plugg den inn. Det er garantert kondensatorer med "lekkasje" i en så gammel radio, og du risikerer å brenne opp rørene. Disse gamle førkrigsrørene er IKKE lette å skaffe lenger. Dersom det ikke er gjort noe med den er sjansen for at den fungerer så liten at det er ikke verdt forsøket en gang. Radioen er tross alt ca. 85 år gammel. Trøst deg med at den er relativt lett å sette i stand, forutsatt at alle deler er på plass. Lyden i denne er forbløffende god alderen tatt i betraktning.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ikke plugg den inn. Det er garantert kondensatorer med "lekkasje" i en så gammel radio, og du risikerer å brenne opp rørene. Disse gamle førkrigsrørene er IKKE lette å skaffe lenger. Dersom det ikke er gjort noe med den er sjansen for at den fungerer så liten at det er ikke verdt forsøket en gang. Radioen er tross alt ca. 85 år gammel. Trøst deg med at den er relativt lett å sette i stand, forutsatt at alle deler er på plass. Lyden i denne er forbløffende god alderen tatt i betraktning.
Kan like godt kaste den og ikke tenke noe mer på den. Så slipper man alle problemer og bekymringer eller?
 

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
155
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Ikke plugg den inn. Det er garantert kondensatorer med "lekkasje" i en så gammel radio, og du risikerer å brenne opp rørene. Disse gamle førkrigsrørene er IKKE lette å skaffe lenger. Dersom det ikke er gjort noe med den er sjansen for at den fungerer så liten at det er ikke verdt forsøket en gang. Radioen er tross alt ca. 85 år gammel. Trøst deg med at den er relativt lett å sette i stand, forutsatt at alle deler er på plass. Lyden i denne er forbløffende god alderen tatt i betraktning.
Så vidt jeg ser er alle deler på plass. Men å sette den i stand er utenfor min kompetanse tror jeg.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Kan like godt kaste den og ikke tenke noe mer på den. Så slipper man alle problemer og bekymringer eller?
Tatt i betraktning av at Sølvsuper 1 er en relativt sjelden og ettertraktet modell, så tenker jeg at dette kanskje ikke er en radio man trenger å gjøre sånne forsøk med. Igjen, forutsatt at den er komplett og relativt hel og pen bør en reparatør kunne få den i fungerende stand for et par-tre tusen kroner. Markedsverdien på et bra eksemplar er vel oppe i femsifrede beløp, om jeg ikke er helt på jordet?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Tatt i betraktning av at Sølvsuper 1 er en relativt sjelden og ettertraktet modell, så tenker jeg at dette kanskje ikke er en radio man trenger å gjøre sånne forsøk med. Igjen, forutsatt at den er komplett og relativt hel og pen bør en reparatør kunne få den i fungerende stand for et par-tre tusen kroner. Markedsverdien på et bra eksemplar er vel oppe i femsifrede beløp, om jeg ikke er helt på jordet?
Tja, det ble produsert over 7000 eksemplarer av sorten, så den er ikke så sjelden, enda den er den første Sølvsuper.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Tja, det ble produsert over 7000 eksemplarer av sorten, så den er ikke så sjelden, enda den er den første Sølvsuper.
Men den er førkrigs, og under krigen ble som kjent de fleste radioer i Norge beslaglagt av tyskerne og veldig mange av dem ble aldri returnert. Radioene fra førkrigstiden ble på mange måter utdatert før de var gamle nok til å få samleverdi, og dermed kastet. Det er jo bare å gå på Finn - det flyter over av etterkrigsradioer, men førkrigs er det ikke så mye av. Jeg kan ikke huske sist jeg så en Sølvsuper 1 til salgs.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Men den er førkrigs, og under krigen ble som kjent de fleste radioer i Norge beslaglagt av tyskerne og veldig mange av dem ble aldri returnert. Radioene fra førkrigstiden ble på mange måter utdatert før de var gamle nok til å få samleverdi, og dermed kastet. Det er jo bare å gå på Finn - det flyter over av etterkrigsradioer, men førkrigs er det ikke så mye av. Jeg kan ikke huske sist jeg så en Sølvsuper 1 til salgs.
Kanskje i byer, men som samler av Tandberg en årrekke, så er ikke dette noe unikt.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Kanskje i byer, men som samler av Tandberg en årrekke, så er ikke dette noe unikt.
Jeg deler ikke helt den oppfatningen, men det kan vel hende at de eksemplarene som fortsatt eksisterer har "funnet sine eiere" nå i senere år, og at markedet var var mer aktivt før min tid. Men jeg står fortsatt ved at et bra eksemplar av Sølvsuper 1 er verdt å legge litt innsats i for å få den til å virke igjen.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hadde det vært en Tommeliten, så er jeg enig. Ellers er det bare å plugge inn og prøve. Fungerer det ikke, så få en kyndig til å reparere den, men forvent ikke at prisen er verdt sin vekt i gull. Affeksjonsverdien er sikkert skyhøy og det har jeg aldri betvilt.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
726
Sted
Bodø
Dette er IKKE en sak du bare setter strøm på nei.
Den MÅ sjekkes (restaureres) av en kyndig person først.
Er ikke rør, kondensatorer, transformator, høyttaler ødelagt fra før,
så er sjansene stor for at de blir det av å få strøm på seg.

Det er jo tross alt et 90 år gammelt elektrisk apparat...

Har du planer om å bruke den selv bare til sporadisk bruk, så må den uansett da ha en grundig gjennomgang først.
Du får jo uansett ikke inn noen radiostasjoner på den heller,
så skal du ha lyd ut av den må det jo være via en ekstern lydkilde koblet til den.

Da kan det nok heller være en ide å koble ut den originale elektronikken i den,
og montere inn en moderne Bluetooth høyttaler eller noe slikt inne i den, men slik at det
ser originalt ut med lys og slikt.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
726
Sted
Bodø

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
155
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Kommer nok ikke til å sende denne på rep, eller starte opp og prøve å fikse selv. Noen som har en formening om hva slags pris det er fair å legge den ut til?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Norsk Radiohistorisk Forening hadde auksjon nå i 2022 og der gikk det en Sølvsuper 1 for kr 500,-
Utrop nr 18 på vedlagte link

 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Kommer nok ikke til å sende denne på rep, eller starte opp og prøve å fikse selv. Noen som har en formening om hva slags pris det er fair å legge den ut til?
Prøv å legg den ut for 2500-3000 kroner, og aksepter 500-1000 kroner pruting. Jeg vil bli overrasket om du ikke får solgt den til den prisen, og gjør du ikke det er det jo bare å sette ned prisen senere.
Prisene på auksjonene hos NRHF er stort sett lave i forhold til det åpne markedet.
 
Topp Bunn