Take it ICEy

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato
T

theStig

Gjest
Gode produkter, ingen tvil om det. Selv mener jeg at det klinger litt lite ut i forhold til rør og transistor. Men det er utrolig mye kraft for en billig penge.
Det er FOR rent og tight mener du? For lite grums? ;D
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Er det ikke digital input på ICEPower modulene?
Hadde jo vært kjekt å ikke være innom det analoge domene før man absolutt må. Spesielt for de av oss som tør å bruke digitale filtere..
 
T

theStig

Gjest
Det er ikke digitale innganger på de, og det er litt synd. Kanskje det er noe som kommer? Det skal jeg høre med B&O om faktisk.
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Det er vel ikke nødvendig med digital inngang på en effektforsterker som ikke er digital?...
Da må en jo putte inn A/D konvertere osv...
Og hvordan justere volum ?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Gode produkter, ingen tvil om det. Selv mener jeg at det klinger litt lite ut i forhold til rør og transistor. Men det er utrolig mye kraft for en billig penge.
Er enig med deg i dette.
Ift mine preferanser er det det eneste å henge knaggen på.
Litt lite utklinging og fylde/klang.
Tror dette er mer smak og behag enn riktig og galt. :)

Til prisen er det jo rått hva man får!
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Det er vel ikke nødvendig med digital inngang på en effektforsterker som ikke er digital?...
Da må en jo putte inn A/D konvertere osv...
Og hvordan justere volum ?
Er ikke ICE forsterkeren digital da?
Dette med volum kan jo bli litt tricky, det må vel nesten bli en volum input på forsterkermodulen da. Slik at man justerer volumet med en BCD kode f.eks.
Det hadde vært konge hvis de hadde lagd en slik modul som vi kunne kjøpt. www.hypex.nl har jo noen UcD moduler som ligner ICE, med det er analog input der også. Noen som har erfaringer med disse?
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Er på veldig tynn is her..
ICE Forsterkeren er vel kansje digital men slik jeg forstår det ikke på "vanlig måte".

Dersom en ICE modul skal motta et "vanlig" digitalt signal, må dette omformes, nesten på samme måte som et "vanlig" analogt signal.
Da vil jeg tro at mye av gevinsten med digitalinngang forsvinner.

Dette er kun hvis jeg har forstått dette riktig...

Det er sikkert andre her på forumet som kan forklare dette på en mye bedre..
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Er ikke ICE forsterkeren digital da?
Dette med volum kan jo bli litt tricky, det må vel nesten bli en volum input på forsterkermodulen da. Slik at man justerer volumet med en BCD kode f.eks.
Det hadde vært konge hvis de hadde lagd en slik modul som vi kunne kjøpt. www.hypex.nl har jo noen UcD moduler som ligner ICE, med det er analog input der også. Noen som har erfaringer med disse?
Volum kan jo greit ordnast med ein digital forforsterker som til dømes Meridian puslar litt med. Treng absolutt ikkje bli så dyrt det. Spørsmålet er bare om det er mogleg å ta inn eit digitalt signal til klasse D forsterkare? Trudde vel signalet som skal inn i modulet måtte vær analogt og at ein dermed måtte ha ein dac i eller rett før modulet, men nå bare tippar eg, er vel andre her inne som kan dette i detalj. Same produsent som nemnt over har også aktive høgtalere med digitale inngangar, men om dette er signal som går direkte til ein klasse D forsterkar veit eg ingenting om.
 

Spiff

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
5
Antall liker
0
Er disse Embla'ene noe å satse på for en "nybegynner" innen hifi? Har hatt en integrert forsterker nå en stund og vurderer å gå over til for- og effektforsterkerkombinasjonen, og med studentvennlige priser utmerker ICEpower seg som svært aktuelt... men vil det funke i et budsjettanlegg, eller kreves det highendkomponenter og elektroingeniørutdannelse for å få det til å høres bra ut?
Har lest litt uoffisielle tester og anmeldelser og det virker som lyd og klangkarakter passer fint med slik jeg foretrekker det, men dessverre finnes det ingen emblaforhandlere i nærheten av meg, slik at det ikke er mulig å få ordnet med en demo sånn i første omgang iallefall... så er det noen som har hørt dem og vil anbefale dem til rock og en anelse jazz?

Og: er det bare å koble dem til en hvilken som helst vanlig forforsterker, eller krever de spesielle hensyn til impedans osv?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Flytter denne tråden jeg!

Meget fine bilder.... :D
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Er på veldig tynn is her..
ICE Forsterkeren er vel kansje digital men slik jeg forstår det ikke på "vanlig måte".

Dersom en ICE modul skal motta et "vanlig" digitalt signal, må dette omformes, nesten på samme måte som et "vanlig" analogt signal.
Da vil jeg tro at mye av gevinsten med digitalinngang forsvinner.

Dette er kun hvis jeg har forstått dette riktig...

Det er sikkert andre her på forumet som kan forklare dette på en mye bedre..
ICE er klasse D, som ikke har noe med digitalt å gjøre.

EDIT: t.o.m. Tact/Lyndorf er ikke full digitale, pga utgangene til høyttalerene, men de bruker switching power ting. (PWM eller noe slikt..).
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
ICE er klasse D, som ikke har noe med digitalt å gjøre.

EDIT: t.o.m. Tact/Lyndorf er ikke full digitale, pga utgangene til høyttalerene, men de bruker switching power ting. (PWM eller noe slikt..).
Fra Embla`s reklametekst:

Adela is a digital amplifier. Both the amplifier-section and the power-supply operate in the digital domain.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Tact har effekttrinn som er så digitale som det er mulig å få dem. De er DA-konvertere med "litt" høyere utgangseffekt enn den konvensjonelle typen.

OM det er bedre enn analoge forsterkere er en annen sak. Det ligger en artikkel på ICEPower sine sider som konkluderer med at digitale forsterkere har noen problemer som vanskelig lar seg løse.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Det mest digitale man kan få til vil kun være digitalt frem til området rundt effekttransistorene. Her må man betrakte signalet analogt og tilbakekoble basert på analoge faktorer selv om man digitaliserer motkoblingen før man summerer signalet.

I ICE, UcD, Nu Force, Zap og de aller fleste andre er signalet aldri digitalt.
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Spennede at det er så mye lovord om ICE. Men er det ikke samme modul i disse monoblokkene som den som sitter i Jeff Rowland 102? I så fall, er det noen som har peiling på hva de to produsentene egentlig gjør forskjellig?

http://www.furiousdogs.com/content/view/269/89/

Der er det bilde av innmaten til JR, synes det ser relativt likt ut..

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Det er den samme 200ASC-modulen ja. JR har et inngangstrinn på den, og hvis du ser nøye på spec ser du at de har ulik inngangsimpedans (og kanskje ulik forsterkning?). JR-boksen er jo såååå lekker da!
 
Topp Bunn