Mat, drikke og røyk Tacokrydder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg måtte dele denne med dere; den er super, jeg garanterer. Prøv den og du vil sende varme tanker til Vidar P hver fredag i uoverskuelig fremtid!

2 ts paprikapulver
    1 ts chilipulver (meksikansk)
    2-3 ts spisskummen
    1/4 ts salt
    1/2 ts pepper
    1/2 ts hvitløkspulver
    1/2 ts koriander
    1/2 ts cayennepepper
    1/2 ts løkpulver
    1/2 ts oregano

Tacokrydder på pose er noe svineri, skikkelig usunne greier full av herdet fett, salt og sukker. Styr unna.

Kjøp heller inn de ingrediensene jeg listet over, bland til 400-500g karbonadedeig, og du har et sunt måltid som også er lysår bedre på smak enn ferdigpulveret. Man strør over stekt karbonadedeig, heller vann i panna og lar det putre til passe konsistens. Det er ikke så farlig hvor mye vann man bruker, jo mer vann jo lengre må det putre.

Spisskummen er hovedingrediensen i tacokrydder. Må ikke forveksles med kummen/karve. Cayennepepper kan reduseres litt om du ikke vil ha det hot. Salt behøves nesten ikke i det hele tatt egentlig, så prøv deg frem til din smak.

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Lover dyrt og hellig at denne skal prøves!! Men hva i huleste granskauen er spisskummen for noe rart? Er det tørkede flaggermusvinger?

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    0
    Takk skal du ha, Vidar P, dette skal testes ut. Har du en like super salsa-oppskrift?

Mvh
    Sture

C

cruiser

Gjest
    Pleier å bruke lignende krydderier, men jeg styrer alltid unna løk og hvitløk i pulverform, ekte vare smaker myyyye bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cruiser; det er helt klart at man kan forsøke å bytte ut mot ferske ingredienser. Jeg har aldri prøvd; dette skal jo være krydder, men tviler ikke på at man kan risikere å få vel så bra resultat. Men min oppskrift er enkel, billig og sunn; og smaker helt ubeskrivelig mye bedre enn posekrydderet som følger med i taco-pakkene.

Sture; har ikke noe salsa ennå, men kanskje man finner noe om man googler? Det er mange som legger ut oppskrifter på hjemmelaget mat man aldri tenkte på å lage selv..

C

cruiser

Gjest
    Helt klart mye bedre enn pose og helt klart enkelt ved kjøp av ferdig malte produkter, vil man gjøre litt ekstra ut av det kan man male ingridiensene selv + bruke ferske grønnsaker

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lagde faktisk akkurat krydderet selv nå, det var slik jeg kom på tråden siden vi skulle ha taco i kveld. Har laget det sikkert 20 ganger de siste årene, kan love at det lukter godt på kjøkkenet her nå!

En annen fordel er jo at man får æren av god mat, og får innvilget et glass rødvin mens man "arbeider" med dette..

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    har lenge tenkt meg på å lage taco med eigen kryddermix, men ikkje somla meg til det. No skal det bli noko av, med fersk lauk og kvitlauk. Og sjølvsveitta salt ;)

Viss dette slår an så blir du Taco-Vidar frå no av ;)

Takk for tipset.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk Vidar. Dette må prøves. Har lenge tenkt jeg burde kutte mer ut av ferdigprodukter. Altfor mye salt i ferdige greier og annet svineri også som du nevner.

N

nb

Gjest
    Spisskumin kjøpes som frø og støtes i morter eller med annen egnet plump gjennstand. Smaker bedre enn støvet man får på glass. Det er standardreportoar på alle innvandrerforretninger siden det er et sentralt element i mye orientalsk mat. For de som ikke har tilgang til det, kjøp en pose neste gang dere er i byen, det holder en liten evighet siden det har kraftig smak og det ikke går så mye av det om gangen.

Ellers virker det som en fornuftig krydderblanding til kjøtt. Jeg mistenker at Hr. Doktoren mener koriander<i>frø</i> og ikke koriander<i>blader</i> uten at han presiser det, de er ikke substitutter for hverandre.

