Tagging... Hva i helv"%"¤#?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Hvorfor i all verden insisterer noen av albumene mine på å være feil tagget samme søren?

F. eks har jeg et album av Charles Mingus - Mingus Ah Um, som jeg har sjekket at er riktig
tagget med programmet Tagscanner. Allikevel kommer albumet opp i mitt Sonos-system som
av artisten Mingus Ah Um og albumtittel Mingus Ah Um. What to do?

Samme sak med Big Bang, hvor noen av albumene kommer opp som av artisten Big Bang (med mellomrom), mens andre kommer opp som Bigbang (uten mellomrom). Igjen har jeg her sjekket via Tagscanner at de skal være tagget konsistent. Pokker... Filene ligger i FLAC, og avspilles via Sonos.

Håper noen vet, og kan hjelpe =)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Jeg hadde samme problemet på noen av mine album, måtte bruke Tag&Rename og fjerne alle Tag's
Tagget dem på nytt etter filnavn og da var alt i orden.

Bruker Squeezbox, så jeg tømte biblioteket og scannet alt på nytt.
Kjenner ikke Sonos, men kanskje du må tømme og tagge på nytt her også ???

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Ja Tag&Rename er tingen. Har nettopp brukt den til å sjekke de klassiske filene. Kjempebra program. Hvis ikke kan du bruke audio shell tag editor og høyreklikker fila, da ser du ganske sikkert årsaken til feilen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har dere sjekket on taggen 'Album Artist' er brukt i tillegg til taggene 'Album' og 'Artist', og om det er den første som vises?

M

marsboer

Gjest
Det er fire ting som vanligvis forårsaker dette:

1. Du har tags som programmet forstår men tag-softwaren ikke viser, f.eks %albumartist%, %album artist%, %band%, %composer% osv. Mye software leser disse tagsene og dersom de er i konflikt med den ordentlige %artist% tagen så vil du ikke få det navnet du ønsker på riktig sted på en konsistent måte. Alt avhengig av programmets implementasjon og fortolkninger og graden av ikke-standardisering av tag-bruken i samlingen din.
Jeg anbefaler at du tar mp3tag (gratis) og sjekker extended tags (høyreklikk på sang i mp3tag). Da ser du alle tags som ikke vises i tillegg til de "vanlige"

2. Du har feil logikk eller skrivefeil i selve filnavnet. Mange programmer (f.eks Winamp) leser filbanen og filnavn og tolker dette etter beste evne for å fylle inn artistnavn, albumnavn osv.

3. Av en eller annen grunn, hovedsaklig grunnet en gammel bug i eldre versjoner av EAC, er mange FLAC filer taget med en ID3-tag. Dette er feil, de skal ha en egen FLAC-tag. Squeezecenter vil for eksempel ikke vise all informasjonen i tagsene om du har FLAC filer med ID3 tag i stedet for en ren FLAC-tag. Dette er veldig vanlig på nedlastede filer og hvis du har rippet mye av musikken med en gammel EAC-versjon uten et bestemt innstillingssett.
Med mp3tag er det lett å finne ut hvilken type tag du har på FLAC-filene dine. Har du feil type kopierer du bare innholdet i tagen ved å høyreklikke på filene, sletter den og limer den inn igjen slik at den nå opprettes med riktig tag-type. Dette kan gjøres for alle filene dine i en smell, men vær klar over at prosessen tar tid.

4. Programmet ditt har en egen database (media library) som ikke oppdateres med de riktige tagsene. Her har du helt sikkert en mulighet til å gjennomføre en slette og rescanne operasjon for å forsikre deg om at den er oppdatert.

Løsningen er i alle tilfeller enkel:
Du må ha full konsistens på tags, dvs sørge for at det ikke ligger noen tilleggstag som du ikke ser i vanlige tag-editorer på en enkel måte. Jeg anbefaler mp3tag for å rydde opp i dette siden du kan merke all musikken din, høyreklikke og se på extended tags og deretter slette alle tags som dukker opp i oversikten som du ikke vil ha. Gjort på under 30 sekunder for all musikken din.

