T-we støyproblem

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
I området der jeg bor så fikk vi nylig installert fiber-kabel, og den siste utgaven av dekoderen t-we (fra Telenor). Veldig bra for både tv, data og streaming :).

Men når vi koblet på tv så komme det bare støy. Bilde var bra, men lyden var bare støy. Jeg kjører optisk kabel fra t-We til forsterker (m dac).

Ringte Telenor for spørsmål. Får også en rekke feilmeldinger på tv på at det ikke mottas signal. For feilmeldingene så får jeg svar på at alt må slås av (strømmen) i 30 sekunder, og så slås på igjen. Dette fjerner feilmeldinger, og man får bilde i igjen. Når jeg spurte om støyen fra den digitale utgangen på t-we, så sa han at de ikke var ansvarlig for det som skjer etter t-we....Jeg påpekte at kilden for støyen åpenbart var i t-we og den optiske utgangen. Men dette hadde han ikke kompetanse på, og gjentok sitt svar.

Veldig kjedelig å sitte å høre på lyden gjennom tv-ens egne høyttalere. Hører nesten ikke hva som blir sagt. Veldig irriterende. Har prøvd å skifte den optiske kablen, og slått av og på en rekke ganger. Feilen må ligge i t-we. Eller hva mener dere?
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Synes svaret fra Telenor var merkelig. Hva hadde du som tidligere TV oppsett? hvis det gamle TV oppsette fungerte, er det vel bare å kreve at de kommer og ser på det?

Forbrukerkjøps loven kan vel også være OK å se på i den sammenheng.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
I området der jeg bor så fikk vi nylig installert fiber-kabel, og den siste utgaven av dekoderen t-we (fra Telenor). Veldig bra for både tv, data og streaming :).

Men når vi koblet på tv så komme det bare støy. Bilde var bra, men lyden var bare støy. Jeg kjører optisk kabel fra t-We til forsterker (m dac).

Ringte Telenor for spørsmål. Får også en rekke feilmeldinger på tv på at det ikke mottas signal. For feilmeldingene så får jeg svar på at alt må slås av (strømmen) i 30 sekunder, og så slås på igjen. Dette fjerner feilmeldinger, og man får bilde i igjen. Når jeg spurte om støyen fra den digitale utgangen på t-we, så sa han at de ikke var ansvarlig for det som skjer etter t-we....Jeg påpekte at kilden for støyen åpenbart var i t-we og den optiske utgangen. Men dette hadde han ikke kompetanse på, og gjentok sitt svar.

Veldig kjedelig å sitte å høre på lyden gjennom tv-ens egne høyttalere. Hører nesten ikke hva som blir sagt. Veldig irriterende. Har prøvd å skifte den optiske kablen, og slått av og på en rekke ganger. Feilen må ligge i t-we. Eller hva mener dere?
Har du sjekket på menyen til T-We hva slags signal den sender ut? Altså at den er satt til stereo lyd, og ikke til signal for hjemmekino dekoding? Og sjekket at optisk kabel er klikket ordentlig inn samtidig?

Ellers så kan du jo alltids ta ut lyden fra TV til din DAC. Bare skru av TV høyttalerene i din TV settings, og gjør evt. delay innstillinger i TV og/eller T-We boks om det finnes i menyen.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.718
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
hvis lyden på tv blir via hdmi, kan du ikke bare bruke optisk ut fra tv istedenfor direkte fra t we?
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Jeg ringt Telenor på ny i dag. Og han mente at det måtte være feil ved den optiske utgangen på t-we.
Han sendte meg en ny på garantien :). Så svaret er avhengig av hvem man snakker med. Ble forøvrig overrasket også hvor raskt jeg fikk svar, noe som ikke alltid er tilfelle.
 
  • Liker
Reaksjoner: One

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Innstillinger, dekoder, lydinnstillinger. Sjekk om dekoderen er satt til «surround» (eller noe lignende), samme med optisk lydutgang om det er en separat innstilling for dette. Dekoderen skal altså _ikke_ stå på surround. (Og står den på auto, så bytter du dette til avslått)
 
  • Liker
Reaksjoner: One

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Kan ikke se at det er noen innstillinger på dekoderen (T-we II).

Jeg fikk en ny dekoder i går, og den fungerte helt utmerket :D
Så det var en feil i den gamle som var årsaken.
 
Topp Bunn