Jeg er helt enig med Hr. P i at Tacokrydder på pose er noe svineri, men jeg vil i parantes bemerke at også Taco er noe forbannet svineri. Jeg tenker da spesielt på skjellene. Det er kanskje det mest idiotiske formatet noen noensinne har funnet på å servere mat i. Bruk heller lefser, mye bedre og mye enklere å ha med å gjøre.

Og de tacoskjellene har ingen ting med Mexico å gjøre, det er en nordamerikansk oppfinnelse.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    .. Jeg mistenker at Hr. Doktoren mener koriander<i>frø</i> og ikke koriander<i>blader</i> uten at han presiser det, de er ikke substitutter for hverandre.
    Det står "Koriander" eller "Malt koriander" på glassene, jeg antar at det er frø, det ser slik ut på grovheten, og det er bilde av frø på forsiden av Santa Maria sin iallefall.

http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=1&id=26

EDIT; hos BlackBoy fant jeg info om at det tydeligvis er frø når det kalles bare koriander;

http://www.blackboy.no/index.php?valg=produkt&undervalg=produkt&id=407

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det står "Koriander" eller "Malt koriander" på glassene, jeg antar at det er frø, det ser slik ut på grovheten, og det er bilde av frø på forsiden av Santa Maria sin iallefall.
    Da er det frø. Det er veldig ulik smak på bladene og frøene, det var egentlig hele poenget mitt, det hadde ikke blitt så mye futt av 1/2 ts blader;) Vil dog anbefale deg å kjøpe hele frø neste gang og støte de selv, det er som sagt standardreportoar på innvandrerbutikker om ikke den lokale dagligvareforretningen din har det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Her må det vel bemerkes at også friske korianderblader har en viktig plass i mekskansk mat. Det er absolutt passende å drysse en neve korianderblader over det ferdige måltidet.

N

nb

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Her må det vel bemerkes at også friske korianderblader har en viktig plass i mekskansk mat. Det er absolutt passende å drysse en neve korianderblader over det ferdige måltidet.
    Men taco med skjell er ikke meksikansk mat :p

Ellers enig, bruker alltid korianderblader på f.eks chilli con carne.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.021
    Bach_Man skrev:
    Essensielt til ceviche, for eksempel...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Pleier og støte koriander og cuminfrø i morteren sammen med hvitløk, chili og det som måtte falle meg inn. Som en variasjon bruker jeg noen ganger kyllingkjøttdeig som alternativ til karbonadedeig. Som kyllingkjøtt absorberer også kyllingkjøttdeig andre smaker lett. Tilsetter gjerne løk, paprika og bønner i tillegg og spiser dette i fullkornwraps/tortillas sammen med avocado, litt rømme og ost. Helt topp, og sykt mye bedre enn ferdig-tacom som bare er salt og ekkelt.

N

nb

Gjest
    MaHa skrev:
    Pleier og støte koriander og cuminfrø i morteren sammen med hvitløk, chili og det som måtte falle meg inn. Som en variasjon bruker jeg noen ganger kyllingkjøttdeig som alternativ til karbonadedeig. Som kyllingkjøtt absorberer også kyllingkjøttdeig andre smaker lett. Tilsetter gjerne løk, paprika og bønner i tillegg og spiser dette i fullkornwraps/tortillas sammen med avocado, litt rømme og ost. Helt topp, og sykt mye bedre enn ferdig-tacom som bare er salt og ekkelt.
    Du lager altså stort sett chili con carne

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Blir på en måte noe midt i mellom det og taco, hovedsmakene er nettopp de man finner i taco, og tortillas og papripa er vel variasjonsemnet her. Bruker chilifrø i morteren, ikke chilifrukt. Steker paprikaen hardt ned i pannen med løk før kjøttdeigen kommer i, deretter krydderbalnding, deretter bønner og litt vann. Dette er fortsatt en noe tørr miks i motsetning til con caene hvor man har i tomater på boks el som regel, og er ofte en mer "sausete" rett.

nb skrev:
    MaHa skrev:
    Du lager altså stort sett chili con carne

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    har gått til innkjøp av kryddertypene som beskrevet og ser frem mot en god tacokveld... Sannelig hadde Meny alle krydderblandingene på glass og dyrt var det heller ikke. Har puttet nesen nedi spisskummen og skjønner at dette er karakteristisk for taco... Dette blir spennende!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Haugenial skrev:
    har gått til innkjøp av kryddertypene som beskrevet og ser frem mot en god tacokveld... Sannelig hadde Meny alle krydderblandingene på glass og dyrt var det heller ikke. Har puttet nesen nedi spisskummen og skjønner at dette er karakteristisk for taco... Dette blir spennende!
    Blir spennende det der ja. Må få tilbakemelding!

