Tandberg 1200x Serien spolebåndsp.

L

Lars.N

Gjest
Noe bra låt i den da ? Bra den funker da :) det gjorde vel ikke den philips saken .

Mvh

Lars
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
laban skrev:
Noe bra låt i den da ? Bra den funker da :) det gjorde vel ikke den philips saken .

Mvh

Lars
Kasta 1 alt, philips dingsen står til pynt, den får jeg ikke liv i. Kastes vel etterhvert den også.
Ikke min det her, kunne få den for prisen han ga selvsagt men.

Spiller og alt fungerer. En rens er nok på sin plass uansett, både av hoder og alt annet bevegelig.
Har endel bånd men såder lydkvalitet på, tror jeg. Kan jo være en kombinasjon av Tandbergen og såder innspillinger, ikke vet jeg.

/jan
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har også en slik i samlingen. Viktig å rense skyvekontaktene som sitter midt på i front. Disse har glidere som går direkte ned på printet utrolig nok. Overgangsmotstand er normalt problem her og reduserer lydkvaliteten beydelig. Ellers er den innebygde forsterkeren på 2x10w og i de fleste tilfeller er de innebyggede høyttalerne sprengt. Philipsen din, er det en 4407???

Ta vare på denne, nyjustert spiller den supert, dog ikke noe high end, det er desverre kombinert lydhode for av og innspilling. Og der er en 8 talls gummirem som ofte er slitt, enkel å skifte da den ligger rett under lokket.

Samleren
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Samleren skrev:
Jeg har også en slik i samlingen. Viktig å rense skyvekontaktene som sitter midt på i front. Disse har glidere som går direkte ned på printet utrolig nok. Overgangsmotstand er normalt problem her og reduserer lydkvaliteten beydelig. Ellers er den innebygde forsterkeren på 2x10w og i de fleste tilfeller er de innebyggede høyttalerne sprengt. Philipsen din, er det en 4407???

Ta vare på denne, nyjustert spiller den supert, dog ikke noe high end, det er desverre kombinert lydhode for av og innspilling. Og der er en 8 talls gummirem som ofte er slitt, enkel å skifte da den ligger rett under lokket.

Samleren
Lovte at jeg skulle ta en titt på'n og rense evt se om det var noe som burde eller måtte skiftes. Han fikk den som sagt for ett hundrelapper og det kan da ikke være så galt :) Gi den en sjanse før jeg takker nei til den.
Takk for tips, settes pris på.


Philipsen er en N4414. Noe å ha tror du ? Er såpass hel og fin at jeg har ikke hatt hjerte til å slenge den på fyllinga.
http://www.radiomuseum.org/r/philips_n4414_n_4414.html

/jan
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Den Philipsen mener jeg er relestyrt, kan være litt trøbbel med logikkretsene. Den er vel fra ca. 1974 tenker jeg.

Ikke noen high end denne heller, men bør reddes. Tandbergen er eldre ca 1968, men er bedre.

Samleren
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Samleren skrev:
Den Philipsen mener jeg er relestyrt, kan være litt trøbbel med logikkretsene. Den er vel fra ca. 1974 tenker jeg.

Ikke noen high end denne heller, men bør reddes. Tandbergen er eldre ca 1968, men er bedre.

Samleren
Da lar jeg Philips stå så lenge. Har ikke mest greie på elektronikk og feilsøking men skal ta en titt en dag, ogknipse bilder. Finns jo mange bra mennesker her som kan og vet. Og deler med seg :)

Tandbergen, siden den lever så skal jeg gi den sjanse. Får man den til å spille akseptabelt blir den.

Takk igjen for hjelpen så langt.

/jan
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Tandberg-en er nok verdt å gi en sjanse. 1200X er etter min mening en av de beste Tandberg-spillerne av 60-tallsgenerasjonen. Skyvekontaktene er et problem, og den eneste måten jeg har klart å få de til å virke helt 100% på er å ta ut hele kretskortet av spilleren, demontere bryteren og pusse kontaktflatene med fint pussepapir (nr. 800 eller 1000). Bruk deretter en bommulspinne med rødsprit for å fjerne alle rester etter pussejobben, sett sammen bryteren igjen og spray den med kontaktspray. Det er litt arbeid, men ikke så vanskelig som det kan høres ut som. Om du bruker spilleren litt fra tid til annen burde dette holde lenge. Denne fremganssmåten er forøvrig også aktuell for modell 12.
En liten oljedråpe i hvert av lagrene (motor, svinghjul og mellomhjul, eventuelt også andre bevegelige deler etter behov) skader heller ikke, men pass på med lageret i mellomhjulet, for det går såpass fort rundt at "overskuddsolje" kan bli slengt bort på de andre drivhjulene og gjøre at spilleren ikke klarer å holde jevn hastighet. Det er selvfølgelig også viktig at det ikke er oljerester på den delen av svinghjulsakselen (capstan) som er i kontakt med båndet. Eventuelt søl kan vaskes av med rødsprit eller tilsvarende.

IKKE bruk sprit eller andre løsemidler på gummideler, og IKKE noen smøremidler på filtputene (clutchene) på spoletallerknene. Om en av filtputene har løsnet kan den festes igjen med kontaktlim, men sørg for at den blir skikkelig sentrert.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Da har jeg ett prosjekt ser det ut for :)
Se på det utover, og ikke minst følge anbefalingene fra dere som kan og vet litt om de har gamle "perlene"

Takk igjen samleren og Lars :)

/jan
 
Topp Bunn