Diverse Taleopptak på NRK

hvego

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
803
Er kvaliteten dårlig?

Jeg lytter sjelden til tale på radio på de gode anleggene, men nå sitter jeg med kaffekoppen min og lytter til radioprogrammer på hovedanlegget, og det er ganske rar lyd:

Nyhetene: Her er kvinnestemmen litt papp-aktig og jeg kan høre litt av rommet rundt henne. Det låter som om det er en digital kompresjon der, litt som MP3 fra en stund tilbake.

Språksnakk: Her er det flere stemmer i studio. Den ene herrestemmen brummer litt i mellomtonen. Alle tre programledere har temmelig skarpe konsonanter og alle har poppelyder fra mikrofonen fra pust/luft inn i mikrofonen.

Helgemorgen: Den mannlige programlederens stemme brummer i de dypere frekvensene og det kommer brum også fra mekaniske lyder i studio, som når noen flytter litt på seg. Kvinnestemmen låter litt skarpt i konsonanter.

Er det noen som vet noe om dette? Har det alltid vært slik? Kan det hende at NRK sparer penger ved å fjerne lydteknikere fra lønningslister og lempe jobben over på noen som egentlig ikke kan skru lyd? Gjøres det noen tekniske valg som f.eks kompresjon med en eller annen hensikt? Bruker de EQ-kurve som er tilpasset at folk lytter i bilen og i andre støyende omgivelser?

Finnes noen lydteknikere her på HFS som kan belyse dette, eller er det andre som har erfart noe rundt dette?

Hvego

hvego

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
803
Jeg har nå "flykta" fra direktesending over i NRKs arkiv og endt opp med en herlig programserie om Vazelina Bilopphøggers. Her er faktisk lydkvaliteten på programlederstemmen betydelig bedre.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.649
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Tror Røde NT-1 er mye brukt. Det er neppe mikrofonene som er årsaken.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.206
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
NRK pleide tidligere å utmerke seg med god lyd på tale. Neumann K84 var lenge standard bordmikrofon der. De har en stolt historie med Neumann og utviklingen av 48V fantom.
Nå har ikke jeg fulgt med, men deler inntrykket av den reduserte kvaliteten på stemmer. Nyhetssendingene som går parallelt på TV og radio kan gi hint om hva slags mikrofoner som brukes nå.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.733
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
3
Til tider så er kvaliteten litt dårlig, ja. Har for eksempel irritert veldig meg lenge over hvor dårlig lyden er av Kristin Winsents stemme, sist nå i programmet "Winsents". Det virker som om opptakene er gjort inni en boks fylt av dempemateriale, med elendig dynamikk og masse overstyring. Synd, for dette er kvalitetsradio med en virkelig kunnskapsrik dame.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
4.007
Historisk sett har NRK alltid hatt høy teknisk kvalitet også på lyd. De har (hadde ?) en toårig utdanning som programingeniør på lyd. Denne var laget med BBC sin tilsvarende som mønster. Som det meste annet i NRK - BBC var forbildet. Kjenner en ringrev som tok den utdannelsen og jobba i NRK og senere Teveto.

Også det tekniske utstyret var top notch alt av mikrofoner, miksere, opptakere etc. Nagra, Revox, AKG, Neuman, Sennheiser, Meyer you name it.
NRK specca Kongsberg/Tore Seem mikserne er jo legendariske. De blei også bygget til Danmarks Radio og Sveriges ditto. Svein Erik Børja var nestoren innen lyd på huset.

Og de lagde god lyd - de klassiske opptakene de gjorde er i verdensklasse. Men opptak av rock hadde de ikke peil på, lyden på Ragnarockfilmen er jo katastrofalt elendig, sammenlign med den samtidige Woodstock ! De brukte mange år på å lære seg dette. Det gjorde jo ikke saken bedre at diktatoren og blekkspruten Egil Mohn Iversen, som var musikksjef i mange år , var motstander av pop og rock. Han ville sågar legge ned spilleforbud mot Rolling Stones !

Jeg har en mistanke om at kvalitetstankegangen også på lyd er nedprioritert. Tidligere når man intervjuet folk bestod teamet av tre mann, intervjuer kameramann og lydmannen med sin Nagra og lukkede hodetelefoner ! Nå har jo den tekniske utviklingen gått videre , men at radiolyd har gått med i dragsuget forundrer meg ikke. Skal unnlate å ta opp DAB.....