Husk at du justerer "hot"-nivået med cayennepepper, og 1/2 ts blir det som man nok vil kalle "hot".

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Da var måltidet fortært og det smake supert. Mye rundere og finere smak med mange flere spennede smaksintrykk. Aldri mer posekrydder her i gården. Nå brukte jeg vanlig kjøttdeig, men kjempegodt var det. Kona er enig...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så hyggelig! Og så er det jo så trivelig å sitte ved kjøkkenbordet med et glass god rødvin å forberede herlighetene og blande til krydderiene selv også... ren kos det.

Karbonadedeig inneholder jo renere kjøtt og kun en brøkdel av fettet, så vi gi en litt annen smak. Har ikke prøvd kjøttdeig til dette jeg, men det går sikkert greit det også, når man får kokt ut vannet. Vil tippe at det kanskje da blir unødvendig å tilsette salt?

U

utgatt19288

Gjest
    Spennende Vidar - dette skal prøves nå fredag. Men siden Taco er barnemat skal jeg la gutta på hhv. 13 og 18 felle dommen. Du hører fra meg på lørdag :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Det med saltet har du helt rett i, Vidar P. Ett tips her er å kjøpe krydderne på innvandrerforretning, det er ett helt annet nivå på krydderne der enn det man får i norske kjedebutikker. En mer kresen kjøpegruppe, kan man vel si.

Nei, nå blir det jaggu taco-aften til fredag!

N

nb

Gjest
    MaHa skrev:
    Det med saltet har du helt rett i, Vidar P. Ett tips her er å kjøpe krydderne på innvandrerforretning, det er ett helt annet nivå på krydderne der enn det man får i norske kjedebutikker. En mer kresen kjøpegruppe, kan man vel si.

Krydder bør generelt kjøpes i sin opprinnelige form - frø er bedre enn malt, ferskt er bedre enn tørket. Og om tørket krydder ikke akkurat er ferskvare, så taper smaken seg etter hvert.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Det er jeg helt enig i, men for de som ikke gidder å morte sitt eget krydder hver gang, bør man velge sitt ferdigmalte med omhu. Faktisk er endel krydder mer smakfulle i tørket form, men de endrer noe smak, ja. Problemet med ferske ting er vel gjerne også at man ofte må kjøpe mye mer enn man trenger. Uansett, skal prøve å ikke bevege meg så mye til siden for temaet til Vidar P her. :)

nb skrev:
    MaHa skrev:

Krydder bør generelt kjøpes i sin opprinnelige form - frø er bedre enn malt, ferskt er bedre enn tørket. Og om tørket krydder ikke akkurat er ferskvare, så taper smaken seg etter hvert.

N

nb

Gjest
    MaHa skrev:
    Det er jeg helt enig i, men for de som ikke gidder å morte sitt eget krydder hver gang, bør man velge sitt ferdigmalte med omhu. Faktisk er endel krydder mer smakfulle i tørket form, men de endrer noe smak, ja. Problemet med ferske ting er vel gjerne også at man ofte må kjøpe mye mer enn man trenger. Uansett, skal prøve å ikke bevege meg så mye til siden for temaet til Vidar P her. :)
    Tema er jo selvkrydring kontra ferdikjøpt, så veldig OT er det vel neppe;)

Selvmortring tar ca fire sekunder, så det burde ikke være noe problem. Å kjøpe potter med ferskt krydder er litt lotteri, levetiden er etter min erfaring høyst variabel, men i alle fall om sommeren klarer jeg å holde liv i en basilikumplante ganske lenge i alle fall. En løsning til hverdagsbruk er å fryse krydderet, det mister selvsagt litt smak, men det kan kompenseres med økt mengde. Det er en nødløsning,men funker ok, og er uansett bedre enn å kaste 90% av planten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neida, dette er jo veldig interessant å lese. Får ny inspirasjon til hvordan ytterligere forbedre Vidar P's verdensberømte tacokrydder fra tørkede krydder til også å inneholde ferske ingredienser. Evt hele tørkede.

