Tagliatelle - båndhøyttaler

ørenslyd

Fersking
Ble medlem
13.05.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg blåser liv i et gammelt prosjekt med å bygge Tagliatelle. Danske High Fidelity beskrev dette på 90-tallet. Dette er en oppfølger til LaFolia fra 80-tallet. Jeg laget en stk prototype av Tagliatelle uten bånd for mange år siden og skal nå i gang med å lage bånd for montering. Jeg har det meste som skal til, men klarer ikke å finne frem den originale beskrivelsen.

- Er det noen som har tegninger til Tagliatelle, eventuelt har original HF eller kopi liggende? Etter hva jeg forstår ble det hele beskrevet i 1995/1996.

- Hvis det er noen som har laget eller har planer om å bygge båndhøyttaler ville det være interessant å høre om erfaringer.

Magne
 

nittenfemtitre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
175
Antall liker
9
Sted
Os, Hordaland
ørenslyd skrev:
Jeg blåser liv i et gammelt prosjekt med å bygge Tagliatelle. Danske High Fidelity beskrev dette på 90-tallet. Dette er en oppfølger til LaFolia fra 80-tallet. Jeg laget en stk prototype av Tagliatelle uten bånd for mange år siden og skal nå i gang med å lage bånd for montering. Jeg har det meste som skal til, men klarer ikke å finne frem den originale beskrivelsen.

- Er det noen som har tegninger til Tagliatelle, eventuelt har original HF eller kopi liggende? Etter hva jeg forstår ble det hele beskrevet i 1995/1996.

- Hvis det er noen som har laget eller har planer om å bygge båndhøyttaler ville det være interessant å høre om erfaringer.

Magne
Hei Magne.

Jeg er ny bruker her av forum. Denne måtte jeg bare svare på.

High Fidelity hadde i tidligere tider veldig mange konstuksjoner innen hifi. Kjøpte på 80tallet magneter til LaFolia sammen med andre. Perforert stålplate ble også innkjøpt.
Entusiasmen var større en tiden rakk til. Satt på alle blader for en tid tilbake fra tidlig 70tallet og frem til 2000. Desverre er disse borte i dag.

Skal sjekke litt nærmere jeg og. Tagliatelle var spennende. Fikk bare ikke tid den gang heller.
Finnes en svenske som lager diskanter med bånd ala BKS.

Hold meg gjerne posted.

Hilsen Harald
 

nittenfemtitre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
175
Antall liker
9
Sted
Os, Hordaland
Hei Dere.

Fant på AVforum dette innlegget posted 25 juli 2005, forum DIY:

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i/ finne La Folia artikelen fra High Fidelity, januar 1987?? Tenkte jeg skulle bygge ett på Egevang Rib 2 etter oppskrift fra High Fidelity. Og hvis noen har noen har forslag til hvor jeg kan få tak i tynn aluminiumsfolie (0,009mm) er jeg taknemmelig. Hvis noen har hørt disse eller tilsvarende er det fint med litt info.
Sist endret av skjalg : 24th July 2005 kl 10:40.

Skrevet av Snickers-is
Om du er interessert skal jeg ha artikkelserien...

Om du er interessert skal jeg ha artikkelserien "Tagliatelle" liggende.

Kanskje dette kan hjelpe!
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bygde ett sett velfungerende "La Folia" på 80 tallet. Ga de bort til en Raven8 her på HFS for ei flaske vin jeg aldri fikk....

En lærerik byggeprosess, velspillende høyttalere og en Doxa 60 dual mono som holdt på å brenne opp, husker jeg...
Veldig tung last, ja!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
En modifikasjon av tagliatelle var å erstatte mylarfilmen med WHS-bånd. Jeg kan kanskje ha de bladene liggende et sted, men jeg reker ikke å finne dem fram før ferien.

mvh
KJ
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
ørenslyd skrev:
Jeg blåser liv i et gammelt prosjekt med å bygge Tagliatelle. Danske High Fidelity beskrev dette på 90-tallet. Dette er en oppfølger til LaFolia fra 80-tallet. Jeg laget en stk prototype av Tagliatelle uten bånd for mange år siden og skal nå i gang med å lage bånd for montering. Jeg har det meste som skal til, men klarer ikke å finne frem den originale beskrivelsen.

- Er det noen som har tegninger til Tagliatelle, eventuelt har original HF eller kopi liggende? Etter hva jeg forstår ble det hele beskrevet i 1995/1996.

- Hvis det er noen som har laget eller har planer om å bygge båndhøyttaler ville det være interessant å høre om erfaringer.

Magne
Jeg har alle beskrivelser av Tagliatelle, har komplett HF fra 94 til 2000. Jeg kan skanne dem å sende på epost til deg. Artiklene spenner over 5 nummer, og beskriver både høyttaleren og et aktivt filter. Si fra om du er interessert i dette.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Tror nok jeg har det High Fidelity bladet om båndhøyttalere liggende i kjelleren ;) mvh Guit
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Hei jeg er i alle fall veldig intressert, Christopherkise(at)gmail.com Bytt ut (at) med @

[/quote]


Jeg har alle beskrivelser av Tagliatelle, har komplett HF fra 94 til 2000. Jeg kan skanne dem å sende på epost til deg. Artiklene spenner over 5 nummer, og beskriver både høyttaleren og et aktivt filter. Si fra om du er interessert i dette.
[/quote]
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
kise skrev:
Hei jeg er i alle fall veldig intressert, Christopherkise(at)gmail.com Bytt ut (at) med @



Kan ordne det, så kan andre interesserte få dem tilsendt fra deg. Tar litt tid, det er mange sider. Gi meg en dag eller 2 så har du dem tenker jeg. Bare hyggelig å kunne hjelpe.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Da er 17 sider om høytt. og filter sendt kise. Interesserte bes å spørre ham om videresending.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Da har jeg motatt alt så hvis noen vil ha så send meg en pm med mail adresse
 
Topp Bunn