I tillegg bør du sørge for at filbanen ikke bare er et tilfeldig system uten noen ordentlig logikk. Finn gjerne ut hvilken logikk programvaren du bruker og optimaliser filbanen for dette. Erfaringsmessig er dette en av de "beste" filbanestrukturen for at programmene ikke skal "lures"

Artist/Album (year)/tracknr - title

Moralen er imidlertid at det er viktig å være konsistent, sørge for at det ikke er igjen noen ustandardiserte "strøtags" (noe det så godt som alltid er om du har skaffet musikken fra andre kilder eller rippet med f.eks itunes som er totalt ubrukelig når det gjelder å følge tag-standarder som resten av verden bruker), og sørge for at musikken er tag'et med riktig tagtype for filformatet (kun et stort problem med ID3 tags på FLAC filer)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg la over en ekstern hardisk med apple lossless filer til min nye maskin og vips, så begynte iTunes og endre alt tilo.

noen hundre cd'er. Og vips må jeg legge inn alle cd'ene på nytt ettersom alle jævla artistnavn er forsvunnet og jeg hadde en kjempehaug med sanger som ikke hadde noen artist.

Hva gjør jeg, utenom og bli dritsur??

McLaren!

M

marsboer

Gjest
McLaren skrev:
Jeg la over en ekstern hardisk med apple lossless filer til min nye maskin og vips, så begynte iTunes og endre alt tilo.

noen hundre cd'er. Og vips må jeg legge inn alle cd'ene på nytt ettersom alle jævla artistnavn er forsvunnet og jeg hadde en kjempehaug med sanger som ikke hadde noen artist.

Hva gjør jeg, utenom og bli dritsur??

McLaren!
Jeg regner med at sangene hadde tags?

I såfall er det en smal sak å rename alle filene dine basert på tags med mp3tag. Den kan også legge filer i mapper o.l etter tags, f.eks %artist%\%album% (%year%)\%track% - %title% (hvor det som står mellom %-tegnene er navnet på tag'en)
Det er i grunn bare fantasien som setter grensen med mp3tag.

Men om itunes kun har denne infoen i sin egen database, eller tagsene er borte da har du et alvorlig problem.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
all informasjon var borte, utenom sangtittel. den var beholdt. Hardisk er nå formatert og alle album er påvei tilbake inn i lossless, og jeg låser meg til ett format og iTunes.

Med tiden kommer det sikkert løsninger som kan konvertere uten og fjerne tags eller andre medieavspillere som kan kode lossless utenom iTunes, om dette da ikke finnes allerede.

Gruer meg skikkelig til runden med og scanne inn cd covere og binde disse til albumene.

McLaren

M

marsboer

Gjest
McLaren skrev:
all informasjon var borte, utenom sangtittel. den var beholdt. Hardisk er nå formatert og alle album er påvei tilbake inn i lossless, og jeg låser meg til ett format og iTunes.

Med tiden kommer det sikkert løsninger som kan konvertere uten og fjerne tags eller andre medieavspillere som kan kode lossless utenom iTunes, om dette da ikke finnes allerede.

Gruer meg skikkelig til runden med og scanne inn cd covere og binde disse til albumene.

McLaren
Om ikke itunes er et krav så kan foobar2000 gjøre dette også, men ikke out-of-the box. Dvs at man må inn med plugins. I tillegg gjør vel både Winamp, MediaMonkey og Windows Media Player noe tilsvarende.
Alternativt er jo den beste løsningen å bruke et dedikert program for ripping og initiell tagging, et annet program for fullstendig manipulering av tags og et tredje program for musikkavspililng/bibliotek. Dette gir jo overlegen fart på prosessen med maksimal fleksibilitet, men jeg skjønner jo at dette er alt for tiltak å sette opp skikkelig for mannen i gata.
Så per i dag er jo itunes et greit program om alt dette ønskes i en pakke om man ikke bryr seg om kompromissene.

Topp Bunn