Slik jeg ser det så var jo tanken å si at det store spranget er å hoppe fra dette usmakelige arterietettende transfettklisset i poser til ekte, rene, velsmakende og sunne krydder. Som beskrevet i oppskriften. Deretter kan man jo helt sikkert forbedre den også.

Når man ser på den opprinnelige oppskriften (under); mon tro hva som er mest hensiktsmessig å bytte ut mot ferskere varianter? Spisskummen og koriander frø? Tørkede hvitløk? Andre forslag? Man kan jo gjøre en hel vitenskap av denne tacooppskriften... morsomt!

Vidar P skrev:
    2 ts paprikapulver
    1 ts chilipulver (meksikansk)
    2-3 ts spisskummen
    1/4 ts salt
    1/2 ts pepper
    1/2 ts hvitløkspulver
    1/2 ts koriander
    1/2 ts cayennepepper
    1/2 ts løkpulver
    1/2 ts oregano

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker nesten alltid spisskummin i frøform, og det samme med koriander. Det tar bittelitt tid å morte det skikkelig, men jeg lager like så godt en del av gangen, så har jeg flere ganger. Man kan jo med fordel også lage opp mye karbonadedeig av gangen også, så er det jo bare å tine opp og varme senere. For de som har tidsklemmer osv. Tørket hvitløk? Definitivt. Støter du noen fedd i morteren sammen med resten, er det topp. Ta i grovt havsalt mens du gjør dette, så får du hjelp av saltet til å bryte ned hvitløken slik at den tar til seg krydderne. Det blir ens egen taco-paste, dette. Løkpulver ville jeg også byttet ut med hakket løk, rett og slett.

N

nb

Gjest
    Personlig finner jeg hvitløkspulver på listen over verdens ondskap. Ferskvare (eller dvs hele tørkede) er veldig mye bedre der synest jeg, kanskje det mest kritiske punktet på listen din. Ditto med løkpulver vil jeg anta, her skal det imidlertid påpekes at jeg faktisk aldri har brukt løkpulver så vet ikke helt hva det er for noe;)

Pepper er også mye bedre å kverne når det trengs. En god pepperkvern holder i evigheter, selv sverger jeg til den klassiske varianten fra Peugeot, den går nå på tiende året eller deromkring og den har ikke sviktet meg ennå. Tydelig at de var tidligere ute med pålitelig mekanikk for salt- og pepperkverning enn for biler...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.582
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    ...
    Andre forslag?
    ...
    Det er fristende å foreslå variasjoner med tørkede einebær, og grønn pepper (i stedet for std. sort). Variasjoner i pepperfrukter vs. pepperfrø er også aktuelt, f.eks. og litt finhakket Habanero, Jalapeno og/eller Piri Piri (i stedet for pulver) Pepperfruktene foretrekker jeg ferske og «saftige», eller til nød på oljelake. EDIT: OBS Habanero kan veldig lett bli veldig dominerende, så smak til med forsiktighet.

mvh
    KJ

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    540
    Sted
    Bergen
    Jeg har krydret etter hva som er i huset. I likhet med trådstarter bruker jeg ikke ferdig tacokrydder, i nødstilfeller 1/3 pose men det blir aldri særlig godt med natriumglutamat og annet svineri. Ungene elsker taco så det er ikke akkurat sjelden dette kommer på bordet (fredagsmat)

Jeg bruker alltid spisskummen, malt koriander om jeg har (friske korianderblader gir et helt annet preg men hvorfor ikke)
    av og til hvitløk eller annen løk (gjerne sjarlottløk)
    litt ingefær (fersk men også pulver)
    urter fra hagen (koriander, oregano, etc)
    gurkemeie dersom en vil dra det litt østover i smak

egentlig alt etter tilgjengelighet og lyst

Litt raspet gulerot i kjøttdeigen gjør den saftig og drøier litt, gjerne sammen med soltørket tomat (gjerne lagt i olje men styr som vanlig unna landlord)

Lager stort sett mat fra grunnen her, og MSG er bannlyst.

Artig at det ikke bare er meg...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn