Tandberg Huldra 10 - AUX problem

Thorvald

Fersking
Ble medlem
19.08.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei! Prøver å få liv i en Huldra 10 som ikke har vært i bruk på et års tid, og den funker som den skal bortsett fra at når jeg bruker Aux-inngangen får jeg bare lyd på den ene kanalen. Hvis jeg lirker på knappen en stund kommer det av og til lyd i begge, før den forsvinner igjen. Har prøvd å bruke kontaktrens inni knappen, men det hjalp ikke nevneverdig. Noen som har noen anelse hva dette kan skyldes?
 

Thorvald

Fersking
Ble medlem
19.08.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Med inngangsvelgeren, mener du selve brytermekanismen altså? Oppdaget nå at samme problem oppstår hvis jeg bruker phono-inngangen.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Bryterne på disse kan være et problem, spesielt hvis den har stått lenge så de har fått oksidert mye.
Det eneste som nytter da, foruten å demontere de og rengjøre de, (som er en stor operasjon),
er flere runder med rensespray og masse masse masse trykking inn/ut på de.

Jeg bruker stille opp radioen med fronten ned og spraye inn i bakkant av bryterne slik at det renner forover inne i den,
og eventuelle overskytende renseveske da drypper ut foran.
Slik unngår du å fylle radioen med renseveske som gjerne fester seg i støv og slikt.
1660932748897.png


Holder du så inne en av de andre trykknappene f.eks. FM knappen,
så frigjør du låsemekanikken som låser knappene inne.
Dermed kan du trykke inn og ut knapper uten at de går i lås hver gang.

Kan være greit å ta alle knappene når du holder på slik, også de under vippelokket.
Lykke til 😋
 

Thorvald

Fersking
Ble medlem
19.08.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for tipset! Prøvde dette nå, men virket ikke som om det hadde noe effekt. Noen andre tanker om hva problemet kan være, eller noen tips om reparatører i Oslo-området? Er fattig student, så helst så billig som mulig:)
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Takk for tipset! Prøvde dette nå, men virket ikke som om det hadde noe effekt. Noen andre tanker om hva problemet kan være, eller noen tips om reparatører i Oslo-området? Er fattig student, så helst så billig som mulig:)
Det kan muligens være et delvis brudd eller dårlig kontakt mellem et sted ved inngangsvelgerne (tastene) og videre ut i forforsterkeren. Man kan her følge felles signalvei fra inngangsvelgere og videre ut i forforsterkeren og måle ohmsk om der er forbindelse. Håper dette kan være til hjelp.
 
Topp Bunn