De hadde faktisk hørespill som ble tatt opp i kunsthodestereo på 70-tallet , man måtte selvfølgelig benytte hodetelefoner, det var sjokkerende effektfult.

Morrofakta: Disse svære studiomikserne til Kongsberg hadde en modifikasjon for Danmark, de ble levert med holder for ølflasker.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2025
Antall liker
2.286
Sted
Halden
Veldig vanlig med opptak "på plass" i radio, dvs at man gjennomfører opptakene utenfor studio. Da tar reporter/programskaper med seg en field-recorder.

Lydkvalitet, akustikk, osv vil selvsagt reflektere hvor man er. Det er blitt vanlig å ikke ha med seg egen lydmann på slike produksjoner.
Når det gjelder studioproduksjoner vil dette også variere, siden mange ikke har mikrofondisiplin dersom enheten er fast i forhold til den som snakker. Om vedkommende dreier mye på hodet eller beveger seg fra og til mikrofonen må den som ratter ofte ta med mer av "rommet" enn ønskelig.
Man kan sette mygger på folk, selvsagt, men besparelser gjør at man forsøker å gjøre opptak så enkelt som mulig og forsøker å unngå mange. (På 1990-tallet ville NRK sendt ut en kameramann, en lydmann og en reporter for å gjøre et intervju, nå gjøres dette av en reporter, på en iPhone.)
NRK har egne app'er de sender ut til en de skal intervjue hjemme, fra studio, disse brukes for å sette lydnivåer og sikre tilstrekkelig oppløsning, og da får du et lettelsens sukk fra teknikeren du har vært i kontakt med om denne får beskjed om at du har en god mikrofon du kan koble til.

Ellers har du nå programmer der ett intervjuobjekt kan ha brukt airpods, ett annet mikrofonen i smarttelefonen eller datamaskinen, andre en frittstående mikrofon, osv.

Jeg har vært rådgiver for virksomheter og organisasjoner som hadde elendig lydkvalitet på distansintervjuer -- merkelig hvor lite gjennomtenkt det ofte er. (Sitte med et vindu bak seg, slik at du blir en mørk silhuett, mens telefonen plukker opp romklang fra betongveggene).

Smallrig har nå en bitteliten trådløs mygg som har forskjellige EQ-settinger, utviklet av en musiker, denne kommer nok til å sette fart på Röde og andre.

Å klage på dagens lydkvalitet i NRK, sammenlignet med gamle dager, blir litt som å undres over hvorfor bunader sys i Kina. NRK har ikke råd til gamle dagers gjennomføring.

Smallrig S70:

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.126
Torget vurderinger
2
Tror mye av overdubs i dag utøres av sjonalistene selv . Med dertli resultat. Ser på TV med projektor og Magnapan høtalere . Lett å høre hvor mye det slurves med lyd fra NRK ansatte. Er vel ett resultat av at ingen skal koste noe:(

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
522
Sted
Jar
Ikke bare teknikken som er blitt dårligere, dessverre. Før hadde de nok stemmeprøver før man fikk jobb. Vakre, behagelige stemmer og godt språk. Nå er det mye rølp og fæle stemmer hos de ansatte. Hører man en vakker stemme og godt språk på radio, er det større sjanse for at det er et intervjuobjekt enn en ansatt😉

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.416
Torget vurderinger
2
Radio og lyd er dessverre ikke hva det var, lyden på musikken var bedre før syntes jeg når de spilte fra fysiske medier i større omfang enn i dag hvor det meste kommer fra en harddisk.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.649
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
IMG_0343.jpeg

Her er de som ihvertfall benyttes i Dagsnytt studio

Caron

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2014
Antall liker
515
Sted
Svelvik, Vestfold
Ikke bare teknikken som er blitt dårligere, dessverre. Før hadde de nok stemmeprøver før man fikk jobb. Vakre, behagelige stemmer og godt språk. Nå er det mye rølp og fæle stemmer hos de ansatte. Hører man en vakker stemme og godt språk på radio, er det større sjanse for at det er et intervjuobjekt enn en ansatt😉
Og i den stemmeprøven inngikk nok også visse krav til diksjon og artikulasjon, noe vel de fleste mediehus av i dag neppe aner hva er en gang...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.791
Sted
Sølvbyen
Nå sendes vel alt digitalt, så kan det ha noe med benyttet eller tilgjengelig båndbredde eller lignende å gjøre?

Topp Bunn