Ta vekk all fjæring og nagle fast??

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Tenker først på gyrodeck,bort med fjæringer og dempe evt resonanser ved å sette på spikes.... Står på en apollo vegghylle. Setter og på enten 400g Clamp,eller 760g har hatt best resultat med 400 g ,merkelig nok....
Så etter det blir resten vurdert fortløpende,er dette et blindspor?? Koster ikke stort å prøve da,uansett.... Bruke pengene på musikk og sånt heller:).

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg ville ikke røre et så gjennomført produkt. Tipper at Mitchell hadde gjort dette for lenge siden om det var lurt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det virker ikke spesielt lurt på meg. Spikes demper ikke resonanser. De flytter bare opphengsresonansen fra de lave 5 Hz du får med fjærene til et sted langt oppe i mellomtonen, kanskje ca 1000 Hz. Da kommer resonansen langt inn i det hørbare området, og det tror jeg ikke det kommer noe godt utav.

Gyrodec'en har normalt en ganske lett clamp. Når du setter på mye tyngre clamp, kan det tenkes at du "bånner" fjæringen på den. I så fall vet du allerede hvordan den høres ut med stivt oppheng.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Hei, har nettopp gjort tallerkenen på min DP-80 stum. Skrudde av fjærene og byttet ut korkmatta med kobbermatte. Har trodd at det var gulvet mitt som var for mykt, men med en totalt stum spiller forsvant alle problemene jeg har slitt med.

I tillegg ble attakket mye bedre, samt at dypbassen ble stram og nyansert. Kommer aldri til å vurdere en spiller med noen form for demping/fjæring etter dette.

Om det vil funke på din spiller er vel vanskelig å si. Det er vel bare å prøve? Passe på at det du gjør er reversibelt -iallefall til du faktisk har prøvd hvordan det fungerer.

Mvh

Jan Roger

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Alt kan repeteres!!! Eller forbedres, ble bra med tettpakka bommull/bandarsje mellom fjerbladene. Men gikk tilbake litt, og fjerna litt helt oppe i tårnene,Siden det ga et bassfattigere og dunkelt bilde. Men var plaget med ressonans under 20hz før,da hjalp det trikset. Men med jordkabel mellom arm,riaa,pre og ballangsert videre forsvant 90 prosent av sånne problem. Løsninga er altså god JORD!!!!!! ...men de hylsene over tårnene kommer ikke på igjen.nei trur æ må finne en eller annen måte og heve armen på ,er Orgin Live... Benz subber lett nedi,og vta er feil her no.

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Fyttet javel??? Lector cdp-7 er en cd spiller,den er satt på spikes i dag men enda ikke testet ut. Det er et orginalt alternativ levert av italienerne selv,så må prøves. Armbasen er i følge pedersens oppskrift,resten e ikke prøvd. Men blir vel senere,no ser gyrodecken ut som en cx (bil) fra 1985 med feil olje i demperene.....

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
eposhansen skrev:
Fyttet javel???
Du startet tråden i forumavdelingen "Hifi generelt", moderator flyttet den hit - til "Vinylavdelingen" hvor den vel hører best hjemme.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvorfor sitter du med en Gyrodeck når du ønsker deg en ufjæret platespiller.

Platespiller er finmekanikk og det må være noe alvorlig galt med spilleren hvis en fjæret platespiller blir bedre av å bygges om til ufjøret og naglet fast.

O

Oblivion

Gjest
Anonym skrev:

Platespiller er finmekanikk og det må være noe alvorlig galt med spilleren hvis en fjæret platespiller blir bedre av å bygges om til ufjøret og naglet fast.
Nei - fjæring etc. er KUN kompromisser..

Har selv en spiller med GyroDec deler som er 100% IKKE fjæret.
Den ble bygget på tidlig 80 tall og veier 250 kilo.
Arm er også 100% uten fjæring eller annen oppheng / demping (luft lager).

Har aldri funnet noen annen spiller som kommer i nærheten lydmessig eller med like lavt støynivå.

Det har fra dag én kun vært brukt tagential arm med godt over 100 gram beveglig masse fordi konseptet med 0 - zero fjæring og høy masse må være gjennomført.

Når jeg skrev KUN kompromisser er det fordi når en fjærner masse og introduserer vibrasjoner, resonanser og støy så er en nødt til å tune / voice konstruksjonen til et mest mulig homogent produkt, men med en mengde resulterende kompromisser i lydkvalitet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Er det Rega som er idealet når man forsøker å lage spillere uten fjæring?

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Neeeeeiiiiiiii ::)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
diyAudio skrev:

Har aldri funnet noen annen spiller som kommer i nærheten lydmessig eller med like lavt støynivå.

Det har fra dag én kun vært brukt tagential arm med godt over 100 gram beveglig masse fordi konseptet med 0 - zero fjæring og høy masse må være gjennomført.

Når jeg skrev KUN kompromisser er det fordi når en fjærner masse og introduserer vibrasjoner, resonanser og støy så er en nødt til å tune / voice konstruksjonen til et mest mulig homogent produkt, men med en mengde resulterende kompromisser i lydkvalitet.
Tror det var Sir Henry Royce, han i Rolls-Royce, som sa noe sånt som at "In the final analysis, all construction materials are rubber". Selv en støpejernsblokk har elastisitet og vil deformeres når den påvirkes av krefter. Maskinskruer virker i prinsippet som en fjær mellom skruehode og mutter som klemmer de to delene sammen. Drar du til mutteren, forlenger du "fjæren" og får den til å klemme litt hardere. Helt stivt finnes ikke.

