Tandberg Huldra 12

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Kan få en slik en billig! Skal sies at dette er 60W varianten. Er dette noe å ha til Vintage Hi-Fi bruk, eller er den for "ny"?
 
J

jekri

Gjest
Huldra 12 billig? Slå til. Om den ikke er vintage så er den en klassiker som du bare MÅ ha
 
K

Kjell_B.

Gjest
Huldra-modeller etter Huldra 10 tilhører (dessverre) den nyere Tandberg-generasjonen av forsterkere som er DC-koblet på utgangen og med symmetrisk strømforsyning (ikke single-ended lenger). Disse har en klart mere steril lyd enn de gode gamle.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Huldra-modeller etter Huldra 10 tilhører (dessverre) den nyere Tandberg-generasjonen av forsterkere som er DC-koblet på utgangen og med symmetrisk strømforsyning (ikke single-ended lenger). Disse har en klart mere steril lyd enn de gode gamle.
Det var dette jeg tenkte! Gidder ikke kjøpe bare for å kjøpe. Når ble TR1000 serien og TR2000 serien produsert?

Når det skal sies, er jeg først og fremst ute etter en god Tandberg FM-mottaker. Tips?
 
K

Kjell_B.

Gjest
TR-1000 serien ca. 1971-74; TR-2000 serien fra 1975 av og utover.
NB! TR-1040/-1055 er konstruert etter samme prinsipper som TR-2000 serien. Det er TR-1000 og TR-1010 som er de "gode gamle" sammen med Huldra 10 og TR-200.

Og selvfølgelig tidligere modeller.

FM-mottaker - igjen bør du holde deg til modellene rundt 1970 og like etter. Der bruker man det meget vellydende prinsippet med trafo-koblede filtre i mellomfrekvensen istedenfor de senere keramiske filtrene. Det kan høres.

Og Tandberg-receiverne har forvalg for flere stasjoner, mens de japanske "super-tunerne" aldri implementerte dette prinsippet, da det er vanskelig å kombinere mange forvalg sammen med høy selektivitet i en analog FM-tuner. Tandberg klarte selvsagt dette.

Min Huldra 10 er fantastisk på FM i helgene når NRK P1 sender musikk av høy lydkvalitet (på kveldstid).
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Enig her Kjell! P1 og P2 glimter til med masse go'-lyd.

Kan også få tak i en TR200, men er usikker på om det sitter stereo-dekoder på denne.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Jeg ville ikke gjort en så klar overgang på hva som er "dårlige" og "gode" tanberg modeller...

Det går vel heller på hva som er samleobjekter, og hva som er verdsatt til å være de beste....

Det som er fakta var at Tanberg var svært dyktige i overgangen fra rør til transistorer!!!!!!!!!!!!!
 
K

Kjell_B.

Gjest
De gode Tandberg er i grunnen alle modellene fra starten av og frem til de nye modellene kom i 1975.
De riktig gamle (rør) er mest samlerobjekter eller til AM-radio - en Huldra 6-7 er dog god på FM også.

Men modellene fra 1965-75 er de vi bruker til å få god lyd ut av fæle digitale medier - altså til generell lydforbedring.
 :D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Har hørt at akkurat Huldra 12 har samleverdi? At den ble laget i en liten serie og dermed er sjelden? Noen Tandberg eksperter som vet, kanskje et godt kjøp allikevel?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har hørt at akkurat Huldra 12 har samleverdi? At den ble laget i en liten serie og dermed er sjelden? Noen Tandberg eksperter som vet, kanskje et godt kjøp allikevel?
Normalt går et pent eksemplar av Huldra 12 for ca +4000 NOK, dersom den blir solgt av kjennere.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Måtte bare kjøpe en slik også ;D Om ikke annet, så er den fin å ha i hylla!

Denne blir sendt i posten, noe som i seg selv skulle tilsi at jeg ikke bør ta gleden på forskudd.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
Å kategorisere alle Tandberger før 1975 som gode og alle etter som dårlige (steril,spiss lyd), er i beste fall en forenkling. På den annen side, dette var sannsynligvis det 34876. likelydende innlegget fra Kjell B. om akkurat det, så det går vel inn det ene øret og ut det andre.........
Personlig synes jeg 2000 modellene absolutt står seg mot tidlige 1000 modeller.
Vil man ha 1000-lyd i 2000 receivere kan man jo bare dytte bomull i øra (for å dempe den forferdelige spisse,sterile lyden) ;D
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Å kategorisere alle Tandberger før 1975 som gode og alle etter som dårlige (steril,spiss lyd), er i beste fall en forenkling. På den annen side, dette var sannsynligvis det 34876. likelydende innlegget fra Kjell B. om akkurat det, så det går vel inn det ene øret og ut det andre.........
Personlig synes jeg 2000 modellene absolutt står seg mot tidlige 1000 modeller.
Vil man ha 1000-lyd i 2000 receivere kan man jo bare dytte bomull i øra (for å dempe den forferdelige spisse,sterile lyden) ;D
Ja, vi snakker vel om smak og behag. Selv liker jeg best TR-1000 på mine høytalere, dette fordi jeg får noe av rørlyden jeg liker.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Måtte bare kjøpe en slik også  ;D Om ikke annet, så er den fin å ha i hylla!

Denne blir sendt i posten, noe som i seg selv skulle tilsi at jeg ikke bør ta gleden på forskudd.
Ja, da har jeg hørt litt på Huldra 12, og denne blir henvist til hylla til "evig tid". Sammenlignet med Huldra 10 låt dette rett og slett kjedelig. Selv om jeg synes Huldra 10 ikke er på høyde med TR-1000. En steril og en lite engasjerende lybilde var det Huldra 12 kunne bidra med.
Noen mener at det "nye" designet til Tandberg er mye flottere en det gamle (Gamle = Huldra 10, TR-200, TR-1000 -serien etc. Ny: TR-2000-serien etc), her er jeg ikke enig. Den gamle designen bærer preg av at her skal det være solid konstruksjon. Det er mye bedre kvalitet på knapper og pot-metre her........
 
J

jekri

Gjest
Ja, da har jeg hørt litt på Huldra 12, og denne blir henvist til hylla til "evig tid". Sammenlignet med Huldra 10 låt dette rett og slett kjedelig. Selv om jeg synes Huldra 10 ikke er på høyde med TR-1000. En steril og en lite engasjerende lybilde var det Huldra 12 kunne bidra med.
Noen mener at det "nye" designet til Tandberg er mye flottere en det gamle (Gamle = Huldra 10, TR-200, TR-1000 -serien etc. Ny: TR-2000-serien etc), her er jeg ikke enig. Den gamle designen bærer preg av at her skal det være solid konstruksjon. Det er mye bedre kvalitet på knapper og pot-metre her........
Jeg har ikke hørt H12 men det du sier samstemmer med mine erfaringer SS11/SS12
Ellers så stemmer det med det "gamle"designet og følelsen av kvalitet
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
Ja,ja, at dere liker lyden i gamlegutta best får så være, men ikke fy og f... om designet på gamlingene er bedre enn 2000-serien. Ærlig talt, det er mange åndsvake utsagn her på forumet, men dette tar kaka.
Eventuellt, står dere på utsagnet blir det duell ved soloppgang ;).
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ja,ja, at dere liker lyden i gamlegutta best får så være, men ikke fy og f... om designet på gamlingene er bedre enn 2000-serien. Ærlig talt, det er mange åndsvake utsagn her på forumet, men dette tar kaka.
Eventuellt, står dere på utsagnet blir det duell ved soloppgang ;).
Om du ønsker duell får være din sak, om vi liker den gamle designen best får være vår sak....... Så skal jeg følge opp ditt usaklige og lite gjennomtenkte innlegg, referer til uttrykket "åndsvake", tør jeg påstå at dette innlegget kommer i kategorien "svadainnlegg".
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.994
Antall liker
713
Dårlig humør ikveld PAR? ???
Siden du ikke skjønte det, så får jeg vel forklare at det var humoristisk ment, derfor blunkern nederst.
Skjønner etterhvert at gammel stereo, det er alvorlig.
Hvis du fortsatt er muggen, så beklager jeg det.
Lover å være ultrasaklig neste gang.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Dårlig humør ikveld PAR? ???
Siden du ikke skjønte det, så får jeg vel forklare at det var humoristisk ment, derfor blunkern nederst.
Skjønner etterhvert at gammel stereo, det er alvorlig.
Hvis du fortsatt er muggen, så beklager jeg det.
Lover å være ultrasaklig neste gang.
Vi tuller ikke med en gammel Tandberg ;)

Er ikke muggen, og tar gjerne en spøk, men blir litt lei alle disse innleggene der det ikke skal være lov å ha et annet syn. Og ja, jeg respekterer alle som synes at en TR-2080 ser noe "råere" ut en TR-1000. For med første øyekast, synes også jeg det.
Konstruksjonsmessig er, i mine øyne, TR-1000 bedre. Bare se på knappene og potmetere til eksempel i en TR-1000. Hvorfor byttet Tandberg ut de flotte knappene, som satt under den også flotte alulista, med de åpne og simple vi ser på nyere versjoner?

