Tandberg Huldra 10 og jordet kurs..

Motorsaga

Fersking
Ble medlem
25.03.2024
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
OSLO
Hei godtfolk,

Er ny i vintagegamet her, og har nettopp handlet meg ett oppsett med Tandberg Huldra 10, Thorens 160 og B&O Beovox høytallere. Dette låter fint, men følger meg egentlig ikke helt trygg på at jeg faktisk kan bruke dette anlegget her hjemme. Jeg har lest meg litt opp på dette med å blande jordet og ujordet utstyr, og potensielle farer ved jordfeil osv. Kåken min har relativt nytt elanlegg, og kun jordede kurser. Tandbergen er ujordet, men må da kobles til jordet kurs. Thorens er også ujordet, men har "europlugg" så antar den trygt kan brukes på jordet kurs. Anlegget står i stuen, og der er det selvsagt mange jordede apparater i nærheten.

Er det da sånn at jeg ikke kan bruke ujordet utstyr her? Dvs jeg må kjøpe meg en annen reciever som er jordet?

På forhånd takk for hjelp!
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Er ikke Tandbergern merket som dobbeltisolert med ujordet støpsel da?

Edit:
Det er den ikke, men med den lampettledningen den har som strømkabel, så er det vel neppe en jordledning å tilkoble i støpselet.
 

Motorsaga

Fersking
Ble medlem
25.03.2024
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
OSLO
Er ikke Tandbergern merket som dobbeltisolert med ujordet støpsel da?

Edit:
Det er den ikke, men med den lampettledningen den har som strømkabel, så er det vel neppe en jordledning å tilkoble i støpselet.
Nei, den har ikke den merkingen, så da er jeg redd det er skummelt...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det litt lengre svaret er at det går helt fint, men - ja ev viss «risiko» kan det være.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har du ett litt lengre og mer komplisert svar på det, sånn for nattesøvnens skyld? :)
Hvis du er veldig uheldig, kan det hende du får brum i lyden. Hvis det skjer, har du et lite puslespill foran deg.

Men helsefarlig er det ikke.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
Hei Motorsaga!
Du skriver att du har "relativt nytt elanlegg, og kun jordede kurser". Då har du väl jordfelsbrytare och då är det ingen fara.

images.jpg
 
Topp Bunn