Resonansfrekvensen i et system med masse og fjæring (uansett hvor stiv "fjær") er gitt av forholdet stivhet/masse, sånn at hvis du firedobler stivheten og firedobler massen, har du samme resonansfrekvens som før. For en vanlig høyttaler som står på alminnelige spikes havner den resonansfrekvensen gjerne rundt 300 - 500 Hz. Firedobler du massen på samme spikes eller fjærer, halverer du resonansfrekvensen.

Tviler ikke på at du har fått til et godt resultat, men virkemåten er at du gjør massen så stor at utslagene blir ganske små for de kreftene det er snakk om her, samtidig som du tuner/voicer systemet slik at den uunngåelige resonansen havner et sted hvor den gjør minst mulig skade. Med 250 kg spiller kunne du også latt den "flyte" på forholdsvis myke fjærer som en annen seismograf. Tilnærmingen tung/stiv er en mulighet, men det er litt mer med det enn bare å "nagle fast" spilleren til bordkanten.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
diyAudio skrev:
Anonym skrev:

Høres spennende ut den platespilleren, har du mulighet til å poste bilde her eller i egen tråd?

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
....vel,vel, alt må prøves hjemme før konklusjoner sluttes. er min erfaring med det meste....Tar bare tid, og ærlighet...om noe frustrerende ja,litt økonomi og fare for å gå i detaljer for tidlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
En litt morsom sidekommentar: så nettopp et opptak av en trommeslager som dæljet løs på settet sitt, inkl. en stor cymbal av tradisjonell type i en messinglegering. De som har sett/tatt på en slik vet at dette er en planke stiv messingskive som gir en krisp fin lyd når du slår på den.

Da opptaket ble vist med 1.000 frames/sekund i slowmotion så fikk du SE at denne STIVE messingskiva bøyde og bølget seg med mange centimeter når den ble slått på - og dette kunne du ikke se når opptaket ble spilt av i real time hastighet. Helt utrolig hvor stor nedbøyningen/bølgen ble.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.542
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
...
Da opptaket ble vist med 1.000 frames/sekund i slowmotion så fikk du SE at denne STIVE messingskiva bøyde og bølget seg med mange centimeter når den ble slått på - og dette kunne du ikke se når opptaket ble spilt av i real time hastighet. Helt utrolig hvor stor nedbøyningen/bølgen ble.
... når messingkaka ser ut som gele ...

Det var noe liknende på discovery for et års tid siden eller så med Lars Ulrich, trommesettet og et high-speed-kamera.

På en eller annen skala så kan det meste betraktes som flytende.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Regner med at de fleste har sett denne før, men her er det mange hundre tonn stål og betong som oppfører seg som gummi. Resonansfrekvensen for vridning var tilfeldigvis den samme som frekvensen av luftvirvler som dannet seg vekselvis over og under broen. Som å blåse på et strå holdt mellom tommelfingrene.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Er det Rega som er idealet når man forsøker å lage spillere uten fjæring?
Nei , det er VPI , og ønsker man det bedre INNEN fjørede spillere er AVID tingen.....

Avid vet hva de driver med , og med referanseprodukter fra Avid , sme , og feks dynavector , skremmer man lett fanden på flatmark hva dynamikk angår , selv MED fjører , og medaljens bakside , er selvsagt prisen..... har man råd så hvorfor ikke , det er noe av det beste som finnes -å kjøpe for penger . Hathørt gyrodeck spille som ei bøtte møkk , og så flott som bare det i annet oppsett , men så finnes det vel langt flere gyroer enn Avider blandt oss forumister , noe som selvsagt henger sammen med pris , tilgjenglighet , og mange andre ting......

men de dyrere avid med fjører , ( volvere og opp) er fantastiske bra spillere... diva i og II har jeg aldri hørt , og kan ikke uttale meg om-.

IKKE forske på rakketter er mitt råd , finn heller en spiller uten fjører om man tror det er veien , eller prøv ett annet merke , feks Avid.....

Espen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
ssm link meg gjerne,så jeg ser lyset igjen. trur eg liker ting uten fjører som skal justeres og svinge i riktig takt i minst 30sek etter feedback......huff. Men e åpen til forslag, om den så er laget av en delt amerikansk bakaksling eller en spiller til kroner fra hvor som helst!!!

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
VPI Classic er vel ganske bankers etter det jeg har hørt.

mvh

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.667
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmm, har Gyro Dec selv, og har fundert på f.eks. Gert Pedersens modifikasjoner, men alt de gjør, er
å forsøke å forandre en fjærende spiller, til en (nesten) ikke fjærende spiller, og det er ærlig talt bare tull.

Gyro'en skal settes pris på, for de egenskapene den har, basta.

Ønsker man en ikke fjærende spiller, kjøper man en Nottingham Analogue, vanskeligere er det ikke.

Vennlig hilsen

Morten

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Morten, takk for svar. trur du e inne på essensen av spørsmålet der....
Må skaffe en god udempet spiller for å finne ut hva som passer,så e det og sammenligne opp mot hverandre. Enkelt å greit!!!

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
...ja,ja,høsten e lang. Men å ha den på veggen gikk ikke, så vurdere å støpe et fundamet armertfast i selve grunnmuren. E litt omfattende.men ganske billig... Huset er på et plan med lav krypkjeller. Muren fortsetter ned til ca en meter under bakken antagelig pga frostsikring å sånt.En enklere løsning kan være å avstive gulv mot bakke bedre,det har fungert i andre hus jeg har bodd i før. Eller bygge et nytt hus på en bergknaus her ute........men da bikker budsjettet noe over. Får nok høre med min lokale snekkervenn om dette i et forsøk på å virke nogenlunde normal. 8)

Topp Bunn