Ber ellers om godt vær, og håper vi kan holde en flott tone her på Vintageavdelingen........
 
J

jekri

Gjest
Jeg syntes tonen er stort sett god her. De som ikke har sansen for vintage kan la vær å legge inn innlegg. ;)
Greit at  Gubra spøkte, men "åndsvak" er over streken. Jeg er litt sår der
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg kan også tåle endel, men du gikk over streken gubra! Det virker som om du skjønner det, men det er greit! Vi har vel alle gått over streken. :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Prøvde å søke på nettet etter bilder av TR-1000 og 2000 så jeg fikk dømme selv om
gamle eller ny serien var finest design. Fant ikke et j...... bilde.
 
J

jekri

Gjest
Prøvde å søke på nettet etter bilder av TR-1000 og 2000 så jeg fikk dømme selv om
gamle eller ny serien var finest design. Fant ikke et j...... bilde.
Gå inn på www.nrhf.no Der finner du bilde av alle Tandberg radioene og det meste annet Tandberg også
 

poda

Fersking
Ble medlem
09.03.2005
Innlegg
1
Antall liker
0
Hadde en gang en huldra 4 (tror det var det den het), den forsvant på flyttelasset da foreldrene mine flyttet for noen år tilbake. Noen som vet om den var mye verdt? Den var litt defekt.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Takk for linkene.
Hmmm, va som er finest? Den gamle eller nye utseende.
Trur jeg skal holde meg nøytral. Like fin begge to.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Hadde en gang en huldra 4 (tror det var det den het), den forsvant på flyttelasset da foreldrene mine flyttet for noen år tilbake. Noen som vet om den var mye verdt? Den var litt defekt.
Huldra 4 er kort/mellom/langbølgekongen. Den mest omfattende AM konstuksjonen Tandberg noen gang har levert.
 
M

Mulelid

Gjest
Det eneste en Huldra 11 og 12 er brukendes til, er å stå i hylla. Still dem inn på en frekvens og skru av AFC og dere skjønner hva jeg mener. Noe av det verste jeg har vært borti av Tandberg, og jeg har hatt nok av merket. Mellombølge og kortbølgelytting på H11 og 12 er et rent Helvete! Ønsker man en god mottaker til det formålet; Huldra 4 og 8 eller Sølvsuper 9. De andre er ikke egnet til annet enn FM-mottak da de rett og slett vandrer for mye på frekvensene på AM-bånda. Helt grusomt, dessverre. Bruker selv en TR 1010 til FM her, og lurer på hva i alle dager de tenkte på hos Tandberg når de kom med TR 2025 - 2060...... Stort og jævlig og flott å se på, men dessverre ikke verdt pengene folk betaler. TR 2075, 2075 MK II og TR 2080 var nok de som var bra i den serien, men Tandberg MÅTTE jo selvsagt lage massevis av versjoner i ulike Wattstyrker og tresorter. IDIOTI, sier jeg bare. Ikke rart de gikk konkurs.. Hva i alle dager skulle man med en Sølvsuper 12C og TR 220 GC? Uff.. De kunne jo kvalitet når de lagde TR 1000 og TR 1040P, som var den første med relé på høyttalerutgangen? :) FM på TR 1000/1010 er jo NYDELIG!
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Har nettopp kjøpt en Huldra 12 i palisander for den nette sum av kr 1.800,- på QXL. Død FM, men vi får se om det ikke bare er en bagatell.
Kan jo alltids sende den til Teletor. :)
 

hornsound

Medlem
Ble medlem
05.06.2012
Innlegg
21
Antall liker
2
Hvordan finner man ut om en huldra 12 er 60watt eller 32watt? Noen som har peiling? Mvh
 

hornsound

Medlem
Ble medlem
05.06.2012
Innlegg
21
Antall liker
2
Jeg har en Huldra 12 i den sortlakkerte utgaven. Problemet er at nå er der ett par stykker som absolutt ønsker å kjøpe den og som vanlig så er jo ingen villig til å betale det jeg mener er verdien.
Jeg har vært kjempefornøyd med min Huldra og mener at det er ett av mine bedre kjøp. Lurer også på om det ikke er mulig å koble til en slik Dab-adapter slik at den kan leve videre etter at FM sendingene forsvinner.
På forhånd takk for svar.
Mvh Hornsound
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn